Gå til innhold

Prosjekt: Slå redaktøren i FHM ;)


Jonnern

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg heter Jon og er 27 år gammel. Etter en skade i militæret ble det bråstopp på treningen som på det tidspunktet gikk veldig bra. Etter mange år hvor det har vært av og på med trening har jeg nå endelig fått tilbake gnisten. Etter å ha sett artikkelen i FHM hvor redaktøren fikk imponerende resultater på den tiden han holdt på bestemte jeg meg for å gjøre det samme som han og klemme på for å rekke sommeren 2012.

Først noen tall etter måling på treningsstudioet i dag.

Høyde: 184cm

Vekt:93kg

Hvileforbrenning: ca.2200kcal

Fettprosent: 18.9% :mad:

Metabolsk alder: 27år

Trener styrke 4 ganger i uken.

Jeg regner dette som ca. tall siden det var en av de vidundermaskinene som så og si aldri finner helt riktige verdier, men det er uansett en pekepinne.

Det er resultatet etter nesten to uker på det opplegget som står beskrevet i artikkelen.

Hva jeg har spist i løpet av en dag:

Frokost: En boks tunfisk og 200g grønnsaker

Lunch: 150g kyllingfilet og 200g grønnsaker - type de du kjøper i oransje pose på Kiwi

Mellommåltid: 1 Proteinshake fra ProteinFabrikken - 100% Whey Protein

Middag: 300g kyllingfilet og 200g grønnsaker

Kvelds: 1 Proteinshake fra ProteinFabrikken - 100% Whey Protein

Jeg har noen spørsmål som jeg hadde satt pris på at noen med erfaring kunne svart på.

- Er det nødvendig med oppkarbing de første ukene eller kan jeg kjøre på i noen uker før jeg fyller på?

- Hvilke type karbokilder er å anbefale på oppkarbing?

- Kan jeg trene med høy intensitet så lenge det går greit og man ikke føler seg dårlig?

- Hvor lavt må man ligge fettmessig sånn ca. før magen begynner å "flate ut" ;)

- Er det for lite mat?

Setter pris på all tilbakemelding og vil naturligvis følge gode råd. Trenger all den hjelp å støtte jeg kan få for å nå det målet som jeg har feilet på å nå de siste 4 årene :)

Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville personlig spist mer fett - avokado, nøtter, oliven-, macademia-, kokosnøtt-, fiske- og avokadoolje. En spiseskje med olje er ca. 10g som betyr 90kcal. 30g mandler (ca. 40stk) gir deg 20g fett. Desto mer fett du har kroppen, desto mer fett kan du ha i kostholdet.

Du spiser jo omtrent bare proteiner. Virker litt vanskelig å kunne gjennomføre dette og samtidig kunne holde ut i det lange løp. Selvfølgelig forstår jeg at du vil fort ned i vekt til sommeren, og lavere fettprosent gjør at det er lettere å bygge muskler. Er også på lik linje med Asle interessert i hvordan det har gått til nå. Fettklypemålinger, vekt, metthetsfølelse og energinivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å svare etter beste evne her :)

Energinivået er høyt nok til at trening går veldig greit. Blir til tider litt småsvimmel, f.eks når jeg reiser meg fort, ble ikke det før.

Favorittkilde til stivelse må være fullkornspasta og en eller annen form for ris. Jeg veide meg ikke før de to ukene som er gått så jeg må nesten vente et par uker før jeg kan gi dere en ny oppdatering, men jeg ser at det har skjedd "en god del" når jeg ser på kroppsfasongen. Ukvalifisert gjetting så har jeg gått ned et par til noen få kilo.

Jeg kjøpte Udo's Choise i går og tar 15ml om dagen av det for å prøve å fylle på med Omega 3/6/9.

Metthetsfølelsen er overraskende god, jeg er mett etter måltidene jeg spiser og blir sjeldent veldig sulten, prøver til en hver tid å ha litt bringebær i kjøleskapet samt at det konsumeres enorme mengder mere vann en før :)

Legger ved et par bilder av kosten også:

343hr9y.jpg

34e2lao.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir spennende dette. Ser ut som du har fått godt taket på PSMF dietten. Planlegger du å følge den helt ned til sixpacken åpenbares, eller vil du gå over på en mer moderat diett etterhvert.

Uansett så ønskes lykke til. Skal følge med her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det går såpass bra som det gjør intill videre så kommer jeg nok til å presse på det jeg eier og har så lenge jeg ikke merker at bivirkningene begynner å komme. Jeg ser det som en fordel at det går greit intill videre. Vurderer å legge inn noe mere fett og karbo bare for å få litt mere trykk i treninga, men som sagt så går det greit inntil videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det går såpass bra som det gjør intill videre så kommer jeg nok til å presse på det jeg eier og har så lenge jeg ikke merker at bivirkningene begynner å komme. Jeg ser det som en fordel at det går greit intill videre. Vurderer å legge inn noe mere fett og karbo bare for å få litt mere trykk i treninga, men som sagt så går det greit inntil videre :)

Du kan jo vurdere en gradvis overgang til biorytmedietten etter hvert (fett + protein på morgenen, karb + protein på kvelden). http://fitnessbloggen.no/bli-en-fettforbrenner-med-biorytmedietten/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på Jon, dette går bra !

Jeg har samme målsetting som deg, ble veldig inspirert av artikkelen om FHM-redaktøren. Kan dele noen erfaringer med deg for å også dele noe av entusiasmen jeg har rundt dette prosjektet.

Jeg er 50 år og har stort sett vært overvektig (103 kg +/- 2 kg fordelt på 190 cm) hele livet, med dertilhørende prosjekt ila livet for å gå ned i vekt.

Nå har jeg etter å ha lest fitnessbloggen fra "perm til perm", endret målsetting. Vekt er ikke viktig, det er avfetting som betyr noe. Derfor har jeg igjen tatt opp styrketreningen (har til nå trent mest kardio), og har gått på PSMF i 10 dager nå.

Resultat så langt :

Gått ned fra 106 kg til 102 (klar over at det meste foreløpig er vann),

midjemål fra 106 cm til 102,

brystmål fortsatt 118 (gikk opp fra 112-118 etter at jeg startet trening med RYP, ekstrem muskelvekst før jul)

fettprosent målt med klype fra 26,6 % til 25,3 og med fett%-kalkulatoren http://www.treningkosthold.no/kalkulator/fettprosentkalkulator.aspx

en nedgang fra 25% til 22

så jeg vil påstå at dette er det mest lovende prosjektet sålangt.

Jeg startet ut for 12 dager siden med en kombinasjon av PSMF og periodisk faste (PF), med et spisevindu fra kl 1130 til 2000, men dette ble for hardt, så etter 3 dager gikk jeg over til å spise kl 0830, 1130, litt kl 15, middag mellom 17 og 20 en gang avhengig av trening etc.

Jeg spiser omtrent som deg, med 190g protein pr dag, så lite karbo som mulig (kun fra grønnsaker, cottage cheese, makrell i tomat, altså ingen rene karbokilder), og så lite fett som mulig uten å være fanatisk. Usikker på hvor mye fettet har å si i PSMF-kuren, men siden det er insulin som sørger for lagring av fett, og insulin er nærmest fraværende uten karbo, regner jeg med at filosofien i PSMF -dietten er at jo mindre fett inntatt i kosten, jo mer blir kroppen nødt å ta av fettlagrene for å omdanne til energi, så jeg holder meg mellom 20 og 50 gram i døgnet med et snitt på 30 de siste 12 dagene.

Energinivået har blitt bra etter de første dagene med slapphet, og formen kjennes bra. Jeg merker at styrketreningen er tyngre nå, men har ikke gått ned i kg på vektene, og heller ikke antall reps/serier og det er jeg veldig fornøyd med !

Leser om refeed idag, har ikke hatt det enda men det blir vel det idag selvom jeg egentlig ikke føler behov for det !

Stå på !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stå på Jon, dette går bra !

Leser om refeed idag, har ikke hatt det enda men det blir vel det idag selvom jeg egentlig ikke føler behov for det !

Stå på !

Dette kan du klare! Du virker motivert og som om du har mer peiling enn en del andre nybegynnere innen PSMF ;) Gleder meg til å følge deg! Hold oss oppdatert :)

Jeg vurderer også refeed idag selv om formen føles grei og det virker som alt er ok. Spiste to knekkebrød i går med to skinkebiter og bittelitte granne lettmajones, det var "HIMMELSK". Det å skrive her inne både i denne tråden og i loggtråden er utrolig motiverende så jeg kommer nok til å fortsette med det fremover.

På mandag har jeg 10 uker igjen og denne gangen skal det gå, koste hva det koste vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 14 dager med overstående diet fant jeg ut at det var på tide med refeed. Nå håper jeg at jeg har lest rett og at jeg ikke ødelegger de resultatene jeg har med denne refeeden.

Jeg bytter ut to av måltidene og en shake med 400g kyllingkjøttdeig og 500g økologisk fullkornspasta.

Forhåpentligvis er det noen som vil skrive noe her som kan fortelle meg om jeg gjør rett eller galt
:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til Jon! Blir good detta, har stål trua! :)

- Kan jeg trene med høy intensitet så lenge det går greit og man ikke føler seg dårlig?
Av egen erfaring har det gått greit, det er bare å prøve seg litt fram på hvor kneika er og om det går for sin egen del å pushe litt til.. ville kanskje ikke tvunget meg langt under kjellern om en ikke er comfy med å være så langt nede under kjellern dog.

Har hatt et døgns faste og trent vanlig uten at det har gjort no særlig med hvordan jeg følte meg, men det kan ha vært siden jeg fyllte på med vann = )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende dette. Ser ut som du har fått godt taket på PSMF dietten. Planlegger du å følge den helt ned til sixpacken åpenbares, eller vil du gå over på en mer moderat diett etterhvert.

Uansett så ønskes lykke til. Skal følge med her.

Hvor lenge er det forsvarlig/kan man gå på denne dietten, med utgangspunkt i 17 i %? Trodde det var 10-14 dager max jeg, så et par uker med minst vedlikehold av kcal før man kunne ta en ny runde? Eller er det bare å kjøre på til man ser rutene uten noe fare for kroppen? Så sant man har refeed hver 7. eller 10. dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge er det forsvarlig/kan man gå på denne dietten, med utgangspunkt i 17 i %? Trodde det var 10-14 dager max jeg, så et par uker med minst vedlikehold av kcal før man kunne ta en ny runde? Eller er det bare å kjøre på til man ser rutene uten noe fare for kroppen? Så sant man har refeed hver 7. eller 10. dag?

Ikke at jeg er noe ekspert på PSMF, men mener at grunnen til at 10-12 dager er anbefalt er fordi etter den tid vil det begynne å gå på bekostning av muskelmasse(kommer an på fett%)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ikke er fyll i helgene lenger så er man jo opplagt og fin på søndager :) Jeg har dårlig tid i morgen og bestemte meg for å ta en tur på treningssenteret og ta morgendagens økt i dag :) Hadde utrolig bra trykk i kroppen, kan ikke skjønne annet enn at det må a noe å gjøre med at jeg fikk i meg 300g fullkorns pasta i går.

Har bestemt meg for å kline på med PSMF i to uker til for å se hvordan det går. Når jeg har gjort det skal jeg ta nok en kropsscanning for å se hvordan jeg ligger ann i forhold til de tallene jeg startet med. Hvis det skulle vise seg at det er musklene som forsvinner så må jeg jo bare justere litt. Det virker som at det er fettet og vann som forsvinner ut i fra hva jeg ser i speilet i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...