Gå til innhold

Vondt i kneet flere dager etter løping


linnii

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har i all tid forsåvidt hatt en tung og dårlig løpeteknikk som gjør at man belaster bl.a knær veldig mye.

Etter jeg begynte å trappe opp kardioen samtidlig som å trene bein hardt har ikke det funka.

I går leste jeg på denne tråden og testa det med forfotsløping istede for å lande med hælene først som sikkert 70% gjør, og fyfaen (unnskyld ordbruket) det funker! Blir en helt annen belastning på knæra. Anbefales:)

EDIT: fare for å bli jævlig støl i leggene:p

Prøvde dette på SATS i går, men det er vanskelig med de skoene jeg har nå. Hva slags type sko har du? :) Har prøvd meg litt frem hjemme, uten sko, og det ER jo ikke naturlig å lande rett på hælene, slik jeg gjør nå! Bank i bordet ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde dette på SATS i går, men det er vanskelig med de skoene jeg har nå. Hva slags type sko har du? :) Har prøvd meg litt frem hjemme, uten sko, og det ER jo ikke naturlig å lande rett på hælene, slik jeg gjør nå! Bank i bordet ;P

Om du skal løpe forfot, må du ha en lettvektsko uten så mye demping i hælen. God demping i hælen tilsier stor høyde på hælen, noe som gjør det vanskelig å lande på forfoten. Selv har jeg disse og er veldig fornøyd. Lander riktignok ikke helt på forfot, men mer mot mellomfoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har forstått bør man ha sko uten demping for forfotsløping for om ikke butter gjerne hælen noe nedi uansett hvor mye du prøver å løpe på forfoten. Mange foretrekker faktisk fivefingers. Anbefaler å ta en tur innom Löplabbet for å få hjelp. Jeg tok en fotanalyse og prøvde litt diverse sko hun fant til løpeteknikken og min type fot. Selv valgte jeg et par lettvekts Mizuno-sko som fungerer veldig fint for min del. Et par for utendørs og et par for mølle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemet - oppstod for 2-3 uker siden. Regner med jeg har løpt for ofte OG for langt. Trodde problemet ville gå over av seg selv, noe det ikke har gjort. Oppsøkte lege i går, og fikk forbud mot jogging, knebøy, utfall - stort sett det MESTE i FIRE måneder fremover. Alle aktiviteter hvor man bøyer og belaster kneet, og særlig det man tror utløste smertene. Han kalte tilstanden for Chondromalacia patellae - og det er en svært vanlig tilstand - såkalt "løpekne". Vil absolutt anbefale deg å oppsøke lege du også, slik at du evnt kan få råd & dåd der. Det var ytterst viktig å ikke fortsette løpinga og/eller belastninger på kneet - i verste fall kan dette bli kronisk, og man kan aldri mer drive aktivt med jogging :-( Nå trenger jeg virkelig råd for hva jeg skal drive med videre - vil ikke miste muskler i beina..... Anybody??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemet - oppstod for 2-3 uker siden. Regner med jeg har løpt for ofte OG for langt. Trodde problemet ville gå over av seg selv, noe det ikke har gjort. Oppsøkte lege i går, og fikk forbud mot jogging, knebøy, utfall - stort sett det MESTE i FIRE måneder fremover. Alle aktiviteter hvor man bøyer og belaster kneet, og særlig det man tror utløste smertene. Han kalte tilstanden for Chondromalacia patellae - og det er en svært vanlig tilstand - såkalt "løpekne". Vil absolutt anbefale deg å oppsøke lege du også, slik at du evnt kan få råd & dåd der. Det var ytterst viktig å ikke fortsette løpinga og/eller belastninger på kneet - i verste fall kan dette bli kronisk, og man kan aldri mer drive aktivt med jogging :-( Nå trenger jeg virkelig råd for hva jeg skal drive med videre - vil ikke miste muskler i beina..... Anybody??

Det må du nesten kjenne litt på selv. Hvor vondt gjør det? Er det bare litt murring når du jogger, har du hvilesmerter, nattsmerter, problemer med å gå og bøye knærne?

Løperkne er vanlig og kan være vanskelig å bli kvitt om du overser plagene, men fire måneder syns jeg var i lengste laget. Det er jo som hvilken som helst annen belastningsskade - du har økt treningsmengden for raskt. Om du kutter ut jogging helt i fire måneder, kan jeg nesten garantere at det ville komme tilbake om du ikke øker gradvis. Kroppen må få venne seg til ny belastning.

Likevel - hør på legen, men om du ikke har smerter what so ever etter fire uker bør du ta kontakt for en ny vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Phu.... Godt å høre.... Fire måneder var veeeeldig lenge synes jeg - men han mente at jeg måtte avstå helt fra løping/jogging/strabasiøse fjellturer i minimum fire måneder, og at om jeg ikke gjorde det så kunne jeg risikere at dette ble permanent (!) Akkurat nå er det vondt stort sett hele tiden, også om natten. Har pushet meg litt, og løpt en del for å "teste" om det faktisk ble verre av det, og det gjør det. Det eneste alternativet jeg har fått til løpetrening, er sykling uten motstand.... Kjedelig. Evnt svømming, men da bare rygg og crawl. Veldig fortvilende! Om noen har noen gode øvelser for lår, legger, rumpe som ikke går hardt ut over kneet er jeg TAKKnemlig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også ta en titt på denne om forfotsløping.

EDIT: Og vil bare påpeke viktigheten av riktig skobruk. Bruk egne, egnede sko til løping og bruk dem aldri i andre sammenhenger som hverdagsgange eller løfting. Sko bør også byttes ut ved jevne mellomrom fordi de taper seg pga slitasje (og materiellforandringer selv når de ikke brukes i følge en triathlon-kamerat).

Er godt mulig det er mindre belastning på kneet å løpe slik, men det blir igjen mer belastning på lårene. Kjenner folk som har løpt på denne måten og rett og slett har slete med rask melkesyre i lårene. Har ingen vitenskapelig bevis på at dette er tilfelle, men min far som også er fysioterapeut påstår at det vil blir høyere belastning på lårene, når du lander på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er godt mulig det er mindre belastning på kneet å løpe slik, men det blir igjen mer belastning på lårene. Kjenner folk som har løpt på denne måten og rett og slett har slete med rask melkesyre i lårene. Har ingen vitenskapelig bevis på at dette er tilfelle, men min far som også er fysioterapeut påstår at det vil blir høyere belastning på lårene, når du lander på den måten.

Jeg personlig har ingen problemer med det. Kan ikke melkesyren komme av andre ting også? Men dersom jeg hadde valget mellom smerter i knærne (som jeg har hatt mye av tidligere) og rask melkesyre i lårene vet jeg hva jeg ville valgt. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig har ingen problemer med det. Kan ikke melkesyren komme av andre ting også? Men dersom jeg hadde valget mellom smerter i knærne (som jeg har hatt mye av tidligere) og rask melkesyre i lårene vet jeg hva jeg ville valgt. :p

Det kan nok komme av flere ting ja :) Ja, er vell ingen tvil der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal løpe forfot, må du ha en lettvektsko uten så mye demping i hælen. God demping i hælen tilsier stor høyde på hælen, noe som gjør det vanskelig å lande på forfoten. Selv har jeg disse og er veldig fornøyd. Lander riktignok ikke helt på forfot, men mer mot mellomfoten.

Takk for tipset! Mine er ganske oppbygd generelt, det var noe av det jeg ble tipset om da jeg kjøpte dem, men de er tydeligvis ikke gode nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går leste jeg på denne tråden og testa det med forfotsløping istede for å lande med hælene først som sikkert 70% gjør, og fyfaen

EDIT: fare for å bli jævlig støl i leggene:p

Hvilke sko brukte du til dette? Om en prøver "forfot-løping" med feil type sko så gir det ikke korrekt løpeteknikk. En bør være en ganske habil løper før en begir seg ut på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke sko brukte du til dette? Om en prøver "forfot-løping" med feil type sko så gir det ikke korrekt løpeteknikk. En bør være en ganske habil løper før en begir seg ut på dette.

Nike joggesko (type "terrengsko"), rimelig mye demping i hælen, for innoverpronasjon (riktig skrevet?). Husker ikke helt hva modellen het.

Nå skal det sies at jeg hadde en forferdelig tung og belastende løpestil før, dette hjalp mye men blir sikkert enda bedre etter jeg får løpt litt mer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det heter overpronasjon. Vil anbefale et par sko som er lagt for forfot-løping, enn et par som har mye demping i hæl. Vibram Five Fingers er relativt populære innad i miljøet, men dette er nok mer for litt mer erfarne løpere. Det å løpe med såkalte "barbent-sko" skal også hjelpe mot pronasjon har jeg hørt. De fleste skomerker har modeller som er lagt for dette. Men du ser jo rimelig svær ut da, og fokuserer vel mer på styrke enn løping tenker jeg - så dette er vel kanskje ikke så viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange, mange fine innvendinger og tips her rundt løpeteknikk og fottøy - MEN..

Hva med forebyggende øvelser og ikke minst tøying??

I fjord ble jeg med på å melde meg på både halv, hel og ultramaraton uten å ha løpt mye før.. (bare drevet med fotball, håndball osv. )

Rett før maraton og opptil flere økter løping om dagen fikk jeg ekstreme kne-smerter, som var "runners-knee".. veldig likt det som beskrives her..

Det som ble redningen for meg var rett og slett tøying og ising. enkelt og greit. flere ganger om dagen - og alle løpene ble vellykket :))

Tøyer forstatt etter hver gang jeg løper, og mener dette er svært forebyggende. Skjeldent keg kjenner det i kneet nå..

Her er øvelsen jeg sverger mest til.

http://sportsmedicine.about.com/od/flexibilityandstretching/qt/IT-Stretch-B.htm

funker bedre om du legger deg over den bøyde foten med overkroppen..

Denne videoen med øvelser og også veldig bra - og han har med tøyeøvelsen over til slutt, bare en annen vri..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke sko brukte du til dette? Om en prøver "forfot-løping" med feil type sko så gir det ikke korrekt løpeteknikk. En bør være en ganske habil løper før en begir seg ut på dette.

Hvilke fakta kan du begrunne dette med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken av delene :) ? Sko som er beregnet for forfot-løping har jo minimal demping(evt ingen), og sko som har masse demping i hæl(vil gi opphøyd hæl) på skoen og løpestilen blir ikke korrekt. Poenget er jo at en skal springe mest mulig likt som en gjør uten sko, noe som blir vanskelig med et par sko som er laget for å gi demping i hæl. Setning to for at det tærer på helt andre plasser i beina igjen, og om en ikke har løpt litt før, så er sjangsene for skader i starten mye større. Selvfølgelig, en kan hoppe rett på det også, men kan fort gå på en smell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setning to for at det tærer på helt andre plasser i beina igjen, og om en ikke har løpt litt før, så er sjangsene for skader i starten mye større. Selvfølgelig, en kan hoppe rett på det også, men kan fort gå på en smell.

Det er etter min erfaring lettere å lære seg riktig løpeteknikk med forfot enn vanlig trampetråkk. Mao tror jeg det vil være minst skadelig å løpe med den teknikken man faktisk mestrer. Og som nevnt lenger oppe vet jeg utvilsomt at jeg ville valgt slitne legger/lår fremfor vonde knær. Muskelvev reparerer seg vesentlig mye lettere enn ledd og brusk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...