Gå til innhold

Vondt i kneet flere dager etter løping


linnii

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trener tre ganger i uken og er glad i å kombinere styrke med løping, men har i det siste hatt vondt i kneet regelmessig i forbindelse med løpingen, og gjerne en stund etterpå. Nå har jeg hatt vondt i kneet siden forrige treningsøkt for tre dager siden. Det gjør vondt bare å gå på det, selv om det overhodet ikke er snakk om intense smerter. Noe av det tror jeg også skyldes en treningsøkt hos Sats (NTC Get Strong) for 9 dager siden med mange øvelser som nok kan være uheldig for utsatte knær.

Det jeg lurer på er hva jeg kan utføre av alternativ trening. Hvor mye bedre er for eksempel spinning eller elipsemaskin? Eller burde jeg holde meg borte fra treningen en stund?

Tipper flere her har hatt lignende problemer. Hva skal til før jeg bør vurdere et lege/fysioterapibesøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MJF: Tusen takk, nyttig tankevekker! :thumbsup:

Må likevel legge til at jeg overhodet ikke er den normale eller gjennomsnittlige typen. Jeg er relativt smal og lett i kroppen av natur, og har hatt samme fysikken i ca. 6 år (siden jeg var 17). Selv i perioder hvor jeg ikke trente var jeg god i både 60-meter og løp til 6- på cooper-testen hele videregående... Derfor føler jeg meg ikke helt som typen som ikke er skapt for å jogge, tvert imot..

Jeg tror muligens jeg har økt litt for fort, og at øvelsene fra SATS-timen har vært litt uheldig, særlig fordi jeg er elendig på koordinering av den slags teknikk som ble brukt der. Spørsmålet er bare hva jeg gjør nå. Men jeg satser på spinning på mandag og styrke/elipse i dag. Sistnevnte er bare så kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt mye vondt i kneet mitt i forbindelse med løping, men ble bedre da jeg kjøpte meg nye sko(hurra), og begynte med "forfoot running" :)

Å? Har ikke de ofte dårlig demping? Spørs kanskje på hva som er problemet, men jeg vurderte Nike Free Run en periode, før jeg hørte at det jeg trengte var bedre demping og at Nike Free ikke var anbefalt til løping i det hele tatt.. Gikk derfor til innkjøp av et par fra Adidas med god demping for en drøy måned siden. Men det kommer selvfølgelig an på hvem som snakker. Ser ut som om det blir nok et par på meg etterhvert! ;) Jeg elser å løpe, og vil gjerne fortsette med det. Bra du fikk kontroll på kneet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virker som mange ikke tenker på at løping faktisk er teknisk krevende, i likhet med styrke. Om du kjøper sko med høy hæl og mye demping i hælen, blir du tvunget til å lande med hælen først. Dette er veldig uheldig for knær og hofte. Om du kjøper sko med lavere hæl, lander du automatisk mer på forfot og mellomfot. Det vil kreve en liten tilvenningsperiode, og man vil være rimelig stiv i leggene etter de første turene, men ved å lande lenger frem på foten får ikke knærne og hofta hele støtet. Du demper landinga ganske mye, slik at man er rimelig mye mindre skadeutsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever smerte i kneet selv under for lange jogge turer, helt hvorfor er det mange grunner å velge imellom, for tunge styrke løft, krebøy for.eks .... men som Nano skriver er jogging sikkert mye teknikk, men uansett så utsetter man jo kreet for en del "slag" under jogging. Gode sko er jo must, men selv da kan ikke jeg jogge asvalt, kun i skogen, å det er helt klart det jeg liker best også. Hvis det er vinter kjører jeg elipse maskinen eller tar en kjapp gåtur på tredemølla....

få i deg en del olje, Udos Choise eller noe annen Omega 3 kilde, bra for vonde ledd;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du testet løpesteget ditt f.eks. på en løpelabb butikk? (med speilkasse og video på mølle). Om ikke, så er det et sted å begynne. Riktige sko er alfa omega for å forebygge belastningsskader.

Andre faktorer som kan spille inn er om du har økt mengde betraktelig de siste ukene (for fort?).

Jeg merker selv at om jeg øker for mye for raskt så sier kroppen ifra. Alternativ trening som sykkel er supert. Svømming er også fantastisk trening (men kanskje litt keitete siden det ofte er et helt annet sted enn der man trener ellers..).

Ved å ha litt stigning på mølla sparer du også knærne dine for en del støt belastninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si hva det kan være siden kneet er et komplekst ledd og det kan være flere faktorer som spiller inn. Er det vondt, så må du ihvertfall ikke presse deg for hardt, det kan fort gjøre ting verre! Er det hovent, varmt og rød (eller en av de tre) burde du ta det litt med ro. Veldig ofte slitasjeskader hvis en belaster det feil over tid, som alle andre ledd i kroppen, men viktig å huske på at det bærer mye av kroppsvekta og demper for hvert steg vi tar. Som de andre sier her, sko og teknikk er veldig viktig for å belaste muskler framfor ledd. Ville tatt meg en tur på sportsbutikk og testa hvordan du trør ned med foten, det kan ha mye og si for resten av støtdempinga oppover :) ellers er sykling utrolig bra, lite vekt, mye bevegelse i kneet, men også romaskin om du har tilgang på det (da styrker du jo armene samtidig ;)) . Som Thess skriver, tredemølle med stigning er også en bra ting. Du kan jo og løpe ute i oppoverbakker, intervalltrening er supert om du liker det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si oss gjerne hvor det er vondt:

Seif_knee%20anatomy02.jpg

En veeeeldig vanlig plass er patellar tendon. Ofte kalt jumpers knee.. Merkes lett når man løper-etterpå og ved feks knebøy o.l

Fins en måte å teipe rundt der, men beste er å la det hvile. Når man først har fått det er det ekstremt vanskelig å bli kvitt.

Får håpe at det hjelper med andre sko eller bare å forandre treningsmetodene som de nevner i fleng ovenfor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løping for min del gikk vesentlig bedre når jeg lærte meg forfotsløping som er betraktelig mye mindre belastende for knær da selve stegene bruker leggene som demping fremfor å kveste ankler/knær ved hvert steg. Jeg er utsatt for mange potensielle kneproblemer pga arvelige plager, men forfotsløping kombinert med tung beintrening har bidratt mye til å forhindre plager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du sier du var på en time som trolig hadde øvelser som gjorde kneet ditt utsatt, men den mest sansynlige synderen er nok løpingen selv. Når man løper belaster man hvert kne med en kraft på mange ganger sin egen kroppsvekt opptil tusenvis av ganger pr økt. Kombiner dette med at kvinner har en større q-vinkel enn menn (les artikkelen av fagerli som ble linket til tidligere, og denne), og du har oppskriften på katastrofe.

Hvis ikke du har en veldig god grunn til å løpe (i.e du er konkurranseløper), ville jeg begrenset det veldig. Jogging er ikke effektivt for fettforbrenning, og det er kontraproduktivt for å bygge muskler, så når dette kombineres med kneplager, har det veldig lite for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan også ta en titt på denne om forfotsløping.

EDIT: Og vil bare påpeke viktigheten av riktig skobruk. Bruk egne, egnede sko til løping og bruk dem aldri i andre sammenhenger som hverdagsgange eller løfting. Sko bør også byttes ut ved jevne mellomrom fordi de taper seg pga slitasje (og materiellforandringer selv når de ikke brukes i følge en triathlon-kamerat).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg trener tre ganger i uken og er glad i å kombinere styrke med løping, men har i det siste hatt vondt i kneet regelmessig i forbindelse med løpingen, og gjerne en stund etterpå. Nå har jeg hatt vondt i kneet siden forrige treningsøkt for tre dager siden. Det gjør vondt bare å gå på det, selv om det overhodet ikke er snakk om intense smerter. Noe av det tror jeg også skyldes en treningsøkt hos Sats (NTC Get Strong) for 9 dager siden med mange øvelser som nok kan være uheldig for utsatte knær.

Det jeg lurer på er hva jeg kan utføre av alternativ trening. Hvor mye bedre er for eksempel spinning eller elipsemaskin? Eller burde jeg holde meg borte fra treningen en stund?

Tipper flere her har hatt lignende problemer. Hva skal til før jeg bør vurdere et lege/fysioterapibesøk?

Lett sykling uten så mye motstand eller svømming :) Det er medisin for knær som jeg liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for så mange gode tips! Kunnskapsnivået i dette forumet er helt fantastisk! ;)

Denne uken har jeg ikke fått trent mer enn to ganger, men kneet har blitt litt bedre i det siste. Sørger for å varme opp godt, og har generelt gått over til mye mer styrkebasert trening. Problemet er at jeg "elsker" å løpe (tidseffektivt), men jeg skal selvfølgelig prøve meg frem i tiden som kommer. :)

Jeg fikk testet løpesteget i en sportsbutikk for noen uker siden (pga kneet), og skoen jeg har da kjøpte virker fin med god demping, god oppbygging (ikke for høy hæl) og ganske myk såle, men takk for kommentarer på dette likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si oss gjerne hvor det er vondt:

Seif_knee%20anatomy02.jpg

En veeeeldig vanlig plass er patellar tendon. Ofte kalt jumpers knee.. Merkes lett når man løper-etterpå og ved feks knebøy o.l

Fins en måte å teipe rundt der, men beste er å la det hvile. Når man først har fått det er det ekstremt vanskelig å bli kvitt.

Får håpe at det hjelper med andre sko eller bare å forandre treningsmetodene som de nevner i fleng ovenfor :)

Synes det er litt vanskelig å si, faktisk... Kan være patella, fordi det på en måte er litt lengre opp på kneet. Jeg skal tenke på teknikken fremover og ikke belaste det for mye med løping, og fortsette med de gode styrketreningsrutinene jeg har kommet inn i nå :) Og: takk! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! jeg har vært plaget med knesmerter siden nyttår pga høy belastning med tung bøy og mark over mange mnd, samt mye løping. Det var værst etter løping og bøy. har kuttet ut alt dette som gjorde vondt etter trening, nå siste tiden og smertene er omtrent borte nå, ingen hvilesmerter, kan fint sette med på huk uten å få smerter når jeg reiser meg, ikke vondt på natten lengre, ikke vondt i trapper mer :) hvile og gradvis belastning var det jeg tvang meg selv til...fettprosenten har ikke økt som jeg fryktet først! ;) Jeg burde sikkert gått til fysio eller ortoped, men var så sikker på at de ville jeg meg velmente råd jeg ikke var motivert til å følge, at jeg ville forsøke min egen måte først...hvile og så gradvis gå igang med stabiliserende baseøvelser så frem til at smertene gradvis ble borte... :) så langt har det funket!! :) lykke til, jeg gleder meg til at jeg kan ta tung bøy og løpeturer igjen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i all tid forsåvidt hatt en tung og dårlig løpeteknikk som gjør at man belaster bl.a knær veldig mye.

Etter jeg begynte å trappe opp kardioen samtidlig som å trene bein hardt har ikke det funka.

I går leste jeg på denne tråden og testa det med forfotsløping istede for å lande med hælene først som sikkert 70% gjør, og fyfaen (unnskyld ordbruket) det funker! Blir en helt annen belastning på knæra. Anbefales:)

EDIT: fare for å bli jævlig støl i leggene:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i all tid forsåvidt hatt en tung og dårlig løpeteknikk som gjør at man belaster bl.a knær veldig mye.

Etter jeg begynte å trappe opp kardioen samtidlig som å trene bein hardt har ikke det funka.

I går leste jeg på denne tråden og testa det med forfotsløping istede for å lande med hælene først som sikkert 70% gjør, og fyfaen (unnskyld ordbruket) det funker! Blir en helt annen belastning på knæra. Anbefales:)

EDIT: fare for å bli jævlig støl i leggene:p

blir du støl på forsida av leggene løfter du ikke knærne høyt nok;) ikke daff!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...