Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig skal man ikke tvinge knebøy på noen som helst. Det jeg diskuterer er ihvertfall om frontbøy er en like komplett øvelse som uten videre kan erstatte knebøy, noe jeg mener den ikke kan.

At frontbøy kan være et bedre alternativ for mennesker med en bestemt antropometri er ikke god nok grunn til å si at frontbøy generelt er bedre enn knebøy, for alle, uansett.

Vel det er vel nettopp poenget mitt du oppsummerer i siste setning her. Jeg har aldri sagt at frontbøy er generellt bedre for alle uansett, jeg foreslo for personen i videoen (som hadde grusom teknikk, og ville skadet seg dersom dette fortsatte) at frontbøy trolig var et bedre alternativ på grunn av høyde/bevegelighet.

"Og i frontbøy er ikke ryggen en begrensning? Dette er jo faktisk et av hovedargumentene FOR frontbøy, at dersom vekten er for tung, mister man den forover, da man ikke klarer å holde toraisk ekstensjon (holde brystryggen oppe).

Frontbøy begrenser belastning i større grad enn knebøy. Hvis ikke hadde man tatt mer i frontbøy enn knebøy. Dette skriver du jo selv lenger ned."

Ryggen er alltid en begrensning, men i frontbøy er som du sier øvre del av ryggen den største begrensningen, ikke nedre del. I knebøy er korsryggen mest utsatt, og derfor er skaderisikoen også høyere. Siden man kan slippe stanga forover i frontbøy dersom ryggen svikter, mener jeg dette også er et pluss i sikkerhet/skadebegrensing.

"Jeg ser at du ikke tok poenget med vektløfterreferansen min i det hele tatt. Dette er ikke et svar på det jeg skrev."

Jeg tok poenget ditt, men jeg mente at det var viktig å tenke på den biomekaniske fordelen vektløftere har ved utførelse av knebøy kontra oss "vanlige" mennesker. Fordi vektløftere kan utføre knebøy hyppig og problemfritt, betyr ikke det at alle burde gjøre det. Følgende er et sitat av Poliquin:

" When comparing the front squat to the back squat, weightlifting coaches believe the front squat has more transfer to making improvements in the clean (and the power clean). This makes sense: The starting position of a front squat more closely approximates the start position of a clean because the trunk is more upright than in the back squat. The back squat would be considered more specific to the snatch, as the wider grip forces the athlete to start with a back angle that is more parallel to the floor. And for a competitive weightlifter, the front squat will obviouisly help in recovering from the bottom “rack” position of the clean. As such, if an athlete’s power clean or clean is considered relatively weak compared to their other strength tests, it would be appropriate for that athlete to focus more on the front squat."

"Og hva er kravene for å utvikle maksimal kraft, tør jeg spørre? Mener du virkelig at man utvikler mer kraft i frontbøy enn knebøy?"

Nei, men det betyr ikke at man utvikler mindre kraft fordi belastningen er mindre. Grunnen til at belastningen er mindre er fordi man endrer kroppens tyngdepunkt i forhold til bevegelses"armene" (visste ikke hva bedre jeg skulle kalle det). Her er en oversikt over hva jeg snakker om. Som du ser, er muskelaktiveringen større i hamstring ved knebøy, men frontbøy "tar det igjen på andre områder. Sitat: "There is no difference in muscle activation between front and back squats.

Or, front squatting less weight results in the same activation as back squatting more weight."

Vi er nok mer på nett enn det virker her, vi er enige om flere ting: Knebøy og frontbøy er ikke nøyaktig samme øvelse (selvfølgelig). Frontbøy kan være et bedre alternativ for folk med dårlig biomekanikk for knebøy.

Jeg gjør knebøy (eller gjorde, før jeg skadet meg. Ikke av knebøy), og jeg gjør frontbøy. Men jeg mener at knebøy er ikke for alle, og at frontbøy kan være et alternativ. Vet at det finnes mange Ripptoe-disipler der ute som nesten har gjort knebøy til en religion, men det finnes ikke absolutter innen øvelsesutvalg siden vi alle er så veldig forskjellige.

Fortsetter under...

Jeg gjør både frontbøy og knebøy, og i vanlig plyo-stil er teknikken optimal på begge øvelsene. Så tenkte derfor å beskrive litt av forskjellen. For å begynne med en klassisk misoppfattning, nemlig hamstringsbruk. Hamstrings er ikke en hovedmuskel under en godt utført knebøy. Dette er fordi Hamstrings har to hovedfunksjoner, strekke ut hofta og BØYE knærne. Når du utfører en bra knebøy, er UTSTREKKNING i knærne en av de sentralenebevegelsene, og Hamstrings er dermed an antagonist til denne bevegelsen. Dette hemmer funksjonen i Hamstrings, og gjør Gluteus Maximus AKA "the ass" til hovedbevegeren i hofteleddet. Hamstrings blir redusert til noe vi kaller en "dynamic stabilizer" eller en dynamisk stabilisator på godt norsk. For å kompensere for dette, og sette Hamstrings i en posisjon hvor de kan bidra mer ser vi ofte relativt flinke løftere gjøre knebøy med en teknikk som minner mer om en kombinasjon av bent-over-squats og good-mornings. I videoen under ser vi sterke, og utvilsomt kunnskapsrike Layne Norton demonstrere akkurat dette. Spol til 1:56 for å se hva jeg snakker om.

Layne har utvilomt en teknikk hvor Hamstring kan bidra mye. Sammenlign så dette med PLYO sin teknikk i ett av klippene under:

Plyo gjør altså knebøy med minimal bruk av Hamstrings, da han retter ut knær og hofte symmetrisk, ikke asymmetrisk slik Layne gjør. Jeg sier ikke at den ene teknikken er bedre enn den andre, bare at Hamstrings bidrar i større eller mindre grad. Hvilken teknikk bruker du?

Forskjellen på frontbøy og knebøy oppleves ofte som et mye tydeligere sticking-point for quadriceps under frontbøy. Du får altså en mye mer markant stopp hvor quadriceps feiler og du mister teknikken om du prøver å fortsette. I knebøy kan du i større grad arbeide løftet opp i hofteleddet. Heller ikke her er det noe rett eller galt. Går vi tilbake til kompis Layne Norton igjen så ser vi på klippet under at han utvilsomt også kan løfte frontbøy.

Litt rask trykking på kalkulatoren så ser vi at Layne Nortons styrke i frontsquats vs backsquats er ca 73%. Tilsvarende for PLYO er 78%. Den lille forskjellen her kan man kanskje forklare ved at Layne Norten bruker mer Hamstrings på sine squats, mens PLYO har en mer oppreist stil med mindre bruk av Hamstrings.

Jeg har blitt mer og mer fan av frontbøy de siste årene pga den gode loaden du får på fremsiden og få muligheter til å "jukse", men om du spør meg hva som er den viktigste beinøvelsen går jeg fortsatt for gode gamle knebøy... :)

men sånn seriøst, er det noen som vet circus hvor lang bak generelt man ligger i frontbøy vs knebøy i antall kg?

Det er jo helt avhengig av hvor mye du har trent begge to. Jeg mener jeg har lest rundt 20kg ganske mange ganger, men ikke ta det for god fisk/fakta.

Det er jo helt avhengig av hvor mye du har trent begge to. Jeg mener jeg har lest rundt 20kg ganske mange ganger, men ikke ta det for god fisk/fakta.

Det er jo ikke 20 kg forskjell både for en som tar 200 kg og en som tar 50 kg i knebøy ;).

Jeg har hørt at Rippetoe i Starting Strength sier at vekta i frontbøy for folk flest er ca. 70-75 % av knebøy.

Men det er en del individuelle forskjeller, så den eneste måten å finne det ut på er å prøve...

Annonse

Det er jo ikke 20 kg forskjell både for en som tar 200 kg og en som tar 50 kg i knebøy ;).

Jeg har hørt at Rippetoe i Starting Strength sier at vekta i frontbøy for folk flest er ca. 70-75 % av knebøy.

Men det er en del individuelle forskjeller, så den eneste måten å finne det ut på er å prøve...

de som liker å "jukse" å bruke ryggen har som oftes større forskjell fra front og vanlig bøy ;D så det vil egentlig si at frontbøy er en bedre test av ren benstyrke (ala quadriceps) .

eller olympisk bøy der man kjører med høy stang og rett rygg uten å lene seg frampå.

jeg hadde 170 i olympisk bøy og 150 front. Trente stort sett olymp bøy. Første gang jeg gikk over fra vanlig "styrkeløft bøy" med fremoverlent bøy gikk jeg ned 25kg i maksløft.. så måtte trene meg oppover derfra igjen med olympisk stil. - Og da økte frontbøyen også visst.

Selvfølgelig er det ikke en fullverdig erstatning. Skaderisikoen er derimot noe mindre ettersom sener og ledd ikke trenger å lide av like høy belastning som i vanlig knebøy. I tillegg til at massesenteret blir flyttet litt frem => lettere å holde kroppen/ryggen rett som fører til mindre stress på ryggen. Derimot mener jeg at jeg har lest noe som tilsier at det skal være litt høyere risiko for knærne.

Vi er egentlig enige på dette. Men jeg mener ikke at belastning/"stress" nødvendigvis er en negativ ting. Er det ikke derfor vi putter vekt på stanga i utgangspunktet?

Knærne vil få mer belastning på seg i frontbøy ja, de må ta over det hoftene ville tatt i knebøy. Så det blir et kompromiss, men generelt er jo ryggskader vanligere enn kneskader når det kommer til bøy. Så ja, frontbøy er nok tryggere for korsryggen, fordi det er vanskelig å ta frontbøy med krum korsrygg.

Knebøy er nok mer aktiverende og styrkende enn frontbøy alene, men good mornings+hip thrusts+frontbøy vil ha større effekt enn knebøy.

Er ikke helt sikker på det. Det at en øvelse bruker så mye muskelmasse som mulig er ofte en kvalitet i seg selv. Ser ikke for meg at Rippetoe endrer SS til å ha frontbøy+goodmornings+hipthrurst 3x5 i stedet for knebøy for å si det sånn ;)

Jeg har aldri sagt at frontbøy er generellt bedre for alle uansett, jeg foreslo for personen i videoen (som hadde grusom teknikk, og ville skadet seg dersom dette fortsatte) at frontbøy trolig var et bedre alternativ på grunn av høyde/bevegelighet.

OK, da har det nok gått litt fort. Jeg tolket det du skrev som et generelt utsagn om at alle som ikke driver med styrkeløft like gjerne kan droppe knebøy til fordel for frontbøy. Er enig i at vedkommende ikke bør kjøre knebøy på den måten han gjør, hovedsaklig pga. manglende mobilitet/motorisk kontroll. Det er veldig få som er født sånn at de ikke kan kjøre knebøy på en god måte (pga. antropometri), de fleste sliter bare med mobilitet/kontroll.

Men vi har nok diskutert forbi hverandre på et par ting :)

Nei, men det betyr ikke at man utvikler mindre kraft fordi belastningen er mindre. Grunnen til at belastningen er mindre er fordi man endrer kroppens tyngdepunkt i forhold til bevegelses"armene" (visste ikke hva bedre jeg skulle kalle det). Her er en oversikt over hva jeg snakker om. Som du ser, er muskelaktiveringen større i hamstring ved knebøy, men frontbøy tar det igjen på andre områder. Sitat: "There is no difference in muscle activation between front and back squats.

Or, front squatting less weight results in the same activation as back squatting more weight."

Det heter akser :)

Av en eller annen grunn kommer jeg ikke inn på den siden, blir bare helt blankt. Men hvordan kan egentlig aktiveringen være den samme når belastningen er større? Vil ikke mer belastning gjennom samme ROM gi større mekanisk drag i muskler og dermed høyere krevd aktivering? Litt kjipt at jeg ikke får lest alt.

Vi er nok mer på nett enn det virker her, vi er enige om flere ting: Knebøy og frontbøy er ikke nøyaktig samme øvelse (selvfølgelig). Frontbøy kan være et bedre alternativ for folk med dårlig biomekanikk for knebøy.

Jeg gjør knebøy (eller gjorde, før jeg skadet meg. Ikke av knebøy), og jeg gjør frontbøy. Men jeg mener at knebøy er ikke for alle, og at frontbøy kan være et alternativ. Vet at det finnes mange Rippetoe-disipler der ute som nesten har gjort knebøy til en religion, men det finnes ikke absolutter innen øvelsesutvalg siden vi alle er så veldig forskjellige.

Enig her :)

Kjører både knebøy og frontbøy selv, og det er klart at begge har sine fordeler og ulemper. Men jeg mener at for best økning i maksimal styrke eller kraft er knebøy overlegen. For skaderisiko er frontbøy bedre, fordi det rett og slett er veldig vanskelig (om ikke umulig) å gjennomføre en frontbøy med f.eks. krum korsrygg.

Men man kan jo ikke sammenlikne to øvelser der den ene utføres riktig og den andre galt, når det er effektivitet av øvelsen man diskuterer. Da må alternativene vurderes på like premisser :)

Plyo: Jeg forstår meg egentlig ikke helt på teknikken din. :p

Ser ser ut som du kjører low-bar med olympisk stil? Du har en del knevandring og fortsatt en del ryggvinkel?

Dette er hvordan jeg kjører knebøy:

Hamstrings sover ikke her :)

Oly-stil

Det heter akser :)

Av en eller annen grunn kommer jeg ikke inn på den siden, blir bare helt blankt. Men hvordan kan egentlig aktiveringen være den samme når belastningen er større? Vil ikke mer belastning gjennom samme ROM gi større mekanisk drag i muskler og dermed høyere krevd aktivering? Litt kjipt at jeg ikke får lest alt.

Mekelig at linken ikke funker, testet den nettopp. Prøv en annen nettleser.

Akser er sikkert et bedre ord ja. Her er et eksempel på hva jeg mener:

Tenk deg at du skal skru opp en mutter som sitter bom fast. Du henter den største fastnøkkelen din, men griper den helt innerst, og drar i mutteren med all din kraft. Si du produserer X nM med kraft mellom deg og fastnøkkelen. Mutteren rikker seg ikke. Så griper du den helt ytterst, og drar på nytt. Du trenger ikke engang dra til alt du har, si (X-5)nM før mutteren løsner. Du har nå brukt masse kraft i et tilfelle uten å rikke "vekten", og mindre kraft i et annet der "vekten" gikk til lockout :)

Så man kan sammenlikne knebøy og frontbøy på denne måten. Med knebøy holder man langt ute på fastnøkkelen, og kan derfor dra opp muttere som sitter hardere enn man kan med frontbøy, der man griper lenger inn på fastnøkkelen. Kraftproduksjonen kan derfor være lik.

Det eksemplet er jeg ganske fornøyd med

her ser dere en som kjører ekte bøy! :p psyko

Sterkt! Artig, der jeg kjørte bøy i går (og trener for den saks skyld). :)

Vi er egentlig enige på dette. Men jeg mener ikke at belastning/"stress" nødvendigvis er en negativ ting. Er det ikke derfor vi putter vekt på stanga i utgangspunktet?

Knærne vil få mer belastning på seg i frontbøy ja, de må ta over det hoftene ville tatt i knebøy. Så det blir et kompromiss, men generelt er jo ryggskader vanligere enn kneskader når det kommer til bøy. Så ja, frontbøy er nok tryggere for korsryggen, fordi det er vanskelig å ta frontbøy med krum korsrygg.

Er ikke helt sikker på det. Det at en øvelse bruker så mye muskelmasse som mulig er ofte en kvalitet i seg selv. Ser ikke for meg at Rippetoe endrer SS til å ha frontbøy+goodmornings+hipthrurst 3x5 i stedet for knebøy for å si det sånn ;)

Jo, selvfølgelig. Men dersom du kan velge mellom 100kg belastning på sener og ledd, eller 80kg for samme muskelstimuli er det jo ikke vanskelig å si hva som er optimalt.

Enig her. Det blir et kompromiss.

Dette er vel strengt tatt ikke et særlig godt argument. Rippetoe er jo så dogmatisk hva knebøy angår at han sikkert ikke ville byttet den ut selv om et annet alternativ ble støttet opp under av forskningsresultater. Han er selvfølgelig heller ikke fasit, selv om han har god peiling. Dessuten er det som jeg sier, knebøy er en god "jack of all trades".

Sterkt! Artig, der jeg kjørte bøy i går (og trener for den saks skyld). :)

Jo, selvfølgelig. Men dersom du kan velge mellom 100kg belastning på sener og ledd, eller 80kg for samme muskelstimuli er det jo ikke vanskelig å si hva som er optimalt.

Enig her. Det blir et kompromiss.

Dette er vel strengt tatt ikke et særlig godt argument. Rippetoe er jo så dogmatisk hva knebøy angår at han sikkert ikke ville byttet den ut selv om et annet alternativ ble støttet opp under av forskningsresultater. Han er selvfølgelig heller ikke fasit, selv om han har god peiling. Dessuten er det som jeg sier, knebøy er en god "jack of all trades".

Ripptoe sier rett ut at han driter i forskning. Les artiklene hans på t-nation

Rippetoe sier rett ut at han driter i forskning. Les artiklene hans på t-nation

Har lest et par av dem, har du link til hvor han sier det? Hvis du har lest noen av bøkene hans er det ganske tydelig at han har et godt forhold til forskning.

Hehe, det er ikke til å legge skjul på at han kan virke enspora utifra det han skriver. Men det var ikke Rippetoe som var poenget mitt. Det jeg mente er at det ses ofte på som en fordel at så mange muskler som mulig bidrar i en øvelse.

Det er forskjell på å kjøre eksplosive knebøy versus å kjøre eksplosive leg extensions+hipthrusts+rygghev+nordichamstrings osv osv., for å ta et ekstremt eksempel.

Annonse

Har lest et par av dem, har du link til hvor han sier det? Hvis du har lest noen av bøkene hans er det ganske tydelig at han har et godt forhold til forskning.

Hehe, det er ikke til å legge skjul på at han kan virke enspora utifra det han skriver. Men det var ikke Rippetoe som var poenget mitt. Det jeg mente er at det ses ofte på som en fordel at så mange muskler som mulig bidrar i en øvelse.

Det er forskjell på å kjøre eksplosive knebøy versus å kjøre eksplosive leg extensions+hipthrusts+rygghev+nordichamstrings osv osv., for å ta et ekstremt eksempel.

Shit, finner ikke t-nation selv, så det var tydeligvis feil. Men her og her er et eksempel på hva jeg mener. Skal se om jeg finner det direkte sitatet, irriterer meg at jeg ikke finner det.

Og denne er morsom:

http://www.rookiejournal.com/are-you-part-of-the-rippetoe-cult.html

Shit, finner ikke t-nation selv, så det var tydeligvis feil. Men her og her er et eksempel på hva jeg mener. Skal se om jeg finner det direkte sitatet, irriterer meg at jeg ikke finner det.

Og denne er morsom:

http://www.rookiejournal.com/are-you-part-of-the-rippetoe-cult.html

Den første linken ser ut til å være rettet mot et medlem på SS-forumet, ikke Rippetoe selv? Orket ikke finlese.

Men nå er det jo kosthold det der handler om. Det er IKKE Rippetoes felt, noe han sier selv.

This is not a nutrition board' date=' [b']I am not a nutritionist, I am not particularly interested in this, and any opinion I have on the matter is irrelevant.

Jeg har egentlig ikke lest noe av det han har skrevet om kosthold, hvis han har skrevet noe om det? Så kan ikke uttale meg. Men nå handler ikke denne tråden om Rippetoe og kosthold :)

Rippetoe-cult-lista var festlig den, men det meste er basert på feiltolkning, myter og rykter om hva Rippetoe faktisk sier/skriver.

Spesielt interesserte synes kanskje denne er interessant:

11220710

Rippetoe og Wendler som prater :)

Er det ikke så jævla enkelt som at man må trene etter de forutsetningene en selv har?

Er du fornøyd med å kjøre knebøy på to bein, har mobilitet og får noe ut av det, kjør knebøy da. Ødelegger du ryggen din eller ikke får spesielt mye ut av den, få hjelp eller kjør noe annet.

Like du frontbøy? Niks problem, kjør frontbøy da.

Får du mer ut av ettbeinsøvelser? Inget problem, da kjører du vel ettbeinsøvelser da?

Point beeing er vel at man krangle så mye man vil om hva som er best, rett og optimalt, men det hjelper ikke om DU har funnet løsninga om det ikke fungerer på nestemann. Verken Ripptoe, Berkham, Sandviken eller who not eier den universielle sannheten om trening. De eier en filosofi de har laget etter sikkert mange års arbeid, som fungerer for mange - ikke for alle.

Jeg kjører knebøy - frontbøy får jeg overhode ikke til selv etter mange timers nitidig teknikktrening. Jeg kjører bulgarske utfall og ikke vanlige utfall da jeg ikke får det til. Jeg får mer helkroppstrening ut av vanlig markløft, men vil jeg kjører ekstra booty og lår bør jeg kjøre sumomark. Jeg får faktisk noe ut av ja&nei-maskinene så da kan jo bare resterende påstå til de blir blå i trynet om at det er bare tull å bruke dem. Du vil aldri, aldri aldri finne meg i ett legg-apparat uansett hvor mye du kan legge til grunn for at det er helt fantastisk å kjøre leg extentions rett og rett fordi det ikke passer mine forutsetninger å kjøre det. Man må alltid legge opp sin egen trening etter seg, og man bør aldri legge opp andres trening etter seg selv.

Er det ikke så jævla enkelt som at man må trene etter de forutsetningene en selv har?

Er du fornøyd med å kjøre knebøy på to bein, har mobilitet og får noe ut av det, kjør knebøy da. Ødelegger du ryggen din eller ikke får spesielt mye ut av den, få hjelp eller kjør noe annet.

Like du frontbøy? Niks problem, kjør frontbøy da.

Får du mer ut av ettbeinsøvelser? Inget problem, da kjører du vel ettbeinsøvelser da?

Point beeing er vel at man krangle så mye man vil om hva som er best, rett og optimalt, men det hjelper ikke om DU har funnet løsninga om det ikke fungerer på nestemann. Verken Ripptoe, Berkham, Sandviken eller who not eier den universielle sannheten om trening. De eier en filosofi de har laget etter sikkert mange års arbeid, som fungerer for mange - ikke for alle.

Jeg kjører knebøy - frontbøy får jeg overhode ikke til selv etter mange timers nitidig teknikktrening. Jeg kjører bulgarske utfall og ikke vanlige utfall da jeg ikke får det til. Jeg får mer helkroppstrening ut av vanlig markløft, men vil jeg kjører ekstra booty og lår bør jeg kjøre sumomark. Jeg får faktisk noe ut av ja&nei-maskinene så da kan jo bare resterende påstå til de blir blå i trynet om at det er bare tull å bruke dem. Du vil aldri, aldri aldri finne meg i ett legg-apparat uansett hvor mye du kan legge til grunn for at det er helt fantastisk å kjøre leg extentions rett og rett fordi det ikke passer mine forutsetninger å kjøre det. Man må alltid legge opp sin egen trening etter seg, og man bør aldri legge opp andres trening etter seg selv.

Jeg er litt usikker både på hvordan jeg skal tolke dette innlegget og hvordan jeg skal kommentere det, men jeg har lyst til å kommentere det. Seriøst? Useriøst? Det får bli en blanding.

Hvis det er så JÆVLIG ENKELT så skjønner jeg virkelig ikke hvorfor noen i det hele tatt diskuterer det, eller har diskutert det noen gang for den saks skyld.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor så JÆVLIG mange sliter med å gjøre begge øvelsene når det er så jævlig enkelt å tilpasse det etter egne forutsetninger.

[Følelser]

Selv er jeg ganske fornøyd med å kjøre knebøy på to bein, og føler jeg får noe ut av å kjøre det.

Jeg liker ikke frontbøy fordi jeg mestrer den dårlig.

Jeg føler ikke jeg får nok igjen for ettbeinsøvelser til at jeg har prioritert de.

[/Følelser]

Det er fint at jeg er fornøyd, men det betyr ikke at det jeg gjør er optimalt. At jeg føler jeg får noe ut av å trene en øvelse betyr ikke at jeg faktisk får noe ut av den, annet enn kanskje en form for psykologisk tilfredsstillelse (Som jeg forsåvidt ikke undervurderer bare så det er sagt).

Frontbøy er en fin øvelse som jeg sannsynligvis hadde likt hvis jeg mestret den like godt som knebøy. Det hadde kanskje lønnet seg på langsikt for meg å lære meg å mestre øvelsen bedre.

Og igjen, formulert på en annen måte. Følelser er ganske irrelevant hvis man er ute etter tallfesta resultater. Ettbeinsøvelser vil gi en annen treningseffekt enn tobeinsøvelser og vil derfor kunne være lurt å trene selvom det der og da føles mer eller mindre meningsløst.

Hvem er egentlig kompetente nok til å ta disse avgjørelsene selv? Alle som trener? Alle som har følelser? En pt? Alle pter? En med ti års erfaring? Hvilken erfaring? Hvilken ptutdannelse osv......

Poenget mitt er hvertfal at det er ikke så jævlig enkelt, men meg om det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...