Gå til innhold

Skuldertrøbbel!!


Benedicte

Anbefalte innlegg

Hehe 6 uker trenger ikke nødvendigvis vær så lenge, selv om det føles sånn ut. Husk at det er mye du kan gjøre som ikke presser skuldrene :) Men slyngetrening kan være noe du bør se mer på (vet ikke hvor mye du trener slynger fra før...). Hvis det er stabiliseringsmuskulaturen som er problemet er det en flott måte å komme seg tilbake til trening på. Men du bør fortsette med slynger også etter du er frisk.

What?? 6 uker har jo føltes som en evighet!!! Har du forslag til noen gode overkroppsøvelser som IKKE presser skuldrene?? Slyngetrening driver jeg endel med, så det skal jeg fortsette med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 uker kan godt være nok hvis det er en overbelastning som trenger hvile, men hvis det er noe av det andre jeg skrev tidligere i tråden kan det hende du trenger behandling eller øvelser som trener opp stabiliseringsmuskulatur, rotator cuff eller liknende. Men dette vil være avhengig av hva som faktisk er problemet så klart :) De fleste ryggøvelser (rygg er også overkropp ;)) sliter mindre på skuldrene enn pressøvelser. Hva med å benytte sjansen til å gire opp enda et par hakk på ryggtreningen? Nå vet ikke jeg hvordan du trener fra før i forhold til fordeling press/trekkøvelser, men ofte kan en periode med trekkøvelser hjelpe hvis du har hatt overvekt av pressøvelser.

6 uker føles uten tvil som en evighet - har hatt smerter i 4 år selv. Men nettopp derfor bør du ta dette alvorlig først som sist og prøve å finne en god løsning som gir vedvarende resultat, ikke en quick fix eller enda verre presse deg til du får en permanent skade du aldri blir kvitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Benedicte: er det nevnt noe om slimpose betennelse i skulder i den boken til Eirik Sandvik? Hvordan er det med smertene dine nå?

Hei! Det er meg, bare med nytt navn :)

Kan ikke huske at det sto noe om slimpose betennelse i den boken...men det er LENGE siden jeg leste den nå :)

For øvrig går det veldig bra med skuldra mi og jeg har trent så og si som normalt siste året, med visse tilpasninger. Fikk et par timer hos en fysioterapeut på idrettsklinikken som gav meg et skuldertreningsprogram jeg skulle gjøre i noen uker. Han fant fort ut at jeg hadde trange forhold i ene skuldra som lett kunne føre til betennelser. ( dette viser igjen hvor stor forskjell det er på behandlere,,,han jeg hadde før det mente jeg ikke var bygd for tung styrketrening pga mine svake skuldre....)

Det hender jeg kjenner det litt i skuldra, men da kjører jeg på med triggerpunktmassasje vha sprettball e.l og da er det somregel borte dagen etter. Jeg er også veldig nøye med oppvarming og kjører endel rehabøvelser for skuldre. Jeg trener alt utenom benkpress og dips, da kan jeg kjenne ubehag så jeg har heller funnet greie alternativer som ikke fremprovoserer vondter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det ordnet seg for deg. Boka til Eirik Sandvik var med på å løse mine skulderproblemer også:)

Jeg holder meg i dag unna benkpress, rett og slett fordi ene skulderen min ikke takler det. Har jobbet MYE med teknikk i denne øvelsen, men tung benkpress går galt for meg til slutt uansett. Benkpress med manualer funker derimot utmerket, synes det er en bedre øvelse enn med stang. Men det er det nok forskjellige meninger om;)

Triggerpunktmassasje er både godt og vondt på samme tid, men det funker;). Ellers kjører jeg en del YTWL på skuldrene, som også blir anbefalt av Mr. Sandvik. Meget dyktig fyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...