Gå til innhold

Fortjener folk som har slanket seg skryt?


Plyo

Anbefalte innlegg

Sånn i samfunnsperspektiv (ikke på dette forumet) får de som har lagt på seg mye muskler stort sett skulende blikk og mistanker om steroider :confused: Ikke en brøkdel av skryten slankerne får i alle fall..

so true! Man vet jo hva "vanlige" folk egentlig tenker.. he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn i samfunnsperspektiv (ikke på dette forumet) får de som har lagt på seg mye muskler stort sett skulende blikk og mistanker om steroider :confused: Ikke en brøkdel av skryten slankerne får i alle fall..

"Han har jo gått ned i vekt!!!! han har jo vært kjempefink"

"Se hvor mye musker han har fått da, jeg lurer på hva han har putta i seg!"

Har siden oktober 2010 lagt på meg nesten 17kg på dagen idag. Jeg er SINNSYKT stolt. Jeg var tidenes tynnis. Satt bare inne hele dagen foran pcen og spiste. Spiste så inni helvete med dårlig mat! Men likevel gjorde jeg ikke noe annet enn å gå ned i vekt.

Har totalt endra livvstilen min til å idag være en over middels treningsinteressert gutt med over middels peiling på kosthold og ernæring.

Og når jeg vet hvor mye arbeid jeg har lagt bak å komme dit jeg er idag, så blir jeg DRITA lei og direkte kvalm av å hele (unnskyld meg) forbanna tiden høre på folk som snakker om hvor utrolig dårlig tid de har, og hvor utrolig synd det er på de fordi de bare blir feitere og feitere. Dette gjelder samme om det er venninner av meg i 20-årene eller voksne personer i familien.

For jeg VET at for å endre kroppen sin så må man komme seg ut døra og gjøre en innsats. Det fins ingen mirakelkurer, det fins ingen mirakel-kjepp fra tv-shop. Man må jobbe for det!

Og JA, frøken suretryne på de forrige sidene - jeg er helt sikker på at det har vært MINST like mye arbeid for meg det siste året å få den kroppen jeg vil ha enn det hadde vært for en "frisk", overvektig person å gå ned 30kg.

Jeg skryter over de rundt meg som jeg ser endrer livet sitt. De er jeg kjempestolt av. Men jeg har ikke sympati for de feite som ikke gjør noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare et lite spørsmål før jeg vrenger av meg svette treningsklær, og setter på litt britisk humor på tv'n(trening og latskap i en, god kombo);

Hvorfor rakker dere ned på overvektige mennesker? Tenk grundig over det, kom gjerne med et saklig og reflektert svar. Er det om å gjøre å rakke mest mulig ned på dem og knekke dem? Om dere knekker dem, er det for bygge dem opp igjen, eller er det greit at de kanskje mister all motivasjon?

Jeg snakker heldigvis ikke av egen erfaring på noen av kantene, men lurer veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem i svarte natten er det som har rakket ned på overvektige mennesker...?!

Ser du spøkelser også? (I tilfellet kjenner jeg navnet på ett av dem ihvertfall.)

Det var et enkelt spørsmål, og om du ikke føler det treffer deg eller angår deg, så er det vel bare å la være å svare..? Eller..? Eller..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hoisann. Her var det mye usaklig diskusjon lenger opp. Viktig å ikke ta sånne generelle diskusjoner på et nettforum personlig. Viktig å se de store tallene og ikke personifisere alt.

Fy f... det er mang en gang jeg skulle ønske jeg kunne skylde på lav stoffskifte, lav forbrenning, en eller annen vektøkende sykdom eller at tynniseksen som bare spiste grandis og aldri la på seg ikke motiverte meg. Endring må komme fra MEG personlig skal det skje noe.

Hvordan folk har kommet i en overvektig situasjon er jo ekstremt individuelt. Du har de som har trøstespist seg til fedme, de som har gitt faen, de som ikke har visst bedre, de som har blitt fôra og de få som har en sykdom. Mye kan være miljø, mye kan være arv, men endringen står man likefullt for selv.

Når det gjelder folk som har slanket seg, så JA de fortjener skryt. Det er godt gjort. Samme til de som har bygd seg opp, de som har kommet seg ut av rusen, tørrlagte alkoholikere, elever som faktisk jobber og sliter seg til god karakterer på skolen osv.. Det er godt gjort å snu en dårlig trend! Det er vanskelig å endre på godt etablerte (u)vaner. Selvfølgelig er det lettere å gi skryt til en person du plutselig ser har blitt halvparten av den tidligere størrelsen, enn en av de kjekke kompisene dine som alltid har hatt alt på stell. Man tar det jo mer som en selvfølge. "Han er alltid så flink han.."

Men selvfølgelig fortjener de også skryt de som holder seg sunn og friske og har gjort det hele tiden. Jeg skjønner frustrasjonen din Plyo, men det er også veldig lett å være etterpåklok. Nå aner jeg ikke din historie, men du har kanskje vært fit hele veien? Riktig kosthold og trening som da er en selvfølge for deg, mens for en overvektig person, som meg, som aldri har engasjert seg i trening og kosthold (gjør det nå da) har kanskje trodd at; "så lenge det jeg spiser er grønt eller fargerikt så blir jeg tynn?" Og ingenting om mengder, f.eks.

Jeg synes alle som gjør en stor endring i positiv retning i livet sitt, psykisk eller fysisk, fortjener skryt! Det gjør også de som alltid har vært flinke, men det er somsagt lettere å berømme en endring fordi den er synlig!

Men du er flink PLYO! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns alle skylder på gener hvis de er overvektige jeg, nei? Men alikevel klarer de å gå ned mange kilo når de først begynner :)

De skal få skryt for at de tar tak og endrer livsstilen sin da, det er ikke barebare.

Livet er urettferdig, jeg spiser MYE mat hele tiden mens de feite kompisene sitter å ser på og er sjalu for at de går opp i vekt hvis de spiser en ekstra brødskive. Det er faktisk ganske vanskelig å gå opp i vekt også for noen av oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns alle skylder på gener hvis de er overvektige jeg, nei? Men alikevel klarer de å gå ned mange kilo når de først begynner :)

De skal få skryt for at de tar tak og endrer livsstilen sin da, det er ikke barebare.

Livet er urettferdig, jeg spiser MYE mat hele tiden mens de feite kompisene sitter å ser på og er sjalu for at de går opp i vekt hvis de spiser en ekstra brødskive. Det er faktisk ganske vanskelig å gå opp i vekt også for noen av oss!

Det er bra uansett hvilken vei du klarer å presse deg:)

Lyst å å være prøvekanin og se om min lasagneoppskrift kan få folk opp i vekt?? Altså de som skal det da..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor rakker dere ned på overvektige mennesker? Tenk grundig over det, kom gjerne med et saklig og reflektert svar. Er det om å gjøre å rakke mest mulig ned på dem og knekke dem? Om dere knekker dem, er det for bygge dem opp igjen, eller er det greit at de kanskje mister all motivasjon?

Jeg snakker heldigvis ikke av egen erfaring på noen av kantene, men lurer veldig.

Eg rakker i hovedsak ned på meg sjølv for å være tjukk. Det handler om attitude og å gidde å gjøre en innsats.

Husker paneldiskusjonen med blandt anna Jørgen Foss på tv som klager på at vi veit for lite om kva som fører til overvekt og kva som kan gjøres for å gå ned i vekt. Han meiner at han er en av de som har forsøkt "alt" uten å gå ned i vekt. Ja, det kan godt hende han har prøvd alt, men sjeldent over lengre tid før han faller tilbake til det gamle mønsteret. Med mindre man har alvorlige stoffskifteproblemer, så er det faktisk ikkje rocket science å gå ned i vekt, men det krever en innsats.

Som ein eller anna ein eller anna gang har sagt: If it’s Important, You'll Find A Way. If it isn't, You’ll Find An Excuse.

Intervju med Jørgen Foss her:

http://www.side2.no/helse/article3035172.ece

De fleste mener at det er min egen feil at jeg er så stor som jeg er

Nå er det vel ingen som setter en intravenøs med baconfett på han mens han sover, så det er vel ikkje heilt usansynlig at faktisk har spist maten som har gitt han vekta sjølv.

Foss opplever nemlig å bli diskriminert i hverdagen.

- Folk ser på meg hvis jeg kjøper en sjokolade.

Eg glor på folk som kjøper drit uansett. Enten de er tynne eller tjukke. Sjølv kjøper eg ikkje sjokolade, korfor skal han ?

- Bensinstasjonene er kriminelle. Du står der ute i kulda og tanker opp bilen så får du kanskje lyst på en varm kaffe - og da følger det gjerne med en bolle til en billig penge. Jeg skulle ønske noen kunne gi meg et eple når jeg fyller bensin på bilen. Da hadde jeg blitt glad.

Kan jo drite i å kjøpe kaffi. Det er ikkje som om det tar timesvis å fylle ein tank. Bensinstasjonen har epler også, koster ikkje meir enn det ein bolle gjør.

Eg synes at folk som har gjort ein livsstilsendring til det bedre fortjener skryt. Når man legger unnskyldningene på hylla og gjør noko for eget liv, then fuck yeah ! Well done !

Mulig dette blei ein rant som ikkje heilt er på sin plass. Oh well.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usaklig diskusjon var det nokk av her hvertfall.

Men over til saken.

Jeg ser poenget,absolutt, fordi vi alle i teorien har samme forutsetninger, i TEORIEN.

Alt det her om arv, miljø, familie og sånn er allerede blitt tatt opp her inne.

Personlig var ikke min tidligere overvekt noe jeg kunne ha valgt bort, jeg var syk.

Jeg ga meg selv all skylden for min overvekt og prøvde alt jeg kunne for å gjøre noe med det, noe som førte til at jeg selv gikk i en nedgående spiral. Ingenting fungerte, og jeg ga meg selv all skyld hver eneste gang, fordi jeg mente at dette var noe bare jeg selv kunne gjøre noe med. Nå, 1 år og 30 kilo senere, vet jeg at jeg har vært et offer for sviktende helsesystem. Leger, sykehus og spesialister som ikke har tatt mine problem seriøst, og som ikke har sett hva som virkelig var galt med meg.

Er også fult klar over at ikke alle er i den situasjonen jeg har vært i =)

Når det er sagt, så mener jeg alle som gjør noe bra fortjener skryt! Uansett om det er vektnedgang, vektoppgang, gode karakterer eller suksess i arbeidslivet. Nordmenn er alt for dårlige til å skryte av hverandre og gi hverandre de man fortjener, fuck janteloven.

Også de som tar gode valg igjennom hele livet =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg rakker i hovedsak ned på meg sjølv for å være tjukk. Det handler om attitude og å gidde å gjøre en innsats.

Husker paneldiskusjonen med blandt anna Jørgen Foss på tv som klager på at vi veit for lite om kva som fører til overvekt og kva som kan gjøres for å gå ned i vekt. Han meiner at han er en av de som har forsøkt "alt" uten å gå ned i vekt. Ja, det kan godt hende han har prøvd alt, men sjeldent over lengre tid før han faller tilbake til det gamle mønsteret. Med mindre man har alvorlige stoffskifteproblemer, så er det faktisk ikkje rocket science å gå ned i vekt, men det krever en innsats.

Som ein eller anna ein eller anna gang har sagt: If it’s Important, You'll Find A Way. If it isn't, You’ll Find An Excuse.

Intervju med Jørgen Foss her:

http://www.side2.no/helse/article3035172.ece

Kan jo drite i å kjøpe kaffi. Det er ikkje som om det tar timesvis å fylle ein tank. Bensinstasjonen har epler også, koster ikkje meir enn det ein bolle gjør.

Eg synes at folk som har gjort ein livsstilsendring til det bedre fortjener skryt. Når man legger unnskyldningene på hylla og gjør noko for eget liv, then fuck yeah ! Well done !

Mulig dette blei ein rant som ikkje heilt er på sin plass. Oh well.

Nope, takker for det svaret:) Jeg er veldig enig med deg i det du sier, men prøver å ikke dømme de med sjokolade i handlekurva, fordi ikke engang vet om det er til dem selv, prøver å være litt grei:p

Om Kaffen osv, så tenker jeg vel i samme baner om slike ting jeg og, tror jeg, jeg kan heller drite i å kjøpe noe på kiosken, og heller gå på rema etter mini plommetomat til kinoen, eller droppe lettbrus og-saft, og heller ta vann(jeg drikker det ikke, er skadelig på andre måter for, ikke bare sukker osv).

Nå vil jeg veldig gjerne legge vekt på at jeg har sagt at jeg har mer enn nok "gyldige unnskyldninger" , men bruker dem ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...