Gå til innhold

Mister kontrollen med karbohydrater - syk?

Anbefalte innlegg

Hei. Håper virkelig noen kan hjelpe meg med dette. Jeg er helt ute av kontroll når det gjelder mat. Tenker på det hele tiden, og har blitt sykelig opptatt av det å ikke gå opp i vekt +. Jeg har spist etter periodisk faste-prinsippene i 1 år circa, noe som fungerer fint. Jeg prøver også og holde meg til en viss lavkarbo-diett, for det er med karbohydrater jeg totalt mister kontrollen. Jeg klarer ikke å spise 2 brødskiver eller 50 gram havregryn, men ender opp med å spise et helt brød eller 400 gram frokostblanding. Karbohydrater er virkelig mitt svakeste punkt, og jeg har derfor i det siste avstått mer eller mindre 100% og spist så mye protein jeg klarer (kostholdet mitt har derfor bestått mer eller mindre utelukkende av egg, tunfisk, soyaprodukter og haugevis av grønnsaker).

Problemet er vel egentlig at jeg føler kroppen, og spesielt hjernen min fungerer svært dårlig om dagen. Jeg vet ikke om jeg er helt paranoid, men jeg føler konsentrasjonsevne, hukommelse, humør og taleevne er blitt svekket de siste ukene. Jeg har denne tiden spist svært lite karbohydrater, ligget i kaloriunderskudd (spist mellom 1000 og 1500 kcal om dagen med ca en spise/karbo-dag i uken) og trener styrketrening 4 ganger og kondisjon 1-2 ganger i uken. Jeg har i tillegg mistet mensturasjonen for litt over ett og et halvt år siden.

Hvor viktig er det med karbohydrater for kropp/hjerne, og hvordan bør de inntas? Jeg er 160 høy og veier 53-54 kilo. Jeg har nok ligget på langt under 50 karbohydrater om dagen de fleste dager i det siste. Hvor mye bør jeg ha i meg i forhold til vekt?

Mitt store problem er som sagt at jeg får ekstreme cravings av karbohydrater og klarer ikke å slutte å spise når jeg først begynner. De har blitt min store fiende, og de dagene jeg unner meg litt ris, brød eller en kjeks er det akkurat som jeg blir en tvangsspiser og anser "dietten" som ødelagt for dagen og spiser til jeg får så vondt i magen at jeg nesten kaster opp. Jeg klarer bare ikke å finne tilbake til det sunne forholdet jeg hadde til mat, og er livredd for å gå opp igjen i vekt (har gått ned ca 10 kg) om jeg begynner å spise de "vanlige" karbohydratene igjen.

Håper noen kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9481-mister-kontrollen-med-karbohydrater-syk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bra du kommer HIT for å finne råd :)

Noen fungerer bedre med mer karbo enn andre, spesielt om du kjører lavkarbo over lengre tid OG har lav fett%.

Å spise karb i ny og ne gjør aboslutt ingenting, OG kan i de aller fleste tilfeller "resett" hele din hormonelle balanse.

I den tiden jeg hadde "tvangstanker" etc, fant jeg ut at for det første er det ganske teit, sånn egentlig :) Derfor pleide jeg å spise det jeg fikk servert eller bare gikk å kjøpte meg et par wienerbrød og spiste dem mens jeg lo av at jeg vegra meg sånn for å spise de.

Du tenker kanskje nå hva som var vendepunktet?

Det som er problemet ditt, garantert, er at du prøver å ha kontroll hele tiden. Om du spiser det brødet kan du liksågodt digge det.

Livredd for å gå opp i vekt, anbefaler deg STERKT å lese disse postene av Lyle McDonald - > How Dieters Fail Diets | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald

Rigid vs. Flexible Dieting | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald

Kan bare si at du er ikke alene om dette her, heldigvis fins det folk her inne som vet hvordan du har det og kan hjelpe deg, men til syvende og sist er det du som må ta tak :)

Å hente energi fra proteiner er tungvindt for kroppen, og kan forklare hvorfor du opplever de symptomene du gjør, Hvor mye fett spiser du i løpet av en dag?

Generelt kan du si at etter at du har fått i deg det proteinet du skal ha, bør resten av energiinntaket utgjøres av karbohydrater og fett. Hvis karbohydrater trigger cravings hos deg, er det et tegn på at du kanskje bør fokusere mer på fett i kostholdet, slik at du kan fortsette å holde karbohydratinntaket lavt.

Det sies at hjernen bruker 100-120g glukose hver dag. Glukosen kan selvsagt komme fra både karbohydrater og glukoneogenese. Noen kropper bruker glukoneogenese mer effektivt enn andre, og det kan hende din kropp synes det er veldig tungt å hente energi fra proteiner. Resten av kroppen trenger naturligvis også energi, og det må komme enten fra kh eller fett. Jo færre karbohydrater, dess mer fett. Forøvrig synes jeg du ligger veldig lavt på kaloriene treningsmengden tatt i betraktning, og ville økt til minst 1600.

Jeg spiser nok litt lite fett ja. Mange dager ligger jeg nok under 1000 kcal om dagen også selv med styrketrening. Men jeg blir liksom ikke helt klok av alle rådene. Det finnes lavfett, karbo, faster også videre men til slutt sier vel alle at til syvende og sist er det kalorier inn og ut som betyr noe. Så hvordan kan jeg da IKKE gå opp i vekt om jeg øker kaloriinntaket?

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette karbo-kjøret, for jeg blir virkelig helt rabiat om jeg spiser litt brød eller pasta og klarer ikke å slutte. I går skulle jeg unne meg en lefse med tacoen (prøver som oftest å spise uten) og endte opp med å spise en hel pakke tortillas, pasta, en halv loff, 3 rosinboller og en pakke kjeks. ETTER middag. I dag sliter jeg med dårlig samvittighet og har bare lyst til å trøstespise en kilo frokostblanding selv om jeg vet at det ikke endrer noe som helst. For meg er karbohydrater virkelig min største fiende, og jeg klarer bare ikke å begrense meg. Er det en god idé a legge seg på 100 karbs om dagen en stund kanskje som kan komme fra frukt og grønnsaker? Eller kan man ha en dag i uken med 1 kilo karbs? Hehe... Hører selv at det ikke høres så bra ut..

Det er ikke rart du får slike "rabiate" anfall når du spiser så lite kalorier. Kroppen din blir desperat etter energi og næringsstoffer - og da er det naturlig at instinktene dine slår inn og får deg til å spise slik at kroppen får næring og overlever. Slike anfall vil mest sannsynlig minske i både omfang og hyppighet når du spiser mer mat. Du får ikke i deg næringsstoffene kroppen ønsker, og den svarer med å tvinge deg til å spise ved å gi deg så sterke impulser at du bare MÅ spise.

Du går ikke opp i vekt av å øke kaloriinntaket, fordi kroppen din ideelt sett fungerer best på omtrentlig 2000 kcal daglig. Slik du ligger nå fungerer den - men ikke godt. Du spiser mindre kalorier enn kroppen din bruker på å overleve daglig, så det er ikke det minste rart at det kognitive svikter. Den energien du har brukes til overlevelse, ikke til konsentrasjon, godt humør eller god taleevne. Styrketrening på så lite kcal er heller meningsløst, da det uansett ikke finnes noe energi å bygge muskler av og kroppen din uansett vil "spise" musklene dine for å klare å holde maskineriet igang.

Personlig vil jeg anbefale 100-120g karbohydrater daglig. Dette er hva f. eks Lindberg anbefaler. Legg deg på 1600kcal på hviledager, 1800 på styrkedager, og fortsett der til du når vekten du ønsker. Så øker du gradvis til du legger deg på 2000-2200 kcal daglig. Jo mer du spiser - jo mer vil du forbrenne (til en viss grense, selvsagt), og derfor går du ikke opp i vekt så lenge du ikke øker til veldig mye over det kroppen kan klare å forbrenne selv. Da går de ekstra kaloriene til å bygge muskler, å skjerpe konsentrasjon og hukommelse, bedre humør osv :)

Annonse

Jeg spiser nok litt lite fett ja. Mange dager ligger jeg nok under 1000 kcal om dagen også selv med styrketrening. Men jeg blir liksom ikke helt klok av alle rådene. Det finnes lavfett, karbo, faster også videre men til slutt sier vel alle at til syvende og sist er det kalorier inn og ut som betyr noe. Så hvordan kan jeg da IKKE gå opp i vekt om jeg øker kaloriinntaket?

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette karbo-kjøret, for jeg blir virkelig helt rabiat om jeg spiser litt brød eller pasta og klarer ikke å slutte. I går skulle jeg unne meg en lefse med tacoen (prøver som oftest å spise uten) og endte opp med å spise en hel pakke tortillas, pasta, en halv loff, 3 rosinboller og en pakke kjeks. ETTER middag. I dag sliter jeg med dårlig samvittighet og har bare lyst til å trøstespise en kilo frokostblanding selv om jeg vet at det ikke endrer noe som helst. For meg er karbohydrater virkelig min største fiende, og jeg klarer bare ikke å begrense meg. Er det en god idé a legge seg på 100 karbs om dagen en stund kanskje som kan komme fra frukt og grønnsaker? Eller kan man ha en dag i uken med 1 kilo karbs? Hehe... Hører selv at det ikke høres så bra ut..

Jeg har det HELT likt. I dag klarte jeg meg fint hele dagen, helt til jeg kom hjem fra jobb kl 19.30. Hadde spist sunn frokost, sunn lunsj, og frukt og grønnsaker som mellommåtider, og laget meg en sunn middag. Etter middagen presterte jeg å dytte i meg mer enn en hel 200g sjokoladeplate, 100g cashewnøtter og en hel pakke med "oi"-pastiller. Spiste til jeg ble kvalm og enda litt til, og nå sitter jeg oppe og får ikke sove fordi jeg er høy på sukker, og fordi jeg føler meg helt jœvlig. Tenker på mat absolutt hele tiden, og nå i løpet av de siste to ukene har jeg mistet fullstendig kontroll. Har gått opp 3kg, føler meg fæl og mentalt svak, noe som igjen resulterer i at jeg trøstespiser. Jeg har hatt lignende perioder tidligere, men jeg vet ikke akkurat hva som gjorde at jeg klarte å komme meg ut av det igjen. Håper du finner ut av det, og hvis du gjør det - fortell meg hvordan! Lykke til :) I morgen blir starten på slutten, i alle fall for meg. Basta.

Hei! Kanskje litt på siden, men anbefalt lesning: Advanced Concept - kosthold v2.0 - MyRevolution

(du kan scrolle ned til "Sammensetning av karbodydrater, protein og fett" så skjønner du sikkert hvorfor jeg måtte tenke på denne artikkelen da jeg leste tråden)

"Så hvordan kan jeg da IKKE gå opp i vekt om jeg øker kaloriinntaket?" Ved at du holder blodsukkeret stabilt og unngår overspising. Mer fett for ikke å sulte og overspise og fortsette med protein og grønnsaker.Lavkarbo er ikke bare proteiner og grønnsaker, det er litt mer fett også for å erstatte karbohydratene som energikilde. Spis de kilder til karbohydrater som er typisk for lavkarbo/( litt nøtter og frø og masse grønnsaker, unntatt rotgrønnsaker) slik at blodsukkeret ditt ikke svinger og gir deg cravings/ sterk sult. Når blodsukkeret ditt er stabilt som følge av lavkarbo vil det være lettere for kroppen å frigjøre fett du har lagret på kroppen og bruke dette som energikilde. Og da går du ned i vekt slik du ønsker. Å bare spise proteiner og grønnsaker er ikke sunt. Når du i tillegg trener er det tøft for kroppen. Om du vil ha en pen kropp må du stelle pent med den.

Skjønner jo at en del mener at lavkarbo er guds gave til folket. For min fungerer det best å ha et jevnt inntak av karbohydrater hver dag. Spiser jeg lite karbohydrater får jeg mer lyst på det, og kræsjer totalt når jeg først inntar karbohydrater. Spiser jeg ris, havregryn, frukt og andre gode karbohydratkilder, mister jeg også cravings på dårlige karbohydratkilder som loff, sjoklade, smågodt osv.

Ut ifra forholdet mellom høyden din og vekten din, vil jeg ikke anbefale deg å gå ned mer i vekt. Du sier jo selv at du ikke fungerer slik du spiser nå. At du i tillegg har mistet menstruasjonen, bør jo være et tegn på at kroppen din ikke trives. Selv om mange sverger til minmalt inntak av karbohydrater, betyr ikke det at et slikt kosthold passer for alle og er løsningen på alle verdensproblemer. Kanskje du til og med mister cravings og får kontroll igjen om du faktisk spiser litt karbohydrater. Så lenge du ikke ligger i et overskudd over tid, legger du ikke på fett av å spise karbohydrater. Karbohydrater er ikke farlig.

Skjønner jo at en del mener at lavkarbo er guds gave til folket. For min fungerer det best å ha et jevnt inntak av karbohydrater hver dag. Spiser jeg lite karbohydrater får jeg mer lyst på det, og kræsjer totalt når jeg først inntar karbohydrater. Spiser jeg ris, havregryn, frukt og andre gode karbohydratkilder, mister jeg også cravings på dårlige karbohydratkilder som loff, sjoklade, smågodt osv.

Personlige erfaringer og tilpasninger er viktige, men det du beskriver her er ikke nødvendigvis det mest vanlige :)

Change in food cravings, food prefer... [Obesity (Silver Spring). 2011] - PubMed - NCBI

Compared to the LFD, the LCD had significantly larger decreases in cravings for carbohydrates/starches and preferences for high-carbohydrate and high-sugar foods. The LCD group reported being less bothered by hunger compared to the LFD group. Compared to the LCD group, the LFD group had significantly larger decreases in cravings for high-fat foods and preference for low-carbohydrate/high-protein foods.

Det er ikke rart du får slike "rabiate" anfall når du spiser så lite kalorier. Kroppen din blir desperat etter energi og næringsstoffer - og da er det naturlig at instinktene dine slår inn og får deg til å spise slik at kroppen får næring og overlever. Slike anfall vil mest sannsynlig minske i både omfang og hyppighet når du spiser mer mat. Du får ikke i deg næringsstoffene kroppen ønsker, og den svarer med å tvinge deg til å spise ved å gi deg så sterke impulser at du bare MÅ spise.

Du går ikke opp i vekt av å øke kaloriinntaket, fordi kroppen din ideelt sett fungerer best på omtrentlig 2000 kcal daglig. Slik du ligger nå fungerer den - men ikke godt. Du spiser mindre kalorier enn kroppen din bruker på å overleve daglig, så det er ikke det minste rart at det kognitive svikter. Den energien du har brukes til overlevelse, ikke til konsentrasjon, godt humør eller god taleevne. Styrketrening på så lite kcal er heller meningsløst, da det uansett ikke finnes noe energi å bygge muskler av og kroppen din uansett vil "spise" musklene dine for å klare å holde maskineriet igang.

Personlig vil jeg anbefale 100-120g karbohydrater daglig. Dette er hva f. eks Lindberg anbefaler. Legg deg på 1600kcal på hviledager, 1800 på styrkedager, og fortsett der til du når vekten du ønsker. Så øker du gradvis til du legger deg på 2000-2200 kcal daglig. Jo mer du spiser - jo mer vil du forbrenne (til en viss grense, selvsagt), og derfor går du ikke opp i vekt så lenge du ikke øker til veldig mye over det kroppen kan klare å forbrenne selv. Da går de ekstra kaloriene til å bygge muskler, å skjerpe konsentrasjon og hukommelse, bedre humør osv :)

Hør, hør!

Hvis du trener, så er det ikke gitt at du går opp i vekt om du spiser mer enn det du gjør nå. Å sulteforê kroppen mens man trener gir deg ingenting, egentlig. Hvorfor ikke spise godt, trene og fortsatt se bra ut? Å ligge i konstant underskudd er ikke bra for deg. Dessuten, vekten er et tall. Dersom du er definert og godt trent, hva betyr da et tall? Om du begynner å spise ordentlig, fortsetter å trene og legger på deg litt på tallet ... hva gjør vel det om du forsatt ser knall/bedre ut? Har ei god venninne som gikk ned 35 kilo og hun sier alltid at hun aldri hadde trudd hun kunne spise så mye og fortsatt se så bra ut. Når hun sulta seg gikk det bare ikke, hun fungerte ikke og ble etterhvert sykelig opptatt av mat/vekt. Nå spiser hun mer enn meg og ser pinadø mye bedre ut også (hun tar også 30 kilo mer enn meg i de fleste apparater :wub:).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...