Gå til innhold

Anbefalt litteraturliste for personlige trenere


Robert André

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle anbefale noen bøker som vil kunne hjelpe deg som personlig trener / instruktør.

Styrketrening -i teori og praksis (Raastad, 2010)

En fin gjennomgang av de viktigste variablene innenfor styrketrening.

Utholdenhet -trening som gir resultater (Tønnessen, 2005)

En enkel og konsist gjennomgang av hva som påvirker kondisjonen og hvordan du kan gjøre det i praksis.

Starting Strength 2nd Edition (Rippetoe)

Flott gjennomgang av de viktigste baseøvelsene og noen tilleggsøvelser.

Ultimate MMA conditioning (Jamieson)

En god bok om hvordan man bør trene som kampsportutøver (kondisjon, styrke, praktisk oppsett)

Practice of Strength Training (Zatsiorsky)

En komplett gjennomgang av teori, metode, øvelser, skadeforebygging, med vekt på idrettsutøvere (høy vanskelighetsgrad)

Andre bokanefalinger? Har prøvd å holde meg utenfor bøker som overlapper innholdet i de bøkene som allerede er ramset opp (med unntak av Zatsiorsky som tar for seg det meste innenfor styrketrening).

De to førstnevnte er norske og enkel å lese gjennom. Med Starting Strength har du også mulighet til å få med DVD av at Rippetoe gjennomgår øvelsesinstruksjon. Den fjerde handler om styrke ift. kampsport, mens den femte dekker alle områder innenforstyrketrening (også idrett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

My Top 10 Fitness Books | Robertson Training Systems

Der har du min leseliste frem til neste år :)

Må si at jeg er litt uenig, eller i hvertfall kritisk til at Utholdenhet -trening som gir resultater (Tønnessen, 2005) ligger på lista her. Boka bruker toppidretsutøvere som eksempler på alle treningsplaner og tar ikke akkurat utgangspunkt i mannen i gata. Boka er lettlest, det skal den ha.

Oppdatert (09.11.2012): I tillegg gir ikke boka Utholdenhet -trening som gir resultater-boka noe særlig innsikt i hvordan energisystemet i kroppen fungerer ift. utholdenhet. Kan ikke huske om det var noe særlig treningsplaner der heller for de som vil trene seg opp fra scratch. Beregnet på toppidretsutøvere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg skulle anbefale noen bøker som vil kunne hjelpe deg som personlig trener / instruktør.

Styrketrening -i teori og praksis (Raastad, 2010)

En fin gjennomgang av de viktigste variablene innenfor styrketrening.

Utholdenhet -trening som gir resultater (Tønnessen, 2005)

En enkel og konsist gjennomgang av hva som påvirker kondisjonen og hvordan du kan gjøre det i praksis.

Starting Strength 2nd Edition (Rippetoe)

Flott gjennomgang av de viktigste baseøvelsene og noen tilleggsøvelser.

Ultimate MMA conditioning (Jamieson)

En god bok om hvordan man bør trene som kampsportutøver (kondisjon, styrke, praktisk oppsett)

Practice of Strength Training (Zatsiorsky)

En komplett gjennomgang av teori, metode, øvelser, skadeforebygging, med vekt på idrettsutøvere (høy vanskelighetsgrad)

Andre bokanefalinger? Har prøvd å holde meg utenfor bøker som overlapper innholdet i de bøkene som allerede er ramset opp (med unntak av Zatsiorsky som tar for seg det meste innenfor styrketrening).

De to førstnevnte er norske og enkel å lese gjennom. Med Starting Strength har du også mulighet til å få med DVD av at Rippetoe gjennomgår øvelsesinstruksjon. Den fjerde handler om styrke ift. kampsport, mens den femte dekker alle områder innenforstyrketrening (også idrett).

Takk. Takk. Takk. Takk. osv osv, Har vært på utikk etter noe å komplentere med, dette var bulls eye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen bøker jeg virkelig kan anbefale for fagnerdete PT-er :)

- Anatomy Trains (Myers)

Funksjonell anatomi. For å forstå hvordan kroppens bindevev henger sammen og påvirker bevegelse og holdning.

- Advances in Functional Training (Boyle)

Enkel, oversiktlig og godt forklart oppslagsverk rundt essensen av funksjonell trening og prestasjon.

Athletic Body in Balance (Cook)

En bra bok som vil hjelpe deg å sette atletisk trening i system. Forklarer screening av "weekest link" og gi deg verktøy for treningen videre

Maximum Strength (Cressey)

Styrkeløfter og coach Cresseys bok gir deg som PT verktøyene/metodene for å bygge muskualtur på best mulig måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Annonse

Jeg tenkte jeg skulle anbefale noen bøker som vil kunne hjelpe deg som personlig trener / instruktør.

Styrketrening -i teori og praksis (Raastad, 2010)

En fin gjennomgang av de viktigste variablene innenfor styrketrening.

Utholdenhet -trening som gir resultater (Tønnessen, 2005)

En enkel og konsist gjennomgang av hva som påvirker kondisjonen og hvordan du kan gjøre det i praksis.

Starting Strength 2nd Edition (Rippetoe)

Flott gjennomgang av de viktigste baseøvelsene og noen tilleggsøvelser.

Ultimate MMA conditioning (Jamieson)

En god bok om hvordan man bør trene som kampsportutøver (kondisjon, styrke, praktisk oppsett)

Practice of Strength Training (Zatsiorsky)

En komplett gjennomgang av teori, metode, øvelser, skadeforebygging, med vekt på idrettsutøvere (høy vanskelighetsgrad)

Andre bokanefalinger? Har prøvd å holde meg utenfor bøker som overlapper innholdet i de bøkene som allerede er ramset opp (med unntak av Zatsiorsky som tar for seg det meste innenfor styrketrening).

De to førstnevnte er norske og enkel å lese gjennom. Med Starting Strength har du også mulighet til å få med DVD av at Rippetoe gjennomgår øvelsesinstruksjon. Den fjerde handler om styrke ift. kampsport, mens den femte dekker alle områder innenforstyrketrening (også idrett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk =) Er det noen som vet hvor mye alle bøkene koster tilsammen?

Jeg kan bare svare for pensumet på Fitness Basis. Så vidt jeg husker kom fysiologiboka på rundt 400,-, kompendiet på rundt det samme og anatomiheftet på 50,- eller noe. Du kan selvfølgelig låne mange av bøkene på biblioteket på NIH, om du ønsker å lese der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Syns "Anatomi og styrketrening : din personlige treningsguide"/"Anatomy of exercise" av Pat Manocchia er temmelig bra, veldig oversiktlig og lettlest med god innføring i forskjellige øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrketrening -i teori og praksis (Raastad, 2010)

En fin gjennomgang av de viktigste variablene innenfor styrketrening.

Veldig mye bra i denne boka!

Men han som skrev om markløft i slutten av boka må ha røyka noe snodig.

- De kaller sumo-mark for "Markløft med Suomi-stil".. finsk stil?

- Strakmark oversettes med "deadlift with a straight back"... strakmark er så vidt jeg vet "stiff-legged deadlifts" på engelsk. ALLE markløft skal gjøres med "straight back", så DET er ikke noe unntak fra klassisk mark.

- Bildeeksemplene på markløft viser en startstilling som minner om startstillingen i powerclean (og med hyperekstendert nakke), og sluttstillingen er med lett hyperekstendert rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I forhold til å balansere treningen i forhold til helsen, vil jeg anbefale å lese gjennom prinsippene i "The primal blueprint".

Hvilken av The Primal Blueprint-bøkene er det du anbefaler? Ser det er i alle fall 4 som heter noe med dette, og de virker ganske forskjellige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye bra i denne boka!

Men han som skrev om markløft i slutten av boka må ha røyka noe snodig.

- De kaller sumo-mark for "Markløft med Suomi-stil".. finsk stil?

- Strakmark oversettes med "deadlift with a straight back"... strakmark er så vidt jeg vet "stiff-legged deadlifts" på engelsk. ALLE markløft skal gjøres med "straight back", så DET er ikke noe unntak fra klassisk mark.

- Bildeeksemplene på markløft viser en startstilling som minner om startstillingen i powerclean (og med hyperekstendert nakke), og sluttstillingen er med lett hyperekstendert rygg.

La også merke til enkelte av de der punktene i samme boka. Virker som forfatteren har vært under påvirkning i enkelte av kapitlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Den kan jeg absolutt anbefale ja. Er en del nye illustrasjoner som er veldig gode og lettfattelige. Du kan få med deg mye ved å bare se på bildene og lese litt her og der. Men hvis du vil gå i dybden er kapitlet om knebøy på over 60 sider, så det dekker det meste. Obligatorisk bok for alle som er interessert i styrketrening (baseøvelser).

Bestilte den rett fra Texas, ble 268kr med frakt. Fikk den ila 10 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...