Gå til innhold

Den store diskusjonen om leverglykogen, glykogenlagre og sukker


Tamadeus

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For en meningsløs diskusjon. Det er jo bare å slå opp i medisinsk litteratur på emnet. Står det i medisinske lærebøker kan du være sikker på at det er nøye undersøkt.

Oppsummert: Man lagrer mye mer glykogen i muskulaturen enn i leveren. Kroppen kan lage glykogen gjennom glukogenese, og det er det som menes med at leveren har "ubegrenset" glykogen. Sier seg selv at noe ikke kan lagre noe ubegrenset, spesielt ikke karbo som vel bindes opp i 2,7 g vann pr. gram karbo (eller var det 1 g karb 2,7 g når det er "ferdig" bundet opp?). Det er som kjent vanskelig å komprimere vann. Derfor vil glykogenlagringskapasiteten være avhengig av muskelmasse og størrelsen på personen.

Og nei, man går ikke tom for glykogen over natten. Da er man i så fall nesten tom når man legger seg. Med mindre du sover med veldig høy intensitet da? Ved hvile bruker kroppen primært fett som energikilde. Om den hadde sløst bort all den hurtige tilgjengelige energien i utide hadde dine forfedre ikke klart å rømme fra et rovdyr som ville spise dem og de ville blitt fjernet fra genbassenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg vil bare legge til at jeg har gått på periodisk faste i snart ett år og er totalt vant til denne livstilen. Jeg spiser ofte bare ett måltid om dagen(kembostort). Jeg kan ofte la det gå over 20 timer uten mat når jeg trener og føle meg superpigg.

I går løftet jeg tunge møbler i 4 timer og forbrant sikkert masse så en time på sofaen for hvile før jeg tok en 2 timers hard fotballtrening, jeg eksploderte nærmest av energi, masse adrenalin på trening og når jeg kom hjem hadde jeg ikke spist på 26 timer(utenom BCAA). Da spiste jeg en gigantisk middag på 3000-4000 kalorier(har trent magesekken til å tåle stort volum :)).

Så en god natts søvn og i dag føler jeg meg topp, enda ikke spist i dag og snart skal jeg trene, gleder meg til den gigantiske middagen jeg skal spise etter trening!!! :)

Kan også legge til at jeg ikke har merket noe forskjell i styrkeprogresjonen siden jeg begynte på PF, hverken positivt eller negativt. Har trent relativt seriøst og lagt på meg ca. 4kg muskler siden september i fjor.

Jeg får økt fokus i hverdagen under PF, vet ikke hvorfor men har venner som har begynt på PF som sier det samme. Kanskje det har noe med at kroppen ikke trenger å bruke energi på fordøyelsen? Det tar jo mange mange timer å fordøye et måltid.

Periodisk faste er faktisk det mest revolusjonerende jeg har lært om innen trening og det er nå en livsstil for meg, jeg kommer aldri til å gå tilbake. Jeg føler 0 sult nærmest uansett hvor lenge jeg lar det gå mellom måltider, sult ligger i hodet og forventningen av mat. Jeg forventer aldri mat før tiden er inne og dermet tenker jeg ikke på det.

Diett er også som en lek når det kommer til sultfølelse under PF.

REVOLUSJONERENDE!

Men gi det tid, tok meg 1-2mnd å vende meg til det så jeg nesten aldri følte sult. 6mnd+ for å ALDRI føle sult. Kroppen er fantastisk, den tilpasser seg. :)

Satan, denne posten ble mye lenger enn jeg hadde trodd... kanskje jeg heller burde postet denne i PF-tråden?

Peace out! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...