Gå til innhold

Hvor mye muskelmasse kan man miste på 30 dager?


fbsolo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er altfor mange faktorer som påvirker her til å kunne gi et eksakt svar. Dersom du spiser nok mat så vil nok ikke frafallet være så stort. Spiser du ingenting vil det varierere med hvor mye fett du har på kroppen og her er mye fett bra...

Ligger du i overskudd vil du nok faktisk bygge litt ekstra muskler, ihvertfall de første ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du spiser bra tvile jeg sterkt på at du mister muskelmasse. De få stundene jeg har treningsfri så lenge som 1 måned mister jeg ikke muskelmasse, men blir såvidt svakere. Styrken kommer tilbake etter rundt 2 uker med hardkjør igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om noen har noen formening om man mister mye muskler på 30 dager?

Når man går fra styrke 4 ganger i uken å ett bra kosthold til det motsatte??

Altså ikke no trening å dårlig kosthold!!

Russetid?

Så lenge du spiser bra tvile jeg sterkt på at du mister muskelmasse. De få stundene jeg har treningsfri så lenge som 1 måned mister jeg ikke muskelmasse, men blir såvidt svakere. Styrken kommer tilbake etter rundt 2 uker med hardkjør igjen.

Har du for vane å ha treningsfri i 1 måned? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Russetid?

Har du for vane å ha treningsfri i 1 måned? :)

Nei, det er ekstremt sjelden og ufrivilig. Reise bort og andre ting som skjer. Mange måneder siden sist.

Sommerferien 2010, var en del svakere da, trente jeg ikke iløpet av de 2 månedene. Da mistet jeg en god del styrke og litt masse. Men vi er så heldige å ha noe som heter muscle memory, så det tok rundt 2 uker før jeg var på topp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har vært mye diskusjon rundt styrketrening og tøyning de siste årene med flere ulike effektive problemløsninger som resultat.

Jeg har tidligere skrevet noe mer inngående om dette så vi skal ikke gå inn på det, men heller se på en studie som antyde styrkeøkninger ved kombinasjon av styrketrening og tøyning.

Vi har hovedsakelig to typer tøyning å forholde oss til, nemlig statisk og dynamisk. Dynamisk tøyning vil si å fører en muskel til strekkpunktet og deretter går tilbake igjen til utgangsposisjon (utfall kan være et eksempel på dette), mens statisk tøyning vil si at man fører en muskel til strekkpunkt og deretter holder denne posisjonen.

Studier har vist at statisk tøyning potensielt kan føre til styrkereduksjon om utført rett før eksplosive bevegelser (sprint, spensthopp) og at dynamisk tøyning faktisk på sin side øker prestasjonene i slike bevegelser. Dette er delvis sant, men det vil ikke si at statisk tøyning av problemområder er negativt i en oppvarmingssekvens om problemene er såpass store at optimal bevegelse forhindres som følge av dette (redusert teknikk i øvelser, løp eller sprint). Det skal også nevnes at de negative effektene statisk tøyning kan ha på ekpslosive bevegelser eller maksstyrke ikke vil virke om dette blir utført tidlig i en omfattende oppvarmingssekvens – en liten (men nødvendig) avsporing der.

Dyrestudier (1) har vist at rotter har oppnådd 13 % økning itoing_2010_2.jpgmuskelmasse etter 3 økter med tøyning per uke over en 4 ukers periode. Forskning har også vist at tøyning har tilsvarende påvirkning på muskulaturen som styrketrening har, nemlig mikroskopiske brudd i muskelcellenes Z-linjer, som på sin side stimulerer cellene til å produsere vekstfaktorer. Dette kan logisk nok føre til dannelse av muskelmasse.

Dette var bakgrunn for studien som denne artikkelen hovedsakelig dreier seg om. 16 menn og 16 kvinner uten noen bakgrunn innen styrketrening utgjorde testgruppen.

Disse ble delt opp i to grupper hvor den ene trente bein i 8 uker [WT] på mandager, onsdager og fredager der øvelsesutvalget bestod av: leg curls, leg extensions og beinpress. Belastning var satt til 8RM. 3 sett per øvelse ble utført med 2-3 minutters pause mellom.

Den andre gruppen utførte nøyaktig samme styrketreningsprotokoll men tøyde også i tilegg på tirsdager og torsdager [WT+ST]. Tøyeøvelsene tok 30 minutter å gjennomføre og bestod av 15 øvelser for ulike beinmuskler.

Etter 8 uker var det ingen forskjell i kroppevekt mellom gruppene (det nevnes ingenting om kroppssammensetning).

kombinasjon1.gif

Når det kom til styrke derimot, var det tydelige forskjeller mellom gruppene. Gruppen som kombinerte styrke med tøyning hadde bygget opp høyere nivåer av styrke enn gruppen som kun trente styrke. Tabellen under viser hvordan utviklingen av 1RM hadde foregått mellom de to gruppene.

kombinasjon2.gif

Styrkeøkninger fremkom i begge grupper, men altså betydelig mer i gruppen som kombinerte styrke med tøyning.

En essensiell ting skal nevnes rundt denne studien. Progresjonen i [WT] gruppen er veldig lav. Om du hadde en gruppe med utrente personer som trente beinpress i 8 uker fremover, hvor sannsynelig er det at det kun fremkommer en økning på 8 kg? Gruppen som kominerte styrke med tøyning hadde en rimelig normal økning.

1) J Appl Physiol. 1994 Jul; 77(1): 58-62.

2) J Strength Cond Res. 2010 Feb; 24(2): 502-6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...