Robert André Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Jeg tenkte jeg skulle anbefale noen bøker som vil kunne hjelpe deg som personlig trener / instruktør. Styrketrening -i teori og praksis (Raastad, 2010) En fin gjennomgang av de viktigste variablene innenfor styrketrening. Utholdenhet -trening som gir resultater (Tønnessen, 2005) En enkel og konsist gjennomgang av hva som påvirker kondisjonen og hvordan du kan gjøre det i praksis. Starting Strength 2nd Edition (Rippetoe) Flott gjennomgang av de viktigste baseøvelsene og noen tilleggsøvelser. Ultimate MMA conditioning (Jamieson) En god bok om hvordan man bør trene som kampsportutøver (kondisjon, styrke, praktisk oppsett) Practice of Strength Training (Zatsiorsky) En komplett gjennomgang av teori, metode, øvelser, skadeforebygging, med vekt på idrettsutøvere (høy vanskelighetsgrad) Andre bokanefalinger? Har prøvd å holde meg utenfor bøker som overlapper innholdet i de bøkene som allerede er ramset opp (med unntak av Zatsiorsky som tar for seg det meste innenfor styrketrening). De to førstnevnte er norske og enkel å lese gjennom. Med Starting Strength har du også mulighet til å få med DVD av at Rippetoe gjennomgår øvelsesinstruksjon. Den fjerde handler om styrke ift. kampsport, mens den femte dekker alle områder innenforstyrketrening (også idrett). Sondre Lauritsen, Roger86, PTKris og 2 andre 5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dag-Are Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 My Top 10 Fitness Books | Robertson Training Systems Der har du min leseliste frem til neste år Må si at jeg er litt uenig, eller i hvertfall kritisk til at Utholdenhet -trening som gir resultater (Tønnessen, 2005) ligger på lista her. Boka bruker toppidretsutøvere som eksempler på alle treningsplaner og tar ikke akkurat utgangspunkt i mannen i gata. Boka er lettlest, det skal den ha. Oppdatert (09.11.2012): I tillegg gir ikke boka Utholdenhet -trening som gir resultater-boka noe særlig innsikt i hvordan energisystemet i kroppen fungerer ift. utholdenhet. Kan ikke huske om det var noe særlig treningsplaner der heller for de som vil trene seg opp fra scratch. Beregnet på toppidretsutøvere. asianface 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 I forhold til å balansere treningen i forhold til helsen, vil jeg anbefale å lese gjennom prinsippene i "The primal blueprint". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rodolfo Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Jeg tenkte jeg skulle anbefale noen bøker som vil kunne hjelpe deg som personlig trener / instruktør. Styrketrening -i teori og praksis (Raastad, 2010) En fin gjennomgang av de viktigste variablene innenfor styrketrening. Utholdenhet -trening som gir resultater (Tønnessen, 2005) En enkel og konsist gjennomgang av hva som påvirker kondisjonen og hvordan du kan gjøre det i praksis. Starting Strength 2nd Edition (Rippetoe) Flott gjennomgang av de viktigste baseøvelsene og noen tilleggsøvelser. Ultimate MMA conditioning (Jamieson) En god bok om hvordan man bør trene som kampsportutøver (kondisjon, styrke, praktisk oppsett) Practice of Strength Training (Zatsiorsky) En komplett gjennomgang av teori, metode, øvelser, skadeforebygging, med vekt på idrettsutøvere (høy vanskelighetsgrad) Andre bokanefalinger? Har prøvd å holde meg utenfor bøker som overlapper innholdet i de bøkene som allerede er ramset opp (med unntak av Zatsiorsky som tar for seg det meste innenfor styrketrening). De to førstnevnte er norske og enkel å lese gjennom. Med Starting Strength har du også mulighet til å få med DVD av at Rippetoe gjennomgår øvelsesinstruksjon. Den fjerde handler om styrke ift. kampsport, mens den femte dekker alle områder innenforstyrketrening (også idrett). Takk. Takk. Takk. Takk. osv osv, Har vært på utikk etter noe å komplentere med, dette var bulls eye. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roger86 Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Relax into stretch (Pavel Tsatsouline) Vet ikke om det var helt det du tenkte deg, men.. Dag-Are 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Marte Sneve Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Her er noen bøker jeg virkelig kan anbefale for fagnerdete PT-er - Anatomy Trains (Myers) Funksjonell anatomi. For å forstå hvordan kroppens bindevev henger sammen og påvirker bevegelse og holdning. - Advances in Functional Training (Boyle) Enkel, oversiktlig og godt forklart oppslagsverk rundt essensen av funksjonell trening og prestasjon. Athletic Body in Balance (Cook) En bra bok som vil hjelpe deg å sette atletisk trening i system. Forklarer screening av "weekest link" og gi deg verktøy for treningen videre Maximum Strength (Cressey) Styrkeløfter og coach Cresseys bok gir deg som PT verktøyene/metodene for å bygge muskualtur på best mulig måte Aulin, Robert André, Roger86 og 3 andre 6 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maria Angeleena Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Jeg tenkte jeg skulle anbefale noen bøker som vil kunne hjelpe deg som personlig trener / instruktør. Styrketrening -i teori og praksis (Raastad, 2010) En fin gjennomgang av de viktigste variablene innenfor styrketrening. Utholdenhet -trening som gir resultater (Tønnessen, 2005) En enkel og konsist gjennomgang av hva som påvirker kondisjonen og hvordan du kan gjøre det i praksis. Starting Strength 2nd Edition (Rippetoe) Flott gjennomgang av de viktigste baseøvelsene og noen tilleggsøvelser. Ultimate MMA conditioning (Jamieson) En god bok om hvordan man bør trene som kampsportutøver (kondisjon, styrke, praktisk oppsett) Practice of Strength Training (Zatsiorsky) En komplett gjennomgang av teori, metode, øvelser, skadeforebygging, med vekt på idrettsutøvere (høy vanskelighetsgrad) Andre bokanefalinger? Har prøvd å holde meg utenfor bøker som overlapper innholdet i de bøkene som allerede er ramset opp (med unntak av Zatsiorsky som tar for seg det meste innenfor styrketrening). De to førstnevnte er norske og enkel å lese gjennom. Med Starting Strength har du også mulighet til å få med DVD av at Rippetoe gjennomgår øvelsesinstruksjon. Den fjerde handler om styrke ift. kampsport, mens den femte dekker alle områder innenforstyrketrening (også idrett). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tengesdal Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Er det noen som vet litteraturlisten for PT utdanning ved NIH? Trener også for forkurs Fitness basic ... Takk for svar =) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. M Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Er det noen som vet litteraturlisten for PT utdanning ved NIH? Trener også for forkurs Fitness basic ... Takk for svar =) Her finner du det: Fitness Basis Treningsveileder Personlig trener Tengesdal 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tengesdal Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Takk =) Er det noen som vet hvor mye alle bøkene koster tilsammen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. M Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Takk =) Er det noen som vet hvor mye alle bøkene koster tilsammen? Jeg kan bare svare for pensumet på Fitness Basis. Så vidt jeg husker kom fysiologiboka på rundt 400,-, kompendiet på rundt det samme og anatomiheftet på 50,- eller noe. Du kan selvfølgelig låne mange av bøkene på biblioteket på NIH, om du ønsker å lese der. Tengesdal 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ekko Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Syns "Anatomi og styrketrening : din personlige treningsguide"/"Anatomy of exercise" av Pat Manocchia er temmelig bra, veldig oversiktlig og lettlest med god innføring i forskjellige øvelser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alexander V Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Styrketrening -i teori og praksis (Raastad, 2010) En fin gjennomgang av de viktigste variablene innenfor styrketrening. Veldig mye bra i denne boka! Men han som skrev om markløft i slutten av boka må ha røyka noe snodig. - De kaller sumo-mark for "Markløft med Suomi-stil".. finsk stil? - Strakmark oversettes med "deadlift with a straight back"... strakmark er så vidt jeg vet "stiff-legged deadlifts" på engelsk. ALLE markløft skal gjøres med "straight back", så DET er ikke noe unntak fra klassisk mark. - Bildeeksemplene på markløft viser en startstilling som minner om startstillingen i powerclean (og med hyperekstendert nakke), og sluttstillingen er med lett hyperekstendert rygg. Dag-Are 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aulin Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 I forhold til å balansere treningen i forhold til helsen, vil jeg anbefale å lese gjennom prinsippene i "The primal blueprint". Hvilken av The Primal Blueprint-bøkene er det du anbefaler? Ser det er i alle fall 4 som heter noe med dette, og de virker ganske forskjellige Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Mark Sisson - The Primal Blueprint. Denne: http://cdon.no/b%C3%B8ker/sisson%2c_mark/primal_blueprint-16621471 Aulin 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robert André Skrevet 19. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2012 Jeg tror aldri jeg har lest ei bok hvor jeg har vært 100 % enig i alt. Men om man har lest litt før så sonderer man ut det som er bra :-) Vegard L 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dag-Are Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Veldig mye bra i denne boka! Men han som skrev om markløft i slutten av boka må ha røyka noe snodig. - De kaller sumo-mark for "Markløft med Suomi-stil".. finsk stil? - Strakmark oversettes med "deadlift with a straight back"... strakmark er så vidt jeg vet "stiff-legged deadlifts" på engelsk. ALLE markløft skal gjøres med "straight back", så DET er ikke noe unntak fra klassisk mark. - Bildeeksemplene på markløft viser en startstilling som minner om startstillingen i powerclean (og med hyperekstendert nakke), og sluttstillingen er med lett hyperekstendert rygg. La også merke til enkelte av de der punktene i samme boka. Virker som forfatteren har vært under påvirkning i enkelte av kapitlene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asianface Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Noen som anbefaler Starting Strength 3rd edition? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alexander V Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Den kan jeg absolutt anbefale ja. Er en del nye illustrasjoner som er veldig gode og lettfattelige. Du kan få med deg mye ved å bare se på bildene og lese litt her og der. Men hvis du vil gå i dybden er kapitlet om knebøy på over 60 sider, så det dekker det meste. Obligatorisk bok for alle som er interessert i styrketrening (baseøvelser). Bestilte den rett fra Texas, ble 268kr med frakt. Fikk den ila 10 dager. asianface 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asianface Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Det var da billig bestilte Cressey sitt Maximum Strength bok, og skulle bestilt Rippetoe i samme sleng Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.