Gå til innhold

Vondt i kneet flere dager etter løping


linnii

Anbefalte innlegg

Vel, for de aller fleste personer som ikke er veldig drevne løpere men som har startet å løpe et par ganger i uka så er det bedre å løpe "vanlig" slik du har gjort før, for så å trappe mer og mer opp på forfotløping med barbent-sko. Skal ikke veldig mange km til før du er ganske ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, for de aller fleste personer som ikke er veldig drevne løpere men som har startet å løpe et par ganger i uka så er det bedre å løpe "vanlig" slik du har gjort før, for så å trappe mer og mer opp på forfotløping med barbent-sko. Skal ikke veldig mange km til før du er ganske ødelagt.

Jeg er uenig, ihvertfall for mitt bruk. Det skal sies at jeg ikke er noen langdistanseløper, men det blir noen gode km i uka tur/retur jobb når været strekker til + mølle. Når jeg løp vanlig hadde jeg ofte kjempevondt i knærne og kunne ofte ha problemer med å sove pga verkesmerter i knærne og la derfor fra meg løpingen over lengre perioder. Med forfotsteknikk har jeg verken vondt i knær, lår eller noe annet. Litt støl i legger, lår og mage etter de par første turene, men etter det er har det vært 100% problemfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint og flott for deg. Men jeg vet om et par som ødela leggene helt (snakker en GOD stund uten jogging) på å gå for hardt ut. Løper du med vibram eller bare vanlige joggesko?

Jeg løper med lettvektsko fra Mizuno. (Også småløper jeg mye barfot på gress på sommerstid. ^^ )

Jeg tror det har minst like mye med å ikke kjenne sin egen kropps begrensninger som løpeteknikken når folk skader seg, men det blir mer spekulasjoner og generelle observasjoner enn noe annet.

EDIT: Man må jo naturligvis jobbe seg opp på løping (også når man legger om teknikk) på lik linje som ved styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er nybegynner bør man jo i hvert fall løpe forfot/mellomfot med en gang. Det er det samme som styrketrening. Selv om man klarer å løfte mer i kvartbøy, bør man jo lære skikkelig knebøy med engang og heller trene seg opp der i fra.

En nybegynner i løping vil kjenne det i kroppen i god tid etterpå uansett. Det er ikke farlig å bli stiv og støl i leggene. Verre å få runners knee og andre kne- og hofteplager. Da får de heller begynne med kortere turer og lenger restitusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken av delene :) ? Sko som er beregnet for forfot-løping har jo minimal demping(evt ingen), og sko som har masse demping i hæl(vil gi opphøyd hæl) på skoen og løpestilen blir ikke korrekt. Poenget er jo at en skal springe mest mulig likt som en gjør uten sko, noe som blir vanskelig med et par sko som er laget for å gi demping i hæl. Setning to for at det tærer på helt andre plasser i beina igjen, og om en ikke har løpt litt før, så er sjangsene for skader i starten mye større. Selvfølgelig, en kan hoppe rett på det også, men kan fort gå på en smell.

Det er ikke nødvendigvis slik at sko med god demping i hæl er opphøyd, totalt sett. Jeg ble anbefalt et par sko fra Adidas som var veldig godt oppbygd hele veien, nettopp for å redusere høyden på hælen i forhold til resten av skoen. Kjøpte modellen som kom før den jeg opprinnelig ble anbefalt, og jeg merker den dessverre er noe mindre oppbygd, men det finnes altså sko som justerer for dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange, mange fine innvendinger og tips her rundt løpeteknikk og fottøy - MEN..

Hva med forebyggende øvelser og ikke minst tøying??

I fjord ble jeg med på å melde meg på både halv, hel og ultramaraton uten å ha løpt mye før.. (bare drevet med fotball, håndball osv. )

Rett før maraton og opptil flere økter løping om dagen fikk jeg ekstreme kne-smerter, som var "runners-knee".. veldig likt det som beskrives her..

Det som ble redningen for meg var rett og slett tøying og ising. enkelt og greit. flere ganger om dagen - og alle løpene ble vellykket :))

Tøyer forstatt etter hver gang jeg løper, og mener dette er svært forebyggende. Skjeldent keg kjenner det i kneet nå..

Her er øvelsen jeg sverger mest til.

http://sportsmedicine.about.com/od/flexibilityandstretching/qt/IT-Stretch-B.htm

funker bedre om du legger deg over den bøyde foten med overkroppen..

Denne videoen med øvelser og også veldig bra - og han har med tøyeøvelsen over til slutt, bare en annen vri..

Takk, jeg har faktisk ønsket meg forebyggende øvelser! Skal prøve ALLE øvelsene så fort som mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fornuftig å lese her, skal teste ut forfot løping gog se om det er noe som kan "fikse" leggene under jogging:)

Eg får vondt fremme i leggene når eg er ute å jogger,men når eg spiller fotball så er det ikke noe.

I tillegg har eg i flere år slete med problemer i ene kneet. Er en "smerte" følelse inni kneet.(Pattela tror eg det kan vere),inni på venstre side va knee "skille"

Føler det ble litt mindre smerter etter eg startet å trene ben for en tid tilbake samtidig som eg hadde et års pause ifra fotball. Så vil tro at det er fotballen som tar kneet mitt. Men hvorfor er det bare ene kneet som har tatt skade og ikke begge?=P Og uttøyningen skal testes=)

Sikkert mye rot i dette eg skriver, så gi en lyd hvis noe redigering som e nødvendig =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke fakta kan du begrunne dette med?

Kom over en artikkel som sier litt av det samme som jeg sa.

"Tøft å legge om teknikk

Å knyte på seg et par forfotsko gir deg ikke automatisk et forfotsteg. Løpeteknikken tar tid å legge om.

- Gode løpere lander på forfot. Sprintere er ikke nedi bakken med hælen i det hele tatt. Men for vanlige mosjonister kan det være en ekstra belastning å skulle tenke teknikk hver gang man skal ut og løpe. Forfotskoene egner seg derfor best til løpeentusiastene."

http://www.dn.no/dnaktiv/article2363438.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over en artikkel som sier litt av det samme som jeg sa.

Jeg ser poenget ditt, men jeg er uenig med både deg og deler av artikkelen. DN har ikke så mye å slå i bordet med de heller så vidt jeg kan se, men bare diverse meninger rundt dette. Og meninger i denne sammenheng er og blir meninger, ikke så mye mer. Det blir like mye synsing begge veier og lite fakta, derfor er det like greit å la diskusjonen videre ligge død siden det virkelig bare blir synsing fra begge kanter. Vi har begge fått frem hva vi mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...