Gå til innhold

Kutter ut karbohydrat og mjølkeprodukt, kva no?

Zeph

Anbefalte innlegg

Eg er lei av å sjå ut som Mumitrollet halve dagen. Eit eller anna i kosten får meg til å blåse opp som ein ballong. Eg tar inn mykje karbohydrat og mjølkeprodukt, så eg prøver å kutte ut begge ein periode.

Kva i alle dagar skal eg byte dei ut med? Ser for meg at det kjem til å gå ein del egg og bacon. Blandar alltid proteinpulver med mjølk, så det blir eit stort sakn.

Ein treningsdag får eg kanskje i meg 3-400g karbohydrat og det går mykje i mjølkeprodukt, så eg må i praksis legge om absolutt alt. Ris, grønsaker, bær, frukt, poteter, Cottage Cheese, mjølk, havregryn, banan.

Det er faktisk kun kjøtt og egg som ikkje går inn under karbo eller mjølkeprodukt. :(

Tar imot alle gode tips med stor takk! Eg kan ikkje ete egg, bacon og kylling heile dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, du kan jo spise bær og grønnsaker som har lavt karbo-innhold, de har noen eksempler på denne siden

Bama - Frukt og grønt og lavkarbo

Selv har jeg kuttet ut korn helt og holdent fra mitt kosthold pga allergier og bruker derfor en del såkalte "pseudoserealer" som erstatning. Dette er frø og urter som kan brukes på samme måte som korn. Det er en del karbohydrat i de, men likevel bedre enn korn for kroppen. Bruker quinoa, bokhvete (har ingenting med hvete å gjøre), hirse, amaranth m.m og jeg føler meg mindre oppblåst av dette, samtidig som jeg sakte men sikkert også går ned i vekt uten å gjøre så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutte ut sukker er fint. Melk er jeg vel ikke helt enig i, tror ikke det er så nødvendig. Du må også spise mindre overall, så pass litt på kaloriene i løpet av dagen. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukker et eg i praksis ikkje, så det er ikkje stort å kutte der. Kaloriane har eg kontroll på, det er ikkje noko problem. Må berre finne ein diett der eg kan få i meg 160-200g protein og samtidig synest det er godt. Å ete mat eg ikkje likar går ikkje, det blir for trist. Frukosten går greit, der er det egg, bacon og eventuelt anna eg måtte finne på.

Eg har i allefall forstått det sånn at mjølkeprodukt og karbohydrat er dei vanlegaste årsaka til luftproblem. Tenkte det var lite greit å ta alt på ein gong og heller innføre litt etter litt og sjå korleis det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva Kjetil Larsen driver med, men tror han svarer på et annet spørsmål enn ditt. Melk og melkeprodukter er definitivt noe av det første du burde prøve deg uten om du sliter med magen.

Mens du prøver å finne ut av magen kan du med fordel bytte ut frukt, mel og de fleste karbkilder med hvit ris (eller mer fett), siden de aller fleste tåler dette helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutte ut sukker er fint. Melk er jeg vel ikke helt enig i, tror ikke det er så nødvendig. Du må også spise mindre overall, så pass litt på kaloriene i løpet av dagen. Lykke til!

Mange som har laktose intolleranse, så melkeprodukter (og glutenholdig korn) er noe av det første man bør prøve å kutte ut om man sliter med oppblåst mage.

Jeg ville ikke kuttet karbohydrat fullstendig i første omgang. Prøv heller som sagt å kutt ut melkeprodukter og korn pg se om du får forbedring av dette, bør ikke gå mange dagene før du ser om det hjelper eller ikke. Eksperimenter litt med ris, poteter, søtpotet, frukt og glutenfrie havregryn (legg gryna i bløt noen timer) som karbkilde og se hva du tåler best. Frukt er bra, men for mye kan også gi oppblåst mage pga det er så mye fiber. Probiotika vil imidlertid kunne hjelpe på dette.

Cottage Cheese har veldig lite laktose, så dette kan du prøve å gjenninnføre for å få litt varisjon i frokosten. Mange som har laktoseintolleranse kan også spise proteinpulver isolat av god kvalitet, men sliter gjerne med konsentrater som har høyere laktoseinnhold. Du bør imidlertid passe på å kutte laktoseholdige produkter helt ut i første omgang så du finner ut sikkert om det er her problemet ligger.

Selv ble jeg mindre oppblåst etter å ha kuttet ut røykelaks (sannsynligvis pga mye natriumnitrit) som jeg spiste nesten hver dag til lunsj. Så gjelder å finne den lille tingen som ødelegger for deg istedetfor å kutte et helt næringsemne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke kuttet karbohydrat fullstendig i første omgang. Prøv heller som sagt å kutt ut melkeprodukter og korn pg se om du får forbedring av dette, bør ikke gå mange dagene før du ser om det hjelper eller ikke. Eksperimenter litt med ris, poteter, søtpotet, frukt og glutenfrie havregryn (legg gryna i bløt noen timer) som karbkilde og se hva du tåler best. Frukt er bra, men for mye kan også gi oppblåst mage pga det er så mye fiber. Probiotika vil imidlertid kunne hjelpe på dette.

Første måltid er normalt pannekaker med 100g havregryn. Dei er alltid bløytt i nokre timar og knust med handmiksar, men det er kanskje ikkje nok. Mel finnes ikkje i kosthaldet mitt. Det går 2-4 banan i dagen. Eg skal overleve utan havregryna ei stund.

Cottage Cheese har veldig lite laktose, så dette kan du prøve å gjenninnføre for å få litt varisjon i frokosten. Mange som har laktoseintolleranse kan også spise proteinpulver isolat av god kvalitet, men sliter gjerne med konsentrater som har høyere laktoseinnhold. Du bør imidlertid passe på å kutte laktoseholdige produkter helt ut i første omgang så du finner ut sikkert om det er her problemet ligger.

Hmm. Det går kun i Myoprotein her. Det er tilnærma fritt for laktose, men ikkje heilt. Bør eg kutte ut den og? Då kjennes det som om heile verda går i grus her. :p

Myseprotein er kanskje dumt i ein periode der eg prøvar å kutte ut mjølkeprodukt, men det freistar ikkje så veldig med erteprotein....

Kvit ris et eg ein del av, så det er fint om eg kan legge det inn her og der. Eksempel på ein typisk dag:

100g havregryn

2 egg

40g Myoprotein

1 banan

4dl lettmjølk

300g kyllingfilet

120g kvit ris

150g brokkoli

150g gulrot

150g blomkål

4dl juice

300-400g bær

2dl mjølk

1 boks Cottage Cheese

2 bananer

Erfaringsmessig er det etter frukosten og middagen det er verst, der er det og ein god del karbohydrat. Eg prøver i fyrste omgang å kutte ut mjølk, CC og havregryn, samtidig som eg kuttar ned på ris, frukt og grønt. Det er så lite kaloriar i grønsakene at dei ikkje utgjer den store forskjellen uansett. Eg må finne alternativ til resten som er rike på protein. Med meir feitt blir ikkje kalorimengda noko problem.

Eit liv utan mjølk høyrest så trist ut. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg var deg ville jeg kuttet ut korn først. Selv blir jeg veldig urolig i magen av korn og har derfor kuttet det ut. Om du tåler det (ikke merker bedring ved å utelate det) ville jeg kuttet ut melkeprodukter, men husk enten er det proteinet eller så er det sukkeret i melka du ikke tåler. Vanlig gulost(norvegia, edamer, jarlsberg) har ikke melkesukker så mange kan spise det men ikke drikke melk fordi de tåler proteinet men ikke sukkeret. Om du tåler proteinet er du heldig fordi da kan du spise gulost. Om du ikke tåler sukkeret kan du velge laktosefrie melkeprodukter. Det finnes som lettmelk, fløte m.m.

Om du ikke følger mitt råd men fortsetter etter det valget du har tatt ville jeg kjøpt nøttemel og bakt rundstykker, pletter, kjeks, pannekaker etc av det. Peanøttmelet på iherb.com er kjempegodt. Mandelmel og hasselnøttmel er også godt. Gjerne i kombinasjon med proteinpulver. Det er mye du kan lage av proteinpulver alene også, sammen med egg. Jeg spiser ikke korn eller melkesukker unntatt fra cottage cheese, og baker med nøttemel og prottispulver. Spiser egg, fisk(torsk og påleggslaks), kylling, finnbiff, grønnsaker, ost, olje, smør og frømos (tahini) og nøttemos(moste peanøtter, valnøtter, mandler). (Drikker vann, te og koffeinfri kaffe og soyamelk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje så store musklar i utgangspunktet, så det får så heller vere. :p

Neida, eg har ikkje tenkt å fullt ut lågkarbo, men skal eg først finne syndaren er det like greit å ta den heilt ut ein periode.

Fullstendig fordøying kan vel ta opp til eit par dagar, så eg bør merke noko ganske kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er lei av å sjå ut som Mumitrollet halve dagen. Eit eller anna i kosten får meg til å blåse opp som ein ballong. Eg tar inn mykje karbohydrat og mjølkeprodukt, så eg prøver å kutte ut begge ein periode.

Kva i alle dagar skal eg byte dei ut med? Ser for meg at det kjem til å gå ein del egg og bacon. Blandar alltid proteinpulver med mjølk, så det blir eit stort sakn.

Ein treningsdag får eg kanskje i meg 3-400g karbohydrat og det går mykje i mjølkeprodukt, så eg må i praksis legge om absolutt alt. Ris, grønsaker, bær, frukt, poteter, Cottage Cheese, mjølk, havregryn, banan.

Det er faktisk kun kjøtt og egg som ikkje går inn under karbo eller mjølkeprodukt. :(

Tar imot alle gode tips med stor takk! Eg kan ikkje ete egg, bacon og kylling heile dagen.

kjipt, og eg veit koss du har da.. e sjølv allergisk mot melk og gluten. når ein har allergi, så reagere ein på proteinet ein matvare, men intoleranse er meir vanleg i Norge. då reagere du på sukkeret i matvaren. sjølv kan eg pga. like symptom, ikkje spise soya eller geitemelks produkter av nåke slag, helst ikkje egg heller. eg spis mykje rein mat som kylling og salat eller bønner, glutenfri pasta som eg lager sjølv eller kjøper om eg e sløv. da e litt kjipt, men du venne deg te da.. og da e faktisk mykje du kan spisa som allergiker bare du har tid te å laga ting fra bunn av sjølv :) eg lage knekkebrød og vanleg brød når eg måtte ønska nåke anna enn salat. vil du kosa deg litt ekstra så kan du feks. laga vafler på gullrot, havremelk/rismelk(havremelk funker bedre)/havrefløte, glutenfri melblanding, rismel, olje og vann.. funke dødsbra! bare å ha litt sukrin/ agavesirup i om du vil ha søte vafler..(pluss at gulrot gjer da ganske søtt)

MEN,når da e sagt, så e da ganske domt å kutta både meieriprodukter og karbo/gluten samtidig.. kutt meieriprod. først, om du ikkje blir bedre etter 3-4 uker, så kutte du gluten og.. etter 3-4 nye uker, om du e bedre då, så prøve du først LITT meieriprod. og ser på reaksjon, så gluten etter 1 uke. ja, da tar lang tid..men bruk tio te nåke positivt, ta da som ei utfordring og finn på nye mattips osv.. leit deg fram på forskjellige forum for allergi osv :) da går nok bare godt ska du sjå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg merka det første dagen uten korn. Overraskende rolig i magen.

Det litt dumme med streng lavkarbo over lang tid (år) er at når man ikke har spist frukt på like lenge får man veldig vondt i magen når man plutselig spiser en frukt. Ihvertfall er det sånn med meg. Så frukt er historie for min del, men det er greit, siden jeg liker grønnsaker og spiser litt bær av og til. Man kan jo unngå problemet ved å spise en frukt i uka. Og spiser man plutselig noen brødskiver er det ganske krise fordi kroppen er ikke forberedt på å skulle takle så mange karbohydrater på en gang. Men det har jeg aldri gjort selv, men mange på lavkarbo.no har gått på en smell på den måten eller ved å spise annen mat eller snop med mye karbo. De blir rett og slett dårlige. Jevn overgang/tilpasning til hovedsakelig fettforbrenning er lurt, og å holde seg til det man har bestemt seg for å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valnøtter må vel gå bra?

Gjekk for laks sidan den har ein del feitt. Var ikkje noko problem å fylle opp med protein, men eg hamna på 1500 kcal. Litt valnøtter og sånt så kjem eg meg opp mot 2500 og 3000.

Eg har ikkje noko mot karbohydrat og kjem ikkje til å kutte dei ut, men det er lettare å finne problemet om eg kjører ein streng diett. I første omgang er det snakk om å finne årsaka til at eg blir oppblåst, så må eg regulere dietten etter kvart.

post-1146-14440859333559_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver er symptomer som kan skyldes irritabel tarm, kanskje denne artikkelen kan være noe for deg?

Irritabel tarm | Frisk og Funksjonell

Kan nok stemme bra det ja, takk for lenka. Der står det i praksis det same som eg har bestemt meg for.

For å finne ut hva du reagerer på, kan du prøve en såkalt low-FODMAP-diett. Dette innebærer en periode på 6-8 uker hvor du unngår alle FODMAPene. Dette vil med stor sannsynlighet gjøre deg helt symptomfri! Når du har vært helt symptomfri en stund, er det på tide å reintrodusere en og en FODMAP, og deretter følge med på når symptomene kommer tilbake. Sue Shepherd har en foretrukket rekkefølge på hvilken mat man tester ut.

Tar det verkeleg 6-8 veker for kroppen å få det ut av kroppen og omstille seg? Eg byrja på dette i går og merka stor forbetring allereie første dagen. Om eg skal innføra ei og ei matvare med varierande mengd over tid vil dette ta fleire år. :p

Mengda mat var latterlig liten i forhold til kva eg har hatt tidlegare. 800g total mengd mat i forhold til rundt 2500g. Forskjellen er at karbohydrat i praksis er bytt ut med feitt frå egg, kjøtt, nøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok stemme bra det ja, takk for lenka. Der står det i praksis det same som eg har bestemt meg for.

Tar det verkeleg 6-8 veker for kroppen å få det ut av kroppen og omstille seg? Eg byrja på dette i går og merka stor forbetring allereie første dagen. Om eg skal innføra ei og ei matvare med varierande mengd over tid vil dette ta fleire år. :p

Mengda mat var latterlig liten i forhold til kva eg har hatt tidlegare. 800g total mengd mat i forhold til rundt 2500g. Forskjellen er at karbohydrat i praksis er bytt ut med feitt frå egg, kjøtt, nøtter.

6-8 uker er den perioden som brukes i low-FODMAP-metoden, men det er snakk om den første perioden, ikke mellom hver matvare. Du kan godt bruke kortere perioder, men la det hvertfall gå noen uker sånn at tarmene rekker å omstille seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du også merka bedring så fort. Men hadde det ikke vært greit å vite om du fikk det bedre fordi du faktisk ikke tålte korn eller om det var melkesukkeret eller melkeproteinet? Men du kan jo finne det ut ved å innta litt av en av delene en dag og se om det kommer reaksjon eller ikke. Har du brukt mye melkeprodukter? Mamma drakk en halv liter yoghurt til lunsj hver dag i et og et halvt år og fikk dermed intoleranse, Hun får diare samme dag hver gang hun skeier ut med en kule is eller et stykke bløtkake. Hun spiser nå geitost (hvit) og drikker soyamelk. Bakere som daglig har med mel å gjøre har lett for å utvikle melintoleranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du også merka bedring så fort. Men hadde det ikke vært greit å vite om du fikk det bedre fordi du faktisk ikke tålte korn eller om det var melkesukkeret eller melkeproteinet? Men du kan jo finne det ut ved å innta litt av en av delene en dag og se om det kommer reaksjon eller ikke.

Det var planen ja. Kutt ut det som sannsynlegvis er problemet og innfør ein etter ein igjen over tid for å sjå reaksjonen. Som det står nemnt i artikkelen Vegard posta er det enkelte som har eit toleransnivå for enkelte produkt. Det går fint å ete opp til det nivået, men over så reagerer dei. Når eg finn ut kva problemet er kan eg legge inn litt og litt over tid for å sjå om det blir merkbar forskjell ved eit bestemt nivå.

Har du brukt mye melkeprodukter? Mamma drakk en halv liter yoghurt til lunsj hver dag i et og et halvt år og fikk dermed intoleranse, Hun får diare samme dag hver gang hun skeier ut med en kule is eller et stykke bløtkake. Hun spiser nå geitost (hvit) og drikker soyamelk. Bakere som daglig har med mel å gjøre har lett for å utvikle melintoleranse.

Eg har brukt mjølkeprodukt heile livet. Mest mjølk og ost, i seinare tid CC og Kesam. Det siste året har eg sikkert drukke over literen med mjølk dagleg. Tidlegare år har det kanskje vore mellom halvliteren og literen.

Brød og kornvarer et eg ikkje, med unntak av havregryn. Kan prøve glutenfritt havregryn etter kvart og sjå korleis det går.

Eg kryssa fingre for at det ikkje er mjølk og laktose som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...