Gå til innhold

Hvilken muskler blir aktivert?

nordmørsloppa

Anbefalte innlegg

Beklager om jeg har postet under feil emne, fant liksom ikke noe som passet..

Lurte bare på hvilke muskler som blir brukt når jeg fyker av gårde på sparkstøtting! :)

det har nemlig kommet MASSE snø og veiene er isglatte nå, så får ikke jogget/løpt uten å se ut som bambi på glattisen...tenkte å benytte meg av spark nå som det er vær til det :)

Kjørte korte intensive intervaller , byttet på hvilket bein jeg sparket med.

Takker for svar;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er endel muskler som aktiveres, blant annet; sartorius, guteus medius, sensor fascia lata, petineus, adductor longus, rectus femoris, gracilis, vastus lateralis, vastus medialis, peroneus longus, tibialis anterior, gastrocnemius, soleus, extensor digitorum brevis, extensor hallucis brevis, iliac crest, gluteus medius, gluteus maximus, medial, adductor magnus, biceps femoris, plantaris også selvsagt semitendinosus.

Tips: For andre som leser; Bruk norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tips for andre som leser, bruk google

Det handler ikke om å få alt lagt opp i hendene, det handler om å holde seg mer nede på ett folkelig vis, da det garantert er noen som leser dette, som ikke mestrer fagnavnene - det handler om å forstå at ikke ALLE her inne er anatomieksperter da tvert om de ganske mange er vanlig mann i gata. Dessuten er det unødvendig å "briefe" eller "heve" seg ett par hakk opp med fagterminologi når det lett kunne sies som "for- og bakside lår, rumpa og hoftene, litt armer, litt rygg og litt kjernemuskulatur"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det handler ikke om å få alt lagt opp i hendene, det handler om å holde seg mer nede på ett folkelig vis, da det garantert er noen som leser dette, som ikke mestrer fagnavnene - det handler om å forstå at ikke ALLE her inne er anatomieksperter da tvert om de ganske mange er vanlig mann i gata. Dessuten er det unødvendig å "briefe" eller "heve" seg ett par hakk opp med fagterminologi når det lett kunne sies som "for- og bakside lår, rumpa og hoftene, litt armer, litt rygg og litt kjernemuskulatur"

helt enig, at man skal forholde seg på "norsk", men nå ba jeg også spesifikt om svar på hvilken muskler det gikk på. og det fikk jeg . og JA , jeg måtte bruke google :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere....

Synd dere føler det sånn for det skal ikke være sånn. Om dere finner upassende innlegg eller oppførsel så rapporter de gjerne med en begrunnelse. Vi vil ikke at dere skal føle at dere ikke kan spørre om noe;)

Fitnessbloggen vil være en plass der alle skal trives, så ikke nøl med å rapporter eller si i fra til en moderator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør det kanskje litt enklere hvis man ser på hvilke bevegelser du gjør når du sparker fra: retter ut(ekstenderer) i kneleddet og fører hoften bakover(ekstensjon) og strekker ut ankelen(plantarfleksjon på fagspråket). Og bøyer hofta, kne og ankel før du sparker fra. Samtidig må man vel jobbe litt med å stabilisere i hofte, kne og ankel i det beinet du ikke sparker med :)

Så i det hele og store må nok de fleste musklene i hofte og bein jobbe i mer eller mindre grad(derav oppramsingen til Brukernavn), men jeg vil tro det er ekstensjonsbevegelsene du vil kjenne mest til.

Muskelgruppene for disse bevegelsene blir da hofteekstensorer, kneekstensorer og ankel/fotbladekstensorer (snart tid for å repetere litt anatomi, kjenner jeg :blush:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fort gjort å gå i den fella å fremstille ting litt for komplisert enn hva det faktisk er. Det greieste i dette tilfellet ville sikkert vært å si at man primært bruker hofte og ankelstrekkerne.

Men det er en grunn til at man ofte bruker latin på muskler. Jeg har prøvd å skrive om "Brukernavn" sin liste til norsk (med hjelp av google), og som dere ser er anatomi på norsk rimelig håpløst. Forøvrig er nok ikke den listen helt komplett i forhold til muskelbruk ved "sparking" :)

Sartorius = skreddermuskelen

tensor fascia lata = lårfaciaens strammere

pectineus = kammuskelen

adductor longus = den lange innoverførermuskelen

rectus femoris = den rette lårmuskelen

gracilis = ?

vastus lateralis = den ytre brede lårmuskelen

vastus medialis = indre brede lårmuskel

peroneus longus,

tibialis anterior = den fremre leggmuskelen

gastrocnemius = den tohodede tykkleggsmuskelen

soleus = flyndremuskelen

extensor digitorum brevis,

extensor hallucis brevis,

iliac crest

gluteus medius = den mellomste setemuskelen

gluteus maximus = den store setemuskelen

adductor magnus = den store innoverførermuskelen

biceps femoris = den tohodedete lårmuskelen

plantaris = ?

semitendinosus = den flatsenete lårmuskelen

Et lite tips er å gi et lite hint om hvilket nivå man spør om ;) Som Jane skriver så bør takhøyden for spørsmål være høy, men når man lurer på muskelbruk ved "sparking" indikerer det at man har et seriøst forhold til sparken sin ;)

mvh PTpro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fort gjort å gå i den fella å fremstille ting litt for komplisert enn hva det faktisk er. Det greieste i dette tilfellet ville sikkert vært å si at man primært bruker hofte og ankelstrekkerne.

Men det er en grunn til at man ofte bruker latin på muskler. Jeg har prøvd å skrive om "Brukernavn" sin liste til norsk (med hjelp av google), og som dere ser er anatomi på norsk rimelig håpløst. Forøvrig er nok ikke den listen helt komplett i forhold til muskelbruk ved "sparking" :)

Sartorius = skreddermuskelen

tensor fascia lata = lårfaciaens strammere

pectineus = kammuskelen

adductor longus = den lange innoverførermuskelen

rectus femoris = den rette lårmuskelen

gracilis = ?

vastus lateralis = den ytre brede lårmuskelen

vastus medialis = indre brede lårmuskel

peroneus longus,

tibialis anterior = den fremre leggmuskelen

gastrocnemius = den tohodede tykkleggsmuskelen

soleus = flyndremuskelen

extensor digitorum brevis,

extensor hallucis brevis,

iliac crest

gluteus medius = den mellomste setemuskelen

gluteus maximus = den store setemuskelen

adductor magnus = den store innoverførermuskelen

biceps femoris = den tohodedete lårmuskelen

plantaris = ?

semitendinosus = den flatsenete lårmuskelen

Et lite tips er å gi et lite hint om hvilket nivå man spør om ;) Som Jane skriver så bør takhøyden for spørsmål være høy, men når man lurer på muskelbruk ved "sparking" indikerer det at man har et seriøst forhold til sparken sin ;)

mvh PTpro

hehe, har nok et seriøst forhold til sparken min ja :D hehe

Jeg tar gjerne imot engelsk-latinske navn, da jeg er utdanna veterinærsykepleier ,og har hatt min dose anatomi og fysiologi, greit å få repetert gammel lærdom da det lett glemmes! Men noe google ble det jo.

men sikkert noen som kan få bruk for denne fine lista du har satt opp over her. kanskje flere her ute som har et like seriøst forhold til sparken sin som meg? hehe!

Nå som det ble kvellen er det i alle fall sikkert at rumpa , hamstringsa . hofteleddsbøyerne og bakside lår har fått kjørt seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fylle inn de manglende navnene:

M.plantaris: svenskene kaller den fotsålemuskelen(ifølge wikipedia, that is), selv om den går fra baksiden av lårbeinet og ned til hælbeinet.

M.gracilis: den slanke lårmuskelen, kanskje? Navnet kommer ihvertfall fra det latinske ordet for slank ("slender" på engelsk)

Iliac crest(crista iliaca på latin) er ikke en muskel, men en beinstruktur - hoftekammen:)

Synes selv de latinske navnene er bedre(sikkert fordi det er dem jeg har lært meg best :whistling:), men det virker som det går litt i hytt og gevær med navnsettingen: noen muskler har navn etter hvordan de ser ut(f.eks gracilis), andre har navn etter hvor de ligger/hvilke strukturer de spenner mellom, og atter andre har navn etter hva de gjør. Attpåtil er det kombinasjoner av disse igjen...sukk, ikke lett for en stakkar å holde tunga rett i munnen:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...