Gå til innhold

Knekkelyd i kne ved feks knebøy!


Obrero

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vil ikke oprette veldig lik tråd, får spørre her:

Jeg får sånn knekke-lyden i begge skuldrene (chestpress og skuldrepress på maskin) når jeg løften minivekt (5kg :p). Det gjør ikke noe vondt, men er litt irriterende. Men går det over etterhvert når jeg blir (kanskje en dag:wub:) sterkere? Hvis det ikke går over, skal man til lege eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke oprette veldig lik tråd, får spørre her:

Jeg får sånn knekke-lyden i begge skuldrene (chestpress og skuldrepress på maskin) når jeg løften minivekt (5kg :p). Det gjør ikke noe vondt, men er litt irriterende. Men går det over etterhvert når jeg blir (kanskje en dag:wub:) sterkere? Hvis det ikke går over, skal man til lege eller?

Slet med knekkelyder i skuldrene selv, spesielt under sidehev. Men nå er lyden borte :D Så lenge det ikke gjør vondt så tror jeg ikke det er noe å gå til lege for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har det samme i begge knær. Knekking og knirking av en annen verden. Tør nesten ikke å gå i trappene pga fare for naboklager.:p

Legen sier tren støttemuskulatur, treningsveileder sier tren støttemuskulatur, Google sier tren støttemuskulatur, så jeg begynner å tro at det kanskje er noe i det..:unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke oprette veldig lik tråd, får spørre her:

Jeg får sånn knekke-lyden i begge skuldrene (chestpress og skuldrepress på maskin) når jeg løften minivekt (5kg :p). Det gjør ikke noe vondt, men er litt irriterende. Men går det over etterhvert når jeg blir (kanskje en dag:wub:) sterkere? Hvis det ikke går over, skal man til lege eller?

Varm opp med LYTP før pressøvelser så er skuldrene skikkelig oppvarmet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en fysioterapaut om knekking i kne, rygg og skulder. Han sa at det er vakuum som danner seg mellom leddene og når du hører knekkelyden så frigis det. På spørsmål om det er farlig så svarte han at hadde det vært farlig så hadde ikke kiropraktorer hatt noe å gjøre ;) Så lenge det ikke er smerte i forbindelse med "knekkene" så der det som regel helt ufarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har knekkelyd selv under knebøy, men noen som har opplevd smerter etterpå? :(

er ikke sinnsyke smerter men kjenner det når jeg går, noe som er irriterende.

blir en "vaglete" stil :p

smerten går over og dagen etterpå føles det helt normalt ut igjen.

får det uansett om det er tungt eller lett, og ikke alle tide.

er det bare en "kneik" som leddene må komme over eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekkelyden i knær, skuldre, hofter etc er somregel bare sener som glir over ben "hopper over" liksom, gjør sjeldent vondt og er ufarlig (derimot kan det være ett resultat av en ikke optimal holdning som fører til dette)

Knekker det mye i korsrygg/nakke leddene er min erfaring att dette skjer i de områdene som allerede har for mye bevegelse fra tidligere og det er ikke alltid att dette er like bra, da bevegelsen økes ytterligere og belastningen på område økes.

Knekke disse områdene selv er ikke heller å anbefale etter min mening da kraften kommer til å ta den letteste veien og du ender opp med å bare knekke de områdene som har for mye bevegelse ;)

Sikkert noen som kjenner seg igjen i det att de knekker nakken/korsryggen selv og føler de må gjøre det igjen en time etterpå å sånn fortsetter det hele dagen :p

Det er forresten ikke luft, men små gassbobler i leddvesken som imploderer når trykket i leddet blir for høyt :) nesten som når man åpner en brusflaske :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekkingen for meg skjer bare når kneet er foran tærne i bøy-bevegelser. Knekker ofte ved frittstående ett-beins knebøy, men aldri ved front/bilateralt knebøy eller ett-beins knebøy på boks m/hantler. Hvis det irriterer deg kan det kanskje fjernes ved å fokusere mer på å initiere knebøy-bevegelsen med hoftene, det fungerte nå hvertfall for meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har knekkelyd selv under knebøy, men noen som har opplevd smerter etterpå? :(

er ikke sinnsyke smerter men kjenner det når jeg går, noe som er irriterende.

blir en "vaglete" stil :p

smerten går over og dagen etterpå føles det helt normalt ut igjen.

får det uansett om det er tungt eller lett, og ikke alle tide.

er det bare en "kneik" som leddene må komme over eller?

Knekkingen kan være, som det nevnes over her, gassblobler som imploderer, det er helt normalt og helt naturlig.

Når knekkingen er assosiert med smerter bør man være litt mer på vakt. Det mest typiske når det gjelder knekking i knær er meniskskader. De kan komme akutt (typisk ved vridningsskader) eller på mer degenerativ basis. Veldig viktig å ha teknikken spikra, da særlig med tanke på å ikke la knærne vakle innover samt å holde tyngden bak på hælen. Har du det tekniske 100% på plass?

Noen oppfølgende spørsmål: Er det begge knærne? Har du noengang opplevd at kneet låser seg? Sviktfølelse? Vondt om du står med lett bøy i knærne og "twister" (på ett og to ben)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...