Gå til innhold

Top 5 Kosttilskudd ?


kimz

Anbefalte innlegg

magnesium, alle vitaminene, fiskeolje, krom og noe styrkende som rosenrot/maca. Jeg tar de fordi jeg tror ikke jeg får i meg nok gjennom kosten. Og rosenrot/maca tar jeg for immunsystemet og som "over all" helbredende middel.

helbredende middel ja... jeg er syk nå har du noen tips?:D hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I rekkefølge etter "viktighet" for meg:

1. Vitamin/mineral tilskudd.

2. Omega 3 tilskudd (tran eller udos)

3. Kreatin

4. BCAA

5. L-glutamin.

-----------------------

Det er for meg personlig da, har ikkje problem med å få i meg nok proteiner fra mat akkurat nå så tar BCAA og L-glutamin før/etter trening istedenfor proteinpulver. Hadde det ikkje vært for dette hadde nok L-glutamin blitt bytta ut med et Whey pulver..

Mye andre tilskudd som er gode, så kan nå legge til et par punkt til på lista,

6. Proteinpulver

7. Koffein.

8. Melatonin.

9. ZMA.

10. Grønn te ekstrakt (Lean Green).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut av nysgjerrighet; hvordan merker du dette?

Når jeg tar proteinpulver etter trening kommer jeg meg mye fortere til hektene, merkes ganske fort at næringen blir tatt opp raskt, å det er jo poenget med Whey.

Med kylling tar jo prosesen mye lengre tid og jeg bruker desto lengre tid på å komme meg. Var stor forskjell fra når jeg gikk over til vanlig mat som post-workout, ble ganske overrasket selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg har mer med kaloriinntaket å gjøre :). I quote:

Du får prøve selv å se..

Myseprotein konsentrat og hveteprotein hydrolysat har hurtig opptak i kroppen og vil støtte opp om raskere restitusjon.

Pulveret egner seg godt om du ønsker å øke proteininntaket for å støtte en raskere restitusjon ved treningstidspunktet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At whey tas opp hurtig er godt kjent, men du sa at du restituerte deg bedre når du tok whey enn når du spiste kylling.

Men whey/kylling er ikke den eneste variabelen her, ettersom du spiser whey når du bulker og kylling når du deffer. Det er godt kjent at lite kalorier betyr dårligere restitusjon, så derfor tror jeg at det har minst like mye med det å gjøre.

Jeg var lavt nede på kalorier da jeg enda brukte Whey så bruker ikke whey kun offseason, kaloriforskjellen var ikke så stor istarten da jeg byttet over til kylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tilfelle du vil spare penger :):

Ikke bruk udos choice - Fitnessbloggen

Viktig kunnskap om glutamin - Fitnessbloggen

I tillegg til at glutamin hverken er anabolt eller anti-katabolt, kan det nevnes at proteinpulveret ditt inneholder ca. 16 % glutamin, så jeg ville heller brukt pengene på noe annet. Og BCAA, tja...

Så du mener med andre ord proteinpulver er bortkasta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at han henviser til at den ekstra glutaminen som blir kjøpt er overflødig og dermed bortkastet :) Tror ingen vil si at myseproteinpulver er bortkastet mtp. det har høyest biologiskverdi av alle proteinkilder.

De fleste wheyproteiner inneholder jo faktisk hydrolysate som blir nevnt som en av de virkelig raske typene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste wheyproteiner inneholder jo faktisk hydrolysate som blir nevnt som en av de virkelig raske typene.

Vil anta at andelen hydrolysert protein er nokså lavt mtp. prisene. Hvis du ser på ulike rene hydrolyseproteiner. Som f.eks denne på 1.6kg:

http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/platinum-hydro-whey-16-kg

Så vil jeg anta at de bruker mest "vanlig" myseproteiner og har en liten andel. Dette på grunn av flere antakelser på min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anta at andelen hydrolysert protein er nokså lavt mtp. prisene. Hvis du ser på ulike rene hydrolyseproteiner. Som f.eks denne på 1.6kg:

http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/platinum-hydro-whey-16-kg

Så vil jeg anta at de bruker mest "vanlig" myseproteiner og har en liten andel. Dette på grunn av flere antakelser på min side.

Uansett poenget er at proteinpulver et ordinært å rimelig som vanlig whey med hydrolsyseproteiner blir mye fortere tatt opp en hva vanlig mat gjør og det er derfor man kommer seg fortere med en shakeproteiner enn et måltid med fast mat som tar lengre tid å fordøye enn hva pulver gjør. Punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett poenget er at proteinpulver et ordinært å rimelig som vanlig whey med hydrolsyseproteiner blir mye fortere tatt opp en hva vanlig mat gjør og det er derfor man kommer seg fortere med en shakeproteiner enn et måltid med fast mat som tar lengre tid å fordøye enn hva pulver gjør. Punktum.

Er enig med deg om at opptaket definitivt er raskere enn vanlig mat, men slik jeg forstår det betyr det ikke at man kommer seg fortere. Hvis jeg og deg skal springe 10km og du klarer deg på 30min og jeg klarer det på 1time, så springer vi likevel akkurat det samme distansen. Og er det ikke den som er avgjørende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener med andre ord proteinpulver er bortkasta?

Nei :)

Uansett poenget er at proteinpulver et ordinært å rimelig som vanlig whey med hydrolsyseproteiner blir mye fortere tatt opp en hva vanlig mat gjør og det er derfor man kommer seg fortere med en shakeproteiner enn et måltid med fast mat som tar lengre tid å fordøye enn hva pulver gjør. Punktum.

Hva da med bruspulver eller sukker? Perfekt post workout? :p

Det kan samtidig nevnes at det er den maten du spiser før trening som fordøyes og tas opp rett etter trening, så jeg skjønner ikke helt hvorfor alt man spiser etter trening absolutt må tas opp så fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg om at opptaket definitivt er raskere enn vanlig mat, men slik jeg forstår det betyr det ikke at man kommer seg fortere. Hvis jeg og deg skal springe 10km og du klarer deg på 30min og jeg klarer det på 1time, så springer vi likevel akkurat det samme distansen. Og er det ikke den som er avgjørende?

Prøv selv da.. Gud så vanskelig, jeg fortelte om erfaringen min. Viss du tar opp næringsstoffene fortere betyr jo det at restitusjonen kan starte før ergo du kommer deg fortere.. Etter trening vil du tilføre kroppen næring så fort som mulig, ikke vente 1.5 time før du gir kroppen næring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv selv da.. Gud så vanskelig, jeg fortelte om erfaringen min. Viss du tar opp næringsstoffene fortere betyr jo det at restitusjonen kan starte før ergo du kommer deg fortere.. Etter trening vil du tilføre kroppen næring så fort som mulig, ikke vente 1.5 time før du gir kroppen næring.

Konstantinovs svarte nettopp på det du sa her, så jeg skal ikke gjenta hva han sa, men anbefaler deg på det sterkeste å lese den artikkelen på T-nation. Dette "Post-workout" spisevinduet har også blitt tatt knekken av her på FB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei :)

Hva da med bruspulver eller sukker? Perfekt post workout? :p

Det kan samtidig nevnes at det er den maten du spiser før trening som fordøyes og tas opp rett etter trening, så jeg skjønner ikke helt hvorfor alt man spiser etter trening absolutt må tas opp så fort.

Seriøst? Gir opp nå, blir for frustrert å det trenger jeg ikke så nær konk. Gjør det du vil du så gjør jeg det jeg vil. Vi har nok helt forskjellige ambisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...