Gå til innhold

Overvektig nyhetsanker i Usa kritisert for å være feit og dårlig eksempel for andre


Anbefalte innlegg

Digger at hun totalt ignorerer hva fyren faktisk skriver og istedet griner om "mobbing".

And Here's a Picture of Kenneth Krause, the Man Who Called Local News Anchor Fat

Digger også at ca halvparten av kommentarene kaller han forskjellige variasjoner av "douchebag", alt basert på 1 bilde. Hykleri? Neeeida.

'Jennifer Livingston': 'I'll help her lose weight': The lawyer who attacked 'fat' news anchor is revealed to be a fitness fanatic | Mail Online

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hykleri? Hva mener du? At det er greit å slenge dritt til folk fordi senile liker kroppsformen deres? Det er så sinnsykt langt over grensa at det er helt utrolig. At voksne folk tillater seg å mobbe og plage andre, som om de var feilfrie selv er rett og slett sjokkerende. Denne fyren må ha veldig høye tanker om seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser virkelig ikke hvorfor folk skal kritisere måten hun lever på.

Om hun kommenterer andre sin livsstil, selvfølgelig vil det bli stilt spørsmål.

Og det at personer sier hun er en dårlig rollemodell er idiotisk. Skal vi kritisere Jens Stoltenberg om han flasser? at han er et dårlig forbilde for de med tørr hodebunn?

INGEN er perfekte, ingen har rett til å kommentere andres livsstil på måten han gjør det på.

Som Senior sier over her, han må virkelig ha høye tanker om seg selv.

Selv om jeg ser at andre er litt overvektig, så kommenterer jeg ikke hvordan de ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser virkelig ikke hvorfor folk skal kritisere måten hun lever på.

Om hun kommenterer andre sin livsstil, selvfølgelig vil det bli stilt spørsmål.

Og det at personer sier hun er en dårlig rollemodell er idiotisk. Skal vi kritisere Jens Stoltenberg om han flasser? at han er et dårlig forbilde for de med tørr hodebunn?

INGEN er perfekte, ingen har rett til å kommentere andres livsstil på måten han gjør det på.

Som Senior sier over her, han må virkelig ha høye tanker om seg selv.

Selv om jeg ser at andre er litt overvektig, så kommenterer jeg ikke hvordan de ser ut.

Sist jeg sjekket så er ikke flass et stort samfunnsproblem som koster samfunnet masse penger og tar flere menneskeliv enn sult. Og hun er ikke "litt" overvektig, hun har bmi på 30+.

Han som sendte emailen er uten tvil en kuk, men han har et poeng, og hun gjør ikke situasjonen bedre med å grine om "mobbing" og dra paralleller mellom dette og folk som faktisk blir mobbet pga hudfarge, nasjonalitet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg sjekket så er ikke flass et stort samfunnsproblem som koster samfunnet masse penger og tar flere menneskeliv enn sult. Og hun er ikke "litt" overvektig, hun har bmi på 30+.

Han som sendte emailen er uten tvil en kuk, men han har et poeng, og hun gjør ikke situasjonen bedre med å grine om "mobbing" og dra paralleller mellom dette og folk som faktisk blir mobbet pga hudfarge, nasjonalitet osv.

Den Amerikanske befolkningen må få høre det, synes det var litt drastisk måten han sa det til henne.

Var et litt dårlig eksempel ifra min side, så ikke på det på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er litt usikker på hvor jeg står i denne saken..

På en måte er jeg enig med henne, og at det kan ligne mobbing. Det blir jo også på en måte å skyve problemet vekk fra seg. I stedet for å ta tak i problemet og begynne å trene litt og spise litt sunnere, snakker hun om mobbing rundt det.

På den annen side synes jeg at det er jo sant det som står i brevet, men han kunne vanlgt en annen måte å formulere seg på. Han kunne på en diskre måte sagt til henne at hun burde gjøre noe med livsstilen sin, uten å kalle henne feit og en dårlig rollemodell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirill W. : sett nye episoden av south park? Om ikke last ner, alt for alt for bra:D

edit: For å faktisk kommentere på saken. Hun syter. Hun er overvektig. Obviously dick move av fyren, men mobbing er noe som går over lengre tid. Han sa det han mente i et brev. ALLE andre i media må leve med det, da får hun også gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirill W. : sett nye episoden av south park? Om ikke last ner, alt for alt for bra:D

edit: For å faktisk kommentere på saken. Hun syter. Hun er overvektig. Obviously dick move av fyren, men mobbing er noe som går over lengre tid. Han sa det han mente i et brev. ALLE andre i media må leve med det, da får hun også gjøre det.

Laster ned ASAP!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WHAT THE FUCK?!?!!?!!!!?

Jeg så episoden og trudde at hele den Honey Boo Boo greia va bare kødd for også å google det og finne ut at det faktisk er et show i USA.

http://www.youtube.com/watch?v=RS2SzGUwaMI

1323129813362.jpg

Tror det er en spinoff av en dokusåpeserie som omhandlet skjønnhetskonkurranser for barn, les: mødre som lever ut sine drømmer gjennom barna. Så litt av det grunnet kona som digger søppel-TV, men vi ble enige om at det ikke var bra for blodtrykket mitt at det står på når jeg er hjemme... BTW, don't shoot yerself. Shoot them.

Når det gjelder det som tråden egentlig handler om, han som skrev brevet til programlederen, så er jeg enig i at fyren er en stor kødd. Minner meg litt om Kari vs. Jørgen her til lands.

På den ene siden er det nesten akseptert å si til overvektige at de må slanke seg og ta ansvar, og det skjer på en måte som man ser her, der det er på grensen til mobbing. Personlig synes jeg han var hårfint innafor. Han ville vel fått gult kort og navnet på blokka hadd det vært fotballkamp. På den andre siden hyles det ofte om mobbing med en gang kritikken av overvekltige kommer, evt. at man er litt mer direkte enn å snakke generelt om problemet.

Dette er et enrormt samfunnsproblem som involverer ekstremt sensitive områder; forhold til egen kropp, selvtillit, økonomi, kunnskap, etc, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Jeg synes det er VELDIG nedlatende å fortelle noen at "de burde endre livsstilen sin. Tror du ikke de har et speil, kanskje? Jeg går ikke bort til folk som røyker for å aller vennligst fortelle dem at de burde endre livsstil, for det er så usunt atte, og de er så dårlige rollemodeller. Jeg sier ikke til min venninne med anoreksi at det er på tide å endre "livsstil". Jeg går ikke bort til folk som drikker øl og forteller dem om skadevirkningene alkohol kan ha. Jeg advarer ikke folk på vei inn i solstudiet. And WHY? Fordi jeg antar at de vet det selv. Jeg er feit. Jeg vet det. Det er ingen som trenger å informere meg om det. Jeg har valgt å gjøre noe med det, og det funker. Men jeg tviler på at jeg hadde blitt mer motivert om alle som hadde en formening om min vekt skulle dele den med meg. Overvekt, har som undervekt mange ulike og komplekse årsaker (utover den helt åpenbare hovedårsaken: for mye energi inn, for lite ut).

Det er en del sutring på forumet her om at "buhu ingen forstår at jeg vil leve sunt. Buuuuuhuuuu. Folk erter meg fordi jeg spiser kesam med funlight." VEL, jeg håper ikke de som sutrer over det er en av dem som synes de har en plikt til å informere overvektige om "problemet deres" til envher tid. For da er dere straks en del av problemet. Tro meg. Hvis du ikke vil ha "pes" fra andre som ikke forstår din livsstil, ikke gi dem "pes" selv da vel.

Jeg nekter dessuten å tro at all den her kritikken "vi" som har litt for mye på kroppen må ta i mot, er "godt ment" og fordi noen vil "hjelpe". For meg virker det som om noen trenger noe å mislike, og noe å klage på. Jeg synes kanskje de heller skal bruke det overskuddet på å dele sin livsstil på en positiv måte. Jeg kan i alle fall skrive under på at min vektnedgang har svært lite med kommentarer fra andre å gjøre. Fitnessbloggens artikler derimot, som er inspirerende og motiverende, DE har vært til hjelp. :) Overvekt er et stort problem, det er få uenige i, spørsmålet er bare hvordan vi skal løse det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalte han henne feit? Tror ikke ordet "fat" er nevnt et eneste sted i brevet hans. Da jeg så denne videoen, så synes jeg han hadde ordlagt seg på den mest høflige måten som er mulig når man tar opp et slikt tabu emne (les: andres kroppssammensetning). Det er tydelig at han har addressert det som et samfunnsproblem og helseproblem - ikke for å kritisere henne eller fornærme henne fordi han ikke liker hvordan hun ser ut.

Uansett, hvorfor skal det være så vanskelig og tabu å prøve å hjelpe overvektige folk til å gjøre noe eller å søke hjelp enn f.eks folk med andre problemer? Har man venner med psykiske problemer, så snakker man gjerne med dem eller kontakter noen som kan hjelpe. Kjenner man noen som røyker, så kan man godt si at det er helsefarlig og at de bør slutte, uten at noen går mann av huse av den grunn. Nå er jo ikke han en bekjent av henne, så det er vel ett element i denne saken som gjør det litt spesielt, men folk sender jo brev til tv-stasjoner hele tiden p.g.a. at de på skjermen setter dårlige eksempler. Det kan godt være p.g.a. banning, religiøse tilnærminger eller seksuelle referanser. Sånn sett synes jeg det hadde vært verre om han hadde klaget på hennes religiøse stilling enn et helseproblem (vi vet jo at overvekt kan være helsefarlig).

Det blir diskutert om dette er mobbing, noe det helt klart ikke er. Hadde han ringt hver dag og plaget henne, ledd av henne og kalt henne fæle ting for sin egen tilfredsstillelse, ja, da er det mobbing. Men han sendte ett brev der han formulerte seg på en grei måte om noe som er både helsefarlig og et stort samfunnsproblem. Jeg vil nå heller si at de forskjellige kommentarene rundtom på internett er mer mobbing enn brevet hans, f.eks utringet kommentar på YouTube over her.

Jeg skal ikke forsvare brevet hans 100%, for hun har såklart muligheten til å være uenig. Det går an å si at "Ja, jeg er overvektig, men jeg trives med kroppen min, og jeg vil ikke gå ned i vekt. Jeg har det bra slik jeg er". Det ville iallefall sendt et bedre signal til tv-titterne enn at man må ta alt man hører som kritikk og at man skal kjempe mot alle som er uenige med seg selv. For er det virkelig nødvendig å ta på vei for alle mulige ting? Det vil alltid være folk som har andre meninger enn seg selv, og å lage slik oppstandelse av en liten sak synes jeg gjør henne mer til en drama queen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er VELDIG nedlatende å fortelle noen at "de burde endre livsstilen sin. Tror du ikke de har et speil, kanskje?

Det er ikke opplagt for alle som har et speil at de er overvektige, og om de er det så er det ikke vansklig å rasjonalisere det bort hele den tiden en ikke står forran et speil. Jeg var overvektig og er VELDIG glad for at noen faktisk sa i fra til meg. Det hjalp ikke å "vite det selv" det som hjalp var reality check fra noen andre enn meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig bra du fant ut av det da, og fikk orden på helsa, ingenting er bedre enn det! Men hvem er det sitt ansvar å si fra. Om jeg gikk opp i vekt, uten å legge merke til det selv, så ville jeg jo helst hatt den beskjeden fra noen jeg VET vil meg godt, for eksempel mamma, en søster eller en kjæreste. Da hadde det vært naturlig å si "jeg er litt bekymret for helsen din, jeg ser du har gått opp en del i vekt, og jeg lurer på om du har tenkt noe på det selv, og om du har det bra".Jeg tviler sterkt på at mannen som sendte brevet til hun programlederen gjorde det utifra en følelse av sterk omsorg for henne og andre overvektige, og jeg synes ikke diskusjonen her bærer altfor mye preg av det. Det er viktig å riktig å diskutere en så stort helseproblem som fedme og overvekt, men da bør det være en diskusjon, og ikke en imperativformulering av typen "Slank deg, du er feit!" For meg virker det som folk først og fremst blir provosert og irritert over overvektige, spesielt om de skulle finne på å vise seg i offentlighet(!!!), og ikke bekymret for deres og samfunnets helse. Og, det, er på grunn av måten de formulerer seg på.

Jeg kan legge til at jeg synes det er minst like ufint å fortelle folk som er litt tynnere enn gjennomsnittet at de burde legge på seg noen kilo fordi de er et dårlig eksempel. Når folk sier "fyyyy faen hun er så jævlig tynn, det er IKKE fint ass", så oppfatter jeg heller ikke det som et uttrykk for bekymring eller omsorg, men heller som et behov for å uttrykke irritasjon gjennom å ta det ut på enkeltpersoner.

Ja, vi trenger en debatt om overvektige, like mye som vi trenger en debatt om uvettig alkoholforbruk, og røyking f.eks, men jeg tror ikke det å henge ut enkeltpersoner er veien å gå. Dette nyhetsankeret jobber med å formidle nyheter, ikke med å formidle en livsstil. Jeg skjønner ikke hvorfor hun skal svare for sitt eget privatliv på jobb. (og jeg skjønner ikke at hun gadd heller).

Et spørsmål: hvis jeg synes f.eks en veldig flink foreleser har gule tenner, og jeg føler behovet for å uttrykke min bekymring om hennes tannhelse, synes dere det er min oppgave å skrive en epost til henne om det, elller skal jeg la tannlegen hennes ta det ansvaret? Eller skal hun kanskje innlede forelesningen med å beklage at hun har vært sløv med tannpussen i det siste, men absolutt skjerpe seg nå, for hun er jo et forbilde, må vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svartsol: Hvis jeg du mener det er ditt ansvar å skrive til foreleser med gule tenner så gjør du det. Noen må bynne å si ifra, og han karen som sendte eposten var i mine øyne ekstremt flink. At noen blir støtt fordi det er politisk ukorrekt er jo helt utrolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...