Alexander V Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Dersom du ikke konkurrerer i styrkeløft, er det egentlig ingen grunn til å kjøre knebøy fremfor frontbøy Dristig påstand.. Decoy123 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
larskr Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Dristig påstand.. mange vil kanskje si det, men jeg er ikke alene. Sandvik, Cressey/Gentilcore, Boyle, Dan John, Ben Bruno for å nevne noen bruker svært begrenset (noen av dem aldri) knebøy, og har byttet til frontbøy med klientene sine. Boyle, en av de første som byttet til frontbøy har nå gått helt vekk fra tobeinsvarianter og bruker kun ettbeinsøvelser. Og han trener utøvere fra alle de store profesjonelle sportene i USA Danny S 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HHHH Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Kanskje det er greit for han å vurdere frontbøy i stedet for knebøy. Men sånn generelt så ville jeg anbefalt knebøy først, deretter frontbøy. Knebøy er som regel lettere å lære seg for en nybegynner, og det er som regel lettere å løfte mer en 3 repetisjoner tungt (enn i frontbøy). Å utvikle styrke og muskulatur handler om belastning, og der er knebøy suveren. Og knebøy + frontbøy er i alle fall suverene i forhold til ettbeinsøvelser, men kan selvsagt være nyttige i forhold til idrett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alexander V Skrevet 29. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2012 At frontbøy alene skal være en fullverdig erstatning for knebøy forstår jeg ikke. Frontbøy utelater blandt annet hamstrings i stor grad, pga. den mer lukkede knevinkelen og den mer åpne hoftevinkelen. Manglende styrke i hamstrings har vist seg å være en av hovedårsakene til skader i diverse ballsporter. Den trener heller ikke korsryggen på langt nær like bra pga. nesten verikal ryggvinkel. Belastningen på brystrygg-ekstensorene er derimot muligens større pga momentarmen mellom ryggsøylen og brystet der vekten ligger. Det vil aldri være mulig å bruke like mye vekt i frontbøy som knebøy, og samme maksimale styrke er derfor ikke oppnåelig. Hvorfor tror du vektløftere trener så mye knebøy, når det de gjør i konkurranse egentlig er frontbøy og rykkbøy? Hadde frontbøy vært fullverdig hadde de jo utelukkende trent den, da det i tillegg er helt identisk slutten på en vending. Kaster de bare bort tiden med knebøy? Christopher 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddis Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Denne tråden er skilt ut fra http://forum.fitnessbloggen.no/threads/som-de-aller-fleste-andre-kneb%C3%B8y.6445/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lame Nordstrom Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Tja, litt delte meninger om dette og jeg skal ikke komme med bombastiske konklusjoner hverken ene eller andre veien, men heller argumentere litt for begge. Selv bruker jeg frontbøy som "tung" øvelse og følger på med lettere knebøy. Det er fordi jeg ikke har tilgang til skikkelig knebøy-stativ, og det da er tryggere å gjøre det på den måten. Hvis jeg hadde trent på et annet gym hadde jeg sikkert gjort det motsatt. Frontbøy er bedre for quadriceps, mens knebøy involverer hamstrings og gluteus mer, og blir da en mer allround-øvelse. Eirik Sandvik har vel sagt at frontbøy er vanskeligere å gjøre feil, og at skaderisikoen da blir mindre. Hvis man får feil tyngdepunkt i frontbøy så mister man ganske enkelt bare stanga. Magnus Samuelsson uttalte i "Swedish power" at han likte frontbøy veldig godt fordi det var en veldig trygg øvelse for ryggen. Elliott Hulse er også tilhenger av frontbøy: Lappen, Anya og Erik Thorkelsen 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
larskr Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 At frontbøy alene skal være en fullverdig erstatning for knebøy forstår jeg ikke. Frontbøy utelater blandt annet hamstrings i stor grad, pga. den mer lukkede knevinkelen og den mer åpne hoftevinkelen. Manglende styrke i hamstrings har vist seg å være en av hovedårsakene til skader i diverse ballsporter. Den trener heller ikke korsryggen på langt nær like bra pga. nesten verikal ryggvinkel. Belastningen på brystrygg-ekstensorene er derimot muligens større pga momentarmen mellom ryggsøylen og brystet der vekten ligger. Det vil aldri være mulig å bruke like mye vekt i frontbøy som knebøy, og samme maksimale styrke er derfor ikke oppnåelig. Hvorfor tror du vektløftere trener så mye knebøy, når det de gjør i konkurranse egentlig er frontbøy og rykkbøy? Hadde frontbøy vært fullverdig hadde de jo utelukkende trent den, da det i tillegg er helt identisk slutten på en vending. Kaster de bare bort tiden med knebøy? Jeg er fullt klar over alt du sier her, og protesterer ikke på det. Men det betyr ikke at man skal tvinge seg selv til knebøy dersom man ikke kan utføre dem korrekt. Selv med mye teknisk trening vil spesielt høye mennesker slite med knebøy. Derfor er frontbøy et bedre alternativ. Det finnes andre, effektive måter å trene hamstring og kjerne på, tror ikke jeg trenger å liste opp hvordan. Men det jeg vil nevne, er at korsryggen er den begrensende faktoren i knebøy, og vil derfor begrense hvor mye belastning du får lagt på beina. Du nevner vektløftere, men tar ikke med i beregningen at vektløftere på høyt nivå er de som har den beste strukturen for knebøy: korte lårbein i forhold til torso. Det er også grunnen til at de er gode i c&j og snatch Nei, samme maksvekt vil man ikke oppnå med frontbøy, men med mindre du er styrkeløfter er heller ikke dette viktig. Det som er viktig for idrettsutøvere er å utvikle maksimal kraft, ikke løfte mest vekt. Og vektløftere trener frontbøy også wingeer 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Danny S Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 At frontbøy alene skal være en fullverdig erstatning for knebøy forstår jeg ikke. Frontbøy utelater blandt annet hamstrings i stor grad, pga. den mer lukkede knevinkelen og den mer åpne hoftevinkelen. Manglende styrke i hamstrings har vist seg å være en av hovedårsakene til skader i diverse ballsporter. Den trener heller ikke korsryggen på langt nær like bra pga. nesten verikal ryggvinkel. Belastningen på brystrygg-ekstensorene er derimot muligens større pga momentarmen mellom ryggsøylen og brystet der vekten ligger. Det vil aldri være mulig å bruke like mye vekt i frontbøy som knebøy, og samme maksimale styrke er derfor ikke oppnåelig. Hvorfor tror du vektløftere trener så mye knebøy, når det de gjør i konkurranse egentlig er frontbøy og rykkbøy? Hadde frontbøy vært fullverdig hadde de jo utelukkende trent den, da det i tillegg er helt identisk slutten på en vending. Kaster de bare bort tiden med knebøy? de fleste som kjører en form for knebøy kjører også markløft, får mer enn nok av hamstrings trening av den. Samt frontbøy utfordrer core muskelaturen i større grad enn vanlig knebøy. Og svak coremuskelatur er også en veldig stor grunn til skadeutvikling;) wingeer, BROrilla og Anya 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lame Nordstrom Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 de fleste som kjører en form for knebøy kjører også markløft, får mer enn nok av hamstrings trening av den. Samt frontbøy utfordrer core muskelaturen i større grad enn vanlig knebøy. Og svak coremuskelatur er også en veldig stor grunn til skadeutvikling;) Eventuelt kan man gjøre som jeg gjorde i går og kjøre både markløft, knebøy og frontbøy . Hams, glutes and quads, baby! Anya 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Danny S Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Eventuelt kan man gjøre som jeg gjorde i går og kjøre både markløft, knebøy og frontbøy . Hams, glutes and quads, baby! Hørtes jævlig ut, hehe.. Lame Nordstrom 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alexander V Skrevet 29. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2012 de fleste som kjører en form for knebøy kjører også markløft, får mer enn nok av hamstrings trening av den. Da sammenlikner man knebøy og frontbøy på ulike premisser. "Frontbøy er bedre bare man bruker egne øvelser for hamstrings", vel da er ikke frontbøy en fullverdig erstatning for knebøy. Samt frontbøy utfordrer core muskelaturen i større grad enn vanlig knebøy. På hvilken måte? Jeg skrev noe om dette i mitt første (lange) innlegg. Jeg er fullt klar over alt du sier her, og protesterer ikke på det. Men det betyr ikke at man skal tvinge seg selv til knebøy dersom man ikke kan utføre dem korrekt. Selv med mye teknisk trening vil spesielt høye mennesker slite med knebøy. Derfor er frontbøy et bedre alternativ. Selvfølgelig skal man ikke tvinge knebøy på noen som helst. Det jeg diskuterer er ihvertfall om frontbøy er en like komplett øvelse som uten videre kan erstatte knebøy, noe jeg mener den ikke kan. At frontbøy kan være et bedre alternativ for mennesker med en bestemt antropometri er ikke god nok grunn til å si at frontbøy generelt er bedre enn knebøy, for alle, uansett. Men det jeg vil nevne, er at korsryggen er den begrensende faktoren i knebøy, og vil derfor begrense hvor mye belastning du får lagt på beina. Og i frontbøy er ikke ryggen en begrensning? Dette er jo faktisk et av hovedargumentene FOR frontbøy, at dersom vekten er for tung, mister man den forover, da man ikke klarer å holde toraisk ekstensjon (holde brystryggen oppe). Frontbøy begrenser belastning i større grad enn knebøy. Hvis ikke hadde man tatt mer i frontbøy enn knebøy. Dette skriver du jo selv lenger ned. Du nevner vektløftere, men tar ikke med i beregningen at vektløftere på høyt nivå er de som har den beste strukturen for knebøy: korte lårbein i forhold til torso. Det er også grunnen til at de er gode i c&j og snatch Jeg ser at du ikke tok poenget med vektløfterreferansen min i det hele tatt. Dette er ikke et svar på det jeg skrev. Nei, samme maksvekt vil man ikke oppnå med frontbøy, men med mindre du er styrkeløfter er heller ikke dette viktig. Det som er viktig for idrettsutøvere er å utvikle maksimal kraft, ikke løfte mest vekt. Og hva er kravene for å utvikle maksimal kraft, tør jeg spørre? Mener du virkelig at man utvikler mer kraft i frontbøy enn knebøy? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alexander V Skrevet 29. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2012 Må bare si at jeg synes dette er et veldig spennende tema, og er veldig glad for synspunkter i alle retninger her. Jeg er en fan av både Sandvik, Cressey og Hulse, men sluker ikke alt de sier bare fordi det er de som sier det. Jeg må ha argumenter og fakta Det er også klart at øvelsesvalg og generelt all programmering er fullt av kompromisser. Alle øvelser og metoder har fordeler og ulemper. Spørsmålet er hva som veier tyngst for de forskjellige målene man vil nå. Derfor har jeg full forståelse for at flere coacher velger å bruke frontbøy fremfor knebøy. Håper ingen tar noe personlig av det jeg skriver, beklager hvis jeg er krass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Danny S Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 kjør tung frontbøy kontra tung vanlig bøy .. så ser du beviset nok at den gir større effekt på core enn vanlig bøy.. Se også videon nemt ovenfor så gir han en god forklaring. men gir fan i om du trur det eller ikke, så du kan jo mene hva du vil BROrilla 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Assie Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Alle vil ha forskjellige syn på dette alltid, men jeg vil påstå at frontbøy er bedre. Om du ser på filmen postet over er det egentlig obvious, frontbøy tar også litt mer på quads, backsquat involverer rompa mer. Men om man er usikker er det greit og variere, frontbøy en uke, og backbøy neste. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BROrilla Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 frontbøy is the shit:) Danny S 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BROrilla Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 men sånn seriøst, er det noen som vet circus hvor lang bak generelt man ligger i frontbøy vs knebøy i antall kg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PTrobin Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Trener ikke hamstrings når en kjører frontbøy. Den lider av en passiv incuffiens, det vil si at musklene er forkortet slik at den i liten grad har mulighet til å utføre en rørelse. ekstensionen i hoftledd er det gluteus maximus og medius bakre del som vil ta seg av Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alexander V Skrevet 29. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2012 Trener ikke hamstrings når en kjører knebøy. Den lider av en passiv incuffiens, det vil si at musklene er forkortet slik at den i liten grad har mulighet til å utføre en rørelse. ekstensionen i hoftledd er det gluteus maximus og medius bakre del som vil ta seg av Mener du frontbøy? Beskrivelsen din stemmer godt for frontbøy. For knebøy derimot vil det være større grad av hofteeksensjon. Nå er det selvsagt litt forskjell på om man kjører high-bar oppreist olympisk stil eller low-bar med hip-drive etter Rippetoes bok. I sistnevnte er hamstrings utvilsomt aktive, det er faktisk nesten hele poenget med å bruke lowbar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PTrobin Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Ja blir selvfølgelig frontbøy ja Alexander V 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wingeer Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Selvfølgelig er det ikke en fullverdig erstatning. Skaderisikoen er derimot noe mindre ettersom sener og ledd ikke trenger å lide av like høy belastning som i vanlig knebøy. I tillegg til at massesenteret blir flyttet litt frem => lettere å holde kroppen/ryggen rett som fører til mindre stress på ryggen. Derimot mener jeg at jeg har lest noe som tilsier at det skal være litt høyere risiko for knærne. Så dersom målet er å komme seg i form er det ingen grunn til å kjøre knebøy foran frontbøy rett og slett på grunn av den (riktignok lille) skaderisikoen som følger med. Dersom en driver idrettsrelatert styrketrening utenom de klassiske kraftsportene er det heller ikke noe poeng å risikere noe. Det følger selvsagt at en legger til andre øvelser, f.eks. good mornings og hip thrust. Knebøy er nok mer aktiverende og styrkende enn frontbøy alene, men good mornings+hip thrusts+frontbøy vil ha større effekt enn knebøy. I.e. knebøy er en fin "jack of all trades". Ulempen ved dette er jo det tekniske ved å lære seg tre øvelser istedenfor en, osv. Som bringer meg inn på at jeg personlig synes frontbøy er svært mye teknisk lettere enn knebøy. Er jeg alene om dette? Poenget til larskr angående vektløftere er da ikke fullstendig irrelevant. Å kun bruke vektløftere som populasjon vil selvfølgelig gjøre at statistikken vil bli ubetydelig. Litt som å trekke konklusjonen at alle som tar et kurs i lineær algebra synes det var lett etter å ha hørt med studentene som fikk A i faget ... I programmet jeg har begynt på nå (satt sammen av Trondheim AK) er det ca like mye frontbøy som knebøy. så det lønner seg selvfølgelig å trene dem begge i min kontekst. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.