Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skal ikke kritisere deg Plyo for jeg vet du har en teknikk som du har tilpasset godt til deg selv og som fungerer utrolig bra. Men hva er grunnen til nettopp det du selv sier med knær så langt foran føttene? Blir vel en konsekvens av ganske smal beinstilling, men burde fortsatt hvert mulig å komme litt mer bakpå om du ønsker det, så regner med du har en grunn hvorfor du ikke gjør det.

Fortsetter under...

Enig, er jo faktisk bare litt under paralell! :D

Ganske heftig ankelbevegelighet, ser ikke ut som du trenger sko med hæl akkurat.

Hvordan funker det med tærne mindre vinkel på føttene? Altså tærne nærmere hverandre, men knærne fortsatt ut.

Hehehe. Når du presser knær veldig langt frem kommer også knær veldig nærme gulvet. Plutselig blir parallell veldig lav... o_O

Ellers har jeg ok ankelmobilitet, noe som egentlig bare er innøvd gjennom mye full-ROM knebøy. Gjør ingen stretching, ingen tøying, ingen oppvarming, og ingen 45 minutters Eirik Sandvik oppvarmings-protokoller... Har ikke tid til slikt som PT :p

Sko med hæl synes jeg gir god støtte mot eversjon i ankelleddet. Egentlig mest derfor.

Skal ikke kritisere deg Plyo for jeg vet du har en teknikk som du har tilpasset godt til deg selv og som fungerer utrolig bra. Men hva er grunnen til nettopp det du selv sier med knær så langt foran føttene? Blir vel en konsekvens av ganske smal beinstilling, men burde fortsatt hvert mulig å komme litt mer bakpå om du ønsker det, så regner med du har en grunn hvorfor du ikke gjør det.

Grunnen er fordi jeg ønsker å fokusere maximalt på et quads-dominert løft. Fremskutte knær gjør at jeg kan gå dypere med rettere rygg og dermed få mer quads og mindre glutes involvert i løftet.

Jepp, litt morsomt å se at du er så atg som det kan bli og allikevel bare litt under paralell! Geometrien din i knebøy er jo omtrent som en normal persons frontbøy (jepp, en normal person :p)

Umulig å se uten nærbilde, men hvis foten din "kollapser" (fotbuen blir lavere), og du mister spennet i eksternrotasjonen, er det not optimal mechanichs!

Grunnen er fordi jeg ønsker å fokusere maximalt på et quads-dominert løft. Fremskutte knær gjør at jeg kan gå dypere med rettere rygg og dermed få mer quads og mindre glutes involvert i løftet.

Takk for svar. Var vel litt det jeg regnet med kanskje. Husker du hadde en sammenlikning mellom din og L.Norton sin stil som involverer glutes og hamstrings i større grad. Tror det er mange som hadde fått problemer med knærne med den stilen du kjører, men er sikkert mindre problem om man har trent seg opp til å tåle det over lengre tid.

Her er en litt morsom geometri-animasjon hvor du kan se hvordan teknikken må endre seg ved korte og lange femur. Gå videre til side 3 av samme artikkel så kan du se hvordan man ytterligere kan jobbe med dyp-bøy med å ha oppbyggning under hæl (vektløftersko... ikke en 5 kilosplate og knebøy med joggesko... vi er da ikke dumme heller)

Deep Squatting page 2 - Athletic Design

Annonse

Jepp, litt morsomt å se at du er så atg som det kan bli og allikevel bare litt under paralell! Geometrien din i knebøy er jo omtrent som en normal persons frontbøy (jepp, en normal person :p)

Umulig å se uten nærbilde, men hvis foten din "kollapser" (fotbuen blir lavere), og du mister spennet i eksternrotasjonen, er det not optimal mechanichs!

Stemmer det. Inversjon og eversjon er vel egentlig bare den anatomiske betegnelsen på bevegelsene som skjer ved over og under pronasjon.

fot.JPG

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...