Gå til innhold

har jeg glutenallergi?


Gjest noen123

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt samme problemet, og etter å ha kuttet ut gluten i et halvt års tid er jeg symptomfri igjen. Tok gastroskopi for fire år siden, og da sjekket de for cøliaki, men det var magesår som var problemet den gangen. Har tenkt at kanskje sår i tarmen kan ha forårsaket en evt intolleranse mot gluten. Har blitt anbefalt av lege og ernæringsfysiolog om at det kan være lurt å ta en ny gastroskopi, men da må jeg jo innvie gluten i kosten for en periode og det blir vondt .. :thumbsdown: Hvis du fikk diagnosen Cøliaki, får du støtte for å kjøpe glutenfrie alternativer da?

Du skal ikke se bort fra at det kan være cøliaki. Har det selv, og oppdaget det for ca 2 år siden ved at jeg hele tiden var oppblåst i magen og hadde vondt. Det første jeg gjorde var å kutte ut gluten i en måned ca for å se hvordan kroppen reagerte, og jeg kjente forskjell med en gang.

Men i og med at du har vært å tatt blodprøver, burde du vente med å kutte gluten ut forenløpig. Hvis du får utslag så vil de sende deg videre til gastroskopi, og da skal du spise helt normalt en stund i forkant slik at de kan se om det er noen form for reaksjon. Jeg gjorde den feilen med at jeg kuttet ut gluten for så å dra på gastroskopi. Endte opp med at jeg måtte ta en til, altså to gastroskopier. Og som noen kommenterte lengre opp her, gastroskopi er ikke behagelig :p

Jeg får heller ikke vondt i magen av alt som inneholder gluten, kan snike i meg litt nå og da uten å kjenne det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror bare det er snakk om 1 måned med "normal" kost som skal til, men skjønner veldig godt at det ikke frister.. :\

Jepp! Får rundt 1800kr hver måned, og det hjelper veldig! :) Derfor anbefaler jeg deg å få tatt en gastroskopi.. Det er jo ikke akkurat billig med glutenfri kost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå føler jeg meg helt teit her.

Jeg har cøliaki, fikk det bekreftet i 2001 etter blodprøve og gastroskopi (grøss...)

Men er ikke cøliaki og gluten allergi det samme?

Det har jeg "alltid" trodd, har jeg tatt feil i 11 år??

Mer eller mindre det samme, men du kan ha glutenallergi uten å utvikle cøliaki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glutenallergiker som eksponeres nok for gluten til at tarmtottene atrofierer= glutenallergiker med cøliaki.

Glutenallergiker som ikke eksponeres nok for gluten til at tarmtottene atrofierer= glutenallergiker uten cøliaki.

Glutenallergiker som eksponeres nok for gluten til at tarmtottene atrofierer men som er lenge nok vekke fra eksponering til at de regenereres=Glutenallergiker uten cøliaki.

Det blir litt som diabetes 2 - enkelte vil fortelle deg at dersom du har diabetes 2 vil du alltid ha det selv om du forbedrer tilstanden din slik at du har normalt langtidsblodsukker, glukosetoleranse, insulinfølsomhet og ingen symptomer. Det blir som å si at du alltid er forkjølet selv om du ikke er det, fordi du alltid kan bli det igjen dersom du blir eksponert for en smittekilde som fører til sykdom.

Jøss!

Lærte noe nytt idag og gitt!

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Gjest noen123

svaret fra legen: hveteallergi :thumbsdown:

begynte derfor i dag med glutenfri kost, håper på forbedringer på energinivå og generell form gjennom dagen. kan jeg søke om slik støtte fra NAV på 1800,- i mnd, nå som det er påvist at jeg har allergien?

tips til gode, glutenfrie karbkilder? har allerede hamstret glutenfritt havregryn :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svaret fra legen: hveteallergi :thumbsdown:

begynte derfor i dag med glutenfri kost, håper på forbedringer på energinivå og generell form gjennom dagen. kan jeg søke om slik støtte fra NAV på 1800,- i mnd, nå som det er påvist at jeg har allergien?

tips til gode, glutenfrie karbkilder? har allerede hamstret glutenfritt havregryn :p

Uten at jeg skal si dette sikkert, så må du vel ha påvist cøliaki før du kan søke om støtte, men det burde legen din (eller noen andre på forumet med cøliaki) kunne bekrefte eller avkrefte.

Hvilke tester tok du for å påvise allergien, blodprøver eller endoskopi?

Glutenfrie karbokilder: potet, søtpotet, ris, frukt, bær. Mye å velge mellom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noen123
Uten at jeg skal si dette sikkert, så må du vel ha påvist cøliaki før du kan søke om støtte, men det burde legen din (eller noen andre på forumet med cøliaki) kunne bekrefte eller avkrefte.

Hvilke tester tok du for å påvise allergien, blodprøver eller endoskopi?

Glutenfrie karbokilder: potet, søtpotet, ris, frukt, bær. Mye å velge mellom :)

tok 3 forskjellige blodprøver, trengte heldigvis ikke noe mer enn det.

veldig kjedelig, men samtidig veldig befriende å faktisk vite hva som har plaget meg! har vært plaget mye med magen, spesielt før, da kosten besto av veldig mye lyst brød ol. har god tro på at framgangen på treningen framover vil bli en del enklere, nå som jeg slipper plager :)

får bare ta å venne meg av kornproduktene til en viss grad og heller lære meg å spise mer potet/ris.

hvordan smaker glutenfri spaghetti/pasta/brød egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tok 3 forskjellige blodprøver, trengte heldigvis ikke noe mer enn det.

veldig kjedelig, men samtidig veldig befriende å faktisk vite hva som har plaget meg! har vært plaget mye med magen, spesielt før, da kosten besto av veldig mye lyst brød ol. har god tro på at framgangen på treningen framover vil bli en del enklere, nå som jeg slipper plager :)

får bare ta å venne meg av kornproduktene til en viss grad og heller lære meg å spise mer potet/ris.

hvordan smaker glutenfri spaghetti/pasta/brød egentlig?

Å finne ut slike ting er veldig befriende mtp at du nå har funnet årsaken til plagene dine. Å spise glutenfritt trenger ikke å være noen heksekunst, men det kan være du opplever noen tilvenningsproblemer. Å basere seg på glutenfrie versjoner av det du spiste fra før er et alternativ, mens et annet er å gjøre større endringer i kostholdet og basere seg på andre typer mat. Det er plusser og minuser med begge, og du kan også kombinere de.

Om du er vant til å spise brød til frokost, så kan du f.eks. bytte dette ut med eggeretter, cottage cheese/kesam med frukt/bær, middagsrester eller glutenfri havregryn.

Til lunsj fungerer middagsrester ypperlig, eller du kan bruke glutenfritt brød om det er mest praktisk. Det avhenger litt av dine lunsjfasiliteter (mikrobølgeovn, kjøleskap osv).

Middag og kvelds er de minste problemene, her klarer du å finne glutenfrie alternativer. Tenk kjøtt, fisk, grønnsaker, potet/søtpotet/ris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hveteallergi og cøliaki/glutenallergi er ikke det samme. Glutenfrie produkter inneholder ofte stoffer du ikke tåler, altså andre bestanddeler fra hvetekornet. Følg med på varedeklarasjoner! Husk at hveteallergikere kan reagere på spelt også. Hveteallergi i seg selv gir dessverre ikke støtte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svaret fra legen: hveteallergi :thumbsdown:

begynte derfor i dag med glutenfri kost, håper på forbedringer på energinivå og generell form gjennom dagen. kan jeg søke om slik støtte fra NAV på 1800,- i mnd, nå som det er påvist at jeg har allergien?

tips til gode, glutenfrie karbkilder? har allerede hamstret glutenfritt havregryn :p

"Alle med sikker diagnose, dvs. diagnose påvist ved tynntarmsbiopsi, har automatisk rett til grunnstønad sats 2 eller sats 4 avhengig av alder. "

Dette finner du på: Grunnstønad fra NAV. Det står også at om du av andre helsemessige årsaker må holde deg til et glutenfritt kosthold KAN ha rett på det, så lenge du har dokumentasjon fra lege. Så det er jo verdt å prøve:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest noen123

legen sa at det er hveteallergi.

gluten er noe jeg velger å kutte ut selv, siden jeg har merket nå når jeg spiser mer havregryn enn før, så har jeg blitt veldig luftig/ lett vond i magen etter måltidet. for å finne ut om man har glutenallergi må man vel ofte til med endoskopi? det har jeg ikke lyst til :p

når det kommer til matlaging er det noe jeg har veldig god tid til ettersom jeg er sjømann og jobber turnus på 4-4, når jeg er hjemme har jeg stort sett fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

legen sa at det er hveteallergi.

gluten er noe jeg velger å kutte ut selv, siden jeg har merket nå når jeg spiser mer havregryn enn før, så har jeg blitt veldig luftig/ lett vond i magen etter måltidet. for å finne ut om man har glutenallergi må man vel ofte til med endoskopi? det har jeg ikke lyst til :p

når det kommer til matlaging er det noe jeg har veldig god tid til ettersom jeg er sjømann og jobber turnus på 4-4, når jeg er hjemme har jeg stort sett fri.

Vær obs på at en god del glutenfrie produkter inneholder hvetestivelse. Det er altså glutenfritt, men ikke hvetefritt.

Jeg har selv hveteallergi, og velger å holde meg unna gluten pga mageproblemer. Glutenfritt havregryn funker veldig bra, og jeg pleier å kjøpe glutenfritt havremel fra iherb. Glutenfritt mel fra norske butikker er jo hinsides dyrt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alle med sikker diagnose, dvs. diagnose påvist ved tynntarmsbiopsi, har automatisk rett til grunnstønad sats 2 eller sats 4 avhengig av alder. "

For å påvise dette må du ha gastroskopi for å ta prøver av tynntarmen.

Mest jævlige undersøkelsen som finnes. Tar slange opp bak når som helst i steden for ned halsen.

Når det gjelder glutenfri pasta, brød og lignende er det fullt ut spiselig, men oppleves som regel en del tørrere og seigere den første tiden.

Gå på for eksempel Burgerking og kjøp deg en glutenfri hamburger så får du oppleve dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V

legen sa at det er hveteallergi.

gluten er noe jeg velger å kutte ut selv, siden jeg har merket nå når jeg spiser mer havregryn enn før, så har jeg blitt veldig luftig/ lett vond i magen etter måltidet. for å finne ut om man har glutenallergi må man vel ofte til med endoskopi? det har jeg ikke lyst til :p

når det kommer til matlaging er det noe jeg har veldig god tid til ettersom jeg er sjømann og jobber turnus på 4-4, når jeg er hjemme har jeg stort sett fri.

Havregryn er glutenfritt, selv det vanlige (i så tilfelle svært lite) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...