Gå til innhold

PMS-helvetet


Terese

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 21 år som trenger å gå ned noen kilo. Det går som regel bra to uker i måneden, men med en gang PMS-en kommer, så stopper alt opp; jeg kan ikke for mitt bare liv klare å komme meg ut og trene, og det eneste jeg tenker på er sjokoladekake og cola. Er det noen som har noen tips?? Er så kjedelig at alt blir "ødelagt" hver måned, jeg føler jeg hele tiden må starte på nytt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er PMS og hvordan PMS er på kroppen noe jeg kan ekstreeemt lite om, men hva med å "planlegge" litt i form av å tømme skuffer og skap for søtsaker før denne tiden av mnd og heller fylle opp med sunne alternativer som også smaker godt og sødt?

Et annet tips mot munchies generellt er å spise seg god og mett på proteinrik og sunn mat. Riktig nok spiser du da litt mer enn du kanskje helst vil, men de ekstra kcal er i hvertfall fra mer fornuftige kilder enn cola og sjokolade. Proteinrik mat øker metthetsfølelsen, og er du mett så dempes søtsuget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaah, kjenner selv at viljestyrken får en liten utfordring i den perioden.. er heldigvis så heldig at jeg ikke har de størte "symptomene" hvis man kan kalle det det:P

Men det går jo ann å spare opp helgekosen til de verste dagene.. altså at du kjører helt strikt bortsett fra en gang i månden..

Det å tømme skuffer og skap er hvertfall et kjempe tips!

Ellers enn det tror jeg det mest av alt går på viljestyrken:/ Spis heller litt for mye av den sunne maten, så blir du hvertfall mindre kjesken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier også å hoppe over og har dermed mensen en ca 4 ganger i året. Har hørt med lege og er blitt fortalt at det ikke er noe skadelig for kroppen.. så hell yeeeah, no pain! Hahe.

Ellers er frukt redningen min i de fleste situasjoner.. eller te med masse søtning:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever ganske strengt ketogent 3 av syklusens 4 uker. Det vil si at jeg spiser minimalt med karbohydrater, godt med fett og protein. Nesten alle karbohydratene jeg spiser kommer fra grønnsaker, noe nøtter og bær. Jeg spiser også etter periodisk faste-prinsippet de aller fleste dager - stor lunsj klokka 11, noen nøtter som mellommåltid og stor middag i 18-19-tida. Dette holder meg god og mett hele døgnet, og småspising er ingen issue. I 3 av syklusens 4 uker. Den fjerde uka (PMS) er jeg sulten hele tiden, og unner meg mer mat. Mer mat, litt sjokolade (vi snakker minst 70% kakaoinnhold eller sukkerfri sjokkis) og annet søtstoffgodis. Jeg baker lavkarbomuffins, lager sukkerfri sjokolademousse, har sukkerfri vaniljesaus eller lignende på lur til denne uka. Ellers tror jeg hadde sprukket glatt! Kaffe med sukkerfri vaniljesirup og mykvispet krem er også kjapp og yndet pms-godis og kan suppleres med en liten skvett whisky om man tar helt av en lørdag ;)

Poenget mitt er at man må spille litt på lag med syklusen og ikke tenke at man skal greie å holde det strenge regimet den uka. Ha få, men planlagte utskeielser ifb. med pms - da slipper man også den dårlige samvittigheten i etterkant. Dersom man har bestemt seg for hva og hvor mye som er greit - og holder seg til dette - er det jo bare å fortsette som man stevner i etterkant. I trygg forvissing om at det langsiktige kostholdet vil gi et negativt energiregnskap om man ser hele måneden under ett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjeldent mensen – men tror det ville vært en god idé å økt energiinntaket ditt på de dagene du synes det er verst. Dvs, spis bare litt mer av den sunne maten. 10-20 % mer protein, noen hundre gram ekstra med grønnsaker, og litt mer fett. Om man lar søtsuget "feste seg" skikkelig på kroppen, så vil det alltid bare være et spørsmål om tid før man sprekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å spise litt større måltider er sikkert en lur idè, og eventuelt avslutte måltide med litt bær, en skyr, et glass fun light eller noe med litt søtsmak. Mitt tips nr. 1 er tyggis! Det hjelper meg igjennom syke godtesyk innfall ;) .. men det kan jo ikke sammenlignes helt med sjokolade da..

Ellers kan jo p-piller være god ting, men mine erfaringer er at jeg får de samme symptomene i pms-perioden selv om jeg hopper over en periode om du skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del holder det ikke å kun spise mer av den sunne maten. Da blir jeg bare full i magen. Jeg sammenligner søtsuget i pms-uka med gravide-cravings - jeg kan få en voldsom, og helt uforklarlig lyst på spesifikke søtsaker rett før menstruasjon. Sist var det så vidt jeg greide å gå forbi kakepynten i butikken :confused: For meg er det å unne meg litt søtstoff det som holder meg unna sukkerbombene. Man kan kanskje argumentere med at søtstoff trigger søthunger - men søtstoff gir meg ikke det samme som sukker. Det er mye enklere å legge det vekk etterpå, og å ikke overspise på det. Men dette er mine personlige erfaringer, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...