Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Definer "bra"?

Alkohol i små mengder skal ikke ha noen negativ helseeffekt, enkelte hevder til og med at et lite glass rødvin i ny og ne er godt for helsa.

Samtidig er alkohol ganske kaloritette greier, og kroppen vil forbrenne inntatt alkohol før alt annet. Point is, liker du alkohol, og det passer inn i kaloribudsjettet ditt - skål, med måte!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13168-alkohol/#findComment-509988
Del på andre sider

Sunt er ikke ensbetydende med lite kalorier.

Men rødvin hevdes å være sunt i små mengder på grunn av stoffet resveratrol som er en antioksidant og kan være gunstig i forhold til hjerte- og karsydkommer. Men for at det skal være sunt er det snakk om i små mengder.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13168-alkohol/#findComment-510383
Del på andre sider

Annonse

Mye alkohol er ikke bra i alle fall.

Så vidt jeg har forstått, så er det ennå ikke noen forskning som fastslår at små mengder alkohol skal være spesielt bra for hjertet:

"Hos yngre personer er det ingen holdepunkter for at alkohol har gunstige helsevirkninger. For personer eldre enn 40-50 år synes det mulig at jevnlig inntak av moderate mengder alkohol, for eksempel ½ - 1 lite glass vin kan være gunstig med tanke på utvikling av hjerte-karsykdommer. Flere statistiske undersøkelser tyder på det. Men det kan være store individuelle forskjeller både når det gjelder gunstige og ugunstige virkninger, avhengig av eventuell samtidig tilstedeværelse av risikofaktorer. Det er også vanskelig å anbefale jevnlig bruk av et rusgivende og avhengighetsskapende stoff som "medisin""

Alkohol - fakta om alkohol (etanol) - Folkehelsinstituttet

:

Selv drikker jeg lite alkohol. Jeg drakk mye mer før, fordi jeg syntes det var gøy å drikke seg drita hver helg. Nå drikker jeg sjelden, kanskje en gang i måneden eller to, og da er et snakk om noen glass vin hjemme, eller en halvliter øl ute med venner. Jeg føler ikke behov for mer, og jeg blir alltid deppa dagen derpå om jeg drikker for mye. For meg sier den fyllesyken vi får mye om hvor giftig alkohol kan være i større mengder: Fylleangst, oppkast, smerter i kroppen, magen og hodet. Jeg dømmer ikke dem som drikker mer alkohol enn meg, men at alkohol er skadelig, og at mange nordmenn ville hatt det bedre om vi drakk mindre av det, er vel ikke en overdrivelse. (tenk bare på alle de andre samfunnsmessige skadene alkoholforbruk kan føre til: vold, drukningsulykker, båt- og bilulykker, vold etc.etc.)

Men for å svare på spørsmålet:

Du bør ikke drikke alkohol ofte hvis du vil passe vekta. Alkohol har mange kcl, som gir deg lite uttelling for all energien du putter i deg.

Noen eksempler på innhold:

2 dl rødvin: 144 kcl

en halvliter øl: 200 kcl

(pluss at man, eller jeg i alle fall fort får ekstra lyst på usunn og unødvendig mat når jeg drikker mer enn jeg bør)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13168-alkohol/#findComment-510870
Del på andre sider

Det vil ikke bare være kaloriene i seg selv en må tenke på.

Korriger meg om jeg tar feil her, men det er ikke noen direkte overførbarhet mellom kaloriene i ren alkohol og fettlagring, men så lenge kroppen forbrenner alkohol vil ikke andre energikilder bli brukt.

Såvidt jeg vet så vil det si at:

Ved å drikke ren alkohol (nå snakker vi teoretisk) så vil kroppen forbrenne alkoholen først, så energien fra protein, karb og fett som man ellers ville brukt i stedet for som energi. (disse fra det du ellers har spist, da ren alkohol ikke inneholder disse makroene)

Ved å drikke øl så vil kaloriene være en blanding av kalorier fra alkoholen, og kalorier fra næringstoffene i øllen. Så igjen, alkoholen først, så kaloriene fra karbohydratene.

Nå drikker vi ikke 100% ren alkohol, men det kan være greit å ha i bakhodet, OM MAN BRYR SEG, at uansett vil først alkoholen forbrennes, deretter "alt det andre".

Nå er det mange som tenker, jasså, kan drikke vodka, gin, rom etc da med cola zero, men husk på dette er ikke ren alkohol, det har en alkoholprosent på ca 40% og er laget av ymse stivelser. F.eks er rom framstilt på sukkerør/melisse.

Alt i alt? Drikk mindre, og om du drikker sjelden kos deg bare. Om du drikker oftere og føler du må passe formen, velg hvite tørre viner, mest mulig ren sprit og hold deg unna øl og blandevann full av sukker. Så når vi snakker alkohol er ikke kcal nødvendigvis en kcal, det kommer an på om det er fra alkoholen eller "næring"

Vegard Lysne ?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13168-alkohol/#findComment-510879
Del på andre sider

Mye alkohol er ikke bra i alle fall.

Så vidt jeg har forstått, så er det ennå ikke noen forskning som fastslår at små mengder alkohol skal være spesielt bra for hjertet:

"Hos yngre personer er det ingen holdepunkter for at alkohol har gunstige helsevirkninger. For personer eldre enn 40-50 år synes det mulig at jevnlig inntak av moderate mengder alkohol, for eksempel ½ - 1 lite glass vin kan være gunstig med tanke på utvikling av hjerte-karsykdommer. Flere statistiske undersøkelser tyder på det. Men det kan være store individuelle forskjeller både når det gjelder gunstige og ugunstige virkninger, avhengig av eventuell samtidig tilstedeværelse av risikofaktorer. Det er også vanskelig å anbefale jevnlig bruk av et rusgivende og avhengighetsskapende stoff som "medisin""

Alkohol - fakta om alkohol (etanol) - Folkehelsinstituttet

Selv drikker jeg lite alkohol. Jeg drakk mye mer før, fordi jeg syntes det var gøy å drikke seg drita hver helg. Nå drikker jeg sjelden, kanskje en gang i måneden eller to, og da er et snakk om noen glass vin hjemme, eller en halvliter øl ute med venner. Jeg føler ikke behov for mer, og jeg blir alltid deppa dagen derpå om jeg drikker for mye. For meg sier den fyllesyken vi får mye om hvor giftig alkohol kan være i større mengder: Fylleangst, oppkast, smerter i kroppen, magen og hodet. Jeg dømmer ikke dem som drikker mer alkohol enn meg, men at alkohol er skadelig, og at mange nordmenn ville hatt det bedre om vi drakk mindre av det, er vel ikke en overdrivelse. (tenk bare på alle de andre samfunnsmessige skadene alkoholforbruk kan føre til: vold, drukningsulykker, båt- og bilulykker, vold etc.etc.)

Men for å svare på spørsmålet:

Du bør ikke drikke alkohol ofte hvis du vil passe vekta. Alkohol har mange kcl, som gir deg lite uttelling for all energien du putter i deg.

Noen eksempler på innhold:

2 dl rødvin: 144 kcl

en halvliter øl: 200 kcl

(pluss at man, eller jeg i alle fall fort får ekstra lyst på usunn og unødvendig mat når jeg drikker mer enn jeg bør)

Forskning har ikke kunnet slå fast at det er alkoholen som evt gir de gunstige effektene ved å drikke vin.

Men de har sett gunstig effekt, noe som kan komme fra feks antioksidantene i rødvin.

Jeg leste for ikke så lenge siden en forskningsrapport om akkurat dette, så den finner du sikker om du søker på pubmed eller lignende :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13168-alkohol/#findComment-510925
Del på andre sider

Når det gjelder undersøkelsene som viser at døddeligheten er lavere for de som drikker litt enn for de som ikke drikker, så må disse resultatene taes med et trillebårlass med salt. For det første så er det observasjonsdata, som ikke kan si noe om årsak/virkning, og for det andre så må vi tenke litt på hvem som er i de ulike gruppene.

Hvorfor er folk i den gruppen som på undersøkelsestidspunktet ikke drikker alkohol? Er det kritisk syke, tørrlagte alkoholikere, toppidrettsutøvere osv? Det kan være mange grunner til å ikke drikke alkohol, og flere av disse er forbundet med økt dødelighet.

Det er ikke grunnlag for å fraråde en person som drikker litt alkohol å slutte med dette, men det er heller ingen grunnlag for å anbefale en avholdsperson å begynne å drikke litt :)

Ellers så har eirich oppsummert det ganske greit angående alkohol og forbrenning.

Beate Rosvoll: Angående resveratrol så spørs det om vi skal stole på den forskningen som foreligger, da det nylig ble kjent at en forsker i USA hadde forfalsket resultatene i en hel haug med studier på resveratrol.

Resveratrol Researcher Falsified 145 Studies // Pharmalot

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13168-alkohol/#findComment-510961
Del på andre sider

Vegard: Nå henviser jeg først og fremst til det vi nettopp lærte på skolen, og siden jeg studerer via nett så er det en del av litteraturen som ikke er helt oppdatert, så er godt mulig den studien de henviser til ikke holder mål i dag.

Det er faktisk den største ulempen med nettstudiene, at man ikke alltid kan ta litteraturen der for god fisk. Blant annet har de ikke fått oppdatert de nye kriteriene for diagnostisering av diabetes.

Så det er helt sikkert greit å søke opp sånne ting man er litt usikker på, og det har ikke jeg gjort med resveratrol :) For der var foreleserne ganske bastante på at det hadde god effekt. Men godt å vite i alle fall! Og man skal jo alltid være kritisk.. ;)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13168-alkohol/#findComment-511050
Del på andre sider

Vel, jeg gikk ned 25 kg fra mai-september. På samme tid drakk jeg alkohol (festet) to-tre ganger i uken i snitt.

At det ikke er bra å drikke for mye mens man går på en diett/trener etc sier seg selv, men tror det er ganske overdrevent "fyfy" blant mange fanatikere..

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13168-alkohol/#findComment-513520
Del på andre sider

Vel, jeg gikk ned 25 kg fra mai-september. På samme tid drakk jeg alkohol (festet) to-tre ganger i uken i snitt.

At det ikke er bra å drikke for mye mens man går på en diett/trener etc sier seg selv, men tror det er ganske overdrevent "fyfy" blant mange fanatikere..

Det at alkohol er "fyfy" dersom man skal ned i vekt er ganske logisk.

Drikker man mye alkohol så vil man i utgangspunktet få det vanskeligere med å gå ned i vekt. Alkohol gir deg kalorier, men det gir deg fint lite annet. Kroppen benytter seg ikke av alkoholen på samme måte som den gjør av mat. I tillegg vil kroppen fokusere på å kun forbrenne alkoholen til den er ut av kroppen. Det er også godt kjent at dersom man har drukket godt med alkohol, så blir selvkontrollen dårligere, og man tyr lettere til "dritmat".

Flott at du klarte å gå ned 25 kg, men du bør likevel ikke oppfordre folk til å drikke alkohol 3 ganger i uken, og likevel forvente at de skal gå ned masse i vekt.

Det er jo helt klart forskjell på å drikke seg driting og det å ta ei øl eller et glass vin. Selv mener jeg sistnevnte ikke har noe større skadevirkning.

Jeg er nok litt i overkant engasjert når det kommer til akoholforbuket til nordmenn, da jeg jobber med det hver dag.. Og for min del er det ikke vektnedgang (eller manglende vektnedgang?) som er det verst, men det er hvordan alkoholen virker på kroppen og organene våre.. Uten at folk er klar over hva alkoholforbruket deres kan føre til. Men det får bli i et annet innelgg ;)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13168-alkohol/#findComment-513680
Del på andre sider

Annonse

Er det egentlig bra? :p

Hvordan alkohol er "sunnest"? Og hvor fote og hvor mye burde man drikke om man skal passe litt på vekta? :)

For å svare å ditt første spørsmål så kan man jo bare se på hva som skjer med 80% av de som drekker..De drekker for mye, blir dårlig..ligger gjerne i fosterstilling søndagen, feeling like crap, ofte kaster folk opp også. Når noe man inntar gir en slik virkning så sier det seg selv spør du meg, kan faen ikke være bra :p.. Hadde alkohol skulle blitt lansert som noe nytt i dag, hadde det ikke blitt lovlig.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13168-alkohol/#findComment-514066
Del på andre sider

Jeg har alltid merket at jeg raser ned i vekt av alkohol, hvis jeg drikker sånn at jeg merker det.(4-6 halv litere) Det skal sies at jeg også drikker 1.5-3L brus hver gang jeg konsumerer alkohol da jeg vet at det dehydrerer meg veldig.

Alkohol er vell egentlig et av de værste rusmiddelene hvis brukt innenfor anbefalt dose.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13168-alkohol/#findComment-525198
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...