Gå til innhold

Knebøy vs frontbøy


kristina

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ei 24 år gammel jente som lurer litt på hva som er mest effektivt av knebøy og frontbøy. Hva er forskjellen på disse to øvelsene? Er det mulig å ta frontbøy i smithmaskin. Har prøvd, men det ble noe knotete.

Når det kommer til chins, er nedtrekk en like effektiv øvelse for oss som ikke greier en engang, kan dette være plassen å begynne?

Hva er deres erfaringer på disse øvelsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ser på bevegelsen du gjør i nedtrekk og chins så er den helt lik. HVis man greier chins er det helt klart det beste, men nedtrekk er nok det beste alternativet når chins er for tungt. Eksentriske chins (hoppe opp og bremse ned) er også et godt alternativ.

Knebøy og frontbøy er i utgangspunktet den samme øvelsen, men stangplaseringen gjør at du trener mer forside lår på frontbøy fordi du må holde overkroppen rettere. På knebøy så har du muligheten til å bøye overkroppen lenger frem som aktiverer sete og bakside i større grad.

Personlig ville jeg ha lært meg frontbøy for å så gå over til knebøy når teknikken sitter.

Det er bedre å kjøre begge øvelsene med fri stang. Du må nok kanskje bruke noen økter før den sitter ordentlig, men du kommer ikke til å angre på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frontbøy=mer fremsiden av lår og musklene mellom skulderbladene isometrisk om du har olympisk grep.

Knebøy= avhengig av beinstilling og stangplassering, mer rumpe, bakside lår og rygg.

Vil det være gunstig å trene frontbøy og knebøy i samme økt? Ene dagen på treningsprogrammet mitt har jeg kun frontbøy, men syns det ble litt lite trening på bein den dagen. De resterende dagene har jeg minst to øvelser (trener styrke 4 dager pr uke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plyo synes frontbøy er topp for quads-kontakt. Kjennes veldig godt, og du kan gå superdypt uten balanseproblemer. Men Plyo ikke fått noe særlig tak på max-løft i frontbøy. Besvimer hver gang han prøver 160 kilo+, og daglig leder Harald liker ikke lyden av 160 kilo som går i gulvet fra 160 cm høyde... Med fare for å virke selvopptatt, her er Plyo med noen serier frontbøy. Dette er etter hans mening det klart beste grepet for mengdetrening i frontbøy, da det er lett å kjøre gode serier med bra teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til nedtrekk som trenes i en åpen kinetisk kjede, trenes chins i en lukket kinetisk kjede. Dette har flere fordeler, blant annet at øvelsen blir mer funksjonell. Du får også trent nevromuskulær kontroll og stabilitet på en helt annen måte. Når det er sagt, kan man fint kombinere øvelser i lukket og åpen kinetisk kjede, evt. starte med en øvelse som nedtrekk, og så gå over til chins når man blir sterk nok.

Om det uansett bare er styrken det skorter på, ville jeg brukt elastiske bånd rundt racket - slik at jeg likevel kunne kjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Hvor mye svakere er det normalt å være i frontbøy vs knebøy? Kjører serier med 5x60 kg på knebøy, men måtte ned på 40 kg i frontbøy for å klare fem repitisjoner. Det var jo litt demotiverende å ta av så mye vekt :p

20-30% mener eg å ha lest en plass.

Det stemmer bra på meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting i veien med å begynne med frontbøy og gå over til vanlig bøy. Liker ikke å gjøre det omvendt, men er bare å prøve.

Jeg trente vanlig knebøy en stund, men fikk faktisk beskjed fra pt om å variere med front.

Men, jeg må si jeg får vondt i skulder bare jeg varmer opp av stangen. Jeg trosser det noen ganger og slenger på vekt, og har har ganske bra blåmerker dagen derpå :-/ Får ikke det samme problemet med knebøy, selv uten pute. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...