Gå til innhold

Den store diskusjonen om leverglykogen, glykogenlagre og sukker


Tamadeus

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sugar, the bitter truth: 47:10:

"How much glycogen can your liver store before it gets sick? The answer is; any amount. Ulimited. We have carbloaders who run marathons right, does it hurt them at all? We have kids with adisease where they can't get glucose out of their glycogen liver called glycogen storage disease type 1 A. They got livers down to their knees, they're so big. they are hypoglycemic still because they can't lift the glucose out of their liver". hvordan forklarer du det?

Hvilken populasjon snakker han om? Du gjør en grov feilslutning når du ekstrapolerer dette til å gjelde for alle.

Jeg regner med at vi diskuterer hva som skjer under normale fysiologiske omstendigheter.

Hvis en frisk lever kunne lagret uendelig med glykogen så hadde vi alle blitt syke av å spise mye karbohydrater. Stakkars vegetarianere f.eks., men observasjonsstudier viser at de i gjennomsnittet lever lengre og har bedre helse enn ikke-vegetarianere (nei, jeg sier ikke at det er en årsakssammenheng eller at det er bra å være vegetarianer).

EDIT: Og før du kjøper all biokjemien til Lustig, les hva professor i biokjemi R.D.Feinman skriver her: Wait a Minute, Lustig. The Threat of Fructophobia. And the Opportunity. « Richard David Feinman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken populasjon snakker han om? Du gjør en grov feilslutning når du ekstrapolerer dette til å gjelde for alle.

Jeg regner med at vi diskuterer hva som skjer under normale fysiologiske omstendigheter.

Hvis en frisk lever kunne lagret uendelig med glykogen så hadde vi alle blitt syke av å spise mye karbohydrater. Stakkars vegetarianere f.eks., men observasjonsstudier viser at de i gjennomsnittet lever lengre og har bedre helse enn ikke-vegetarianere (nei, jeg sier ikke at det er en årsakssammenheng eller at det er bra å være vegetarianer).

EDIT: Og før du kjøper all biokjemien til Lustig, les hva professor i biokjemi R.D.Feinman skriver her: Wait a Minute, Lustig. The Threat of Fructophobia. And the Opportunity. « Richard David Feinman

Allerede her bommer du, for lustig avslutter med å si at ikke engang disse får liver failure.

Normale mennesker klarer å bruke opp leverglykogenet, og derfor vil aldri slike mengder lagre seg.

Kirill, det er ganske direkte siteringer her. Å si at jeg ikke forstår det jeg har lest opp for dere er en ganske fornærmende anklage, så kanskje du vil belyse meg på hvor jeg feilleste studie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allerede her bommer du, for lustig avslutter med å si at ikke engang disse får liver failure.

Normale mennesker klarer å bruke opp leverglykogenet, og derfor vil aldri slike mengder lagre seg.

Så lenge man tilfører glukose gjennom kostholdet så frigjøres ikke glykogen fra leveren. Friske mennesker som ikke har en sykdom i glykogenmetabolismen vil omdanne overflødig glukose til fett når glykogenlagrene er fulle. Les litt om de novo lipogenese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, dere to vet mer enn Lustig. Skjønner. Da var den diskusjonen over for min del ;-)

Jepp, og du vet bedre enn Aragon og Feinman...

Jeg vet ikke mer enn Lustig, og det har jeg aldri hevdet. At Richard D. Feinman er stødigere enn Lustig i biokjemi er det derimot liten tvil om. Les gjerne hva han skriver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke engang de påståtte ekspertene klarer å bli enige, så at vi brosciencegutta klarer det er lite sannsynlig. Jeg holder meg til Lustig så får dere holde dere til de andre. Not a single fuck is given.

Leste forøvrig artiklene dere postet. At Lustig blir "slaktet", er jeg langt i fra enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les linkene jeg har postet... Kirill Pls. Hvilken garanti har du for at det du leser er riktig? At de ikke er sponset av HFCS firmaene? Hvis noe er logisk og penge-independent, så har vel det størst sannsynlighet for å være ærlig, eller hva?

Først er jeg en idiot som ikke klarer å forstå det jeg selv leser; SÅ er de jeg har sitert idioter som ikke er enige med de som dere har opplest. Ser et mønster her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å holde seg blindt til det en person sier, så er det mulig å vurdere argumentene de kommer med. Det er ingen tvil om at Lustig er dyktig på sitt felt (han er barnelege), men når det kommer til argumentasjonen hans vedrørende sukker så overdriver han resultatene sine ganske grovt (som mange andre påpeker). En del av biokjemien han bruker for å forklare er også helt feil (ref:Feinman, som er en anerkjent professor i biokjemi).

Det er ikke snakk om å ha rett, det er snakk om å se på helheten. Å holde seg blindt til en person er en ganske ignorant holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I stedet for å holde seg blindt til det en person sier, så er det mulig å vurdere argumentene de kommer med. Det er ingen tvil om at Lustig er dyktig på sitt felt (han er barnelege), men når det kommer til argumentasjonen hans vedrørende sukker så overdriver han resultatene sine ganske grovt (som mange andre påpeker). En del av biokjemien han bruker for å forklare er også helt feil (ref:Feinman, som er en anerkjent professor i biokjemi).

Det er ikke snakk om å ha rett, det er snakk om å se på helheten. Å holde seg blindt til en person er en ganske ignorant holdning.

Det er jo ikke det vi snakker om engang! Vi snakker om lever glykogen og HGH og insulin!! faceplam as

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les linkene jeg har postet... Kirill Pls. Hvilken garanti har du for at det du leser er riktig? At de ikke er sponset av HFCS firmaene? Hvis noe er logisk og penge-independent, så har vel det størst sannsynlighet for å være ærlig, eller hva?

Først er jeg en idiot som ikke klarer å forstå det jeg selv leser; SÅ er de jeg har sitert idioter som ikke er enige med de som dere har opplest. Ser et mønster her...

Hvilke garantier har du for at anti-sukker forskningen du har lest ikke e sponset av aspartam/splenda?

Strong logic bro.

Kjetil, du vil gjøre deg selv en tjeneste ved å gå inn på de to linkene mine og faktisk lese Lustig sine motargumenter i kommentarfeltet. Fyren blir SLAKTET av Aragon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke det vi snakker om engang! Vi snakker om lever glykogen og HGH og insulin!! faceplam as

Ja men så finn en fysiologibok da. Det Lustig nevner om leverglykogen handler om en gruppe mennesker med en sjelden leversykdom, ikke normalsituasjonen. HGH og insulin har vi ikke snakket om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men så finn en fysiologibok da. Det Lustig nevner om leverglykogen handler om en gruppe mennesker med en sjelden leversykdom, ikke normalsituasjonen. HGH og insulin har vi ikke snakket om ;)

Det har ingenting med saken og gjøre. Det han nevner er de som ikke kan ta glykogen ut av leveren. Nå må du begynne å høre etter på hva som blir sagt før du snakker skit tilbake, begynner å bli mektig lei av det. Virker som at du er mer opptatt av å "vinne" enn å høre etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingenting med saken og gjøre. Det han nevner er de som ikke kan ta glykogen ut av leveren. Nå må du begynne å høre etter på hva som blir sagt før du snakker skit tilbake, begynner å bli mektig lei av det. Virker som at du er mer opptatt av å "vinne" enn å høre etter.

Unnskyld? Det var vel meg som påpekte at han snakket om en marginal gruppe og ikke om populasjonen som helhet. Derav argumenterte jeg for at dette ikke kan brukes som et argument for normalpopulasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld? Det var vel meg som påpekte at han snakket om en marginal gruppe og ikke om populasjonen som helhet. Derav argumenterte jeg for at dette ikke kan brukes som et argument for normalpopulasjonen.

"Glycogen storage disease (GSD, also glycogenosis and dextrinosis) is the result of defects in the processing of glycogensynthesis or breakdown within muscles, liver, and other cell types" Altså et problem med å bruke glykogenet, ikke en lagringsfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...