Gå til innhold

Gode øvelser for rumpe??


Anbefalte innlegg

Okei, dette er flaut å innrømme, men here we go...:

Etter at jeg begynte med et nytt styrkeprogram, har jeg lagt merke til at enkelte områder har blitt større (armer, bryst, rygg), mer synlige muskler.

MEN! Tydeligvis er et område utelatt. Faktisk, så blir rumpa mindre!

Om noen har noen gode øvelser, tips og råd til hva jeg kan gjøre for å stramme opp og øke min endestørrelse, blir jeg sinnsykt glad! :-)

(er en dedikert løper i tillegg... Øvelser under løpingen jeg kan gjøre, for eksempel?) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

  1. Dype, dype knebøy: Stå veldig bredt med beina så tar den bedre på rumpestumpen. Husk å knip, skvis og skyt frem hofta i topposisjon. Du trenger faktisk ikke å bruke masse vekter hver gang du tar knebøy heller. Jeg syns det er fintfint å veksle mellom å ta maksløft med stang, gjøre enormt dype knebøy med fitnessball bak ryggen eller goblet squat/ingen som helst slags vekt. Jeg har også begynt å teste ut knebøy stående på en step eller benk hvor jeg kan holde meg i en stang eller noe slik at jeg får senket meg veldig veldig dypt med rett rygg. Det er viktig å utnytte hofteleddes fulle ROM for det får man mye igjen for.
  2. Frontbøy (jeg får ikke til denne øvelsen og går derfor ikke i detaljer omkring den, men samme gjelder her, knips, skvis og skyt fram hofta.
  3. Sumomarkløft: I forhold til vanlig markløft tar denne litt mer på beina og stumpen. Knip, skvis og skyt fram hofta.
  4. Bulgarske utfall: Skal du ha den rumpedominant bør du stå med så langt mellomrom som du klarer mellom beina. Framfot langt fram altså, Knip sammen rumpa på vei opp og skyt fram hofta. Grunnen til de bulgarske utfallene og ikke vanlig eller gående er fordi disse tar mer på ræva.
  5. Utfall til siden: Husk å bruk stort nok mellomrom mellom beina og gå dypt nok ned.
  6. Reverse hyper: Det finnes flere måter å gjøre denne på, og her må man være ekstra påpasselig med korsryggen. Trekk rumpa inn og gjør øvelsen ellers kan den bli smertefull. Jeg fortrekker å gjøre den på fitnessball, men det er mulig å gjøre den på en benk eller på gulvet.
  7. Rygghev: I motsetning til hva mange tror så er det fullt mulig å gjøre denne til en rumpeøvelser. Ha kontakt med baken gjennom bevegelsen, og knips, skvis og skyt hofta inn i benken i topposisjon - UTEN å overbelaste ryggsøyla.
  8. Hip trust/glute bridge: Samme regla her også. Bruk gjerne en step eller boks på glutebridge for added effect.
  9. Nordic hamstring: Samme regla overalt
  10. Strakmark: Se over
  11. Glute ham raise
  12. Bakspark
  13. Ryggliggende hamstringstrekk I redcord
  14. Sideliggende bekkeløft i redcord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...