Gå til innhold

De hersens karbohydratene


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg blir helt superforvirret av de ulike oppfatningene hva angår karbohydrater. Jeg er ei jente på 23 år, som skal ned 8 kg på to 8 uker ;) Helst.

Prøver å kutte veldig ned på karbohydratene, men jeg føler at jeg ikke kan kutte de ut fullstendig. Jeg er ikke fan av Low Carb - High Fat tankegangen, før den er skikkelig prøvd ut av noen som har levd på fett og fløte i 70 år.

Så jeg spiser mye proteiner. Noe karbo og noe fett. Karbene kommer som regel fra frokosten, da jeg spiser enten fibra rugbrød, havregrøt eller FiberRik knekkebrød. Spiser aldri pasta, ris, sukker, hvitt mel.

Kan driste meg til poteter til middag en gang i uka.

Føler jeg har et sunt kosthold. Ligger på ca 500 kcal i underskudd. Spiser kalkun, kylling, karbonadedeig, biff, strimlet svin eller fisk med grønnsaker til middag. Mager kesam og CC med sukrin og litt frukt. Drikker vann, kaffe og fun light. Kan spise litt 70% sjokolade og cashewnøtter i helgene. Føler fremdeles at vekta ikke rikker seg i voldsom fart. Eller målebåndet for den saks skyld.

Burde jeg kutte ut karbohydratene helt? Er så redd for å sprekke om det blir alt for "strengt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Karbohydrater er helt ok. Jeg spiser mer karbohydrater de dagene jeg skal være ekstra aktiv, f.eks.

Om du skal ned i vekt er det stort sett å "spise mindre", men du bør samtidig regulere blodsukkeret ditt litt.

Prøv å unngå for mye karbohydrater på tom mage. Spis f.eks litt havregryn noen timer etter at du har spist noen egg og kylling, på en treningsdag.

Viktigste overall når det kommer til å vekttap er å kutte ut sukker (på maten vil det stå f.eks karbohydrater= 60/100g, hvorav sukkerarter 10), og å spise litt mindre av alt annet. :-) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du burde fokusere på er å finne et kosthold som fungerer for deg, som du kan ha over tid. Ut ifra det du skriver så burde du absolutt ikke kutte ut karbohydratene helt, for det virker ikke som et kosthold du vil trives med.

Hvis det ikke skjer noe med vekten eller kroppssammensetningen over tid, så er du ikke i underskudd. Dette vil du aldri kunne regne ut nøyaktig på forhånd, siden du ikke vil få nøyaktige tall på verken forbruk eller inntak.

Det høres ut som om du har et rimelig fornuftig kosthold, så jeg vil anbefale deg å fortsette sånn som du gjør nå, og fokusere på å være mest mulig i aktivitet. Da tenker jeg ikke på mest mulig trening, men at du velger bort sofaen/godstolen og beveger kroppen. Den daglige aktiviteten er den absolutt viktigste delen av det totale energiforbruket, og det er typisk denne som går ned når man kutter i matinntaket (naturlig reaksjon). Ved å være bevisst på dette kan man øke forbruket ganske betraktelig. En time med rask gange vil utgjøre omtrent 300 kcal, og dette er ikke umulig å få til i løpet av en dag. Om du da er aktiv i totalt en time ekstra per dag (dette kan være alt fra å gå trapper i stedet for heis, gå til butikken, gå av bussen noen stopp for tidlig osv), så vil dette utgjøre ganske mye over tid. Alle muligheter til å øke aktivitetsnivået bør utnyttes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 kg på 8 uker er veldig mye nedgang med mindre du er veldig overvektig og utav profilbildet ditt ser det ikke akkurat slik ut. Hva er vekta og høyden din?

Med 500 kcal i underskudd kan du forvente å gå ned 0,5 kg i uken og dette er mer realistisk. Husk imidlertid at det er ikke kalorikalkulatoren som bestemmer når du har 500 kcal i underskudd, men det kroppen din faktisk forbruker, så selv om man kan regne seg fram til et fornuftig utgangspunkt så er det ikke sikkert at man kan følge samme inntak hele veien.

Husk at det er ikke karbohydrater som gjør om du legger på deg eller går ned i vekt. Det er den totalt kalorimengden. For å få ned kalorimengden er det smart å kutte eller redusere de energitette karbohydratkildene som brød, pasta, knekkebrød og ris, men det er ikke nødvendig å kutte det helt. Det er også bevist gjennom forskning at poteter har en veldig høy metthetsfølelse og mange vil føle seg mettere av 50 gram karbohydrater fra potet enn fra knekkebrød, spesielt hvis potetene spises sammen med kjøtt eller fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føyer til at det er individuelt hva som gir deg mest metthet for kaloriene. Noen blir veldig mett av brødmat, og kan fint slanke seg på dette, mens andre kan spise "uendelig" antall brødskiver uten at det metter i det hele tatt. Finn ut hvilken mat som gir DEG den beste metthetsfølelsen, og fokuser kostholdet ditt på denne maten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spis hva du vil, når du vil. Det som betyr noe er totalinntaket over lengre tid.

Du trenger ikke å være redd for karbohydrater. Kaloriunderskudd fører til vektnedgang selv om du spiser mye sukker.

"First up, Surwit and colleagues compared the 6-week effects of 2 hypocaloric diets - one with 43% of the total calories as sucrose (table sugar), and one with 4% of the total calories as sucrose [15]. No significant differences were seen in the loss of bodyweight or bodyfat between the high and low-sucrose groups. Strengthening these results was the use of dual X-ray absorptiometry (DXA) to measure body composition. Furthermore, no differences in blood lipids or metabolism were seen between the groups. It looks like a more sugary intake still cannot override a calorie deficit."

The Dirt on Clean Eating | Wannabebig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føyer til at det er individuelt hva som gir deg mest metthet for kaloriene. Noen blir veldig mett av brødmat, og kan fint slanke seg på dette, mens andre kan spise "uendelig" antall brødskiver uten at det metter i det hele tatt. Finn ut hvilken mat som gir DEG den beste metthetsfølelsen, og fokuser kostholdet ditt på denne maten :)

Nutritional Typing Test | Know Your Diet Plan - Mercola.com

Spis hva du vil, når du vil. Det som betyr noe er totalinntaket over lengre tid.

Du trenger ikke å være redd for karbohydrater. Kaloriunderskudd fører til vektnedgang selv om du spiser mye sukker.

"First up, Surwit and colleagues compared the 6-week effects of 2 hypocaloric diets - one with 43% of the total calories as sucrose (table sugar), and one with 4% of the total calories as sucrose [15]. No significant differences were seen in the loss of bodyweight or bodyfat between the high and low-sucrose groups. Strengthening these results was the use of dual X-ray absorptiometry (DXA) to measure body composition. Furthermore, no differences in blood lipids or metabolism were seen between the groups. It looks like a more sugary intake still cannot override a calorie deficit."

The Dirt on Clean Eating | Wannabebig

Veldig uenig i dette. Forskning har vist gang på gang at forskjellig mat blir fordøyd og brukt på forskjellige måter i kroppen... Ved første øyekast kan jeg vise til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis hva du vil, når du vil. Det som betyr noe er totalinntaket over lengre tid.

Du trenger ikke å være redd for karbohydrater. Kaloriunderskudd fører til vektnedgang selv om du spiser mye sukker.

"First up, Surwit and colleagues compared the 6-week effects of 2 hypocaloric diets - one with 43% of the total calories as sucrose (table sugar), and one with 4% of the total calories as sucrose [15]. No significant differences were seen in the loss of bodyweight or bodyfat between the high and low-sucrose groups. Strengthening these results was the use of dual X-ray absorptiometry (DXA) to measure body composition. Furthermore, no differences in blood lipids or metabolism were seen between the groups. It looks like a more sugary intake still cannot override a calorie deficit."

The Dirt on Clean Eating | Wannabebig

Bra tips til en som vil ned i vekt. Du vet godt at den artikkelen du siterer ikke har noen overføringsverdi i denne situasjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips til en som vil ned i vekt. Du vet godt at den artikkelen du siterer ikke har noen overføringsverdi i denne situasjonen...

Det er relevant for de som teller kalorier. Sitatet var for så vidt et svar til han som sa at det viktigste var å kutte sukker. Jeg mener det viktigste er å kutte kalorier ;). Og det du har uthevet var et svar til "måltidstimingen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 kg på 8 uker er veldig mye nedgang med mindre du er veldig overvektig og utav profilbildet ditt ser det ikke akkurat slik ut. Hva er vekta og høyden din?

Med 500 kcal i underskudd kan du forvente å gå ned 0,5 kg i uken og dette er mer realistisk. Husk imidlertid at det er ikke kalorikalkulatoren som bestemmer når du har 500 kcal i underskudd, men det kroppen din faktisk forbruker, så selv om man kan regne seg fram til et fornuftig utgangspunkt så er det ikke sikkert at man kan følge samme inntak hele veien.

Husk at det er ikke karbohydrater som gjør om du legger på deg eller går ned i vekt. Det er den totalt kalorimengden. For å få ned kalorimengden er det smart å kutte eller redusere de energitette karbohydratkildene som brød, pasta, knekkebrød og ris, men det er ikke nødvendig å kutte det helt. Det er også bevist gjennom forskning at poteter har en veldig høy metthetsfølelse og mange vil føle seg mettere av 50 gram karbohydrater fra potet enn fra knekkebrød, spesielt hvis potetene spises sammen med kjøtt eller fisk.

Hmm. Ja. 8 kg er kanskje litt mye, men jeg veier mye selvom det ikke ser sånn ut. De fleste tipper jeg veier rundt 70, i virkeligheten veier jeg over 80. Men du har helt rett. Det er vel helst i cm jeg vil gå ned :) Derfor trener jeg styrke ved siden av. Er vel (som alle som vil ned i vekt) opptatt av å se resultater raskt. Men jeg vil jo at de skal være varige også. Har hvertfall fått målt meg, og følger nøye med på kaloriinntaket fremover. Forsøker å beholde de karbohydratene jeg har da. I følge diett.no ser en dag for meg omtrent slik ut: 47% protein, 27% fett, 26% karbohydrater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personifiserte ernæringsråd vil absolutt være en mulighet i fremtiden, men per i dag finnes det ikke noen gode, vitenskapelig baserte, måter å gjennomføre dette på. Det foregår imidlertid en god del forskning på området, sånn at denne typen råd i fremtiden også kan ha en forskningsbasert basis :)

(Kan nevne at det er identifisert genetiske forskjeller som gjør at blant annet mettet fett og omega-3-fettsyrer vil ha svært ulik effekt hos ulike personer, men dette er ikke publisert enda).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er relevant for de som teller kalorier. Sitatet var for så vidt et svar til han som sa at det viktigste var å kutte sukker. Jeg mener det viktigste er å kutte kalorier ;)

Da har du ikke fakta på bordet. Kan garantere deg at om kostholdet ditt består av kake, is og proteinshakes så vil du verken få en pen kropp eller bli sunn. Anbefaler deg å se på filmen jeg la ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig uenig i dette. Forskning har vist gang på gang at forskjellig mat blir fordøyd og brukt på forskjellige måter i kroppen... Ved første øyekast kan jeg vise til

Haha, Lustig^^

The bitter truth about fructose alarmism. | Alan Aragon's Blog

A retrospective of the fructose alarmism debate. | Alan Aragon's Blog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er relevant for de som teller kalorier. Sitatet var for så vidt et svar til han som sa at det viktigste var å kutte sukker. Jeg mener det viktigste er å kutte kalorier ;). Og det du har uthevet var et svar til "måltidstimingen".

Det er i og for seg riktig at det er kaloribalansen som avgjør, men det er likevel et dårlig råd her. Folk lever ikke i et kontrollert forskningslabaratorium, og en økt sultfølelse over tid medfører stort sett alltid en sprekk på et eller annet tidspunkt. (Og ja, jeg mener at mer sukker i kostholdet vil gi mer sultfølelse på samme energiinntak enn mindre sukker/mer protein/fett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Karbene kommer som regel fra frokosten, da jeg spiser enten fibra rugbrød, havregrøt eller FiberRik knekkebrød. Spiser aldri pasta, ris, sukker, hvitt mel.

Kan driste meg til poteter til middag en gang i uka.

Føler jeg har et sunt kosthold. Ligger på ca 500 kcal i underskudd. Spiser kalkun, kylling, karbonadedeig, biff, strimlet svin eller fisk med grønnsaker til middag. Mager kesam og CC med sukrin og litt frukt. Drikker vann, kaffe og fun light. Kan spise litt 70% sjokolade og cashewnøtter i helgene.

Jeg synes dette ser veldig bra ut!

:)

Du sier at du ligger 500 kcal i underskudd pr.dag - og om det er riktig, så er det ikke så mye mer å finne på enn å justere treningsregimet slik at det passer inn med kostholdet og aktiviteten du ellers har på hverdagslivet. Å gå løs på ekstremdietter, som PSMF for eksempel, er alltids en mulighet, men det spørs da hvor viktig det er for deg å gå raskt ned i vekt. Alt har nemlig sin pris.

I forhold til det du spør om i forhold til karbohydrater, så ser det ut som om de du får i deg ikke er for mange og at de i all hovedsak kommer fra gode kilder. Prøv å holde deg under 72 gram pr.dag kan være et godt råd. Men du får sjekke matloggen din å regne ut omtrent hvor du er. Å spise litt ekstra karbs før trening kan ha noe for seg, men det spørs igjen hvor vant kroppen din er til å fungere med proteiner og fett som hovednæringskilder. Har du lenge vært lav på karbohydrater, så vil du kunne trene godt også uten å booste energinivåene med karbohydrater før trening.

Betenkelighetene du har i forbindelse med LCHF er det sikkert noen som vil avfeie som sludder og vås, men det skal du ikke bry deg om. Du skal bry deg om hva som fungerer for deg og så skal du velge dine eksperter med omhu med tanke på hva du tror vil gi deg enda bedre resultater. Slik jeg vurderer det så kan LCHF fungere veldig bra for folk som skal mye ned i vekt og/eller for folk som sliter med blodsukkersvingninger og begynnende sukkersykeproblematikk. Slik jeg leser ditt innlegg er du normalvektig, men ønsker deg - snarest - en mer "fit & lean" kropp, og da har jeg tro på en karbohydratrestriktiv meny som også har et våkent øye mot andelen av fett i kosten. Konklusjonen min blir at mesteparten av ditt energi inntak bør komme fra proteiner, dernest fett (gode kilder er her som kjent fet fisk) og toppe opp siste 20% med gode karbohydratkilder som grønnsaker. Litt kornprodukter (grove) kan du unne deg om morgenen.

Kostholdsplanen din ser veldig fin ut.

Tren styrke med moderat intensitet inntil du vedlikeholder igjen.

Tren cardio i moderat omfang inntil du vedlikeholder igjen.

Og - ta deg den tiden du trenger - du vil se både "fit & lean" ut.

Å bare se "lean" ut er ikke det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i og for seg riktig at det er kaloribalansen som avgjør, men det er likevel et dårlig råd her. Folk lever ikke i et kontrollert forskningslabaratorium, og en økt sultfølelse over tid medfører stort sett alltid en sprekk på et eller annet tidspunkt. (Og ja, jeg mener at mer sukker i kostholdet vil gi mer sultfølelse på samme energiinntak enn mindre sukker/mer protein/fett).

Sitatet var "Viktigste overall når det kommer til å vekttap er å kutte ut sukker".

Å gjøre ting ulovlige på diett fører også lett til sprekk ;). Men jada, vi er nok enige om det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitatet var "Viktigste overall når det kommer til å vekttap er å kutte ut sukker".

Å gjøre ting ulovlige på diett fører også lett til sprekk ;). Men jada, vi er nok enige om det også.

Jada, som jeg skrev lenger oppe så er det viktigste å finne et kosthold som fungerer over tid, og ikke som en kortvarig fix.

Det at å kutte ut sukker er det viktigste er på mange måter riktig, men å "kutte ut" er kanskje feil ordvalg. Å "redusere inntaket av" ville muligens vært en bedre formulering, da det som du sier ikke er så lurt å gjøre ting ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med sukker var først og fremst tilknyttet overvektige. Du ser at etter det, skriver jeg at man må også spise litt mindre enn man pleier. Sistnevnte er mer koblet til personer med normal kroppsbygning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...