Gå til innhold

Hvor hardt presser du deg?


Ida86

Anbefalte innlegg

Jeg blir ofte observert liggende med bena høyt mellom knebøysettene mine. Tunnelsyn er ikke uvanlig, og trapper er ofte umenneskelige hindringer på vei hjem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man går jo på trening for å bryte ned, ikke riste støv av musklene. Jeg presser megselv tidvis til svimmelhet og utmattelse, og enda tror jeg at jeg har mer å gå på når jeg trener alene, hadde nok klart å presse ut en rep eller to til med en motivasjonsfrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å søke etter en liknende tråd, men jeg kunne ikke finne noen.

Egentlig er spørsmålet mitt ganske enkelt, hvor hardt presser du deg under trening?

Jeg blir uvel etter trening, og idag måtte jeg ha hjelp ut av styrkerommet grunnet hard trening av beina. Kunne nesten ikke gå, og klarte så vidt å gå ned trappene fra gymmen når jeg var ferdig. Er det bra å presse seg så mye?

De gangene jeg trener meg PT får jeg skryt for at jeg gir ALT, jeg forstår på henne som at hun syntes det kun er bra å presse seg så langt. Hva syns dere? Og når gir du deg?

fortsetter du sånn hver eneste økt blir du fort overtrent. Det ble jeg. Men merket at det stort sett bare var beinøktene som gav slik effekt. Det er supergodt å ta seg helt fullstendig ut, men ikke like gøy når du nesten må bæres hjem...står oftest i relasjon til mentale krav og dagsform, på en dag du er sliten og tar deg ut slik du normalt ville greid fint, kan du godt enda med kvalme, blodsmak og tunnelsyn....Har lært meg etterhvert å kontrollere behovet for slite meg helt ut, lært givinsten av å tvinge meg til roligere økter innimellom istedet for å ufrivillig rase ned i styrke pga overtrening...Har snudd den kvalm-trenden over til at jeg heller forsøker å presse meg til 2-3 ekstra reps på slutten av det siste settet, selv om det ikke alltid var dagsplanen, sånn småpressing er bare bra;) Du finne ut av det, tøff er du iallefall!! :thumbsup:

...og skrytesitatene fra østereuropeiske 70-talls monstre er fine på dager da psyken er svakere enn muskulaturen, ikke omvendt;) "i dont quit when i am tired. I quit when i am done! " ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at du får ut akkurat det du legger inn. Så vil du ha resultater så må du også legge inn hardt arbeid, og med fysisk (og psykisk) trening så handler dette om å flytte egne grenser og stadig pushe på for å klare mer.

Det skal gjøre vondt, det betyr at man gjør noe som fungerer ;)

Nå pleier jeg å se an dagsformen selv, samt at jeg nødvendigvis ikke pusher meg så hardt om jeg har trent 2 timer allerede. Men det er fortsatt ingen unnskyldning for å være "lat", med mindre vekter på stanga kan man fint kjøre raskere og mer eksplosive sett.

Go hard og go home :D

post-3623-14440834657705_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere kjørte jeg intervaller til jeg kasta opp. Etterhvert kjørt jeg mer og mer på puls.

Har vært oppe i 196 i puls på sykkel rett ved Holmekollen kafé og da sa det bare stopp. På intervall har jeg vært oppi 195 uten å få problemer. Har ligger i gjennomsnitt på 192/193 i puls i 13/14 minutter uten problemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster aldri opp etter trening, men jeg er sliten og jeg er så sliten at jeg ikke får inn mer løft. Men jeg trener aldri så mye at jeg må ha hjelp ut av styrkerommet, da har man trent litt for hardt, synes nå jeg. Jeg skal tross alt gå hjem en halvtime også...Jeg har trent til jeg er så sliten at jeg har lyst å kaste opp, men det skjer aldri at jeg faktisk kaster opp. Jeg er flinkere til å presse meg når jeg har folk som presser meg, men også litt fordi da kan jeg gjerne ta litt ekstra vekter på, for klarer jeg det ikke så har jeg noen som kan hjelpe meg :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fortsetter du sånn hver eneste økt blir du fort overtrent. Det ble jeg. Men merket at det stort sett bare var beinøktene som gav slik effekt. Det er supergodt å ta seg helt fullstendig ut, men ikke like gøy når du nesten må bæres hjem...står oftest i relasjon til mentale krav og dagsform, på en dag du er sliten og tar deg ut slik du normalt ville greid fint, kan du godt enda med kvalme, blodsmak og tunnelsyn....Har lært meg etterhvert å kontrollere behovet for slite meg helt ut, lært givinsten av å tvinge meg til roligere økter innimellom istedet for å ufrivillig rase ned i styrke pga overtrening...

kanskje et dumt spørsmål men here we go...

kan man miste muskelmasse og/eller styrke ved overtrening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min filosofi er at hardt arbeid lønner seg. Drar jeg hjem etter en treningsøkt og mener at jeg ikke har presset meg hardt nok har jeg dårlig samvittighet.

Men det har også noe å si hva slaks program du følger, noen ganger i begynnelsen av nye progammer legger jeg igjen 2-3 sett i reserve på repetisjonene, slik at jeg skal holde fremgangen gående.

Er vant til følelsen av å være kvalm og svimmel etter tunge sett (faktisk så vant, at jeg får dårlig samvittighet hvis jeg ikke blir litt småkvalm). Tror disse youtube videoene av bodybuilding har fått meg til å tenke sånt. Jeg har også beinøktene, de er ofte hardere og jeg sliter med å komme med hjem etterpå :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen ganger er jeg god på å presse meg selv, mens andre ganger er jeg dårlig. Kommer an på dagsformen slik som andre nevner, og med årene har jeg blitt flinkere til å kjenne etter hvor langt jeg kan strekke strikken.

Jeg prøver å la være å trene så hardt at jeg blir kvalm og ikke kan bruke muskelgruppene rett etter trening. Klart man får gelebein etter beinøkt slik at det er tungt å gå i trappene, men det skal ikke gjøre vondtvondt.

Overdrev en gang med ryggtrening og tok armhevinger etterpå, noe som resulterte i legebesøk hvorpå legen ser på latsen og sier: Oi ja, her har det skjedd noe :p Var så hoven og øm at alt gjorde vondt, så nå har jeg lært.

Bruker samme tankegangen med styrketrening som jeg gjør når jeg tøyer. Det skal kjennes, men ikke gi intens smerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det spørs på hvor mye hver enkelt tåler. Når det kommer til vektløfting med tunge vekter og presse seg hardt så kan det være litt blanda. Det kan gå galt.

Hvis jeg trener hardt med høy intensitet så blir jeg bare kvalm. Ikke bare etter trening, men senere utover mot kvelden også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...