Gå til innhold

har jeg glutenallergi?


Gjest noen123

Anbefalte innlegg

Gjest noen123

heisann,

har i det siste spist en del brød, noe jeg ikke har pleid å gjøre før. i det siste har jeg vært veldig mye plaget med vond/oppblåst mage. kan det være en reaksjon på gluten?

spiser daglig også ting som havregryn og knekkebrød, men har aldri merket noe ubehag av dette, det er først nå i det siste, når jeg har spist en del brød at jeg har vært plaget.

melkeprodukter reagerer jeg ikke på, så det kan ikke være laktose.

og ja, vet jeg burde stikke på legen å få sjekka det opp, men det er så mye enklere å spør her i første omgang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke alltid prøvene slår ut hos legen heller;) hvis du tåler knekkebrødet ditt og havregrynet er det nok ikke glutenallergi.

Sønnen min er allergisk mot både gluten og laktose, så da må vi holde oss unna alt og kun handle i denne kjedelige hyllen med allergivennlig mat. Man kan bli oppblåst av hvete. Jeg kan få forferdelig mageknip av brød og ihvertfall ren hvetebakst. Men, det er ikke alltid det skjer heller.. så jeg anser ikke det som allergi, bare en sart tarm kanskje?

Minsten som reagerer her, sitter på do 30 ganger pr dag om han får i seg dette:sick:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noen123

hmmm.. tenker jeg bare skal kutte alt av hvetemel og leve som jeg har pleid å gjøre da, så får jeg se hvordan det går... farvel grovbrød med cottage cheese, skinke og paprika :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm.. tenker jeg bare skal kutte alt av hvetemel og leve som jeg har pleid å gjøre da, så får jeg se hvordan det går... farvel grovbrød med cottage cheese, skinke og paprika :cry:

Like godt på knekkebrød da, eller kanskje et annet brød ikke gir deg magevondt.

Havregrynsgrøt med cc er vidunderlig nam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm.. tenker jeg bare skal kutte alt av hvetemel og leve som jeg har pleid å gjøre da, så får jeg se hvordan det går... farvel grovbrød med cottage cheese, skinke og paprika :cry:

Det finnes da brød uten gluten som smaker helt greit.

Jeg sluttet med hvetemel for ca et år siden og det er ikke brød som er savnet, men av og til hadde det vært greit med litt pasta, pizza og lignende.

De glutenfrie alternativene der er ikke like gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glutenallergi kan du sjekke hos legen med en enkelt blodprøve. Anbefaler deg å gjøre det :) Du kan selvsagt være intolerant, noe som er en mindre alvorlig type reaksjon enn allergi, men sterk nok til å gi stort ubehag. Selv har jeg hveteallergi, som er noe annet enn glutenallergi igjen. Det kan du også sjekke med blodprøve :) Hvis alle blodprøver er negative kan du gå utifra at du har en intoleranse, hvorvidt denne er på gluten, hvete eller korn generelt må du bare bruke vanlig eliminasjonsdiett og finne ut av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du misforstod. Cøliaki er en tilstand med allergi, ja, men ikke en allergitilstand. Cøliakipasienter har nesten alltid en glutenallergi også (altså en systemisk histaminreaksjon og dertil økt total-IgE), men man kan ha en glutenallergi uten å ha cøliaki. Ved cøliaki vil det som oftest være IgA eller IgG antistoffer som vises (altså antistoffer mot eget vev, og ikke mot et fremmed tilført stoff som for eksempel gluten). Det er vanlig å bruke disse begrepene om hverandre nettopp fordi cøliakipasienter som oftest har en matvareallergi (altså gluten) i tillegg. Ved cøliaki vil tarmtottene, som artikkelen forklarer, ødelegges. Det vil de ikke ved en matallergi, selvom dette også naturligvis vil irritere tarmen i stor grad. Cøliaki er en autoimmun sykdom, noe allergi ikke er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det benekter jeg ikke :) Ville bare ha frem at det er mulig å ha disse to tilstandene adskilt, selvom det vanligste er i kombinasjon/cøliaki.

Joda, men glutenallergi vil i de fleste tilfeller medføre cøliaki, og det er gjerne den diagnosen man får. I begge tilfeller blir det nødvendig å spise glutenfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg kunne like mye om dette, som flere av dere da jeg har et barn som virkelig reagerer. Har ikke tatt blodprøver enda da han har vært igjennom så mye annet vondt i sin lille levetid. Så vi prøver å finne ut av ting selv, men det er vanskelig, eller.. det er vel kanskje det i denne startfasen. Mye av det glutenfrie smaker ikke best, men det er vel også en tilvenning.

Et spørsmål til dere som kan så mye. Beklager at jeg kupper tråden til trådstarter.

Kan han spise ren fløteis? eller burde jeg lage egen is til han?

Ja, han reagerer veldig på laktose også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noen123

takk for gode svar folkens :)

var innom legen i går og tok blodprøve, får resultatene om en ukes tid, sa sykesøsteren. har de siste dagene levd normalt når det kommer til kosten og ikke spist noe som inneholder gjær/hvetemel, er nå helt fin i magen, så det spørs om det kan være det som er problemet..

synes det er litt merkelig og, for har aldri reagert noe på det før om jeg har tatt meg noen brødskiver i ny og ne, kan være en veldig svak intoleranse kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke se bort fra at det kan være cøliaki. Har det selv, og oppdaget det for ca 2 år siden ved at jeg hele tiden var oppblåst i magen og hadde vondt. Det første jeg gjorde var å kutte ut gluten i en måned ca for å se hvordan kroppen reagerte, og jeg kjente forskjell med en gang.

Men i og med at du har vært å tatt blodprøver, burde du vente med å kutte gluten ut forenløpig. Hvis du får utslag så vil de sende deg videre til gastroskopi, og da skal du spise helt normalt en stund i forkant slik at de kan se om det er noen form for reaksjon. Jeg gjorde den feilen med at jeg kuttet ut gluten for så å dra på gastroskopi. Endte opp med at jeg måtte ta en til, altså to gastroskopier. Og som noen kommenterte lengre opp her, gastroskopi er ikke behagelig :p

Jeg får heller ikke vondt i magen av alt som inneholder gluten, kan snike i meg litt nå og da uten å kjenne det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...