Gå til innhold

PT - Si din mening


New Life

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå er jeg fryktelig spent!

Kunne selv tenkt meg PT til de mest ekstreme øktene, og for å få tøyd, bøyd litt. Ellers føler jeg at jeg har god kontrol på det jeg trenger føler jeg.

Litt offtopic, dere andre, kjør på!

enig der, tøying, bøying og ikke minst aktivering før styrketreningen med en PT hadde jeg ikke hatt noe imot ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt Personlig trener (evt har en personlig trener) ?

Har aldri hatt PT. Er selv utdannet PT, men selv om det var en litt halvveis utdannelse så virker det som mange PT'er har mye mindre peiling enn meg. Tror desverre utrolig mange PT'er bruker et standardprogram som de i større eller mindre grad gir til alle sine kunder. Skulle ønske det fantes flere PT'er som anbefalte noe annet enn 3serier og 8-15reps, og ikke kun setter opp apparatøvelser. Et fåtall av de personlige trenerne jeg har sett lærer folk å utføre baseøvelser skikkelig. I tillegg virker det desverre som de mange PT'er tror på alle de seiglivede mytene innen trening og kosthold.

isåfall hvaer årsaken til at du har en/ønsker en PT?

Om jeg skulle hatt en PT så skulle jeg valgt en av de beste som er å oppdrive. Jeg skulle perfeksjonert teknikken i diverse øvelser, rette opp ubalanser i kroppen og betalt for kunnskap de færreste greier å tilegne seg.

Hva er dine erfaringer/ forventninger til en PT?

Synes PT'er burde blitt mer "personlig-personlig trenere". En PT bør kjenne kundene sine, samle informasjon og kunne dekke det grunnleggende innenfor alle felt de kommer borti som PT; tøying, hypertrofi, maks-styrke, bevegelighet, motivasjon, god menneskekjenner, kordinasjon m.m.

Jeg liker PT'er som ber om legeerklæring og godkjennelse fra lege før de lager opplegg til kundene sine; da har de noe konkrete å jobbe mot og man kan senere finne ut om PT'en kan jobben sin. Tror dette hadde vært en god måte å skille klinten fra hveten i disse tider hvor å være PT er en motesak.

Oppnådde du dine ønskede resultater?

Var det/ Er det verdt penga?

Har som sagt aldri benyttet meg av PT, men mitt inntrykk er at en god PT er verdt sin vekt i gull, en gjennomsnittlig PT, der i mot, fungerer ofte som en dyr motivator med en kunnskapsdatabase som de fleste kan tilegne seg relativt fort med litt egeninnsats. For mange så holder jo en PT av det sistnevnte slaget i massevis, og da er jo såklart disse også verdt timeprisen sin:)

Hva er din mening?

Jeg ville brukt en PT i startfasen til jeg hadde lært nok til å "greie meg selv". Ellers ville jeg brukt PT til å hjelpe meg med ting som krever mye kunnskap eller oppfølging.

Spennende å høre hva dine erfaringer og tanker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du hatt Personlig trener (evt har en personlig trener) ?

isåfall hvaer årsaken til at du har en/ønsker en PT?

Hva er dine erfaringer/ forventninger til en PT?

Oppnådde du dine ønskede resultater?

Var det/ Er det verdt penga?

Hva er din mening?

Spennende å høre hva dine erfaringer og tanker

Jeg har nettopp fått meg PT, hadde min første time idag. Årsaken til at jeg valgte å få meg personlig trener var på grunn av at jeg tok en body analyse, og på bakgrunn av den og de målene jeg satte meg etter jeg hadde den så valgte jeg å få meg en PT som gjerne kan hjelpe meg til å nå disse målene.

Det er også fordi jeg føler at det kan hjelpe meg til å presse meg mye mer, også når jeg er alene og trener, og at jeg kommer til å få mer kunnskap om både kosthold og trening gjerne i forhold til kroppen min :) Første gangen var det bare testing av styrken min og hvordan vi skal fortsette prosessen.

Jeg merket allerede første gangen at han kommer til å presse meg mye og virkelig hjelpe meg til å nå målene! Så har inntrykk av at det kommer til å være verdt pengene. Men det er jo en vurderingsak ut i fra hva man ønsker å oppnå og hvilken kunnskap man føler man allerede har :)

Jeg har også en venninne som hadde PT, og hun var kjempe fornøyd og sa at det absolutt var verdt pengene og ønsker det gjerne igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp fått meg PT, hadde min første time idag. Årsaken til at jeg valgte å få meg personlig trener var på grunn av at jeg tok en body analyse, og på bakgrunn av den og de målene jeg satte meg etter jeg hadde den så valgte jeg å få meg en PT som gjerne kan hjelpe meg til å nå disse målene.

Det er også fordi jeg føler at det kan hjelpe meg til å presse meg mye mer, også når jeg er alene og trener, og at jeg kommer til å få mer kunnskap om både kosthold og trening gjerne i forhold til kroppen min :) Første gangen var det bare testing av styrken min og hvordan vi skal fortsette prosessen.

Jeg merket allerede første gangen at han kommer til å presse meg mye og virkelig hjelpe meg til å nå målene! Så har inntrykk av at det kommer til å være verdt pengene. Men det er jo en vurderingsak ut i fra hva man ønsker å oppnå og hvilken kunnskap man føler man allerede har :)

Jeg har også en venninne som hadde PT, og hun var kjempe fornøyd og sa at det absolutt var verdt pengene og ønsker det gjerne igjen!

så bra, blir spennede å se hvordan utviklingen på styrke og målfremgangen blir ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt Personlig trener (evt har en personlig trener) ?

Nei, men har tenkt til å kjøpe meg noen timer.

isåfall hvaer årsaken til at du har en/ønsker en PT?

Har så vidt begynt i frivektområdet, og vil da være helt sikker på at jeg ikke ender opp med noen skader, og gjør øvelsene riktig. Litt motivasjon, oppfølging og et ekstra spark bak har jeg troen på vil hjelpe meg godt på vei!

Hva er dine erfaringer/ forventninger til en PT?

Håper jeg kan lære mye teknikk, og få satt opp et program med øvelser..

Oppnådde du dine ønskede resultater?

håper da jeg gjør det til slutt ;)

Var det/ Er det verdt penga?

det tror jeg. så lenge man ikke bestiller altfor mange timer, så blir nok prisen overkommelig.

Hva er din mening?

Syntes PT er et kjempebra tiltak til de som kunne tenke seg det. Har selv tenkt til å utdanne meg som det om noen år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med en PT er at han hele tiden møter et dilemma som er ca følgende:

Han setter opp et program som funker, som er hardt, men som vil gi resultater. Som inkluderer baseøvelser men som kreve litt av klienten. Rett og slett et bra program, MEN så sier klienten "men jeg har spilt så mye fotball at kan vi kutte knebøy" eller "men jeg vil fokusere på rumpe og lår" osv. Så må han endre det til et mye dårligere program fordi: Om han tviholder på det som funker vil klienten enten ikke gjennomføre det, fordi de er livredd frivekter og innsats, som igjen leder til at de ikke blir å bruke det. Eller værre, slutter på sentret fordi det "var ikke slik de så det for seg"

Derfor er de ofte nødt til å spy ut slike standard 8-15 reps program med ja/nei maskinen osv rett og slett for folk gidder ikke gjennomføre noe vanskeligere en det, å de lever jo av dette, så er viktigere å holde på massen på sentret med drittprogram, en å faktisk stå på sitt å si "dette er det som fungerer, noe annet kan jeg ikke stå inne for". Det har de rett og slett ikke råd til, da det bunner ut i kroner og øret. Senterkjeden tenker kroner, så da må du det og vips, så har du horet deg til the darkside med "styrke/sirkel program" myntet på 50 år gamle damer som strengt tatt heller kunne gått seg en god tur....

/rant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med en PT er at han hele tiden møter et dilemma som er ca følgende:

Han setter opp et program som funker, som er hardt, men som vil gi resultater. Som inkluderer baseøvelser men som kreve litt av klienten. Rett og slett et bra program, MEN så sier klienten "men jeg har spilt så mye fotball at kan vi kutte knebøy" eller "men jeg vil fokusere på rumpe og lår" osv. Så må han endre det til et mye dårligere program fordi: Om han tviholder på det som funker vil klienten enten ikke gjennomføre det, fordi de er livredd frivekter og innsats, som igjen leder til at de ikke blir å bruke det. Eller værre, slutter på sentret fordi det "var ikke slik de så det for seg"

Derfor er de ofte nødt til å spy ut slike standard 8-15 reps program med ja/nei maskinen osv rett og slett for folk gidder ikke gjennomføre noe vanskeligere en det, å de lever jo av dette, så er viktigere å holde på massen på sentret med drittprogram, en å faktisk stå på sitt å si "dette er det som fungerer, noe annet kan jeg ikke stå inne for". Det har de rett og slett ikke råd til, da det bunner ut i kroner og øret. Senterkjeden tenker kroner, så da må du det og vips, så har du horet deg til the darkside med "styrke/sirkel program" myntet på 50 år gamle damer som strengt tatt heller kunne gått seg en god tur....

/rant

Eh, no...

Det skjedde kanskje før i gamle dager(les 2007) da vi hadde treningsveiledning som de andre kjedene fortsatt har. Men nå som vi gir alle kunder 2 pt timer ser vi ikke det lenger.

Så det du beskriver er ganske langt fra min virkelighet med tanke på de flere tusen pt timene jeg har og de ptene jeg kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, no...

Det skjedde kanskje før i gamle dager(les 2007) da vi hadde treningsveiledning som de andre kjedene fortsatt har. Men nå som vi gir alle kunder 2 pt timer ser vi ikke det lenger.

Så det du beskriver er ganske langt fra min virkelighet med tanke på de flere tusen pt timene jeg har og de ptene jeg kjenner.

Det er mye mulig, men tror fortsatt det er mye slik rundt omkring. Selv om kanskje dere heldigvis har minsket problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du hatt Personlig trener (evt har en personlig trener) ?

Ja, har hatt.

isåfall hvaer årsaken til at du har en/ønsker en PT?

Jeg hadde fordi jeg ønsket å komme i gang med trening.

Hva er dine erfaringer/ forventninger til en PT?

Min erfaring med PT er at det var ikke verd tid eller penger. Vedkommende var ikke noe særlig flink.

Oppnådde du dine ønskede resultater?

Nei!

Var det/ Er det verdt penga?

Absolutt ikke.

Hva er din mening?

Jeg angrer veldig på den PT, men har lyst å prøve igjen ved en senere anledning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke svare på spørsmålene, men jeg har faktisk en anbefaling å komme med!

Jeg er så heldig at jeg kjenner fantastiske Therese her inne på forumet, og har fått lov til å ha en halvveis PT-time med henne. Hun er veldig dyktig på teknikk, og lærte meg masse!

Og så...

Jeg mener at man kan ha nytte av en PT i tre tilfeller

1: man har ikke peiling på trening, og trenger ett lite dytt i rumpa for å komme i gang

2: man har litt (eller mye) peiling, men trenger noen til å se på/korrigere teknikk

3: Du klarer ikke pushe deg selv og trenger noen som kan skrike inn i øret ditt

Jeg tror også det er viktig å sette seg ned i ti minutter FØR man møter PTen og tenke gjennom hva man faktisk vil ha ut av timen - vil du terpe teknikk, få ett program eller bli pusha til det ytterste? Man burde selvsagt også undersøke litt på forhånd hvilke PTer som er dyktige og ikke..

Hadde folk gjort dette i stedenfor å dukke opp til time å si "jeg vil stramme opp litt, liksom" så tror jeg de fleste hadde fått litt mere ut av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg hadde råd til PT jeg altså, men sånn som det er nå så føler jeg at jeg ikke ville fått nok ut av det i forhold til hvor mye det koster. Men alle kan nok ha godt av PT, til og med PT'er selv! Vi, mennesket, er jo i stadig utvikling eller hva?

Men hvis jeg skulle hatt en PT så måtte det ha vært en sykt fet en.. type Joey Gloor.

Det viktigste jeg tror en PT kunne ha gjort for meg er å presse meg to ThE AbSoLuTe MaXiMUM yeah.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt Personlig trener (evt har en personlig trener) ?

Jeg hadde PT når jeg flyttet til Oslo i 09. Fikk to timer når jeg meldte meg inn(elixia den gang), og ble til at jeg kjøpte enda flere timer.

isåfall hva er årsaken til at du har en/ønsker en PT?

Trengte en som kunne lære meg øvelser, teknikk og som kunne pushe meg til jeg var på bristepunktet.

Hva er dine erfaringer/ forventninger til en PT?

Første gangen jeg tok i bruk PT var det store forandringer med kroppen, med vektnedgang og styrkeøkning. Andre runde var jeg ikke like fornøyd ettersom jeg betalte dyre dommer for PTen som rett og slett ikke viste særlig interesse i meg som klient. Satt gjerne med telefonen, ble borte for å prate med andre klienter/kollegaer og lot meg stå der og gjennomføre mye på egenhånd. Jeg var blitt flittig bruker av nettet for å se etter nye øvelser og gjennomføring, så fant fort ut at jeg var kommet på et nivå hvor jeg klarte å komme meg på trening, trene hardt og øke i styrke uten denne personen. Grunnen til at jeg tok andre runden med timer var for å bli pusha, men dette lærte jeg meg uten PTns hjelp(noe som selvfølgelig er bra, men når det viser seg at det er den dyreste PTen på senteret vil man ha igjen noe for de penga!)

Oppnådde du dine ønskede resultater?

Delvis.

Var det/ Er det verdt penga?

Nope

Hva er din mening?

Finn en PT som virkelig brenner for jobben og som ikke gjør det bare for lønna. De har MYE å komme med og vet hva de gjør, bare vær tøff og si ifra hva du ønsker å oppnå, og ikke vær bekymret for å gi negative tilbakemeldinger siden dette vil være med å gjøre PTen bedre og du får mer ut av timene :thumbsup:(motsatt av det jeg gjorde med andre ord :mad::p)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med en PT er at han hele tiden møter et dilemma som er ca følgende:

Han setter opp et program som funker, som er hardt, men som vil gi resultater. Som inkluderer baseøvelser men som kreve litt av klienten. Rett og slett et bra program, MEN så sier klienten "men jeg har spilt så mye fotball at kan vi kutte knebøy" eller "men jeg vil fokusere på rumpe og lår" osv. Så må han endre det til et mye dårligere program fordi: Om han tviholder på det som funker vil klienten enten ikke gjennomføre det, fordi de er livredd frivekter og innsats, som igjen leder til at de ikke blir å bruke det. Eller værre, slutter på sentret fordi det "var ikke slik de så det for seg"

Derfor er de ofte nødt til å spy ut slike standard 8-15 reps program med ja/nei maskinen osv rett og slett for folk gidder ikke gjennomføre noe vanskeligere en det, å de lever jo av dette, så er viktigere å holde på massen på sentret med drittprogram, en å faktisk stå på sitt å si "dette er det som fungerer, noe annet kan jeg ikke stå inne for". Det har de rett og slett ikke råd til, da det bunner ut i kroner og øret. Senterkjeden tenker kroner, så da må du det og vips, så har du horet deg til the darkside med "styrke/sirkel program" myntet på 50 år gamle damer som strengt tatt heller kunne gått seg en god tur....

/rant

Dette er langt fra virkeligheten som det er mulig å komme der jeg jobber hvertfall(SATS). Tror du blander sammen treningsveiledning og personlig trening(??).

På treningsveiledning kommer det jo stort sett medlemmer som ikke har noen eller liten bakgrunn med trening. Det er spesielt to grunner til at de fleste av disse får et program med stort sett maskiner(benpress, sittende roing etc) og lite frivekter:

- De fleste syntes det er litt skummelt/ekkelt å begynne i frivektssonen

- Det store flertall har ikke bevegelighet eller teknikk til at man i løpet av kort tid kan lære dem god teknikk i baseøvelser og deretter sende dem ut på egenhånd.

Er derimot enig i at på en treningsveiledning kan det til tider være vanskelig å gi gode helkroppsprogrammer da mange kun ønsker mage, rumpe og lår etc og at uansett hva man gir dem så gidder de bare å trene det.

Jeg vet at en del sentere(elixia) har gått bort fra treningsveiledninger, og det kan godt hende det er en god løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er langt fra virkeligheten som det er mulig å komme der jeg jobber hvertfall(SATS). Tror du blander sammen treningsveiledning og personlig trening(??).

På treningsveiledning kommer det jo stort sett medlemmer som ikke har noen eller liten bakgrunn med trening. Det er spesielt to grunner til at de fleste av disse får et program med stort sett maskiner(benpress, sittende roing etc) og lite frivekter:

- De fleste syntes det er litt skummelt/ekkelt å begynne i frivektssonen

- Det store flertall har ikke bevegelighet eller teknikk til at man i løpet av kort tid kan lære dem god teknikk i baseøvelser og deretter sende dem ut på egenhånd.

Er derimot enig i at på en treningsveiledning kan det til tider være vanskelig å gi gode helkroppsprogrammer da mange kun ønsker mage, rumpe og lår etc og at uansett hva man gir dem så gidder de bare å trene det.

Jeg vet at en del sentere(elixia) har gått bort fra treningsveiledninger, og det kan godt hende det er en god løsning.

Ok, kanskje det bygger litt på det inntrykket jeg har av veiledning, og blir anderledes ved PT. I såfall my bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt Personlig trener (evt har en personlig trener) ?

Jeg har nå personlig trener på Elixia. Fikk 4 gratistimer da jeg meldte meg inn i slutten av august, og kjøpte 10 til da de var brukt opp.

isåfall hvaer årsaken til at du har en/ønsker en PT?

Grunnen til at jeg slo til på vennetilbudet på Elixia (4 PT timer, gratis innmeld, to føste mnd gratis, 100kr billigere pr mndresten av året osv..) var pågrunn av de 4 gratis timene med PT. Jeg har ikke sett innsiden av et gym eller tatt i ei vekt siden 2004 og visste at jeg kom til å trenge hjelp for å komme igang med treningen.

Hva er dine erfaringer/ forventninger til en PT?

Jeg har nok vært veldig heldig med min PT, han er kunnskapsrik, motiverende, streng men samtidig morsom og vi har god kjemi. Noe som jeg synes er veldig viktig. Jeg føler at jeg kan spørre han alle mulige slags dumme spørsmål og han svarer ærlig uten noe "judgement".

Oppnådde du dine ønskede resultater?

Er ikke i mål enda, det tar nok enda noen måneder til før jeg er der hvor jeg vil være ang styrke og fettprosent. Men, etter 7-8 uker ser jeg allerede STORE forandringer på kroppen, spesielt overkroppen er blitt strammere og sterkere enn før. (lår og legger var i grei form med tanke på at jeg har hatt hest og ridd hver dag siden jeg gikk på barneskolen, er 23 år nå da)

Var det/ Er det verdt penga?

Absolutt! Ihvertfall for min del som sliter med motivasjon og har lett for å gi opp når det blir for tungt.

Hva er din mening?

PT timene passer perfekt til meg, akkurat som de vil kresje totalt med noen andre. Vi er forskjellige, og sånn er det bare. Men jeg tror om man skaffer seg en PT som er dyktig, kunnskapsrik, tålmodig, motiverende og presser deg så er det gull verdt:)

Spennende å høre hva dine erfaringer og tanker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...