Gå til innhold

Spise fisk hver dag


monica

Anbefalte innlegg

Joda, jeg spiser et måltid med laks hver dag, da ca. 150g. Vi blir jo anbefalt å spise fisk 2-3 ganger i uken, det er derfor jeg er litt usikker. Siden jeg ikke kan spise kjøtt og kylling og begynner å bli litt lei av egg så håper jeg at det er sunt å spise fisk hver dag. Da har jeg iallefall litt variasjon i matveien. :)

At anbefalingene er å spise fisk 2-3 ganger i uken er utelukkende fordi dette er et reellt mål for befolkningen som gruppe. Det er ikke dermed sagt at man ikke kan spise fisk hver dag, for det er det ingenting i veien for. Du burde selvfølgelig variere litt på hvilken fisk du spiser, men utover dette er det på ingen måte farlig å spise fisk hver dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At anbefalingene er å spise fisk 2-3 ganger i uken er utelukkende fordi dette er et reellt mål for befolkningen som gruppe. Det er ikke dermed sagt at man ikke kan spise fisk hver dag, for det er det ingenting i veien for. Du burde selvfølgelig variere litt på hvilken fisk du spiser, men utover dette er det på ingen måte farlig å spise fisk hver dag!

Ca. hvor mange spiseskjeer tran kan man ta daglig før man får litt i overkant mye A- og E-vitaminer?

D-vitaminer kan man jo fint pøse på med, men jeg er litt usikker på de to andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører fisk omtrent en gang om dagen sjøl. Men måtte gå fra laks tel torsk etter en stund. Du burde riktig nok huske at du må være forsiktig med å holde inntaket av laks og tunfisk like høyt hvis du har planer om i være gravid. Gjelder strengt tatt bare for gravide, så ikke akkurat noe stress hvis det ikke er et tema haha

Ikke tunfisk og laks for gravide? Hvorfor det? (Ikke at jeg har planer eller noe, bare lurer) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[quote="Konsta

Ikke tunfisk og laks for gravide? Hvorfor det? (Ikke at jeg har planer eller noe, bare lurer) :)

Det er en misoppfatning, men noe sjømat bør man unngå, og da i hovedsak rakfisk, blåkveite over 3kg, hvalkjøtt, selkjøtt, gjedde, ørret over 1 kg, røye over 1 kg, sverdfisk, skater, fiskelever, krabbekjøtt, hummerkjøtt, kamskjell og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er helt trygt for gravide. Man skal unngå det pga fremmedstoffer i fisken.

Laks er også supert under graviditet siden kroppen tappes for EPA og DHA. Men man bør aller helst spise fersk fisk eller fisk med god holdbarhet siden det er en bitteliten fare for listeria (listeria i laks i Norge er minimal uansett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca. hvor mange spiseskjeer tran kan man ta daglig før man får litt i overkant mye A- og E-vitaminer?

D-vitaminer kan man jo fint pøse på med, men jeg er litt usikker på de to andre.

En ss tran inneholder ca 2/3 av anbefalt dagsinntak av A-vitamin og 2,5x anbefalt dagsinntak for E-vitamin. Hvor mange ss man kan ta hver dag vil variere fra person til person, siden alle har ulik tålegrense, men det skal vanskelig gjøres å få i seg farlige mengder, da det er rimelig gode sikkerhetsmarginer innlagt i anbefalingene! Jeg ville likevel valgt et annet omega-3-tilskudd, så slipper du å bekymre deg.

Tror det er pga faren for for høy konsentrasjon av tungmetaller, noe som kan skade fosteret. Men tunfisk på boks er visstnok OK.

Det er de minste tunfiskene som hermetiseres, altså de som har samlet tungmetaller over en kortest periode. Derfor skal det være rimelig trygt, men gravide skal likevel være litt forsiktig, da til og med små doser kan skade fosteret. Så man trenger ikke å spise tunfisk hver dag når man er gravid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Målet mitt er ikke å gå ned i vekt. Er 163 høy og veier 53kg. Trener styrke 3 ganger i uken og prøver å gå litt opp i vekt. Spiser også lavkarbo. Pleier å spise 3 egg med masse grønnsaker til frokost, et måltid med fisk/laks og grønnsaker og to måltider til med egg/grønnsaker. Noen fortalte meg at det kan være farlig å spise laks hver dag og at jeg burde bare spise det 2-3 ganger i uken. Blir trist bare av tanken! :(
Jeg kan jo begynne med at jeg er en lekmann, så er det sagt!

I min verden, så forteller ren logikk meg at hvis jeg kan overleve i 35 år på mer eller mindre kun kjøtt, så ser jeg ingen grunn til at andre ikke kan leve livet ut på kun fisk, fisk skal jo liksom være hakket sunnere? Det var jo uansett stort sett det kosten bestod av i Noreg for noen år siden (6 dager i uken eller noe).

Lurer på om du litt forsiktig skal be "noen" om kildehenvisning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de minste tunfiskene som hermetiseres, altså de som har samlet tungmetaller over en kortest periode. Derfor skal det være rimelig trygt, men gravide skal likevel være litt forsiktig, da til og med små doser kan skade fosteret. Så man trenger ikke å spise tunfisk hver dag når man er gravid!

Jeg støtter teorien der noe, men det foreligger resultater som viser negativ korrelasjon mellom fiskestørrelse og konsentrasjoner av metaller og halvmetaller. Dem begrunner dette med av mindre fisk har behov for mer oksygen grunnet mer intensive aktiviteter, ergo. filtrerer dem mye mer vann gjennom gjellene, som igjen er organet som hovedsakelig tar opp metaller/halvmetaller osv.

Hvis dette ble uklart for noen, så har kinesere vist at mindre fisk har større konsentrasjoner av metaller (tungmetaller) enn større fisk. Så den vanlige teorien med bioakkumulering, biomagnifisering osv. stemmer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken fisk er det snakk om, og hvor i verden?

Skal sjekke når jeg kommer hjem. Antar det i dette tilfelle vil være en karpefisk, men skal sjekke.

Trur forøvrig forsøket ble gjennomført i den største provinsen i Kina når det gjelder gruvedrift og metallutvinning. Trur den heter Hunan eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er også en grunn til at det anbefales 2-3 ganger i uken, og ikke "så mye som mulig" ;)

ja, selvsagt, men hvem orker å spise laks tre ganger om dagen? Så det er ikke noe vits i å poengtere det. Å spise mest mulig anbefales sjelden fordi man burde spise variert. Spiser man bare e'n type fisk er det ikke plass til andre matvarer som inneholder andre næringsstoffer man også trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, selvsagt, men hvem orker å spise laks tre ganger om dagen? Så det er ikke noe vits i å poengtere det. Å spise mest mulig anbefales sjelden fordi man burde spise variert. Spiser man bare e'n type fisk er det ikke plass til andre matvarer som inneholder andre næringsstoffer man også trenger.

Det handler nok litt om dioksininnholdet, spesielt i fet fisk. En porsjon på 200g laks dekker blant annet ca 30% av tolerabelt ukentlig inntak av dioksiner. Nå skal det sies at det er ganske store sikkerhetsmarginer her, sånn at det nok hadde gått helt greit å spise laks hver dag i lang tid, men poenget mitt er at det er en grunn til at anbefalingene er som de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest om dioksiner før, så takk for det. Her fant jeg at det ikke bør inntas laks (fet fisk) oftere enn to ganger i uka faktisk, at små mengder er farlig, kreftfremkallende. Miljøgifter i laks negativt selv i små mengder - Apollon

Men angående kvikksølv er ikke laks ille, da er tunfisk verre Fisk og kvikksølv

Godt jeg ikke orker å spise mer enn 100 g i uka av fet fisk, da , torsk er tryggere,ser det ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke om det foreligger en sammenheng, men mer eller mindre alle problematiske organiske miljøgifter er upolare (lipofile), og vil heller akkumulere i fettvev, enn å bevege seg i vannet. Så dioksiner, furaner, PAH, PCB, DDT, DDD,DDE, perfluorerte HC's, alt du egentlig kan tenke deg, vil jeg anta har lettere for å akkumulere i feit fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...