Gå til innhold

Tretthetsbrudd fot


Hellestein

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med tretthetsbrudd i fot?

Jeg har i snart 4 måneder trent opp mot marathon. Løpt og gått mye på asfalt. De siste to ukene har jeg fått en smerte oppå selve foten rett ovenfor tærne når jeg går eller jogger. Det blir bedre når jeg er i ro, men så fort jeg prøver å trene eller går på foten ute så kommer smerten tilbake igjen.

Dere som har hatt lignende problem, gikk dere til legen? Hva sa legen? Eller hadde dere alternativ trening til foten ble helt bra? Jeg føler at dette ødelegger treninga mi, surt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har hatt/har i leddet til tåa.. Hadde vært vodnt lenge mens jeg løp med feil sko og på aslfalt. Så under en 60 meter spurt ble belastningen for str og jeg fikk en brist/sprekk. jeg måtte operere inn skrue for at det skulle gro.. etter et eller to år var skrua så irriterende av jeg tok den ut igjen. så nå er det sånn vnalig vondt igjen som det var før jeg brista den.. tror ikke det er så mye å gjøre annet enn å hvile når det gjør vondt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner to stykker som begge driver med løping, som har fått tretthetsbrudd i foten pga. økt belastning.. Asfaltløping gjør deg veldig utsatt for belastningsskader og siden du trener til marathon så regner jeg med at det innebærer en relativt stor treningsmengde.. Et tretthetsbrudd vil jo uansett ikke gro av seg selv hvis du fortsetter å belaste det... Så jeg anbefaler deg absolutt å ta turen til legen, jo tidligere ute du er jo bedre er det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg hadde tretthetsbrudd i foten i fjor sommer. Foten min hovnet opp, det var vondt å ta på punktet der bruddet var, og jeg klarte nesten ikke å gå på foten i en uke. Da fikk jeg ikke løpe på 10 uker, fikk kun lov til å svømme/løpe i vann i 4 uker og etter det fikk jeg begynne å sykle. Det var forferdelig kjipt, særlig fordi du må hvile en god stund også etter at smerten har gått bort. Mitt beste tips til deg er ikke å gå til legen, men å gå til en fysioterapeut, de kan fortelle deg mye mer om hvor lenge du må hvile og hva slags alternativ trening du bør drive med. Tretthetsbrudd er en type skade som kommer tilbake utrolig lett, så det er viktig at du er forsiktig og lar bruddet gro ordentlig før du begynner å løpe igjen. Jeg f. eks. er veldig utsatt for tretthetsbrudd fordi tverrbuen på foten min er lavere enn normalt, så jeg har en såle i alle løpeskoene mine som hever denne. Dette er ting som en fysioterapeut kan finne ut av, og du får utrolig mye ut av en sånn time (særlig hvis du går til løpespesialist som jeg gjør!), så selv om det er ganske dyrt, er det verdt alle pengene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar. Foten min er ikke hoven og har heller ingen tegn til noe skade, annet enn at jeg får vondt når jeg går på den ute. Jeg tenker at den er litt sliten(optimist), og tar ei uke nå med kun styrke, svømming og sykling. På søndag tar jeg en liten løpetur og vurderer foten da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Har du blitt bedre?

Jeg ble ikke bedre, derfor dro jeg til legen. Legen ga meg betennelsesdempende medisiner. Hvis foten ikke ble bedre da ville hun ta røntgen. Heldigvis ble foten mye bedre etter bare 3 dager med medisin, så det var nok en betennelse. Har ikke kjent noe etter det :) så nå løper jeg annenhver dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg har fått tretthetsbrudd nå. Går rundt med en slik stor sko for støtte. Klarer ikke å holde meg helt ute av trening, så trener overkropp og litt det benet som ikke er skadet. Eller burde jeg hvile helt? Har kun hatt skoen i halvanna uke. Det er litt smerter, men det har jeg uansett hatt de siste 5 mnd å. Men er styrketrening bra ellr dårlig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tretthetsbrudd nå. Går rundt med en slik stor sko for støtte. Klarer ikke å holde meg helt ute av trening, så trener overkropp og litt det benet som ikke er skadet. Eller burde jeg hvile helt? Har kun hatt skoen i halvanna uke. Det er litt smerter, men det har jeg uansett hatt de siste 5 mnd å. Men er styrketrening bra ellr dårlig? :)

Du kan fint trene alt annet en benet ditt, overkroppstrening er null stress. Tretthetsbrudd kan være litt seige å få til å gro, så ta restriksjonene du har fått på det benet på alvor. Er bruddet i foten eller leggen? Du får ikke trent det dårlige benet noe å snakke om, men jobb litt med å stramme lårmuskulaturen osv, den har det med å bli veldig veik når vi avlaster benet over lengre td.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint trene alt annet en benet ditt, overkroppstrening er null stress. Tretthetsbrudd kan være litt seige å få til å gro, så ta restriksjonene du har fått på det benet på alvor. Er bruddet i foten eller leggen? Du får ikke trent det dårlige benet noe å snakke om, men jobb litt med å stramme lårmuskulaturen osv, den har det med å bli veldig veik når vi avlaster benet over lengre td.

Jaokei! jeg har gjort det nå. tok beintrening på mandag og tirsdag endte i smerter. Men nå har jeg skjerpa meg! Bruddet er i foten, ankelområdet. hvordan øvelser vil du anbefale ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...