Gå til innhold

Er vann utblandet i fun light like bra som rent vann?


Anbefalte innlegg

Har lest noe om det for en stund tilbake at hvis man blander ut vann med diverse, vil kroppen på en måte skille det ut på en annen måte eller noe. Dette var for det meste rettet mot juice/brus. Så vet ikke om det gjelder for fun saft, eller om det stemmer i det hele tatt. Vann er jo fortsatt vann selvom man tilsetter det funlight!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kroppen trenger en viss mengde vann hver dag (husker ikke nøyaktig hvor mye), men få av oss drikker denne mengden. Det spiller altså ingen rolle hvordan du får i deg vannet; om det er Rema 1000 sin kyllingkjøttdeig, fra melk, fra saft eller fra rent vann. H20 er H20 uansett om det kommer innpakket i litt anna stæsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen opplever søtsug når man drikker kunstig søtning andre ikke. Er ikke værre enn at en bare tester selv og ser hva som fungerer. Er ingen seriøs forskning som har påvist at aspartam er skadelig i normale mengder.

Selv kan jeg ihvertfall fint drikke halvannen liter sukkerfri cola når jeg er på diett, hjelper bare til at jeg blir raskere mett pga volumet og kullsyren. Merker ingenting ekstra søtsug (prøvde en uke fullstendig uten drikke med søtstoff, men merket ingen forskjell).

Folk er forskjellige, men selv om en selv skulle oppleve å få søtsug av aspartam så betyr ikke det at aspartam er livsfarlig og må frarådes til alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest noe om det for en stund tilbake at hvis man blander ut vann med diverse, vil kroppen på en måte skille det ut på en annen måte eller noe. Dette var for det meste rettet mot juice/brus. Så vet ikke om det gjelder for fun saft, eller om det stemmer i det hele tatt. Vann er jo fortsatt vann selvom man tilsetter det funlight!

tar et skudd i blinde og sier Osmotisk trykk ? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den med stevia er sykt mye bedre enn fun light'n i Norge! :)

Så kuult! Gleder meg til den kommer. Jeg får vondt i magen av aspartam om jeg drikker en stor flaske pepsi max , så jeg tror ikke det er noe lurt å drikke i mindre mengder heller,så jeg drikker ikke noe med aspartam lenger. Hva som skjer inni en vet man jo ikke, og langtidsvirkningene kjenner man ikke til siden det er individuelt hvor våre svake punkter er. Jeg bruker natreen i te og kaffe og det fikk jeg vondt i hodet av etter et lengre opphold fra det. Så jeg liker ikke at jeg bruker det men synes det er vanskelig å slutte fordi det er ikke noen gode erstatninger , synes jeg. Jeg liker det søtt og da funker stevia dårlig, det blir bittert når det er søtt nok og ikke noe godt med for lite. I saft har jeg større tro på at det kan smake bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kuult! Gleder meg til den kommer. Jeg får vondt i magen av aspartam om jeg drikker en stor flaske pepsi max , så jeg tror ikke det er noe lurt å drikke i mindre mengder heller,så jeg drikker ikke noe med aspartam lenger. Hva som skjer inni en vet man jo ikke, og langtidsvirkningene kjenner man ikke til siden det er individuelt hvor våre svake punkter er. Jeg bruker natreen i te og kaffe og det fikk jeg vondt i hodet av etter et lengre opphold fra det. Så jeg liker ikke at jeg bruker det men synes det er vanskelig å slutte fordi det er ikke noen gode erstatninger , synes jeg. Jeg liker det søtt og da funker stevia dårlig, det blir bittert når det er søtt nok og ikke noe godt med for lite. I saft har jeg større tro på at det kan smake bra.

Får du vondt i hodet av å drikke andre produkter som inneholder aspartam? For hvis ikke så er det jo kanskje ikke aspartamen som utløser hodepinen din. Jeg vet ikke om man får tilbaketrekkningsymptomer av natreen, men jeg vet at det skjer med mye annet blant annet koffein, så hvis du hadde et lengre opphold fra det så vil jeg tro at det var grunnen. Selvsagt kan det væremye annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du vondt i hodet av å drikke andre produkter som inneholder aspartam? For hvis ikke så er det jo kanskje ikke aspartamen som utløser hodepinen din. Jeg vet ikke om man får tilbaketrekkningsymptomer av natreen, men jeg vet at det skjer med mye annet blant annet koffein, så hvis du hadde et lengre opphold fra det så vil jeg tro at det var grunnen. Selvsagt kan det væremye annet.

jeg fikk vondt i magen av aspartam og hodepine av natreen. Vet ikke om jeg får det av fun light. Nei, ikke pga koffein, det drikker jeg fra te masse av hver dag. Men det kan være noe annet ulumsk i brusen ja, skal ikke utelukke det, men er ikke venn med aspartam likevel. Har hørt andre få vondt i kroppen av bare en halvliter pepsi max.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk vondt i magen av aspartam og hodepine av natreen. Vet ikke om jeg får det av fun light. Nei, ikke pga koffein, det drikker jeg fra te masse av hver dag. Men det kan være noe annet ulumsk i brusen ja, skal ikke utelukke det, men er ikke venn med aspartam likevel. Har hørt andre få vondt i kroppen av bare en halvliter pepsi max.

Jeg forstår ikke hvordan du kan vite/hvorfor du tror det var aspartam? Med mindre du har prøvd andre produkter som inneholder det, og fått samme utfall. Tror ikke helt jeg skjønte det med natreen. Fikk du hodepine av å begynne å ta det igjen etter en lengre pause eller fikk du hodepine da du sluttet å ta det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan forklare deg det. I pepsi max er det aspartam som er det usunneste. Jeg drakk det lenge og hadde kronisk magevondt. Så slutta jeg og smertene letnet betraktelig. Etter en lang stund kjøpte jeg en stor flaske. Da reagerte jeg pånytt med magevondt og en ekkel følelse i kroppen. Natreen pleide jeg bruke. Jeg kuttet det ut en periode og fikk det bedre. Så tok jeg det igjen og fikk straks hodepine. Helt klart intoleranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du blir uvel og får søtsug, og kjenner at du blir tjukk av å drikke funlight (som noen tydeligvis gjør :meh: ), er det ikke verre enn å la være å drikke det. Om du har lyst på funlight, og ikke kjenner noe ubehag, syns jeg bare du skal drikke det med god samvittighet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forklare deg det. I pepsi max er det aspartam som er det usunneste. Jeg drakk det lenge og hadde kronisk magevondt. Så slutta jeg og smertene letnet betraktelig. Etter en lang stund kjøpte jeg en stor flaske. Da reagerte jeg pånytt med magevondt og en ekkel følelse i kroppen. Natreen pleide jeg bruke. Jeg kuttet det ut en periode og fikk det bedre. Så tok jeg det igjen og fikk straks hodepine. Helt klart intoleranse.

Ok :) Var det eneste som forandret seg i kostholdet ditt i den perioden at du sluttet å drikke pepsi max? Hvordan har det gått med andre aspartaminnholdige produkter slik som f.eks fun light?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :) Var det eneste som forandret seg i kostholdet ditt i den perioden at du sluttet å drikke pepsi max? Hvordan har det gått med andre aspartaminnholdige produkter slik som f.eks fun light?

det var det eneste ja. Har ikke testa fun saft etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er aspartam usunt?

Hvorfor er du sikker på du fikk kronisk magevondt av et par mg aspartam når du har drukket en væske som inneholder kullsyre, koffein og fargestoffer og har en svært lav PH blant annet?

jeg reagerer ikke på kullsyre og koffein ihvertfall. Du trenger jo ikke tro meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg reagerer ikke på kullsyre og koffein ihvertfall. Du trenger jo ikke tro meg:)

Tror ikke han prøver å feie vekk det du sier, for han er nok skeptisk til ta du trakk de konklusjonen som du gjorde ut i fra det du fortalte. Dette med tanke på de ulike artikkel-linkene som ble postet ganske tidlig i tråden, samt at du ikke har prøvd andre aspartaminnholdige varer.

Det er som Asle sier mye annet du kunne reagere på i brusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest artikler som skremmer og artikler som sier vi tåler det i ikke for store mengder. Dette gjorde meg usikker. Men jeg er overbevist om at jeg ikke tåler pepsi max. Jeg var avhengig, så jeg måtte merke at det var skadelig på egen kropp før jeg lot meg overbevise om at det ikke var sunt og slutte. Magesekken kan kanskje ha reagert på syra, ja. Men jeg er ikke avhengig av saft/brus så jeg gidder ikke kjøpe fun light for å teste om jeg tåler den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...