Gå til innhold

Når vekten stopper..


MalinN

Anbefalte innlegg

Det sto at energiforbruket mitt var/skulle være være 2299 kcal..

Jeg er i militæret, og får derfor maten min servert, så jeg har på ingen måte kontroll på hvor mye kalorier osv det er i maten jeg spiser.

Jeg trener stort sett hver dag, men får absolutt ikke de reultatene jeg ønsker, og jeg har sluttet å gå ned i vekt.

En typisk dag ville sett ca sånn her ut:

Frokost : Knekkebrød med salami

Lunsj : Enten varmmat, (forskjellig fra dag til dag) eller et par brødskiver med eggerøre eller skinke.

Middag : Fisk to ganger i uken, ellers er det mye forskjellig kjøtt.

Kveldsmat : Hender det blir en frukt eller en brødskive.

Spiser frukt i mellom, og drikker mye vann hele dagen.

Er det noen som kan hjelpe meg med å få gjort noe med det, uten at jeg er nødt til å sjekke hvor mye kalorier det er i hver ting jeg tar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At du har sluttet å gå ned i vekt trenger ikke nødvendigvis å være et tegn på at du ikke forbrenner fett. Muskler veier mye, og om du bygger en del muskler samtidig som fett% går ned så kan det virke som at vekta står stille.

En annen ting er at du kanskje har et kcal-inntak rundt vedlikedholdmengden, og derfor står vekta stille. Du kan jo forsøke å spise litt mindre igjen for å se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror jeg har prøvd det meste.. Spiser jo forsåvidt ikke så veldig mye, men kan jo prøve å spise ennå mindre. Trener bortimot to timer hver dag, ca 30 min. med cardio..

Hjelper det å slutte å spise brød, f.eks?

Det er vanskelig å vite, jeg er ingen kostholdsekspert. Brød er generelt flink med karb, er du sikker på at du må gå videre ned? Uten at jeg vet noe som helst høres det ut for meg som om du allerede ligger der kroppen føler at den burde ligge, mulig det er forming som må til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanskelig å vite, jeg er ingen kostholdsekspert. Brød er generelt flink med karb, er du sikker på at du må gå videre ned? Uten at jeg vet noe som helst høres det ut for meg som om du allerede ligger der kroppen føler at den burde ligge, mulig det er forming som må til?

Ja, skulle ønske det. Men jeg har alt for mye fettprosent, så må både bygge litt og trene en del cardio :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva trener du?

Kan du beskrive treningsøkten?

Trener først Cardio, 30 min. oppvarming på 10 min, intervaller; løpe ett minutt og gå 30 sek.

I styrke blir det Knebøy 5x5, benkpress 5x5, markløft5x5 (prøver meg i det minste frem), manualer til biceps 10x6, skuldre 5x5 og bryst. Push-ups og situps. Også tar jeg litt sånn utenom og hva jeg føler for å trene ekstra

Grei beskrivelse? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser ganske mye karbs som gjør at du holder mer vann, noe som igjen gjør at du føler deg "feitere" enn det du er. Dersom du kutter ut brød, knekkebrød og heller fokuserer på proteiner, frukt/grønt og sunt fett vil det være lettere. Likevel er det ikke anbefalt å ligge under 50g karbs til dagen med ditt aktivitetsnivå (for å unngå ketose). Men du er jo i militæret, så du må nesten optimalisere det beste du kan utifra situasjonen du er i. Når dimmer du? Situasjonen blir jo helt annerledes når du er hjemme =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser ganske mye karbs som gjør at du holder mer vann, noe som igjen gjør at du føler deg "feitere" enn det du er. Dersom du kutter ut brød, knekkebrød og heller fokuserer på proteiner, frukt/grønt og sunt fett vil det være lettere. Likevel er det ikke anbefalt å ligge under 50g karbs til dagen med ditt aktivitetsnivå (for å unngå ketose). Men du er jo i militæret, så du må nesten optimalisere det beste du kan utifra situasjonen du er i. Når dimmer du? Situasjonen blir jo helt annerledes når du er hjemme =)

Ook, så det lønner seg for min del å spise frukt/grønt til frokost i steder for brød osv? Spiser ikke så mye brød annet enn til frokost. Noen ganger til Lunsj.

Jeg dimmer i Januar, så skal bli deilig å bestemme litt selv hva jeg skal spise. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du kan øke cardiomengden litt også?

Hva med og løpe 5km før frokost? Eller senere på dagen hvis det passer bedre.

For hvis du ligger i energibalanse, må du havne i kaloriunderskudd for å gå i vekt.

Enten må du spise mindre, eller øke energiforbruket.

Styrkeprogrammet ditt så veldig bra ut! :)

Lykke til!

Hvor tjenestegjør du forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vil lønne seg. De fleste takler hveteprodukter dårlig (inflammatorisk og vannoppdrivende) og føler seg mye bedre uten. Samtidig finnes det mye bedre karbohydratkilder, primært ris, potet og havregryn, men også frukt, bær og grønnsaker =)

Kanskje du kan øke cardiomengden litt også?

Hva med og løpe 5km før frokost? Eller senere på dagen hvis det passer bedre.

For hvis du ligger i energibalanse, må du havne i kaloriunderskudd for å gå i vekt.

Enten må du spise mindre, eller øke energiforbruket.

Styrkeprogrammet ditt så veldig bra ut! :)

Lykke til!

Hvor tjenestegjør du forresten?

Ok, da prøver jeg det, takk skal du ha! :)

Ja, jeg prøver å løpe så mye jeg kan, men sliter en del med kronisk beinhinnebetennelse, så får vel i hovedsak ikke lov til å løpe så mye. Men skal nok få til en del mer cardio enn det jeg gjør nå! :)

Takk for det!

Tjenestegjør i Bardufoss.. Lite sted med mye sjarm.. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bytte ut salamien på skiva med kokt skinke? :)

Salami: 30,1 kcal og 1,33 gram protein pr skive (én skive = 7 gram i følge frokostkalkulator på melk.no)

Kokt skinke: 15,45 kcal og 2,7 gram protein pr skive (én skive = 15 gram).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bytte ut salamien på skiva med kokt skinke? :)

Salami: 30,1 kcal og 1,33 gram protein pr skive (én skive = 7 gram i følge frokostkalkulator på melk.no)

Kokt skinke: 15,45 kcal og 2,7 gram protein pr skive (én skive = 15 gram).

Ja, tror jeg skal slutte med salami, ost og alt av sånne ting. Og bare drikke vann en stund fremover nå, så får vi se om det blir litt forandringer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at ting tar tid! Og du vil ned i fettprosent, så da er styrketreningen også viktig!

Her gjelder det og øke vekter og hele tiden prøve å bli sterkere.

Og hjelper lite hvis du er fornuftig i ukedagene, og skeier ut i helgen. (Sier ikke at du gjør det)

Spis sunt, og forsett med treningen. Framgangen kommer ! ;)

Og ett godt tips, lag en loggbok i forumet!

Det hjelper på motivasjon,progresjon og du vil få råd av andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at ting tar tid! Og du vil ned i fettprosent, så da er styrketreningen også viktig!

Her gjelder det og øke vekter og hele tiden prøve å bli sterkere.

Og hjelper lite hvis du er fornuftig i ukedagene, og skeier ut i helgen. (Sier ikke at du gjør det)

Spis sunt, og forsett med treningen. Framgangen kommer ! ;)

Og ett godt tips, lag en loggbok i forumet!

Det hjelper på motivasjon,progresjon og du vil få råd av andre.

Den er grei, takk skal du ha! Skal se om jeg får til den loggboken, hehe. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...