Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Når vi trener, eksempelvis kondisjon, hva er det som forsvinner først av muskler og fett?

Jeg har lest flere artikler hvor personlig trenere o.l går ut og advarer mot kondisjonstrening hvis man ønsker store muskler, dette er fordi man 'løper bort' musklene under treningen. Deres oppfatning må vel da nødvendigvis være at kroppen bruker musklene som energi før fettet!?

Håper noen vil hjelpe! :-)

Fortsetter under...

tror dette gjelder mest om du tar kondistreninga direkte etter styrken,,jeg trener mye begge deler og har jo ikke like stor fremgang i muskelvekst som jeg ville hatt uten all kondisjonen men dette er jeg klar over,men føler allikevel at jeg som dame til og med klarer å bygge på dette sporet..jeg har ikke så peiling at jeg hvet eksakt hvor mye prosent av hver du taper på dette osv,,men min erfaring gjør at jeg kan si at dette er blåst opp til mer enn det er reelt og tro på ;) trener du med god avstand mellom øktene har dette ikke så mye å si,,med minder du skal bygge max seff:p sikkert noen kloke hoder her inne som kan noen fakta på dette.

Har ett inntrykk av at sålenge du går på nok overskudd vil du ikke trene bort musklene under kardio?

Kommer ann på hvor mye kardio du trener, ettersom forksjellige typer trening påvirker hvordan genotypen kommer til utrykk. Om jeg ikke husker helt feil :)

Annonse

Måtte google litt, ble litt usikker.

Her fant jeg:

"Hva er det som gjør at man ikke forbrenner muskler når man trener kardio etter vekttrening?

Svar fra PT: Du unngår det til en viss grad. Hvorvidt du unngår det totalt avhenger både av dine genetiske forutsetninger (noen vil miste 50% muskler og 50% fett ved vektnedgang), hvilken fettprosent du har (en allerede lav fettprosent gjør det vanskelig å redusere mer uten tap av muskelmasse), total treningsmengde (ikke bare for akkurat denne aktiviteten, men hele uka sett under ett), kaloriunderskudd (hvor hardt du går på dietten kombinert med hvor mye du forbrenner med din valgte treningsmengde), kalorisammensetning (forhold mellom karbo:prot:fett, om du får i deg nok protein totalt og om du får i deg nok fett - spesielt essensielle fettsyrer). Som du forstår er det meget vanskelig å gi noe fasitsvar på det. Forsøk å hold deg på en treningsmengde og et kosthold som gir et vekttap på 0.5kg per uke, evt ingen vektnedgang med nedgang i fettprosent (via måling med fettklype), og lite eller null tap av styrke. Mister du mer enn 1kg kroppsvekt per uke og samtidig mister styrke, er det høyst sannsynlig at du mister muskelmasse."

Om det kanskje svarte på noe for deg?

Jeg løper to ganger i uka, ene dagen 8 km, andre dagen 3km. Har alltid en egen kardio-dag, men det er altså veldig mye som spiller inn, men velger kroppen i utgangspunktet fettet først?

Målet er jo å bli kvitt siste rest på magen, som ikke er så veldig mye, og som viser seg å være MYEEEMYE mer utfordrende enn tidligere antatt. :cry::cry:

Ja, kroppen velger i utgangspunktet fette først, kroppen er ganske smart sånnsett og velger hva som er gunstig for normal funksjon :p

Siste rest på magen er en bitch. Er nok ett evig dilemma worldwide for folk som trener. Alltid den som går sist.. :p

Trener du styrke, så vil kroppen gjøre hva den kan for å opprettholde muskelmassen, selv om du er i underskudd. Ligger du derimot stort sett på sofaen, så vil kroppen like gjene brenne muskler - for hva skal du da med dem?

Annonse

Dette var interessant, mer info hadde vært snilt :thumbsup:

Det eneste jeg har er en link til Martin Berkhan som jeg postet ovenfor.

Leangains comments on For the runners: Can you train strength and endurance concurrently?

I tilleg så skriver Børge om det i bloggen sin, men han går aldri helt inn i detaljene. Merk at jeg ikke anbefaler folk å kutte ut kardio. Så for de som leste Martin sin kommentar bør de også lese artikkelen Espen linket til:

.. og for de late, here's the gist of it:

Nesten uansett hva målet med treningen din er, så vil en moderat mengde med utholdenhetstrening være positivt for nå det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...