Gå til innhold

Top 5 Kosttilskudd ?


kimz

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Når jeg tar proteinpulver etter trening kommer jeg meg mye fortere til hektene, merkes ganske fort at næringen blir tatt opp raskt, å det er jo poenget med Whey.

Med kylling tar jo prosesen mye lengre tid og jeg bruker desto lengre tid på å komme meg. Var stor forskjell fra når jeg gikk over til vanlig mat som post-workout, ble ganske overrasket selv :)

At du kommer fortere til hektene trenger ikke å ha noe med shaken å gjøre. Heller ikke at næringen blir tatt opp fortere. Det er så mange variabler inne i bildet. Totalt inntak, treningsmengde, måltider før trening, måltidene etter trening dagen før osv. Men ser dere har diskutert livlig mens jeg var på trening, så kan stoppe her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan samtidig nevnes at det er den maten du spiser før trening som fordøyes og tas opp rett etter trening, så jeg skjønner ikke helt hvorfor alt man spiser etter trening absolutt må tas opp så fort.

Det kommer da helt an på hva som spises og når det spises. Ellers har du i og for seg et poeng, men dersom man er svært aktiv vil glygogenesen etter trening være sentral og den er klart mest effektiv de 5 første timene etter trening. Men ja, de fleste her inne har vel ikke et høyt aktivitetsnivå at det er nødvendig.

Magesekken tømmes saktere under trening, og kan til og med stoppe opp ved svært høy intensitet. Det sympatiske nervesystemet som er aktivt under trening skiller ut norandrenalin og andrenalin som begge svekker aktiviteten til det gastrointestinale systemet og det enteriske nervesystemet som finnes i hele fordøyelseskanalen. På bakgrunn av dette går det også an å påstå at tilskudd under trening har lite for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han spurte om top 5kosttilskudd, mat er ikke kosttilskudd ;)

Akk nå er jeg jo i konk-forberedelser og så nær konk bruker jeg ikke proteinpulver etter trening men et vanlig måltid, man merker veldig at det tar mye lengre tid før kroppen tar til seg næringen til vanlig mat enn med bruk av proteinpulver. Stooor forskjell. Hehe ja jeg har mye kramper daglig så tar magnesiumtilskudd utenom, men det markes på søvnkvaliteten betraktelig om jeg feks bare går noen dager uten.:)

Hvorfor bruker du ikke protein etter trening nær konkuranse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Myseprotein konsentrat og hveteprotein hydrolysat har hurtig opptak i kroppen og vil støtte opp om raskere restitusjon.

Pulveret egner seg godt om du ønsker å øke proteininntaket for å støtte en raskere restitusjon ved treningstidspunktet

Så vidt jeg er kjent er både hurtige og langsome proteinkilder er like effektive for restitusjon, og at en del tyder på at en kombinasjon vill være optimalt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruker du ikke protein etter trening nær konkuranse?

Hvorfor skulle han? Proteinenpulver har ingen bedre effekt enn annen proteinholdig mat etter trening. Man trodde kanskje det for 5 år siden, men ikke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle han? Proteinenpulver har ingen bedre effekt enn annen proteinholdig mat etter trening. Man trodde kanskje det for 5 år siden, men ikke nå.

Var ikke det som var poenget. Slik jeg tolket det, bruker han vanligvis proteinstilskudd, men altså ikke nær konkuranse! Jeg bare lurer på hvorfor? Når det er sagt: Jeg er veldig interssert i kosthold, så det hadde vert konge om du kunne gitt meg en link til det du nevnt om at proteintilskudd ikke har bedre effekt enn vanlig proteinrikmat etter trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke det som var poenget. Slik jeg tolket det, bruker han vanligvis proteinstilskudd, men altså ikke nær konkuranse! Jeg bare lurer på hvorfor? Når det er sagt: Jeg er veldig interssert i kosthold, så det hadde vert konge om du kunne gitt meg en link til det du nevnt om at proteintilskudd ikke har bedre effekt enn vanlig proteinrikmat etter trening!

Som jeg nevnte ovenfor blir det feil å komme med en så generell påstand. Hva som gir best effekt av protein tilskudd og protein i mat kommer jo helt an på hvilket pulver og hvilken matvare en sammenligner. F.eks tror de fleste vill være enige om at en diett hvor proteinene hovedsakelig kommer fra whey/kasein ( eller en kombo ) tilskudd er overlegent et kosthold hvor alle proteiner kommer fra spinat og erter. ( Om det ikke er klart, så er jeg ikke for en 100 % pulver diett, det er to ekstremer satt opp mot hverandre for å komme med et poeng .)

I tillegg må en ta i betraktning, om individet faktisk klarer å få i seg nok proteiner via vanlig mat ( mange opplever økt metthetsfølelse med proteinrik mat fremfor pulver ).

edit: Om du vill lære mer om proteiner enn du egentlig trenger å vite kan du kjøpe Lyle McDonald sin bok om proteiner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...