Gå til innhold

Skuldertrøbbel!!


Benedicte

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt vondt i skuldra de par siste månedene nå og begynner å bli rimelig frustrert. "Vondtet" ligger oppå skuldra, litt nedover der skuldra går over i armen på en måte..( vet ikke navnene på muskler osv...)

Jeg var 2 gng hos naprapat som sendte meg til lege fordi hun ikke fant helt ut hva det var. Legen gav meg en ibuxkur, sendte meg på røntgen og henviste meg til fysioterapeut. Røntgen var helt fin. Ibuxen hjalp ingenting.

Jeg har nå vært 5 gng til behandling hos fysioterapeut. Han har brukt ultralyd som skal være betennelsesdempende, noe som ikke har hatt effekt. Han har ellers trykka og klemt og bevegt på armen uten å finne noen kliniske funn. Alt ser fint ut. Egentlig burde jeg være helt fin, men jeg har altså vondt. Det er visse bevegelser som gjør vondt, som når jeg skal ta på meg jakka f.eks, eller der jeg løfter armene som i sidehev, eller over hodet og bøyer de som i tricepspress. Avogtil kommer det "stråler" av vondt uten at jeg gjør noe spesielt. Jeg hadde et par uker der jeg brukte armen minst mulig, nå har jeg begynt med rehabøvelser for skuldre og gjør lette øvelser for rygg, biceps og triceps der jeg ikke kjenner smerte.

Noen med erfaring? Råd? Tips? Jeg er rådløs...det feiler meg ingenting (iflg fagfolk) men jeg har fremdeles vondt! Jeg var utrolig godt gang med treningen og blir gal av å ikke få trent benkpress, pull-ups osv!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har selv problemer med skulderen, men ikke på samme sted som deg, så kan nok ikke hjelpe deg sånn sett.

Det jeg har funnet ut er at jeg ikke kan trene bicepscurls, benkpress eller flyes, for da knepper det i skuldern og er smertefult.

er også ved visse posisjoner min skulder gjør vondt, slik som sidehev (som du nevner) og hvis jeg gjør diverse bevegelser i dagliglivet.

Så jeg må finne alternativ trening, så istedenfor benkpress/flyes må jeg ta kabelkross som brystøvelse, og preacher curls som bicepsøvelse.

Det er kansje ikke like optimalt, men jeg får trent og har ikke vondt i skulderen når jeg gjør det.

Du sier oppå skulderen, kan det være der kragebeinet går over til skulderleddet?. er rundt disse trakter jeg har problemer, dog min smerte "stråler" med på fremsiden.

Utenom det er det nok som anbefalt tidligere, at du burde oppsøke en annen Naprapat.

Som i alle andre yrker så betyr det ikke at du kan få svar/hjelp til dine problemer selvom en ikke forstår seg på det.

Lykke til videre frøken:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har samme problem!?! Buhuu.. Utrolig irriterende å ikke få løftet maks i benkpress pga den teite skuldra. Jeg kjenner det mest når jeg løfter armen over skulder høyde, er bare i høyre skulder.. Å har vel hatt det i 2 uker nå.. What to do??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har råd, finn deg en bedre naprapat:p En naprapat som sender kunden til legen må jo være helt på jordet :p

Hvis du bor i trondheim send meg PM så ska du få nr til en meget flink kar.

Har du noe smerter rundt skulderblande, latsen, bakside skuldre, bryst?

Ahh. Jeg bor i Trd og tar gjerne det nummeret. Har identiske smerter som beskrevet over. Har hatt tre uker treningsfri uten at det hjalp noe som helst. Veldig fustrerende. Sender deg en pm, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter også med smerter i en skulder, uten å få klare funn på undersøkelser og tester. Det eneste vi kan se er at skulderbuen er lavere på den siden, og at den humeroscapulære rytmen ikke er helt lik mellom sidene. I motsetning til hos deg sitter smertene på framsiden av leddet, og de kommer bare når jeg trener tungt. De øvelsene som fungerer for meg er sidehev (i scapula sitt plan og utadrotert), avlastet pull-ups, nedtrekk så lenge det ikke blir for tungt, og pushups. Alt av pressøvelser over skulderhøyde, samt benk og chestpress er auau..

Pass på at bevegelsesutslaget ikke hindres av kort muskulatur, vær spesielt flink med å tøye brystmuskulaturen. Regner med at rotasjonsøvelser med lette vekter inngår i rehabøvelsene dine?

Det er godt vitenskapelig dokumentert at ultralyd ikke er mer effektivt enn placebo, så akkurat det er bortkastet tid.. Finn deg en bedre fysioterapeut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har råd, finn deg en bedre naprapat:p En naprapat som sender kunden til legen må jo være helt på jordet :p

Hvis du bor i trondheim send meg PM så ska du få nr til en meget flink kar.

Har du noe smerter rundt skulderblande, latsen, bakside skuldre, bryst?

Bor i Trondheim og sliter med skuldra selv. Flyttet nettopp oppover fra Oslo hvor jeg har fått hjelp av en veldig god manuelterapeut, men det blir litt langt å reise for å få behandling. Kan du sende meg navn og nummer til han du vet av, Vegar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er løsningen - Finn deg noen som driver med 'Active Release Techniques' i ditt område.

Løsningen er det vel ikke nødvendigvis, men kan funke for noen. Gikk selv til behandling hos en som er instruktør i ART (har lært opp folk innen alt fra klubber i Premier League til støtteapparat innen strongman), men han kom ingen vei med mine problemer. En manuellterapeut ble løsninga til slutt. Men det er verdt et forsøk med ART :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ut i fra det du skriver kan det være veldig mye. Frustrerende når fagfolk ikke finner ut hva som er problemet, men det tyder egentlig bare på at du ikke har kommet til riktig person. Har lite kjennskap til hva som finnes i Stavanger, men ville kanskje sett i retning håndball eller hockeymiljøet. De har ofte flinke folk som har peiling på skuldre.

Slik jeg ser det kan det være alt i fra en nerve som ligger i klem, skade på bicepssene, for mye press- i forhold til trekkøvelser, svak stabiliseringsmuskulatur rundt skulder/skulderblad, trang senepasasje i skulder, skade/betennelse i slimpose i skulder... Listen kan bli ganske lang. Noe vises på røntgen, noe på MR, noe ikke på noen av delene - dessverre. Dette kan gjøre det vanskelig å finne ut hva som er problemet, men ofte er det et evig løp før man finner personen som kanskje fikser problemet på 3 behandlinger.

Kastet selv bort over 20 000,- på behandling som ikke hjalp før jeg fant personen som endelig kunne fortelle hva som var problemet. Mange behandlere ser kun på problemområdet (f.eks skuldra), men glemmer å se på helheten. Kanskje er det en feilbelastning som følge av en skeivhet i f.eks. hofta eller andre steder. Det er fullt mulig!

Foreslår at du setter av litt tid og googler etter steder i Stavanger som virker seriøse og kanskje til og med jobber med eliteutøvere. Jeg endte opp hos en som reiser rundt med herrelandslaget i håndball på EM og VM ++. Slike vet hva de driver med og kan ofte være til god hjelp. De finnes helt sikkert i Stavanger også, så det gjelder bare å finne de. Som med så mye annet er det grunnarbeidet som er avgjørende for resultatet - finn riktig person og du kan være tilbake i smertefri trening på et par uker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kjøpt boken av Eirik Sandvik og gjort endel av øvelsene der. Jeg har trent forsiktig og hatt fri hele påske, det føles ut som om jeg er på bedringens vei hvertfall....spent på morgendagens trening for å teste ut hva skuldra tåler...Kommer nok til å holde meg vekk fra benkpress, skulderpress, dips osv en stund til og kompensere med øvelser som ikke er fullt så belastende for skuldre...

Ellers var det mange gode tips her til folk osv jeg kan kontakte, så hvis det blir verre eller ikke helt bra igjen skal jeg google litt å se om jeg finner noen som kan hjelpe meg bedre enn de som har behandlet meg til nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det rolig da ;-) Husk at du ikke forfaller totalt om du dropper trening som belaster skuldrene et par uker. Bedre å vente litt for lenger enn litt for kort - kroppen trenger tid til å roe ned hvis det er overbelastning det er snakk om.

Hold oss oppdatert på hvordan det går :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har holdt meg vekke i 6 uker fra all trening som belaster skuldre nå....så føler jeg har venta leeeenge allerede!! Begynner i det små, men tok hvertfall 8 push-ups i slynge uten problemer igår, for et par uker siden falt jeg sammen på nr 1. Det betyr vel at det er fremgang ihvertfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe 6 uker trenger ikke nødvendigvis vær så lenge, selv om det føles sånn ut. Husk at det er mye du kan gjøre som ikke presser skuldrene :) Men slyngetrening kan være noe du bør se mer på (vet ikke hvor mye du trener slynger fra før...). Hvis det er stabiliseringsmuskulaturen som er problemet er det en flott måte å komme seg tilbake til trening på. Men du bør fortsette med slynger også etter du er frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...