Gå til innhold

Buttwink, Olympisk knebøy (video)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I utgangspunktet har du god balanse og trykk i løftet, så det er vanskelig å påpeke noen åpenbare "feil" i det du gjør. Sammenligner du med han løfteren i sort t-skjorte, ser du at han åpner enda mer opp i hofta, presser knærne noe mer utover, står litt bredere og med større fotvinkel. I tillegg tillater han litt mer fremskutte knær på flere av løftene.

Utifra den filmen, som forsåvidt hadde vært bedre om du hadde lempet på litt mer vekter,lettere å se den slags når man løfter tungt, så har du ikke voldsomt med buttwink. Litt jo,men ikke all verdens.

Tøy forside lår, tøy bakside lår, tøy ræva, kjør dynamisk oppvarming før løfting.

Annonse

Takk for alle svar.

Vil det være farlig å løfte tungt selv om man har en buttwink? Ser jo mange proffer som løfter selv med litt buttwinks.

Nei. Er buttwinken enorm er det en annen sak, men et søtt lite vink skal i utgangspunktet ikke ha noe å si. Prøv å hold overkroppen så loddrett som mulig, da får du enda mindre rompevink.

Anterior pelvic tilt og PPT posterior pelvic tilt er to forskjellige ting, men jeg kan se for meg at PPT også vil skape problemer med knebøy.

Korrekt. PPT når man nærmer seg bunnposisjon i knebøy er det man ser hyppigst blant utøvere. Slik jeg har forstått "bro-uttrykket" er det dette man refererer til som buttwink?

post-1828-1444089672187_thumb.jpg

post-1828-14440896722251_thumb.jpg

Takk for alle svar.

Vil det være farlig å løfte tungt selv om man har en buttwink? Ser jo mange proffer som løfter selv med litt buttwinks.

Veldig avhengig av hva det skyldes. Skylder det fordi du mister trykket er det ikke bra. Selvfølgelig er det verre jo verre graden av den er, men.

Annonse

Ekstrem vinkling i føttene dine; Det er ikke styrkeløft vi driver med. :) Det er da lett for at ankelen kollapser og boom så sitter du med knesmerter. Det holder med rundt 5-10 graders vinkling på begge sider. Press knærne ut på veien (utadrotasjon i hofta), det skaper stabilitet. Med andre ord, knærne ut og sett hoftene mer mellom hælene. Tøy litt mer hamstrings så burde det bli bra.

Jeg syns det ser helt greit ut, John. Er for øvrig enig med wingeer når det gjelder vinklingen i føttene dine, da de er noe i overkant. Det er derimot viktig å merke seg at John allerede har en relativt spiss vinkel i kneleddet, på tross av hans brede utgangsposisjon samt fotstilling. Det vil være interessant å se hva slags kompensasjoner kroppen hans må gjøre dersom han tvinges inn i en 5-10 graders vinkling istedet.

*Hvis vi beveger oss noe lenger opp - Det blir tidligere nevnt her at du skal aktivt presse knærne ut. Jeg også får inntrykket av at tyngden faller noe inn mot indre fotrand når du nærmer deg bunnposisjon, samt at knærne svikter en smule inn mot sentrum, men det er vanskelig å si fra denne kameravinkelen. Hva tenker du selv om det, John?

*Det virker på meg som du har greit spenn gjennom hele løftet. Øvre thoracal (brystryggen) ser bra ut, lumbal-bekkenovergangen (korsrygg) mangler derimot noe stabilitet, men det er ikke så mye det er snakk om. "Buttwinken" din er så marginal at den pr. dags dato ikke utgjør noe økt risiko for skade, slik jeg ser det. Denne har derimot en tendens til å øke ved tyngre vektbelastninger.

*Albuene dine er for langt bak (du er innadrotert i skulderleddet) med tanke på at dette skal være et olympisk løft. De er derimot tucka fint inn ved sidene dine og du samler skulderbladene dine bra. Forsøk aktivt å skyve albuene dine litt frem, samtidig som du presser skulderbladene dine sammen og ned, for å oppnå enda bedre spenn. Du kan med fordel holde overkroppen i en enda mer oppreist stilling under løftet (bøye mindre frem i hofte).

*Og som jeg sier til alle jeg trener med - Hent alltid ut stanga, uansett vekt.. med føttene parallelt ved siden av hverandre, som du skulle gjort selve løftet.

John. Dette var en bedre, mer fokusert utførelse. Enig i kommentaren over anngående fotvinkel, men dette er forøvrig veldig individuelt. Sammenligner du for eksempel Andre's utmerkede instruksjonsvideo i styrkeløftknebøy her på fitnessbloggen

med Supreme Sports også utmerkede instruksjonsvideo

ser vi at teknikken som læres bort har flere grunnleggende likheter, men også mange forskjeller. Det er altså ikke kun ett fasitsvar. Du må finne den teknikken som fungerer best for deg, hvor du løfter mest vekt med best balanse og mest mulig eliminering av svake leddkjeder.

Men her er ett stillbilde av din teknikk i bunnposisjon sammenlignet med løfteren du henviser til.

?temp_hash=364ad724cc306c8c0faca79b57bc9119

?temp_hash=364ad724cc306c8c0faca79b57bc9119

Som du ser blir han stående mer oppreist i bunnposisjon, litt kan tilskrives lengden på femur, men også at han mer aktivt jobber med gluteus og presser hofta frem og knær ut. På bildet ser du at rompa nærmest er rett over hæl. Samtidig skyver han brystet frem og jobber aktivt romboideus for å holde stanga bak på trapezius og ikke rullet ned i nakkegropa. Dette ser du på bildene ved å se på lengden på nakken og hårfestet i nakken i forhold til stanga.

post-103-14440896972166_thumb.png

post-103-14440896972703_thumb.png

post-103-14440896973301_thumb.png

Nå har du strammet opp teknikken din betydelig :):finger:

Står mye tightere i den eksentriske fasen og bevarer mye mer av spennet du bygger opp på vei ned. Er flinkere til å komme deg frem over føttene med hofta, og skyver mer med både hofte og kne gjennom bevegelsen. Ser vi på stillbildet er utgangspunktet ditt i bunnposisjon mye sterkere nå, og mye likere vår kinesiske kompis på videoen over.

?temp_hash=4cac8cb4d79fed95fbcbc13a66eee4f0

skjermbilde2-png.66376

Skal man være veldig pirkete, ligger stanga fortsatt litt langt nede i nakkegropa. Kineseren over løfter også high bar, men plasserer stanga 2 cm lengre bak på trapezius, og får hodet mer opp og bystet mer frem. Han strammer også latsen litt mer. Får dermed albuene litt mer inn og ned. Men dette er bare småpirk.

post-103-14440897055178_thumb.png

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...