Gå til innhold

Markløft og korsrygg


DdBb

Anbefalte innlegg

Jente på 20, drevet med styrketrening i ca 2 mnd nå. Relativt utrent før dette.

Prøvde meg på markløft i dag. Har utsatt dette pga plager i nakke, skuldre og rygg.

Klarte 37,5 kg, 5x3. Hadde ei venninne som så på teknikken, og har selv undersøkt flere timer på Youtube etc angående teknikk. Er veldig sikker på at jeg har klart å gjøre den riktig. På siste rep merket jeg at korsryggen gjorde vondt.

Har fått beskjed av kiropraktor at bekkenet mitt tilter, og at jeg har en svai i korsryggen, som må "fikses". Har ofte følelsen av en svai korsrygg, selv om ryggen min er helt rett, som f.eks. i øvelser som markløft knebøy etc.

Jeg er veldig redd for å utløse flere plager i forbindelse med rygg etc. Kan dette ha vært et resultat av den svaien som kiropraktoren hevder at jeg har, eller er det mest sannsynlig at det var en teknikkfeil?

Kjenner nå at jeg er rimelig støl og god i rumpe, lår og bein, så må ha gjort noe riktig.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jester

Vanskelig å si uten å se det selv, om du er veldig sikker på at du har gjort det riktig så kan det jo være tilfeldig, evt uvant og derfor får litt korsryggspump etc. Men sjekk med kiropraktoren og folk som kan øvelsen.

Mulig andre kan svare bedre, men tør ikke gi deg noen råd før jeg har sett teknikken din selv, så om du legger ved en film så lover jeg å kommentere. Uansett vil jeg berømme deg for at du har begynt med mark :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si uten å se det selv, om du er veldig sikker på at du har gjort det riktig så kan det jo være tilfeldig, evt uvant og derfor får litt korsryggspump etc. Men sjekk med kiropraktoren og folk som kan øvelsen.

Mulig andre kan svare bedre, men tør ikke gi deg noen råd før jeg har sett teknikken din selv, så om du legger ved en film så lover jeg å kommentere. Uansett vil jeg berømme deg for at du har begynt med mark :)

Ja, skal filmes neste gang jeg er på gymmet. *pinlig*

Spurte kiropraktoren min i dag angående dette, og han sa at markløft var en øvelse som trente rygg/korsrygg også. I og med at jeg har en svak rygg, var hans konklusjon at dette bare var tungt for korsryggen, og ikke en teknikkfeil. Jeg vet ikke om det var et konkret svar, grunnet min mangel på kunnskap om dette.

Endelig har jeg begynt med mark. Been waiting for a long time! Fantastisk øvelse:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Jeg vil ikke gi noen råd om skader osv, rett og slett fordi jeg mangler den kunnskapen. Men jeg vil tro at så lenge du kjører øvelsen rett vil det hjelpe deg med å bygge en sterkere og sunnere rygg. Har inntrykk at mange er så redd for å få vondt i ryggen at de ødelegger ryggen med å aldri bruke den (det er ikke rettet til deg altså:) )

Ps, det er ikke pinlig å filme, få venninna di til å filme deg noen sett, ingen som ser det, og er nok eneste og beste måten å få konkrete tilbakemeldinger på. Ellers blir det veldig generelt :) Stå på videre, det er en fantastisk øvelse som gir MYE tilbake i mestringsfølelse og utbytte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunge øvelser føles veldig rart i begynnelsen, så det må ikke nødvendigvis være teknikken din. Merker det selv hvis jeg har trent knebøy lenge og går over til frontknebøy at jeg får "vondt" etter de første øktene, men det går over etter hvert.

Men du skal ikke utelukke at teknikken din ikke er 100% spesielt med tanke på at det var 1. gang du trente det i dag. Lett trening med fokus på teknikk er ganske lurt i starten når man begynner med markløft og knebøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør bare i denne tråden, da den handler om litt det samme. Har helt sinnsyk gangsperre i korsryggen idag etter tungt markløft igår. Kjennes ut som smerter, men er nok bare gangsperre. Finnes det noen måter å strekke ut korsryggen på etter treningen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spør bare i denne tråden, da den handler om litt det samme. Har helt sinnsyk gangsperre i korsryggen idag etter tungt markløft igår. Kjennes ut som smerter, men er nok bare gangsperre. Finnes det noen måter å strekke ut korsryggen på etter treningen ?

Du kan stå på alle fire og skyte/svaie rygg, gjøre en yoga twist (google) eller lignende øvelser sittende/liggende der du vrir bekkenet til en side og overkroppen til den andre siden. Sitte på rumpa med strake bein og ta tak i tærne. Eller stå med ditto bein og ta i gulvet. Bakside lår og rumpe henger mye sammen med korsryggen, så å tøye disse to er aldri feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speaking of markløft så må jeg også stille et spørsmål;

Når jeg kommer ned for så å spenne opp igjen, så bøyer jeg knærne litt og kommer litt ned med rompen før jeg drar opp igjen. Litt vanskelig å forklare uten video, men om noen forsto det, er det feil å bøye slik at rompen kommer litt ned før man trekker opp igjen?

Hvis jeg ikke gjør det så føler jeg at det kun tar i ryggen og ikke i hamstrings og rompen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inn med navlen og stram magemuskler når du trener styrke! Det hjelper ryggen med å holde seg stabil slik at det er mindre sjangs for skader. :)

For ALL del ikke trekk inn navlen når du trener markløft. Masse luft ned i magen, stram magemusklene og skap skikkelig buktrykk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tøying vil ikke gjøre deg mindre støl, du må nok bare la kroppen venne seg til belastningen så blir dette et mindre problem etterhvert. En massasjerulle kan være greit å gå til anskaffelse av, den er gull verdt!

hvor får jeg kjøpt dette? eventuelt kjevle? :-D hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ALL del ikke trekk inn navlen når du trener markløft. Masse luft ned i magen, stram magemusklene og skap skikkelig buktrykk!

skjønner ikke helt hva du mener med å trekke inn navlen. akkurat som å suge magen inn? da tror jeg at jeg hadde svimt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke helt hva du mener med å trekke inn navlen. akkurat som å suge magen inn? da tror jeg at jeg hadde svimt om.

Det var en respons til hun som nevnte at du burde trekke inn navlen. Gå for det motsatte, slipp fri din indre tjukkas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en respons til hun som nevnte at du burde trekke inn navlen. Gå for det motsatte, slipp fri din indre tjukkas!

Men er det bare på markløft dette gjelder da? Får bestandig beskjed om å trekke inn navlen og stramme magemusklene når jeg trener styrke... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speaking of markløft så må jeg også stille et spørsmål;

Når jeg kommer ned for så å spenne opp igjen, så bøyer jeg knærne litt og kommer litt ned med rompen før jeg drar opp igjen. Litt vanskelig å forklare uten video, men om noen forsto det, er det feil å bøye slik at rompen kommer litt ned før man trekker opp igjen?

Hvis jeg ikke gjør det så føler jeg at det kun tar i ryggen og ikke i hamstrings og rompen også.

Den skjønte jeg, har sett det selv på både meg og flere andre, å etter det jeg har forstått, så er ikke det feil. Correct me if im wrong anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speaking of markløft så må jeg også stille et spørsmål;

Når jeg kommer ned for så å spenne opp igjen, så bøyer jeg knærne litt og kommer litt ned med rompen før jeg drar opp igjen. Litt vanskelig å forklare uten video, men om noen forsto det, er det feil å bøye slik at rompen kommer litt ned før man trekker opp igjen?

Hvis jeg ikke gjør det så føler jeg at det kun tar i ryggen og ikke i hamstrings og rompen også.

Hvor langt ned kommer rumpen før du løfter da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...