Gå til innhold

Spørreundersøkelse, teller du kalorier?


Vegard L

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg tar det på øyemål og registrerer det.

Grunnen for min del er at det skal ikke så mye til før jeg overskrider maks av daglig inntak, siden jeg er en liten småspiser. For en stund siden hadde jeg det med å bare drikke "litt" melk gjennom dagen. Når jeg registrerte det, så gikk det jo utover det meste, spesielt siden jeg ville ligge i underskudd av b.la kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en viss oversikt - ren mental logging, men prøver vende meg av med det. Jeg var vektstabil og normaltvekting i alle år før jeg utvikliet spiseforstyrrelser, og da spiste jeg når jeg var sulten, trente regelmessig og var jevt over aktiv i hverdagen. Det er det jeg vil tilbake til. Ser for meg at dersom jeg logger alt på diett.no/mylog.no(eller whatnot..) så blir jeg "avhengig" av det. For meg er det en utfordring å akseptere at jeg må spise "nok". I mitt hode skurrer det etter x-antall kalorier. Dersom jeg logger alt lyser kaloriene mot meg, og jeg restrikterer inntaket. Derfor har jeg kuttet ut å notere kalorier. Tenk så lengde menneskeheten har klart seg uten regneark med kalorioversikt ? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier alt jeg ikke kan se på forpakningen hvor mye som er i/hvor mye jeg skal ha av den. Fører nøye kaloriregnskap via myfitnesspal også.

Når man er såpass overvektig som det jeg er, er det tydelig at man ikke har hatt kontroll på maten sin, og man skjønner ikke hvor "lite" som skal til før man faktisk kan oppnå positive resultater.

Det er en helt fantastisk opplevelse å se og kjenne resultatene av hva jeg nå spiser bare fra en dag til en annen. Ofte tror man nok at "dagen idag betyr ingenting", men når man over natten mister 1 kg i vannvekt fordi man har vært veldig nøye bare et par dager, sitter gleden og følelse av mestring løst :) Jeg kommer definitivt til å fortsette å veie og regne kalorier til jeg er der jeg vil være og stoler på at jeg kan vedlikeholde, eller til jeg har kalorioversikten på de matvarene jeg normalt spiser under god kontroll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg veier maten av og til og mest for å kontrollere om jeg ligger på 65/25/10 E% av FPK, men ellers så spiser jeg etter sultfølelsen. Bryr meg mer om hva jeg putter i meg enn hvor mye. Det regulerer seg selv da det er begrenset hvor mye man får i seg av naturlig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg veier maten av og til og mest for å kontrollere om jeg ligger på 65/25/10 E% av FPK, men ellers så spiser jeg etter sultfølelsen. Bryr meg mer om hva jeg putter i meg enn hvor mye. Det regulerer seg selv da det er begrenset hvor mye man får i seg av naturlig mat.

wat

Diet Percentages: Part 1 | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teller ikke kalorier. Jeg vet at om jeg begynner med dette, blir jeg sykelig opphengt i det og det vil jeg ikke (har skjedd før). Men ser ofte raskt over næringsinnholdet for å sjekke hvor mye karb, fett, proteiner osv som er i det jeg spiser. Og når det kommer til godteri bruker jeg som oftest å regne ut kcal. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, skjønner det. Hadde det vært bedre om jeg sa at jeg spiser ca. et kilo kjøtt og et kilo grønnsaker per dag, og fyller opp med fett om jeg kjenner at jeg blir sulten? Erfaringsmessig så blir dette (for meg) omtrent 65, 25 og 10 prosent av henholdsvis fett, protein og karbohydrater. Eller rundt 180 - 190 gram fett, 160 - 170 gram protein, og 60 - 70 gram karbohydrat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har drevet med kosthold og slikt i snart 8 aar nu Vegard.. saa i dag er det mer overslag med bakgrunnskunnskap paa hvor mye hvert maaltid bruker aa inneholde =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...