Gå til innhold

Fruen trenger ett lite puff ;)


Ollee

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på hvordan jeg kan gå best fram for å gi dama ett lite puff i baken :) Har ingen erfaring med PT så tenkte kanskje at det er mange her på formunet som har tips til meg.

Hun sier selv at hun vil gå ned i vekt, så det er det som er hovedfokuset. Jeg håper etter hvert at hun får mer fokus på å komme i bedre form å heller ta vektnedgangen som en bonus :p

Har snakket mye om trening med henne og hun er interessert og vil selv gjøre noe. Men hun er som folk flest, dørstokk mila er VELDIG lang :p

Har satt meg opp noen punkter jeg tenkte å gå igjennom med henne (se under). Er dette kanskje litt for mye? eller kan det være akkurat midt i blinken. Jeg ser for meg at det kan være med på å sette ting litt i perspektiv og se det litt store bildet med å komme seg i form. Ikke bare enn menge slitsomme joggeturer i ny og ned.

Så hva tror dere ? hvordan bør jeg gå frem uten å presse henne for mye eller demotivere henne ? :)

Treningsplan

Positive argumenter

Negative argumenter

Hvordan holde fokus på de positive (motivasjon)

Hva kan gjøres for å endre de negative tingene(hindre demotivasjon)

Sette opp mål (langsiktige)

Hva som kan gjøres for å nå målene

Planlegging

Kortsiktige mål (delmål)

Sette opp realistiske tidspunkt/ frister for målene

Utarbeide en treningsplan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det høres ut som en bra plan, jeg! Viktig å fokusere på å få trening til å bli noe som er gøy og motiverende, noe hun har lyst til å gjøre. Veldig mange som tenker at trening bare er et ork som man må gjøre. Sørg for å fokusere på at treningen skal være morsom, og at hun finner treningsformer som gir glede og overskudd. Alle trenger ikke å like å løpe, trene styrke, svømme, sykle osv., og da skal man ikke gjøre det heller, men i stedet finne noe man trives med.

Og den klassiske: Pressiser at det er en livsstilsendring, noe hun skal vedlikeholde resten av livet, og at det dermed er verdt den tiden det tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som en bra plan, jeg! Viktig å fokusere på å få trening til å bli noe som er gøy og motiverende, noe hun har lyst til å gjøre. Veldig mange som tenker at trening bare er et ork som man må gjøre. Sørg for å fokusere på at treningen skal være morsom, og at hun finner treningsformer som gir glede og overskudd. Alle trenger ikke å like å løpe, trene styrke, svømme, sykle osv., og da skal man ikke gjøre det heller, men i stedet finne noe man trives med.

Og den klassiske: Pressiser at det er en livsstilsendring, noe hun skal vedlikeholde resten av livet, og at det dermed er verdt den tiden det tar.

Den biten er kanskje den vanskeligste :/ Det er så få treningsalternativer i bygden og hun liker best å trene med andre. Og det er få av venninne som det passer å trene med og ikke ofte de orker og være med.

EDIT: Så det kommer til å bli mye opp til henne selv å klare å motivere seg de gangene hun må trene alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags jente er det snakk om? Er hun av den akademisk/analyserende typen vil kanskje gode blogginnlegg og artikler fra fitnessbloggen eller lignende være midt i blinken. Er hun spontan og impulsiv bør du kanskje bare plutselig si en dag at 'la oss dra for å trene sammen så gjør vi det DU vil!' Som du påpeker er dørstokkmila lang og da er det viktigste å skape motivasjon for å gå fra ingen trening til noe trening. Når den grensen først er brutt tror jeg det vil bli lettere å ta de neste stegene, henholdsvis gå fra lite trening til passe trening, så videre til strukturert trening og målsetninger og til slutt trening som en integrert del av livet slik at det blir en varig livsstilsendring :)

Synes det er veldig bra at du gjør dette for henne og håper hun en dag kan se tilbake på akkurat det og takke deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk veldig mye ut av å se på treningen som egentid, alenetid, noe jeg gjorde meg MEG og mitt velvære.

I tillegg gjorde jeg en avtale med meg selv - mandag, onsdag og fredag ER og blir treningsdager, enten jeg vil eller ei - jeg spurte aldri meg selv om jeg orket eller egentlig hadde lyst, jeg bare dro. Ingen andre avtaler fikk komme iveien.

Men, det er viktig å huske på dette: ER man i dårlig form, tar det litt tid før noe som helst kjennes bra, den første måneden eller så ER det jo et ork, og det ER vanskelig å innarbeide nye, varige rutiner. Hun kommer til å trenge mye backing og skryt og positivt fokus i den tiden, men det er det verdt.

Jeg gikk iallefall ned 45 kilo, så det lar seg gjøre.. :-)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den biten er kanskje den vanskeligste :/ Det er så få treningsalternativer i bygden og hun liker best å trene med andre. Og det er få av venninne som det passer å trene med og ikke ofte de orker og være med.

EDIT: Så det kommer til å bli mye opp til henne selv å klare å motivere seg de gangene hun må trene alene.

Synes du er veldig snill og omtenksom som vil gjøre dette for henne:) Hva med å ta noen treningsøkter sammen? Det er jo en koselig ting å gjøre sammen som et par :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loggbok? Premie når hun når det og det målet?

En svindyr kjole du kan spandere på henne når hun når et nytt maksløft f.eks? ;)

Sa før sommeren at jeg vil spandere sydentur når hun klarte 10 push ups , hun tente skikkelig på ideen. Men tror hun bare har hatt en styrke økt etter dette. Men hun ble motivert, men kom bare ikke helt igang :) Har tilbudt å være med på en styrke økt, for å vise forskjellige øvelser for lære utførelsen og finne nye øvelser hun kanskje ikke vist om :p Men det er sjeldent hun ville bli når jeg spurte, så i det siste har jeg nesten glemt hele greia ...

Hva slags jente er det snakk om? Er hun av den akademisk/analyserende typen vil kanskje gode blogginnlegg og artikler fra fitnessbloggen eller lignende være midt i blinken. Er hun spontan og impulsiv bør du kanskje bare plutselig si en dag at 'la oss dra for å trene sammen så gjør vi det DU vil!' Som du påpeker er dørstokkmila lang og da er det viktigste å skape motivasjon for å gå fra ingen trening til noe trening. Når den grensen først er brutt tror jeg det vil bli lettere å ta de neste stegene, henholdsvis gå fra lite trening til passe trening, så videre til strukturert trening og målsetninger og til slutt trening som en integrert del av livet slik at det blir en varig livsstilsendring :)

Synes det er veldig bra at du gjør dette for henne og håper hun en dag kan se tilbake på akkurat det og takke deg :)

Hun er tidvis spontan, hvis detgir noen mening :p Sta som det værste esel så hvis hun har bestemt seg at i dag er jeg klar og vil slappe av så blir det slik ;)

Jeg kommer nok til å påpeka at logg av trening hjelper veldig og vil nok prøve å få henne til å gjøre det. Om det blir bare for seg selv eller her på FB får være opp til henne :)

Jeg fikk veldig mye ut av å se på treningen som egentid, alenetid, noe jeg gjorde meg MEG og mitt velvære.

I tillegg gjorde jeg en avtale med meg selv - mandag, onsdag og fredag ER og blir treningsdager, enten jeg vil eller ei - jeg spurte aldri meg selv om jeg orket eller egentlig hadde lyst, jeg bare dro. Ingen andre avtaler fikk komme iveien.

Men, det er viktig å huske på dette: ER man i dårlig form, tar det litt tid før noe som helst kjennes bra, den første måneden eller så ER det jo et ork, og det ER vanskelig å innarbeide nye, varige rutiner. Hun kommer til å trenge mye backing og skryt og positivt fokus i den tiden, men det er det verdt.

Jeg gikk iallefall ned 45 kilo, så det lar seg gjøre.. :)

Lykke til!

I utgangspunktet er nokk det sette opp faste treningsdager og holde dem uansett hva som dukker opp en god ting, men tror akkurat dette er vanskelig for min kjære :/ da blir det heller noe som å sette opp faste økter (f.eks 2 styrke økter og 1 ut.holden økt i uka) som skal gjøres iløpe av uka. slik at det blir litt mer fleksibelt og kan gjøre dem når det passer best :)

Hun er ikke i så ille form, så tenker meg at hvis hun først bare kommer skikkelig i gang kommer hun til å trives raskt. Håper det iværdfall :p Skryt skal hun få imassevis !

Synes du er veldig snill og omtenksom som vil gjøre dette for henne:) Hva med å ta noen treningsøkter sammen? Det er jo en koselig ting å gjøre sammen som et par :)

Prøver ofte å få henne med ut på jogge tur, men ikke så ofte hun vil. Styrke trenining har jeg også prøvd å få henne med på, som jeg skriver litt lengre opp i innlegget.

Men er litt problematisk siden hun ska gå skole i hjembygda til høsten, mens jeg skal studere i trondheim. Men ser jo henne i helgene så for prøve å komme oss ut litt sammen da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du spandere en PT time eller tre på henne sånn at hun for en avtale med noen andre enn deg? Er ikke sikker på at jeg ville likt at mannen så meg i mitt livs værste form på trening... bedre med en jeg ikke kjenner. ;)

Jeg har aldri trent før i hele mitt liv men disse avtalene med PT ble en utrolig drivkraft for meg. Ville helst øke og være bedre ved hver trening vi hadde sammen ,- og da nyttet det jo ikke å skulke unna egentreningen de andre dagene.

-bare en tanke- lykke til. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du spandere en PT time eller tre på henne sånn at hun for en avtale med noen andre enn deg? Er ikke sikker på at jeg ville likt at mannen så meg i mitt livs værste form på trening... bedre med en jeg ikke kjenner. ;)

Jeg har aldri trent før i hele mitt liv men disse avtalene med PT ble en utrolig drivkraft for meg. Ville helst øke og være bedre ved hver trening vi hadde sammen ,- og da nyttet det jo ikke å skulke unna egentreningen de andre dagene.

-bare en tanke- lykke til. :thumbsup:

Mitt tips, kjøp pt i gave. Om vedkommende kommer hjem eller er på et senter er ikke så farlig, men du går i kranglefella om du skal gjøre jobben med å fortelle henne hva som må gjøres;)

Hun sier at hun nekter å gå på det lokale senteret. Det er ett kapitel for seg! Liker meg ikke særlig selv, men det er jo det eneste senteret her så det kan faktisk hende hun begynner :p Spessielt hvis det blir en PT ordning :) kan høre litt med henne om det ;)

Kranglefella ? Den skal jeg klare å unngå, hun er lære villig og ser nok ikke nå mørkt på noe nytt. Så om det er meg eller en PT som lærer henne det er har vel ikke noe å si :p

Har dere no hjemmeutstyr?

Har nokk ikke det. Har vudert at vi kjøper noe sammen hvis hun fortsatt ikke vil på senteret :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aktiviser henne ubevisst! Etter hvert kommer motivasjonen til å trene og leve sunt av seg selv:) Foreslå en fjelltur, en gåtur, fotball på gøy med venner, ta henne med på swingkurs +++ Bruk tiden deres sammen til noe aktivt:thumbsup: Foreslå sunnere alternativ til middag uten å presisere at dette er fordi hun skal gå ned i vekt og trenger å tenke på kaloriene. Plutselig er hun bitt av basillen og ser resultater - uten å ha jobbet for det (ikke merket at hun har det i alle fall). DA kan du begynne et mer systematisk opplegg;) Det viktigste er å komme i gang!

Når man sliter med motivasjonen og i tillegg er nybegynner er det første man trenger å ville det selv og finne motivasjonen! Jeg har en venninne som jeg har puffet hundre ganger, flere ganger på oppfordring fra henne, men det varer aldri (starter aldri).. for hun blir irritert når andre skal mene noe om hvordan hun skal trene og spise eller hvordan hun skal gjøre det - til og med når hun spør etter hjelp selv! Hun får et akutt øyeblikk trassalder hver gang på en måte :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra initiativ:) Men pass på at det ikke bikker over til "mas". Jeg er glad i å trene, og trener ofte.... men om noen kommer til meg å sier: "nå skal vi ut å jogge" så setter jeg meg på bakbeina. Jeg må trene når jeg selv vil, ikke når andre sier jeg skal:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Så om det er meg eller en PT som lærer henne det er har vel ikke noe å si :p

Dér tror jeg du tar feil. Rett og slett. Kjenner dere ikke selvfølgelig men tror det blir helt forskjellige dynamikker med deg eller en PT.

Du får fortelle hvordan det går. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktiviser henne ubevisst! Etter hvert kommer motivasjonen til å trene og leve sunt av seg selv:) Foreslå en fjelltur, en gåtur, fotball på gøy med venner, ta henne med på swingkurs +++ Bruk tiden deres sammen til noe aktivt:thumbsup: Foreslå sunnere alternativ til middag uten å presisere at dette er fordi hun skal gå ned i vekt og trenger å tenke på kaloriene. Plutselig er hun bitt av basillen og ser resultater - uten å ha jobbet for det (ikke merket at hun har det i alle fall). DA kan du begynne et mer systematisk opplegg;) Det viktigste er å komme i gang!

Når man sliter med motivasjonen og i tillegg er nybegynner er det første man trenger å ville det selv og finne motivasjonen! Jeg har en venninne som jeg har puffet hundre ganger, flere ganger på oppfordring fra henne, men det varer aldri (starter aldri).. for hun blir irritert når andre skal mene noe om hvordan hun skal trene og spise eller hvordan hun skal gjøre det - til og med når hun spør etter hjelp selv! Hun får et akutt øyeblikk trassalder hver gang på en måte :huh:

Hun har jo ikke noe dårlig kosthold, hun har blitt mye mer bevist på hva hun har i seg enn før så på den fronten er det ikke så mye å si på :p

Hun kan være litt slik som venninen din, for hvis vi snakker om trening og jeg kommer med forslag på hva som kanskje er bedre eller får ett bedre utbytte av treningen hvis hun gjør slik istede for slik så slår hun opp veggen og skal forsvare seg. Men ofte så snakkes vi om akkurat dette senere og da sier hun at det var kanskje litt mer fornuftig de inspillene jeg kom, men sier at det ikke er morsomt å høre at det hun har gjort kunne ha blitt gjort annerledes så det var derfor hun reagerte slik :p Det er vel smartest å vær mest mulig tålmodig og håpe at hun hører på meg.

Dér tror jeg du tar feil. Rett og slett. Kjenner dere ikke selvfølgelig men tror det blir helt forskjellige dynamikker med deg eller en PT.

Du får fortelle hvordan det går. ;)

Det tror jeg kommer VELDIG an på PT'en, men det er jo helt klart en stor forskjell melom en PT og meg. Men uansett tror jeg ikke at det kommer til å bli ille bare for at det er meg som tar det opp med henne enn om det var en PT. Merker fort på henne hvis ikke det passer eller om jeg går over streken. Så hvis hun vil ta PT timer skal jeg prøve å trekke meg litt, men hvis hun fortsetter og vil høre litt på meg så er vel ikke det noe dumt heller ?

Bra initiativ:) Men pass på at det ikke bikker over til "mas". Jeg er glad i å trene, og trener ofte.... men om noen kommer til meg å sier: "nå skal vi ut å jogge" så setter jeg meg på bakbeina. Jeg må trene når jeg selv vil, ikke når andre sier jeg skal:)

Prøver og passe på litt så jeg ikke tar det for langt, men det er litt vanskelig. Jeg er jo så opptatt av trening selv at jeg fort blir litt for engasjert, men tror (håper ikke) ikke det blir ett stort problem :)

Men vil uansett takker for alle kommentarer og innlegg så langt, har fått meg til å tenke litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har jo ikke noe dårlig kosthold, hun har blitt mye mer bevist på hva hun har i seg enn før så på den fronten er det ikke så mye å si på :p

Hehe, så bra! Jeg skal ta den på min kappe... av og til tenker jeg bare svart og hvitt og konkluderte med NED I VEKT = noen har spist på seg for mange kilo ;) Hvor stor vektreduksjon er det snakk om da? 3, 5, 10 kg? Bare nysgjerrig:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, så bra! Jeg skal ta den på min kappe... av og til tenker jeg bare svart og hvitt og konkluderte med NED I VEKT = noen har spist på seg for mange kilo ;) Hvor mange stor vektreduksjon er det snakk om da? 3, 5, 10 kg? Bare nysgjerrig:p

Hehe :) Det vet jeg faktisk ikke, hun er ikke så villig til å oppgi vekten sin :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan være litt slik som venninen din, for hvis vi snakker om trening og jeg kommer med forslag på hva som kanskje er bedre eller får ett bedre utbytte av treningen hvis hun gjør slik istede for slik så slår hun opp veggen og skal forsvare seg.

Det tror jeg kommer VELDIG an på PT'en, men det er jo helt klart en stor forskjell melom en PT og meg. Men uansett tror jeg ikke at det kommer til å bli ille bare for at det er meg som tar det opp med henne enn om det var en PT. Merker fort på henne hvis ikke det passer eller om jeg går over streken. Så hvis hun vil ta PT timer skal jeg prøve å trekke meg litt, men hvis hun fortsetter og vil høre litt på meg så er vel ikke det noe dumt heller ?

Prøver og passe på litt så jeg ikke tar det for langt, men det er litt vanskelig. Jeg er jo så opptatt av trening selv at jeg fort blir litt for engasjert, men tror (håper ikke) ikke det blir ett stort problem :)

Men vil uansett takker for alle kommentarer og innlegg så langt, har fått meg til å tenke litt :)

Det er akkurat détte jeg tenker på. Og som én sa litt tidligere at veldig mange av oss har nok lett for å bli småtrassige hvis kjæresten skal fortelle oss hvordan ting skal gjøres. Hmm akkurat som når foreldre preker til oss når vi er yngre...

Greia er at det er lett å trasse mot de av våre nærmeste som skal lære oss dette og hint mens en random PT er det lite vits i å trasse mot? Barnslig jepp men jeg er nok ikke den eneste som er skrudd sammen sånn.

Jeg vil tro at når først treningslysten er vekket så er hun mer en glad for å ta imot råd og tips. Da har hun kanskje også litt mer interesse av dem siden hun allerede er interessert i treningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...