Gå til innhold

har jeg glutenallergi?


Gjest noen123

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

når man skal bake glutenfritt, er det som å bake vanlig brød, bare at man bytter ut melet til glutenfritt?

og ja, jeg har virkelig ikke peiling på baking :rofl:

haha ja det er det! Men deigen blir mer klissete og er vanskeligere enn vanlig deig å bake med :p

Og av erfaring har jeg funnet ut at den ikke alltid hever like godt..

Finnes mange oppskrifter på nett, bare søk litt rundt og prøv deg frem :) Men du må ikke bli skuffa hvis du ikke får det ordentlig til på de første forsøkene! da må du bare prøve på nytt haha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en sånn blodprøve sak som man kan kjøpe på apoteket jeg. celtic test tror jeg den het. Ble negativ så bare regnet med at jeg dermed ikke hadde cøliaki(men kan jo fremdeles ha intoleranse eller glutenallergi), men burde sikkert vært hos legen selv for å sjekke resten av registeret for intoleranser- men er det dyrt å sjekke? Koster ikke slike intoleranse tester sånn 2-3500 kroner??

Jeg hadde store problemer med magen en periode, antok jeg hadde glutenallergi. Måtte spise masse gluten i to uker, tok så blodprøve uten noen påvisninger av allergi. Legen sendte forespørsel om å få gastroskopi, men det var vist ikke noe man "bare fikk" uten å ha fått påvist noen allergier.

Jeg har kutten ut gluten og gjær av kosten. Spiser havgryn (ikke glutenfrie) uten å reagere. Magen er helt bra, og jeg merker det veldig godt med en gang jeg får i meg noe jeg ikke tåler. Spiser derimot ofte gluten på lørdager (synes ikke glutenfri pizza er like godt, det samme med bakevarer), og da får jeg ballongmage og blir daff...

Håper du finner ut hva som er "galt":) Hvis du ikke ønsker å bruke masse penger på en intoleransetest, kan du selv prøve å holde deg unna de matvarene du tror du ikke tåler, for så å innføre en etter en. Du vil da fort se hva du tåler, og hva du ikke tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde store problemer med magen en periode, antok jeg hadde glutenallergi. Måtte spise masse gluten i to uker, tok så blodprøve uten noen påvisninger av allergi. Legen sendte forespørsel om å få gastroskopi, men det var vist ikke noe man "bare fikk" uten å ha fått påvist noen allergier.

Jeg har kutten ut gluten og gjær av kosten. Spiser havgryn (ikke glutenfrie) uten å reagere. Magen er helt bra, og jeg merker det veldig godt med en gang jeg får i meg noe jeg ikke tåler. Spiser derimot ofte gluten på lørdager (synes ikke glutenfri pizza er like godt, det samme med bakevarer), og da får jeg ballongmage og blir daff...

Håper du finner ut hva som er "galt":) Hvis du ikke ønsker å bruke masse penger på en intoleransetest, kan du selv prøve å holde deg unna de matvarene du tror du ikke tåler, for så å innføre en etter en. Du vil da fort se hva du tåler, og hva du ikke tåler.

Men fant du aldri ut hva det var spesifikt du ikke tålte?

Jeg vet at magen min ikke tåler korn, men vet ikke hvilke type, den blir som du sier en ballong. tror årsaken til at jeg ikke har brydd meg før er fordi jeg har jo ingen smerter eller sånn, føler meg bare dritfeit og trøtt liksom. Før visste jeg jo ikke annet heller- kuttet ut brød for ca ett år siden og fikk plutselig en "smalere mage" og med det øker jo selvtillitt også:) Spiser så og si aldri brød lenger, men spiser jo kake om jeg blir tilbudt i en anledning liksom. Hvis jeg skal sjekke utelukkende ett og ett kornslag må jeg bake noe selv med hvert slag separat da- komplisert- så kan like godt bare kalle meg selv intolerant og leve deretter:) Jeg har det jo bedre uten brød uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fant du aldri ut hva det var spesifikt du ikke tålte?

Jeg vet at magen min ikke tåler korn, men vet ikke hvilke type, den blir som du sier en ballong. tror årsaken til at jeg ikke har brydd meg før er fordi jeg har jo ingen smerter eller sånn, føler meg bare dritfeit og trøtt liksom. Før visste jeg jo ikke annet heller- kuttet ut brød for ca ett år siden og fikk plutselig en "smalere mage" og med det øker jo selvtillitt også:) Spiser så og si aldri brød lenger, men spiser jo kake om jeg blir tilbudt i en anledning liksom. Hvis jeg skal sjekke utelukkende ett og ett kornslag må jeg bake noe selv med hvert slag separat da- komplisert- så kan like godt bare kalle meg selv intolerant og leve deretter:) Jeg har det jo bedre uten brød uansett.

Jeg gikk også rundt med oppblåst mage, uten å tenke at jeg kunne gjøre noe med det:p

Jeg vet ikke hvilken type korn jeg tåler. Har aldri giddet å ta noen test, og gidder ikke teste selv (hver slag seperat).

Vet hvertfall at jeg tåler havre:P Og reagerer alltid på boller, kaker, brød, knekkebrøy, øl, pizza og godteri (pga sukker). Holder meg bare unna det i hverdagen, og hvis jeg vil kose meg med noe "ulovlig" får jeg svi i ettertid:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noen123
haha ja det er det! Men deigen blir mer klissete og er vanskeligere enn vanlig deig å bake med :p

Og av erfaring har jeg funnet ut at den ikke alltid hever like godt..

Finnes mange oppskrifter på nett, bare søk litt rundt og prøv deg frem :) Men du må ikke bli skuffa hvis du ikke får det ordentlig til på de første forsøkene! da må du bare prøve på nytt haha :)

hehe, får bare prøve meg på litt baking så fort jeg får tid til det da!

men jeg lurer på en ting, dersom jeg i utgangspunktet tåler gluten, men har hveteallergi. kan jeg spise ryvita rug-knekkebrød? jeg har grusomt lyst på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk også rundt med oppblåst mage, uten å tenke at jeg kunne gjøre noe med det:p

Jeg vet ikke hvilken type korn jeg tåler. Har aldri giddet å ta noen test, og gidder ikke teste selv (hver slag seperat).

Vet hvertfall at jeg tåler havre:p Og reagerer alltid på boller, kaker, brød, knekkebrøy, øl, pizza og godteri (pga sukker). Holder meg bare unna det i hverdagen, og hvis jeg vil kose meg med noe "ulovlig" får jeg svi i ettertid:)

Det høres ut som du har akkurat samme problemer som meg. Jeg reagerer også på de matvarene der. Men også på en del annet, som mye fruktose (epler f.eks) og løk er KILL, mye tomatsaus holder jeg meg unna, og de grønnsakene som gir gass i utgangspunktet; kål, brokkoli, bønner, erter. Også mye sukker ja... Så i helgene er jeg som regel ganske gravid... Huff, kjedelig! Hvordan gjør du det når du er sosial? Det synes jeg er det største problemet. Hvis jeg skal bort i middag eller på jentekvelder hvor det blir mye mat jeg ikke tåler. Spiser jo det som regel, og ender opp med ballongmage og luftsmerter den kvelden, blir litt sånn at jeg gleder meg til å dra hjem, kjipt :meh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...