Gå til innhold

Prosjekt: Slå redaktøren i FHM ;)


Jonnern

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei,

Jeg heter Jon og er 27 år gammel. Etter en skade i militæret ble det bråstopp på treningen som på det tidspunktet gikk veldig bra. Etter mange år hvor det har vært av og på med trening har jeg nå endelig fått tilbake gnisten. Etter å ha sett artikkelen i FHM hvor redaktøren fikk imponerende resultater på den tiden han holdt på bestemte jeg meg for å gjøre det samme som han og klemme på for å rekke sommeren 2012.

Først noen tall etter måling på treningsstudioet i dag.

Høyde: 184cm

Vekt:93kg

Hvileforbrenning: ca.2200kcal

Fettprosent: 17.1% :mad:

Metabolsk alder: 27år

Trener styrke 4 ganger i uken.

Jeg regner dette som ca. tall siden det var en av de vidundermaskinene som så og si aldri finner helt riktige verdier, men det er uansett en pekepinne.

Det er resultatet etter nesten to uker på det opplegget som står beskrevet i artikkelen.

Hva jeg har spist i løpet av en dag:

Frokost: En boks tunfisk og 200g grønnsaker

Lunch: 150g kyllingfilet og 200g grønnsaker - type de du kjøper i oransje pose på Kiwi

Mellommåltid: 1 Proteinshake fra ProteinFabrikken - 100% Whey Protein

Middag: 300g kyllingfilet og 200g grønnsaker

Kvelds: 1 Proteinshake fra ProteinFabrikken - 100% Whey Protein

Jeg har noen spørsmål som jeg hadde satt pris på at noen med erfaring kunne svart på.

- Er det nødvendig med oppkarbing de første ukene eller kan jeg kjøre på i noen uker før jeg fyller på?

- Hvilke type karbokilder er å anbefale på oppkarbing?

- Kan jeg trene med høy intensitet så lenge det går greit og man ikke føler seg dårlig?

- Hvor lavt må man ligge fettmessig sånn ca. før magen begynner å "flate ut" ;)

- Er det for lite mat?

Setter pris på all tilbakemelding og vil naturligvis følge gode råd. Trenger all den hjelp å støtte jeg kan få for å nå det målet som jeg har feilet på å nå de siste 4 årene :)

Mvh Jon

Hei!

vi kjører samme prosjekt vi 2:-)

Utfordringen min er at jeg har litt mage som må bort. (den buler godt ut) Jeg er 175 høy og veide 79,8 kg før prosjektet startet, nå veier jeg 77,5 etter kun 4 dager med dietten. Er relativt tynn i kroppen ellers, så det er begrenset hvor mange kg jeg vil gå ned. Men jeg tenker at jeg skal kjøre dietten til magen er borte og samtidig gi jernet på gymmen og prøve å bygge muskelmasse samtidig som magefettet blir kverket av gode matvaner!

Det som overrasker meg mest hittil er hvor utrolig mye enegi jeg har fått etter jeg startet med dietten. Jeg har lest at flere blir slapp, trøtt, svimmel osv.. Med meg er det motsatt. Jeg tror at å kutte ut brødmaten bidrar mye til dette!

Nå kjører jeg mye av det samme kostholdet som deg,, og har aldri følt meg bedre i kroppen!

Satser på at det holder seg slik framover sånn at det blir "enkle" 12 uker.

Med samboer og to barn i hus kjenner jeg meg veldig igjen i situasjonen til FHM-redaktøren og at han klarte det han klarte gir meg enorme mengder med motivasjon til å klare det minst like bra!

Lykke til med vårt felles prosjekt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt å høre. Godt å vite at det er flere der ute som har samme tankegangen :)

At man får en liten energiboost i starten er ikke unaturlig. Jeg har holdt på i 17 dager nå og begynner å merke det litt på kroppen sånn nå og da, men viljestyrken er enda sterk nok så det går :)

I starten kunne jeg bli litt småsvimmel under tunge løft, men nå spiser jeg litt rosiner før trening og dag går det bra :)

Å ha som mål at du skal kjøre dietten i 12 uker synes jeg høres helt vilt ut, men hvis du klarer det uten å miste for mye muskler samt å fungere i hverdagen så burde det jo bare være bra :)

Lykke til videre med vår felles prosjekt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ligger nok noe høyere enn 900kcal, men det er nok ikke noe særlig høyere enn 1300 på max for min del. Sånn jeg ser det så tar jeg det som en start på lik linje med FHM redaktøren. Jeg skulle gjerne sett at jeg hadde gått fortere ned. Kan hende at jeg må legge på litt karb og fett og heller løpe om morningen for å virkelig få fart på forbrenningen :)

Jeg er uansett ikke lerd på dette området, men så lenge jeg følger med på kroppen så burde det nok gå greit. Jeg var også hos legen i dag og snakket litt rundt prosjektet og fikk beskjed om at så lenge jeg ikke merket noen vesentlige bivirkninger så var det bare å kjøre på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt å høre. Godt å vite at det er flere der ute som har samme tankegangen :)

At man får en liten energiboost i starten er ikke unaturlig. Jeg har holdt på i 17 dager nå og begynner å merke det litt på kroppen sånn nå og da, men viljestyrken er enda sterk nok så det går :)

I starten kunne jeg bli litt småsvimmel under tunge løft, men nå spiser jeg litt rosiner før trening og dag går det bra :)

Å ha som mål at du skal kjøre dietten i 12 uker synes jeg høres helt vilt ut, men hvis du klarer det uten å miste for mye muskler samt å fungere i hverdagen så burde det jo bare være bra :)

Lykke til videre med vår felles prosjekt :D

Hei igjen!

Jeg mente ikke å kjøre dietten som den er nå i 12 uker, men selve prosjektet gikk jo over 12 uker for redaktøren også. Så jeg regner med at kostholdet var nogen lunde likt i alle ukene. (+ innføring av karbo etter et ukjent antall uker)

Når det er sagt så er jeg faktisk usikker på hvor lenge man skal være uten karbo og fett og hvor mye av disse 2 man evt skal tilbakeføre i kostholdet. Det har jeg ikke sett at det sto så mye om noen plass.

Har du noe info ang dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker, jeg hadde refeed på lørdag og det gjorde at denne uken gikk lettere enn forrige. Problemet mitt er at jeg er innom baderomsvekta 100 ganger om dagen (er ikke akkurat den mest tolmodige sjelen :p)

Humøret er på topp mye grunnet de resultatene som allerede har åpenbart seg, håper bare nedgangen fortsette sakte men sikkert. Tror nok jeg kommer til å gjøre dette nesten identisk med Redaktøren da det virker seg som at min prosess foregår så og si identisk med det som står i artikkelen. Jeg går ikke ned nok så jeg kommer nok til å kjøre på i 3 uker til for så og begynne å slenge på litt karbohydrater og fett. Når jeg gjør det så blir det Kardio eller gåtur om morningen samt å fortsette med vekter 4 ganger i uken :)

Lykke til begge to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt usikker, jeg hadde refeed på lørdag og det gjorde at denne uken gikk lettere enn forrige. Problemet mitt er at jeg er innom baderomsvekta 100 ganger om dagen (er ikke akkurat den mest tolmodige sjelen :p)

Humøret er på topp mye grunnet de resultatene som allerede har åpenbart seg, håper bare nedgangen fortsette sakte men sikkert. Tror nok jeg kommer til å gjøre dette nesten identisk med Redaktøren da det virker seg som at min prosess foregår så og si identisk med det som står i artikkelen. Jeg går ikke ned nok så jeg kommer nok til å kjøre på i 3 uker til for så og begynne å slenge på litt karbohydrater og fett. Når jeg gjør det så blir det Kardio eller gåtur om morningen samt å fortsette med vekter 4 ganger i uken :)

Lykke til begge to :)

Liker tittelen på bloggen, og vedder på at du klarer det ettersom viljen virker å være på plass;) Ikke bli overasket om vekten ikke går lineært ned. Vektnedgang skjer ofte i rykk og napp. Det er heller ikke sånt at du MÅ ta kardio på morgenen for best mulig effekt, ta kardio når du føler det er greiest ( om det er på mårenen så er det jo bare å kjøre på :) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Jeg mente ikke å kjøre dietten som den er nå i 12 uker, men selve prosjektet gikk jo over 12 uker for redaktøren også. Så jeg regner med at kostholdet var nogen lunde likt i alle ukene. (+ innføring av karbo etter et ukjent antall uker)

Når det er sagt så er jeg faktisk usikker på hvor lenge man skal være uten karbo og fett og hvor mye av disse 2 man evt skal tilbakeføre i kostholdet. Det har jeg ikke sett at det sto så mye om noen plass.

Har du noe info ang dette?

I forhold til artikkelen her på FB så var det vel 9 uker med PSMF og de siste 3 spiste han mer mat for å fokusere på muskelvekst da målet om fettredusering allerede var nådd etter de 9 ukene.

På PSMF er det litt variende hvor lavt man kan gå før det butter skikkelig i mot. Noen kan følge dietten helt ned til ripped, mens for andre så blir det siste av fettet så vanskelig å mobilisere at man må bruke et mindre overskudd over lengre tid for å ikke miste så mye muskelmasse. Men det kommer jo også ann på hvor langt ned man vil gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til artikkelen her på FB så var det vel 9 uker med PSMF og de siste 3 spiste han mer mat for å fokusere på muskelvekst da målet om fettredusering allerede var nådd etter de 9 ukene.

På PSMF er det litt variende hvor lavt man kan gå før det butter skikkelig i mot. Noen kan følge dietten helt ned til ripped, mens for andre så blir det siste av fettet så vanskelig å mobilisere at man må bruke et mindre overskudd over lengre tid for å ikke miste så mye muskelmasse. Men det kommer jo også ann på hvor langt ned man vil gå.

Ok. Da kjørte han altså 9 uker på dietten, men da med 1 dag i uka hvor karbo og fett er tillatt? Mener man da at man kan ha karbo i alle måltid på spisedagen eller skal man være gjerrig her også? Skjønner at det er veldig individuellt på slike prosjekt, men noe er vel likt i prinsipp? Jeg nekter å sprekke, men vil ikke overdrive heller om det ikke er meningen :-) Noen tips til gunstige matretter å bruke karbokvota på da? Regner med ingen anbefaler sjokolade og wienerbrød? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da kjørte han altså 9 uker på dietten, men da med 1 dag i uka hvor karbo og fett er tillatt? Mener man da at man kan ha karbo i alle måltid på spisedagen eller skal man være gjerrig her også? Skjønner at det er veldig individuellt på slike prosjekt, men noe er vel likt i prinsipp? Jeg nekter å sprekke, men vil ikke overdrive heller om det ikke er meningen :) Noen tips til gunstige matretter å bruke karbokvota på da? Regner med ingen anbefaler sjokolade og wienerbrød? :)

En oppkarbing bør optimalt gå over minimum 6 timer da det tar tid for kroppen å ta opp karbohydratene i muskulaturen som glykogen. 4-6 gram karbohydrater pr kg kroppsvekt er normalt å innta. Så du kan f.eks bruke hele fredagskvelden på oppkarbing eller halve lørdagen.

Gode karbkilder på oppkarbing er ris, riskaker, poteter, søtpoteter, mel (noen blir oppblåste av store mengder hvetemel) og litt frukt. Du kan også synde med litt smågodt og søtsaker, men begrens det til 50-100 gram i sukkermengde. Fettmengde holdes lavest mulig. En hjemmelaget pizza med tomatsaus biffstrimler og lettost (ikke for mye) vil kunne fungere fint :)

Nå vet jeg ikke om FHM redaktøren gjorde det slikt, men dette er ihvertfall slik det er vanlig å kjøre oppkarbinger både på PSMF og andre lavkaloridietter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...