Gå til innhold

Hvordan trene med prolaps


STRONG DAD

Anbefalte innlegg

Jeg søkte jo i forumet på prolaps og fikk mange resultater. Litt for mange så jeg tenkte det kunne være greit å samle info om dette i en tråd.

EDIT. 030812

Altså jeg har jo et prolaps i ryggen sånn L4-5 et sted. Av og til så er dette smertefritt og jeg glemmer at jeg ikke bør gjøre ting jeg har lyst til.

Spørsmålet som ønskes besvart er altså:

Hvordan trener DU på best mulig måte uten å irritere et prolaps

Selv har jeg et lavt ryggprolaps

Her opplever jeg at knebøy er uheldig. At beinpress og liggende curl er fine øveser. Av en eller annen grunn så virker det som om markløft går bra selv om denne øvelsen kanskje burde være den værste?

Det er sikkert mange som mener mangt om dette og det ville vært interessant å høre både tynne og feite meninger om dette. Kjør debatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er litt uheldig å spørre om slike ting på et forum. Spør legen din eller en fysioterapeut. Markløft og knebøy skal du være forsiktig med. Rygghev uten ekstra belastning, hold 2 sek i topposisjon og ettbeins beinpress vil jeg si er gode og trygge øvelser. Men igjen - snakk med lege/fysio først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt uheldig å spørre om slike ting på et forum. Spør legen din eller en fysioterapeut. Markløft og knebøy skal du være forsiktig med. Rygghev uten ekstra belastning, hold 2 sek i topposisjon og ettbeins beinpress vil jeg si er gode og trygge øvelser. Men igjen - snakk med lege/fysio først.

[x] Har snakket med flere leger om dette

[x] Har snakket med fysio om dette

[x] Ovenstående ekspertise er mangelfull

[ ] Ekpertisen finnes her

Her må jeg få lov å si meg helt uenig (jeg ble nesten litt irritert). Jeg vil tro at det er her ekspertisen sitter på dette punktet og at færre enn fler leger vet hvordan man skal gå frem. Noen fysioterapauter vil ha gode tips om hva man IKKE bør gjøre og øvelser man kan gjøre osv som man selv kan finne lett ved å gurgle eller lese litt litteratur.

Nå er det slik at jeg har levd med dette en stund og jeg vet jo at dette er inviduelt og at man må kjenne på kroppen osv annet gpp. Nå minnes jeg at sigg1 har skrevet noe om prolaps i sine logger så jeg bør vel kanskje lese der.

Jeg vil tro at det sitter mange som har et prolaps på dette forumet som har verdifull erfaring å dele som ingen lege eller annen kvakksalver har grunnlag for å kunne noe om. Dette er nok både broscience og science.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg om at mange her på forumet har mye mer peiling enn leger og fysio.

Problemet er at ingen her har hatt en fysisk evaluering av deg eller vet noe særlig om bakgrunn, opereasjon osv.. En annen ting er at når det gjelder skader så kan fagfolk ta "støyten" dersom deres anbefalinger gjør at skadene dine blir verre. Tror ikke noen her på forumet ønsker å være "skyldig" i å anbefale noen øvelser som ikke er egnet for din skade.

Anbefaler deg å oppsøke en naprapat, osteopat eller dyktig kiropraktor hvis ikke dette er gjort tidligere. Helst en som har bakgrunn/erfaring innen styrketrening. Vet om et par her i Kristiansand som er dyktige innen dette, men i Oslo vet jeg ikke.

Siggy1 kan nok hjelpe deg med dyktige terapeuter i Oslo- området, eventuelt Sigg1FastForm

som tar utdannelse innen dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje vi misforstår hverandre her og at jeg har formulert meg dårlig i OP.

Poenget mitt var å få innblikk i hvordan andre som har prolaps trener. Dette er noe mange med lignende plager lurer på og det ville vært ideelt å samle erfaringer som forumbrukerne har i forbindelse med dette.

Dette har ingenting med meg og min bakgrunn å gjøre. Dette har jeg kontroll på selv og alle som har hatt(har) et skikkelig prolaps vet hva jeg snakker om.

Jeg ser jo hovedsaklig etter effektive alternative måter å trene bena på da feks bøy KAN være uheldig.

Når er det ikke interessant med anbefalinger i forhold terapauter i denne tråden. Alle som har et prolaps over tid har nok vært gjennom det meste av alfabetet i så måte. Det kan dog være av interesse i en annen tråd om terapauter og ikke øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er operert for prolaps L4-L5. og er litt enig med dere begge. Råd til en speisell person vil jeg ikke komme med, bare på generellt grunnlag..For jeg har ingen utdanning og vet bare hva som funker for meg(etter ENDEL) prøving og feiling.

Det er jo egentlig akkurt dette jeg lurer på da. Hva funker for deg?

[x] Trådstarter er tydelig dårlig til å kommunisere :rolleyes: (modifiserte op litt nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo egentlig akkurt dette jeg lurer på da. Hva funker for deg?

[x] Trådstarter er tydelig dårlig til å kommunisere :rolleyes: (modifiserte op litt nå)

Høre på kroppen. Svaret alle vil ha!:whistle:

Bra oppvarming,god teknikk, uttøying og endel kardio(BAM!) funker. Når det gjelder øvelser så klarer jeg det meste. Men om jeg er sår en dag såholder jeg meg unna øvelser som evt kan trigge det mer. Det er da ofte øvelser som går på korsryggen, stabilisering og trykk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prolaps, og da jeg begynte med styrketrening, (6 år siden) haltet jeg mellom apparatene. Nå tør jeg ikke slutte med styrketrening, hehe, for da vet jeg ryggen ryker igjen. Får fremdeles vondt i ny og ne, men nå går det i alle fall raskt over, og tar ikke månedsvis som det gjorde før.

Alt av bentrening fungerer for ryggen min, så fremt jeg gjør øvelsene riktig. Bentrening er også det som har fungert best for å styrke ryggen min, og ikke den direkte ryggtreningen.

Jeg er forsiktig med markløft og tenker endel på ryggen når jeg gjør denne øvelsen, men det har så langt gått bra, selv om jeg ikke helt har teknikken inne i markløft. Når det gjelder knebøy, har jeg helt andre problemer enn ryggen, og er forsiktig av andre grunner. Leg extension er den jeg trente meg opp mest med i starten, den og benpress. (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å dele erfaringer kan gi en bredere forståelse for problematikken knyttet til det å trene med prolaps. Men for all del ikke trekk konklusjoner på grunnlag av hva som fungerer for andre. De individuelle forskjellene vil uansett være avgjørende for hvordan den enkelte bør forme et treningsregime. Og hva disse individuelle forskjellene består i vil aldri fullt ut kunne belyses på åpent forum.

Likevel mener jeg at erfaringsdeling kan gi den enkelte nye innfallsvinkler og tanker om hva og hvordan en kan "angripe" utfordringene med prolaps og trening. Ta slike nye tanker med til lege, fysioterapeut, kiropraktor, naprapat osv. Ikke prøv noe som virker å være bra bare fordi det er bra for andre. Sjekk ut med fagfolk som kjenner dine forutsetninger om det kan være bra for deg først!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt prolaps i 5 år, og det har satt meg ut av alt som heter konkurranse innenfor styrkeløft, vel bortsett fra benkpress da, men det er jeg rævva på.

Uansett, å bedrive beinhard markløft fra bakken har ikke vært noe sjakktrekk for min del. Jeg sliter nok som det er med teknikken i den øvelsen, og kommer jeg over et visst antall kilo får jeg alt fra ubetydelige smerter som er over dagen etter til smerte som varer i flere uker i strekk. Derfor har jeg begynt med rack pulls for å redusere belastningen på korsryggen noe, og dette fungerer i og for seg greit. Eksperimenter litt med høyden på racket, og kom frem til noe som passer for deg. Etter hvert kan man jo prøve justere høyden nedover for å se om det etter hvert funker å ta fra bakken. Det er ikke noe jeg kommer til å ta sjangsen på med det første, spesielt siden jeg sliter teknisk fra før.

Angående knebøy har jeg så og si aldri hatt problemer med det relatert til prolapsen med mindre jeg er midt inne i en dårlig periode. Disse er dog sjeldne, så jeg har kunnet trene tung bøy uten problemer med prolapsen. Her er jeg stødigere teknisk. Leger og fysioterapeuter har også anbefalt meg å trene styrke for å fikse problemene, så langt har jeg ikke hatt noen resultater av hverken det eller såkalt kjernetrening og kardio.

Slik jeg trener nå inkluderer det tunge rack pulls og tunge knebøy, og jeg har ikke hatt problemer siden januar selv om MR-bildene viser 4-5 protrusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkutt prolaps ihøst ( hatt dårlig rygg i mange år), trente alternativt i mange månder. Forskjellige variasjoner av utfall og masse stabiliseringsøvelser, mage, rygg. Helt bra nå og kan trene normalt på alt nå, ink knebøy og markløft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går mye, med ankelvekter, også trener jeg med frivekter... prøver å ta utfall (i stedet for knebøy) med frivekter, så jeg ikke belaster ryggen for mye (trigger prolapsen). Fortsatt trigger knebøy og markløft med stang prolapsen (to øvelser jeg har kuttet ut for en stund).

Edit, jeg kan ta knebøy, hvis jeg bruker frivekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke prolaps, men har hatt 10 såkalte hekseskudd (kraftige) de siste 14 år. Siste gang ifjor sommer. Sett forfra eller bakfra, så det ut som om noen hadde skjøvet overkroppen 10 cm til ene siden - så helt sykt ut. De beste øvelsene for meg for å rette på dette var rygghev - og markløft. Knebøy gikk dårlig, men jeg kjørte med lav belastning og mange reps, så det funket etterhvert. Mark kjørte jeg med lette vekter i 2-3 mnd, og konset V E L D I G på strikt og svært korrekt utførelse. Men la an på å la korsryggen dra løftet, og avlastet latsen litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å trene med prolaps går heilt fint, men alt kommer jo an på kor den/dei sitter, om du er operert mm.

Er operert for snart 6 år sia, trener bra, men vanlig bøy går dårlig. Mark går til ein viss grad.

Beinpress og frontbøy går veldig bra.

Press over hodet går om eg sitter på benk med litt grader bakover, men rett opp og ned kan være direkte farlig.

Trene planke, rygghev mm for å trene kjernemusklaturen er veldig viktig samt å varme opp og tøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^^^ Denne tråden utviklet seg veldig bra synes jeg. Veldig fint å lese om andres erfaring med dette og håper andre kan dra nytte av det også.

Jeg merker at for min del så virker det som at rumensk markløft er bra så lenge jeg ikke kjører for tungt. Da holder man spennet i nedre del av ryggen under hele øvelsen hvilket reduserer muligheten for irritasjon eller skade. Hvis jeg kjører vanlig mark og setter fra meg stanga så merker jeg irritasjon i start fasen av øvelsen selv med lette vekter.

Ellers er strikt roing og nedtrekk øvelser som er fine for min del. Bøy er kinkig så jeg tenkte også på dette med frontbøy men tror jeg trenger noen til å vise meg denne.... Jeg føler ikke jeg får det utbytte jeg ønsker av beinpress men må jo nøye meg med dette intill videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra tråd har operert for prolaps i L5 og jobber med å få bort et til

Kjenner meg igjen i at ekspertise er mangelfull ved prolaps vært hos fler leger og fysio selv

Fikk faktisk mer hjelp på det lokale trenings senteret av andre med prolaps eller med tidligere problemer

en av noen leger eller fysio.

Eneste jeg sliter med er bein press og løfter ikke så tungt som jeg skulle ønske i mark og knebøy

Men jeg prøver alltid å press meg selv om det kanskje gjør litt vondt og har i vært fall for min del bilt mye bedre av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På beinpress har eg erfart at så fort eg løfter ræva opp fra plata så får ryggen problemer.

Dvs. at kne, lår og rygg er i 90 grader. Nesten samme vinkel/grader som godkjent bøy.

Men dynamisk oppvarming og belastning før arbeids set er eit must samt tøying, for min del, men vil jo anbefale andre og å gjør det.

Så kommer jo det an på type jobb man har, for dei som sitter på kontor og event sliter med rygg og/eller prolaps er tøying på jobb faktisk veldig skadeforebyggande og gir beire resultater jevnt over. Meiner Eirik sandvik har skrevet om nettopp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På beinpress har eg erfart at så fort eg løfter ræva opp fra plata så får ryggen problemer.

Dvs. at kne, lår og rygg er i 90 grader. Nesten samme vinkel/grader som godkjent bøy.

Men dynamisk oppvarming og belastning før arbeids set er eit must samt tøying, for min del, men vil jo anbefale andre og å gjør det.

Så kommer jo det an på type jobb man har, for dei som sitter på kontor og event sliter med rygg og/eller prolaps er tøying på jobb faktisk veldig skadeforebyggande og gir beire resultater jevnt over. Meiner Eirik sandvik har skrevet om nettopp dette.

Ja kjenner det samme på Beinpress når ræva kommer opp fra plata og kommer faktisk av veldig lite vekt på.

Syntes ikke jeg får noe ut av beinpress en smerte i korsryggen så har tatt den bort fra mitt ben program

Kjører knebøy,Utfall med kettlebells , Lårcurl , benspark, og stående tåhev . og syntes det virker bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Knebøy og mark er to øvelser som krever stor kjernestyrke og mobilitet, ville ikke kjørt disse om jeg var deg. Hold deg til sittende leg curls, bulgarske utfall, leg extensions og KANSKJE leg press dersom du klarer å stoppe før bekkenet tilter. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...