Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trener etter SL 5x5, og har holdt på en stund nå. Nå er det sånn at jeg får vondt i nedre del av ryggen/øverst på rompa under de siste 2 settene på knebøyen. Merker det ikke under løftene, men når jeg har hengt på plass stanga kommer smerter fra helvete og iler skikkelig nedover rompa og lårene. Det roer seg som regel en times tid etter trening.

Siden jeg ikke merker noe før de siste 2 settene, er det hensiktsmessig for meg å gå ned til 3 sett i stedet? Eller burde jeg prøve deload først? Jeg klarer greit løftene altså, men er redd for at smertene betyr at jeg burde gi meg etter 3 sett eller på en lavere vekt..

Fortsetter under...

Det skal jeg gjøre! Hadde ikke tenkt at det kunne være et problem med teknikk. Mulig jeg krummer ryggen for å komme dypere, bør jeg heller fokusere på å holde hoftene stive i bunnposisjon? Jeg kommer ikke mye dypere enn parallellt med bakken, kanskje noe mer. Kommer film etter økta på onsdag.

Jeg klarer greit løftene altså, men er redd for at smertene betyr at jeg burde gi meg etter 3 sett eller på en lavere vekt..

Om du får "smerter fra helevete" etter knebøy løfter du helt garantert galt. Tunge knebøy med dårlig teknikk er veikart korsryggtrøbbel, prolapser, impotens, AIDS og alt annet galt i verden. For guds skyld: ikke fortsett å løfte tungt om det gjør dritvondt!

Ellers enig med de over, vi trenger video for å kunne pirke på teknikk.

Ah, endelig et svar. Det er altså dårlig knebøyteknikk som er roten til alt ondt!

Ja, på samme måte som at god knebøyteknikk er løsninga på alt. Squats cure cancer!

Annonse

Når du sier at det stråler nedover benene er det svært nærliggende å tro det, ja. Det var nå det første jeg tenkte når du skrev at det var vondt nedover benene, hvertfall. En skal ikke tulle med slikt. Jeg ville nok søkt profesjonell hjelp hos en fysioterapeut om jeg var deg.

Jepp, kommer video på onsdag. Kan nevnes at jeg var plaget med isjias(eller hvordan det nå skrives) for noen år tilbake, smertene er ganske like. Kan dårlig teknikk terge isjias-nerven?

Hvor langt stråler det? Forbi knærne?

At det stråler til begge ben gjør det ganske lite sannsynlig at det er isjiasrelatert, men dårlig knebøyteknikk kan absolutt irritere denne (sjeldent ischiasnerven som sådan, men oftest heller en nerverot).

Høres ut som Isjias, har slitt med det samme selv en stund.

Sørg for riktig teknikk først og fremst i knebøy.

Korsryggsmerter er ganske vanlig for folk flest i løpet av livet, ekspertene mener at man må fortsette å holde seg i bevegelse for at det skal bli bra.

Den strekkøvelsen der har hjulpet meg masse, kjører den 2-3 ganger hver dag, men så har jeg et litt kraftigere tilfelle av Isjias.

Stråler mest ned rompa, og delvis på forside lår begge sider. Innimellom får jeg en støkk av en brå bevegelse(ikke ifht trening), og da kan det være vondt fra rygg til tær. Har ikke tatt det seriøst før nå, bør vel ta en tur til lege/fysio og forske litt på det. Jeg bør kutte ut knebøy helt, eller ta en deload og terpe teknikk?

Stråler mest ned rompa, og delvis på forside lår begge sider. Innimellom får jeg en støkk av en brå bevegelse(ikke ifht trening), og da kan det være vondt fra rygg til tær. Har ikke tatt det seriøst før nå, bør vel ta en tur til lege/fysio og forske litt på det. Jeg bør kutte ut knebøy helt, eller ta en deload og terpe teknikk?

Jeg ville ihvertfall kjørt deload og striks teknikk, og så bør du få det undersøkt for å se hva det er. Anbefaler en tur til fysio!

Annonse

Jeg ville ihvertfall kjørt deload og striks teknikk, og så bør du få det undersøkt for å se hva det er. Anbefaler en tur til fysio!

Jeg prøver en 30% deload for å terpe teknikk, legger ut video av neste økt. Reiser på ferie snart, blir vel dårlig med lege/fysio innen det. Digger knebøy, syns det er en rå øvelse som jeg nødig vil kutte ut.

Forøvrig er ikke fremsiden av låret innervert av ischiasnerven, så smertene du kjenner her er nok av annet opphav en det du tidvis kjenner helt ned i tærne. Smerter til sete og bakside lår er også ganske vanlig ved lokale korsryggsmerter, uten at det trenger å være noe nevrologi innblandet, snarere kun refererte smerter fra rygg eller bekken.

Da er det endelig blitt mekket en video. Vennligst ignorer pipestilk-beina;)

70kg på denne videoen, for å vise teknikk. Jeg spekulerer litt på om det kan ligge noe i teorien om kompresjon, kjenner det nemlig når jeg løper også.

Du ser så "slakk" ut - Prøv og få et bedre spenn, skyv albuene under stangen før du går ned og press brystet opp, og stram magen på vei ned. Ser også ut som du kan holde litt smalere som gjør at stangen hviler bedre på trapzen som igjen gjør det lettere og få albuene fram. Hvor bredt står du og hvor mye vinkler du med føttene? Ser nesten ut som du er helt rett med føttene.. som burde være ca 30grader. (Godt mulig du har det men er litt vanskelig og se).

Står litt bredere enn skulderbredt, med kanskje 10 grader vinkel på føttene. Prøver å vinkle mer utover neste gang:) Jeg skal klare å få mer spenn i kroppen. Jeg er sykt stiv som følge av mange års inaktivitet, men skal prøve å gripe smalere. River litt i underarmene når jeg prøver, men det burde gå.Takker for tipsene, Joakimz:)

Begynner å lure på om det kommer mer av kompresjon enn av teknikk, for smertene avtar en del når jeg tar dips med ekstra vekt. Når jeg løfter opp første rep med 20kg i beltet, knepper det litt i nedre del av ryggen og det føles mye bedre. Spørs om det da blir en liten "strekk" som løsner press på en nerve? Dette er bare en teori, har jo null peil på slikt.:D

Har ordnet legetime, blir spennende å se om de tar det på alvor:unsure:

Du skal ikke se bort ifra det. Det er mange som finner at ryggsmertene blir mye bedre bare de får strukket ryggraden litt. Det finnes også slike "vippebord" til den slags. Bruker det selv etter trening. :)

Ser ikke helt ut som om det er teknikkproblemer, men det er vanskelig å bedømme utifra én video. Du kan uansett ha mye å vinne på å tøye ut. Spesielt rundt hofteområdet, både bak og foran. Hvis man sitter mye blir det mye stramheter og rusk i det området.

Also:

Hva er greia med vinkel på benet? Klarer ikke å finne noen klar konsensus på det. Mange mener det skal være 5-10 grader (Kelly Starrett, f.eks.). Andre sier 30 grader?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...