Gå til innhold

har jeg glutenallergi?


Gjest noen123

Anbefalte innlegg

Om havregryn var glutenfritt hadde det vel ikke vært et glutenfritt alternativ;)

Havre i seg selv inneholder ikke gluten, men vanlig havregryn kan inneholde spor av gluten fra produksjonsstedet.

Hvis trådstarter har hveteallergi, så er det sentralt å vite om han også reagerer på gluten eller om det er andre bestanddeler i hveten som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvordan smaker glutenfri spaghetti/pasta/brød egentlig?

Personlig syns jeg ikke det er så stor forskjell på glutenfri spaghetti i forhold til vanlig spaghetti. Brød kan ha en tendens til å være litt tørt. Hvis du velger å kjøpe ferdigbrød på butikken, kan det være greit å ha det frossent og ta det i brødrister når du skal spise det. Hvis du skal bake selv kan du prøve ut bakevarer som kan hjelpe med å holde på saftigheten, for eksempel fiberhusk, pofiber (fåes kjøpt på de fleste matbutikker), xantham gum (

Now Foods, Healthy Foods, Xanthan Gum, 100% Pure, 6 oz (170 g) - iHerb.com

).

Og angående å få støtte fra NAV, ring og spør? Kan se for meg at du har krav på støtte ettersom det blir sett på som spesialkost du må ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noen123

takk for gode svar folkens!

prøvde meg på en burger på mc'ern på lørdag, glutenfritt brød.. gud hjelpe meg så seigt det brødet var!

nå om dagen blander jeg 50/50 vanlige og glutenfrie havregryn ettersom jeg ikke har så mye glutenfri igjen, og her ute i nordsjøen er det litt vanskelig å finne tak i butikker :p hittil har det gått fint ettersom jeg unngår alt annet hvete/gluten ellers.

lurer på en ting, og det er om rug er noe jeg kan reagere på? vi har noen ryvita rugknekkebrød her ombord jeg sikler litt etter, men har ikke lyst å spise noe uten at jeg er sikker. har prøvd å søkt litt på det, men endte bare opp like, om ikke mer forvirra...

får prøve meg litt mer på eksperimentering og testing av matvarer når jeg vender hjem igjen, skal også få tatt en telefon til NAV å spør, burde ikke se vekk ifra det ettersom en hvetefri og glutenfri kost er mye det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for gode svar folkens!

prøvde meg på en burger på mc'ern på lørdag, glutenfritt brød.. gud hjelpe meg så seigt det brødet var!

nå om dagen blander jeg 50/50 vanlige og glutenfrie havregryn ettersom jeg ikke har så mye glutenfri igjen, og her ute i nordsjøen er det litt vanskelig å finne tak i butikker :p hittil har det gått fint ettersom jeg unngår alt annet hvete/gluten ellers.

lurer på en ting, og det er om rug er noe jeg kan reagere på? vi har noen ryvita rugknekkebrød her ombord jeg sikler litt etter, men har ikke lyst å spise noe uten at jeg er sikker. har prøvd å søkt litt på det, men endte bare opp like, om ikke mer forvirra...

får prøve meg litt mer på eksperimentering og testing av matvarer når jeg vender hjem igjen, skal også få tatt en telefon til NAV å spør, burde ikke se vekk ifra det ettersom en hvetefri og glutenfri kost er mye det samme.

Rug er i alle fall ikke glutenfritt, så da kan det godt hende du reagerer på det om du blir dårlig av gluten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tok 3 forskjellige blodprøver, trengte heldigvis ikke noe mer enn det.

veldig kjedelig, men samtidig veldig befriende å faktisk vite hva som har plaget meg! har vært plaget mye med magen, spesielt før, da kosten besto av veldig mye lyst brød ol. har god tro på at framgangen på treningen framover vil bli en del enklere, nå som jeg slipper plager :)

får bare ta å venne meg av kornproduktene til en viss grad og heller lære meg å spise mer potet/ris.

hvordan smaker glutenfri spaghetti/pasta/brød egentlig?

Hei du felles sunnmøring:

Vedrørende pasta/spagetti, så kan du kjøpe et ymse utvalg av pasta-ting på iherb som er laga av ris/brunris, eksempelvis

Lundberg, Organic Brown Rice Pasta, Penne, 12 oz (340 g) - iHerb.com

har jeg kjøpt litt av. Smaker egentlig likt, metter bedre :)

du får plater til lasagne osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

.

hvordan smaker glutenfri spaghetti/pasta/brød egentlig?

Jeg bakte glutenfritt havrebrød her om dagen fra sann gul pose (Toro tror jeg). Det ble veldig godt. Litt flatt da - én skive er mer som en halv.. men om du kjøper den minste brødformen blir de fort litt høyere ;) Uansett, smakte godt og var saftig:thumbsup:

Jeg skjærer opp hele brødet og legger matpapir mellom hver skive og fryser det. Så tar jeg bare opp antall skiver jeg vil ha. Ferske skiver hele tiden:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en sånn blodprøve sak som man kan kjøpe på apoteket jeg. celtic test tror jeg den het. Ble negativ så bare regnet med at jeg dermed ikke hadde cøliaki(men kan jo fremdeles ha intoleranse eller glutenallergi), men burde sikkert vært hos legen selv for å sjekke resten av registeret for intoleranser- men er det dyrt å sjekke? Koster ikke slike intoleranse tester sånn 2-3500 kroner??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alle med sikker diagnose, dvs. diagnose påvist ved tynntarmsbiopsi, har automatisk rett til grunnstønad sats 2 eller sats 4 avhengig av alder. "

Dette finner du på: Grunnstønad fra NAV. Det står også at om du av andre helsemessige årsaker må holde deg til et glutenfritt kosthold KAN ha rett på det, så lenge du har dokumentasjon fra lege. Så det er jo verdt å prøve:)

Mener å huske at cøliaki er den eneste kostrelaterte sykdommen som helt garantert gir deg grunnstønad. Men man kan søke om grunnstønad dersom man kan dokumentere forhøyete levekostnader på bakgrunn av kostholdsrelaterte helseplager (NB: dette funker så vidt jeg vet ikke på diabetes - fordi nav er rar). Legen må da dokumentere at disse plagene eksisterer, så det nytter ikke å framlegge bare kvitteringene.

Jeg har bare GS sats 1, men av helt andre grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en sånn blodprøve sak som man kan kjøpe på apoteket jeg. celtic test tror jeg den het. Ble negativ så bare regnet med at jeg dermed ikke hadde cøliaki(men kan jo fremdeles ha intoleranse eller glutenallergi), men burde sikkert vært hos legen selv for å sjekke resten av registeret for intoleranser- men er det dyrt å sjekke? Koster ikke slike intoleranse tester sånn 2-3500 kroner??

For å diagnostiseres med cøliaki må du gjennom gastroskopi, der de går ned gjennom halsen din med et rør og tar ut prøve fra tarmen din.

Trur eg har karbohydratallergi. Blir ikkje heilt klok på noko mønster i alle fall. :p

Les og bli klok!

Irritabel tarm | Frisk og Funksjonell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å diagnostiseres med cøliaki må du gjennom gastroskopi, der de går ned gjennom halsen din med et rør og tar ut prøve fra tarmen din.

Det skjer ikke med mindre jeg får narkose tror jeg. Jeg som ikke kan gurgle vann engang uten og brekke meg , haha. Men hva var det apotektesten godt for da egentlig? Ville den gitt utslag om jeg hadde cøliaki? Eller det det bare bullshit?

Til trådstarter: hva betalte du for å ta de blodprøvene du trengte for å påvise hveteallergi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer ikke med mindre jeg får narkose tror jeg. Jeg som ikke kan gurgle vann engang uten og brekke meg , haha. Men hva var det apotektesten godt for da egentlig? Ville den gitt utslag om jeg hadde cøliaki? Eller det det bare bullshit?

Til trådstarter: hva betalte du for å ta de blodprøvene du trengte for å påvise hveteallergi?

Det jeg fikk vite da jeg skulle ta gastroskopi var at det ikke var mulig å få narkose, bare bedøvende og beroligende. Dette på grunn av at du må være med på å svelge slangen selv. Huff..

Har ikke hørt om apotektesten, men det skulle ikke mer enn en vanlig blodprøve hos legen til vanlig pris for å finne utslag hos meg, så ble jeg sendt videre til gastroskopi etter det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bakte glutenfritt havrebrød her om dagen fra sann gul pose (Toro tror jeg). Det ble veldig godt. Litt flatt da - én skive er mer som en halv.. men om du kjøper den minste brødformen blir de fort litt høyere ;) Uansett, smakte godt og var saftig:thumbsup:

Jeg skjærer opp hele brødet og legger matpapir mellom hver skive og fryser det. Så tar jeg bare opp antall skiver jeg vil ha. Ferske skiver hele tiden:D

:thumbsup:

Jeg anbefaler melet fra Semper (i rød pakke)! Syns det er lettere og bedre å bake med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noen123
Det skjer ikke med mindre jeg får narkose tror jeg. Jeg som ikke kan gurgle vann engang uten og brekke meg , haha. Men hva var det apotektesten godt for da egentlig? Ville den gitt utslag om jeg hadde cøliaki? Eller det det bare bullshit?

Til trådstarter: hva betalte du for å ta de blodprøvene du trengte for å påvise hveteallergi?

husker ikke hva jeg betalte, men tror ikke det var 100 kroner engang :)

når man skal bake glutenfritt, er det som å bake vanlig brød, bare at man bytter ut melet til glutenfritt?

og ja, jeg har virkelig ikke peiling på baking :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du få påvist cøliaki må du nok ned i magen med en slange.

Gastroskopi er ikke direkte behagelig.

Ikke såå ille faktisk :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok noe du er flinkere til enn meg :p

Haha, går det an å bli flink til å ta den undersøkelsen? Men litt ubehagelig når de tar prøver av tarmtottene, idet de tar tak liksom :p Det prikket så rart inni magen ett sted jeg aldri i verden hadde tenkt jeg hadde følelser :confused: Ellers går det helt fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...