Gå til innhold

Er ketchup usunt?


Freddd

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Helt enig. Skjønner faktisk ikke hvorfor folk gidder å kjøpe originalen engang.

Sant. Jeg er personlig av den oppfatningen at det finnes ufattelig mange produkter som inneholder langt mer salt og sukker enn nødvendig, og at det hadde vært akkurat like godt, og egentlig bedre uten!

Soyasaus f.eks. Det finnes en lettsaltet type, og den er mye bedre, fordi du får ikke den overdosen av saltsmak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klarer ikke å finne ut om ketchup er usundt eller ikke.

Ser på flasken at det har ca 20-30 g karbohydrater pr 100 g, og få kalorier.

Noen som vet hvor mye av dette som er sukker? Jeg finner lite informasjon på nettet.

Slutt å se på enkelvarer som sunne/usunne. Det er det totale kostholdet ditt som avgjør om du spiser sunt eller ikke, ikke enkelvarer.

Er det usunt med en boks Cola i et kosthold som ellers dekker dine behov for næringsstoffer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det usunt med en boks Cola i et kosthold som ellers dekker dine behov for næringsstoffer?

Ja

Man kan få for lite av noe og man kan få for mye av noe. Får man i seg for mye sukker nytter det ikke om resten av kostholdet er perfekt. Klart det trenger ikke føre til overvekt eller sykdommer med en gang, men det vil på sikt kunne ødelegge for den totale helsen og også føre til hormonelle forstyrrelser.

Husk at man spiser ikke sunt bare for å se bra ut og bygge muskler. Lett å tenke slik når man er i starten av 20 årene og får newbie gains på mcdonals mat og cola etter trening, men alderen innhenter de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja

Man kan få for lite av noe og man kan få for mye av noe. Får man i seg for mye sukker nytter det ikke om resten av kostholdet er perfekt. Klart det trenger ikke føre til overvekt eller sykdommer med en gang, men det vil på sikt kunne ødelegge for den totale helsen og også føre til hormonelle forstyrrelser.

Husk at man spiser ikke sunt bare for å se bra ut og bygge muskler. Lett å tenke slik når man er i starten av 20 årene og får newbie gains på mcdonals mat og cola etter trening, men alderen innhenter de fleste.

jaguars-fan-confused-wtf.gif

Hvis du får i det for mye sukker så er ikke kostholdet ditt "perfekt". En boks cola inneholder ca 20g fruktose og friske, aktive mennesker kan spise ca 3 ganger så mye uten noen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får i det for mye sukker så er ikke kostholdet ditt "perfekt". En boks cola inneholder ca 20g fruktose og friske, aktive mennesker kan spise ca 3 ganger så mye uten noen problemer.

Joda, men når du allerede har brukt opp 1/3 av "kvota" di på en liten boks med cola så reduserer du andelen frukt du kan spise og de aller fleste som drikker cola vil også få i seg raffinert sukker fra andre kilder.

Det blir litt som med reklamen der kjøpe pizza er helt ok så lenge du tar deg en salat på siden. Man kan ikke kompensere for dårlig mat med å spise enda mer.

En gang i blant er selvsagt ikke issuen her, vi snakker om hva man spiser til daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Skjønner faktisk ikke hvorfor folk gidder å kjøpe originalen engang.

Slenger meg på her! Sukkerfri ketchup er genialt! Bruker den på så og si alt! Mmm. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men når du allerede har brukt opp 1/3 av "kvota" di på en liten boks med cola så reduserer du andelen frukt du kan spise og de aller fleste som drikker cola vil også få i seg raffinert sukker fra andre kilder.

Det blir litt som med reklamen der kjøpe pizza er helt ok så lenge du tar deg en salat på siden. Man kan ikke kompensere for dårlig mat med å spise enda mer.

En gang i blant er selvsagt ikke issuen her, vi snakker om hva man spiser til daglig.

Du skjønner ikke poenget mitt... Hvis du har allerede dekket dine behov for mikronæringsstoffer så trenger du ikke å spise mere frukt. Da vil ikke en boks med Cola ha noe som helst å si for helsa di, siden resten av kostholdet ditt dekker dine daglige behov.

Jeg ser forresten ikke problemet med å spise salat + pizza.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner ikke poenget mitt... Hvis du har allerede dekket dine behov for mikronæringsstoffer så trenger du ikke å spise mere frukt. Da vil ikke en boks med Cola ha noe som helst å si for helsa di, siden resten av kostholdet ditt dekker dine daglige behov.

Jeg ser forresten ikke problemet med å spise salat + pizza.

Hvis du ikke får mikronæringsstoffene fra frukt, skal du få dem fra multivitamintilskudd da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...