Gå til innhold

Den store diskusjonen om leverglykogen, glykogenlagre og sukker


Tamadeus

Anbefalte innlegg

"Glycogen storage disease (GSD, also glycogenosis and dextrinosis) is the result of defects in the processing of glycogensynthesis or breakdown within muscles, liver, and other cell types" Altså et problem med å bruke glykogenet, ikke en lagringsfeil.

At leveren over tid kan utvide seg ved slike sykdommer betyr ikke det samme som at den på kort tid kan utvide seg til å lagre ubegrensede mengder leverglykogen som du hevdet tidliggere her.

Hovedpoenget er at hos friske mennesker har leveren en begrenset lagringskapasitet og fruktose over denne grensen vil bli omgjort til frie triglyserider siden fruktsukker ikke kan tas direkte opp som blodsukker uten å gå via leveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er jo ingen kilder der, men ser jo logisk ut. KAN jo så klart hende at jeg tok feil ;) Er litt surt å innrømme det, for her inne blir man slaktet om man innrømmer noe som helst :D

Innrømmelser er bra, det er når du ikke innrømmer feil du blir slaktet :cool:

Du bør også lese denne:

A Primer on Dietary Carbohydrates | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Glycogen storage disease (GSD, also glycogenosis and dextrinosis) is the result of defects in the processing of glycogensynthesis or breakdown within muscles, liver, and other cell types" Altså et problem med å bruke glykogenet, ikke en lagringsfeil.

GSD kommer av at hepatocyttene har en defekt ved enten glykogen syntese/ nedbrytning. Altså snakk om en sykdom. Ved slike tilfeller kan det skje en akkumulering av glykogen i leveren. Men dette er altså abnormalt, og vil ikke skje i en frisk lever. Friske mennesker vil altså ikke kunne lagre ubegrensede mengder glykogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil Larsen sier man behøver kreatin etter trening, forstår ikke hvorfor dere i det hele tatt gidder å diskutere så mye med han. Men iallefall, er vel ikke en hemmlighet at Lustig's "Suger: The Bitter Thruth", ikke er helt riktig framstilt og til å stole på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GSD kommer av at hepatocyttene har en defekt ved enten glykogen syntese/ nedbrytning. Altså snakk om en sykdom. Ved slike tilfeller kan det skje en akkumulering av glykogen i leveren. Men dette er altså abnormalt, og vil ikke skje i en frisk lever. Friske mennesker vil altså ikke kunne lagre ubegrensede mengder glykogen.

Ja, skjønner det, men siden det handlet om problemer med å anvende glykogenet, og ikke feil med leveren i seg selv, så trakk jeg vel den slutningen. Hvis du ser tankegangen.

Kjetil Larsen sier man behøver kreatin etter trening, forstår ikke hvorfor dere i det hele tatt gidder å diskutere så mye med han. Men iallefall, er vel ikke en hemmlighet at Lustig's "Suger: The Bitter Thruth", ikke er helt riktig framstilt og til å stole på ;)

Ja, jeg tar kreatin etter trening. Alt jeg sier må være complete bullshit på bakgrunn av dette! Tulling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner det, men siden det handlet om problemer med å anvende glykogenet, og ikke feil med leveren i seg selv, så trakk jeg vel den slutningen. Hvis du ser tankegangen.

Ja, jeg tar kreatin etter trening. Alt jeg sier må være complete bullshit på bakgrunn av dette! Tulling.

var bare det jeg syntes var mest broscience som du hadde posta! Men alt du har sagt er jo nesten bare bs. Ikke karbs om kvelden, glykogenlagrene tømmes iløpet av natten etc etc.. list goes on

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var bare det jeg syntes var mest broscience som du hadde posta! Men alt du har sagt er jo nesten bare bs. Ikke karbs om kvelden, glykogenlagrene tømmes iløpet av natten etc etc.. list goes on

Insulin opp, veksthormon ned. Vil ha veksthormon om natten jeg ;) Listen din gir jeg pent faen i, bare så det er sagt. Hvor er dine resultater btw, "brah" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, men motstrider jo den jeg postet tidligere:

Entropy Production: Feast and Fast: the dichotomy of insulin and growth hormone

Viser jo til en del kilder i denne linken også.

Har lest en god del steder fra før av at dette er korrekt. For all del, jeg liker karbo, og om jeg kan vokse mer på å spise det om kvelden så gjør jeg det. Har derimot hatt meget god fremgang med nåværende metode, men det kan jo ha med andre faktorer å gjøre. Jeg gir deg et normalt svar her, så gidd gi meg nedlatende drit a, please.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest om biorytmedietten, hvor Børge Fagerli siterte en studie ang karbs på kvelden, DOG med individer i underskudd?

Hvis ikke kan du opplyse ditt vakre sinn med å lese disse studiene - > 1) Keim et al. Weight Loss is Greater with Consumption of large morning meals and fat-free mass is preserved with large evening meals in women on a controlled weight reduction regime., J Nutr. 1997 January; 127 (1) :75-82.

2) Sophereth et al. Greater weight loss and hormonal changes after 6 month diet with carbohydrates eaten mostly the dinner., Obesity (Silver Spring) 2011 Apr 7 [Epub ahead of print]

3) Van Proeyen et al., Training in the fasted state improves glucose tolerance during fat-rich diet., J Physiol. 2010 Nov 1;588(Pt 21):4289-302.

4) Stannard et al., Adaptations to skeletal muscle with endurance exercise training in the acutely fed versus overnight-fasted state., J Sci Med Sport. 2010 Jul;13(4):465-9. Epub 2010 May 7.

5) Deldique et al. Increased p70s6k phosphorylation during intake of a protein–carbohydrate drink following resistance exercise in the fasted state, Eur J App Physiology, Volume 108, Number 4, 791-800

6) Bray et al., Time-of-Day-Dependent Dietary Fat Consumption Influences Multiple Cardiometabolic Syndrome Parameters in Mice., Int J Obes (Lond). 2010 November; 34(11): 1589–1598.Published online 2010 March 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Når du inntar store mengder karbohydrater sent på kvelden vil glukose- og insulinnivåene øke. Etter 3-4 timer vil de droppe igjen, og droppet er større når du inntar store mengder karb enn hvis du ikke hadde spist karb i det hele tatt. De har jo noe som kalles insulin-indusert veksthormonprøve, der de gjør nettopp dette – gir en kalkulert mengde insulin til en pasient, og så måler de veksthormonresponsen 2-3t senere.

Dette droppet inntrer altså ca kl 2-3 på natta, som tilfeldigvis er nettopp da insulinnivåene etter måltidet dropper. Det er altså ingen fare for at du skal få lavere veksthormonutskillelse, heller motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...