Gå til innhold

På hvilket kosthold funker du best mentalt?


Marita

Anbefalte innlegg

I disse lavkarbo-dager hadde det vært spennende å høre med folk hva slags kosthold som passer de best - mentalt sett. (Altså ikke hva som nødvendigvis er sunnest å følge, eller lettest å følge..)

Altså, på hvilket kosthold har du mest stabilt humør, mest overskudd? Høykarbo? Lavkarbo? Moderat karbo? GI-basert? Lavkalori? PF? PSMF? (Fins sikkert masse retninger jeg har glemt i farta her..)

For ordens skyld, så er lavkarbo definert som alt under 100 gram karbohydrater.. Hardcore kan vi vel definere som alt under 30 (ketose)?

Tenker altså ikke på "hva man bør spise for å yte maksimalt på trening" - selv om det vel gjerne har en sammenheng.

Selv funker jeg veeeeldig dårlig på type høykarb, med brød og pasta i hytt og pine, jeg blir fysisk dårlig, kvalm, oppblåst, lite energi, humørsvingninger. Det var en vinter hvor jeg fulgte ganske hardcore lavkarbo noen måneder (20-30 gram karbs), og jeg har aldri vært såpass stabil i humøret. Men i lengden ble det for knotete å følge. Nå sikter jeg meg inn mot et kosthold hvor fokuset er på ren mat - (jeg har blitt veldig var på ferdigmat..), og et karboinntak på 70-100 gram om dagen. Ikke så mye pga. karbohydratene i seg selv, men fordi det er en naturlig konsekvens av å spise "ren mat" og lite brød og godteri.

Bortsett fra det, så ser det ut til at periodisk faste passer meg utmerket, da jeg vanligvis får veldig cravings på kveldstid pga. medisinbruk, noe som er heelt greit nå som jeg spiser mellom 12/14 og 22. Og jeg slipper sultfølelse og dårlig samvittighet fordi jeg stadig sprekker.. :p

Hva med dere andre? Og la nå ikke dette bli enda en hysterisk for/imot-lavkarbo diskusjon da, men heller "dette funker best for meg psykisk"-tråd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Moderat karbo med mesteparten av karbohydratene på kvelden gir meg best overskudd både mentalt og fysisk. Kan takle endel karbohydrater i et måltid tidlig på dagen uten at jeg blir trøtt av det så lenge jeg har endel proteiner i tillegg og det ikke er altfor raske karbs. Light variant av PF med enten sen frokost eller en lunsj som første måltid.

Men mentalt så fungerer jeg også veldig bra på lavkarbo, men har litt mindre energi til mer intensitetskrevende oppgaver.

Store mengder kaffe er uansett påkrevd for å holde meg mentalt våken fram til kl 4 på ettermiddagen. Da våkner jeg igjen uansett, typisk B menneske mao :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd :)

For min del har jeg gjort litt endringer de siste par månedene... Lavkarbo og PF passer ikke helt for min del, men jeg har kuttet rimelig kraftig på mengden karbohydrater i løpet av dagen. Spiser for eksempel så og si ikke brødmat, pasta, ris eller potet lengre. Dessuten har jeg begynt å spise mye proteiner og lite karbs til frokost og lunsj, og heller spise litt mer karbs til middag og kvelds.

Forskjellen fra tidligere er at jeg føler meg veldig opplagt og på en måte avslappet i forhold til kosthold. Har så og si ikke sukkersug lengre! I tillegg er jeg på en måte blitt mer følsom på hva slags mat som føles bra ut i kroppen og hva som ikke gjør det. For eksempel kunne jeg tidligere stappe i meg mat eller godteri uten å bry meg om at det gjorde meg stappa eller kvalm, men nå er ikke det fristende i det hele tatt å spise ting som gjør meg uvel.

Om dette har med endringer i kostholdet eller endringer i hodet, vet jeg ikke, men uansett er det jo kjempepositivt for hodet

(og kroppen, som sakte men sikkert blir lettere uten at det kjennes ut som jeg gjør noe aktivt for det ;)).

Angående lavkarbo-diskusjonen så tror jeg man må finne ut hva som passer for seg selv, og ikke minst hvor store endringer man er villig til å gjøre over lengre tid. Fører hardcore lavkarbo eller hardcore lavkalori til binging eller noe sånt bør man kanskje finne på noe annet i sin egen kostholdsvei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Widding

Lav-karb e best mentalt, men ikkje resultatmessig.. så då blei periodisk fasting mellomtingen(spise karbs+masse kcal mot kvelden). Någe så funke bra pr dags dato :) At det e "optimalt" e litt vanskelig å sei me så lite erfaring generelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høy protein, høy fet, karbs i forhold til hvor mye jeg trener og rører på meg..

forøvrig har jeg fine grenser på moderat karbo

på forrige diett, så fant jeg blant annet ut at 130 gr -- karbo om dagen var helt fint, 170 gr ++ var helt fint, mens 150 gr gjorde meg veldig humørsyk og tullete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som moderat lavkarbo, med sånn rundt 50-150 g karbo, fungerer best på meg. Det jeg merker meg som fungerer dårligst, utenom skikkelig høy-karbo, er lavkalori; kan fint ligge litt i underskudd, men om jeg ligger kanskje litt mye i underskudd og i tillegg spiser veldig lite karbohydrater så blir jeg heeeelt seigmann. Spiser jeg et stort, magert måltid med mye grønt og proteiner, men lite av både fett og karbo, så kan jeg være stappmett og slapp som en død sild :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil en variant av LCHF. Spiser en stor frokost bestående av proteiner og fett som gjør at jeg holder meg mett lenge. Ofte går det opptil 7 timer før jeg spiser dagens andre måltid. Tåler karbohydrater i form av grønnsaker som vokser over bakken, litt frukt og en liten mengde grove knekkebrød/fiberrik, men med en gang jeg "tøyer" grensene, f.eks. lager meg havregrynsgrøt (som jeg elsker!!) etter trening, får jeg svi for det. Magen min blir helt ødelagt, ikke bare resten av dagen, men også hele neste dag. Jeg må vel bare begynne å innse at jeg har utviklet karbointoleranse, dessverre!

Prøvde meg på PF en periode, og det funket fjell de dagene jeg hadde mye å gjøre. Som fulltids jusstudent med 8+ timer lesing hver dag, ble det derimot få av disse, og dagene blir som regel tilbrakt på lesesalen fra tidlig morgen. Til tider greide jeg nesten ikke å konsentrere meg om lesingen, da tankene mine hovedsaklig dreide seg om mat. "To timer til jeg kan spise... Bare én time igjen" osv. Kjipt! Skal sies at jeg spiste første måltid i 2-tiden, da jeg erfarte at jeg foretrakk å spise siste måltid rimelig sent på kvelden. Hadde måltidsvinduet startet kl. 12, hadde saken kanskje vært en annen. Men - frokost <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kropp fungerer veldig bra med en litt mild lavkarbovariant:) tåler ikke hvetemel og slikt så godt, så holder meg til lite brød og knekkebrød. Spiser omtrent aldri ris og poteter heller, for syntes rett og slett det er mye bedre med en stor porsjon kjøtt og grønnsaker. Men mitt "problem" er at jeg må spise så ofte for å ikke bli slapp, så det blir omtrent hver 3-4 time.. men det har vel gjerne med at jeg har skapt et slikt spisemønster. så hadde vært interssant å prøve ut PF eller noe slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiste etter retningslinjene basert på Primal Blueprint i et halvt år og merket jeg hadde mye mer stabilt humør og sov mye bedre om natten. Da trente jeg styrke 3x i uken. Nå spiser jeg stort sett etter H&F og er oppe i 300-400g karbs på treningsdager, og mindre på treningsfri. Har ikke sjangs å klare meg uten karbs når jeg trener såpass mye som jeg gjør nå. Alt av karbs (ris, potet, havregryn) spiser jeg stort sett etter trening, og søvnen er dårligere. Både med og uten zma våkner jeg midt på natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har merket store forskjeller på å spise mye mer proteiner, iallefall.

Har begynt å spise etter PF nå, og det liker jeg godt! Har mer stabil energi, er sjeldent sliten grunnet mat, spiser meg god og mett, og får sjeldent cravings.

Spiser carbs til siste måltid.

Funker det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe fast spisemønster, spiser etter sulten. Jeg kan spiser 3 måltider om dagen eller 6, det kommer an på.

Jeg spiser mye protein mellom 160 og 200 gram om dagen ( jeg veier 60 kg), spiser mye karbo og mye sunt fett. Ja jeg skal OPP OPP OPP i vekt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...