Gå til innhold

Ris-tråden


Andy

Anbefalte innlegg

Føler ris fortjener en egen tråd!

Har et par spm jeg kan begynne å fylle denne tråden med.

1) Hva er den store (kvalitets)forskjellen på hurtigris, fullkornsris og vanlig ris og fordeler/ulemper?

Når det kommer til fullkornsris leste jeg et sted at "Skallet på kornsortene inneholder dvs stoffer som hemmer opptaket av mikronæringsstoffer", noe som er ulempen med fullkornsris. Veit ikke om dette er bull eller ikke, så trenger litt andre synspunkter på det. Er visst fytater som er problemet. Hva med hurtigris? Er det noe bøll med det også? Fått med meg at man visstnok skal holde seg unna det, men aldri fått med meg grunnen til det..

2)Hva er godt å blande sammen med ris og kjøtt for at det ikke skal bli så tørt og kjedelig, og gjøre det mere smakfullt? Sauser etc. Sett bort i fra soyasaus. Sur-søt chilisaus er også prøvd. Helst noe som ikke er fullt av kcal og fett. Litt karbs kan jeg tåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vel ikke det beste risen det nei. Ser Børge heller ikke er noe fan av fullkorns.

Muttern har en riskoker, tupperware eller noe skit. Tar den vanlige risen på 10 min i mikroen. Noe sier meg at det kanskje ikke er helt bra å koke ferdig risen på halve tiden? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2)Hva er godt å blande sammen med ris og kjøtt for at det ikke skal bli så tørt og kjedelig, og gjøre det mere smakfullt? Sauser etc. Sett bort i fra soyasaus. Sur-søt chilisaus er også prøvd. Helst noe som ikke er fullt av kcal og fett. Litt karbs kan jeg tåle.

Er vel ikke helt det du spør om men, dette blir et nydelig rismåltid:

'stekt ris'

Kok ris. Avkjøl den (evnt. kok for mye til middagen dagen iforveien og sett i kjøleskapet)

Bruk wok, evnt. stekepanne med høy kant (selvfølgelig funker det med gryte),middels varme. Se ann hva du bruker om du må ha litt olje i panna.

Knekk egg i panna, rør om.

Når eggene er blitt ganske faste i konsistens tilsett fint kutta vårløk.

Stek i snaut ett par min, mens du rører om.

Tilsett salatkylling/grillakylling(uten skinn) eller liknende (helst ikke den tørreste typen) som er kutta i biter, (Biter = typ 1x1 cm ca.).

Stek i snaut ett par min,mens du rører om.

Tilsett litt grønt, erter, mais, gulrot (passer best med grøntfor av den litt 'søtere' typen, eller bare drit i grønt, ta en multivitamin :whistling: )

Stek i snaut ett par min, mens du rører om.

Tilsett så skinke (alla typen vanilg kokt, ikke røkt/servelat eller slikt), kutta i biter.

Tilsett så den kokte kalde risen, stek i ca 5 min (lenger tid jo mere ris),rør om av og til.

Tilsett så reker det siste minuttet (skal bare akkurat bli varme)

Server med soya saus!

Unrelated, men fullkornsris er faktisk noe av det vondeste man kan spise. Kan ikke fordra skiten.

Tar gjerne i mot praktiske tips for å koke ris på vanlig måte. Det går alltid galt, så går jeg tilbake til boil in bag.

Hvordan får du det å koke ris til å gå galt? :confused:

Kok opp vann, dobbel mengde i forhold til ris, ha i litt salt, ha i ris, sett ned varmen på plata til rett under middels, kok i 20 min (evnt. annen angitt tid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv riskoker som jeg lemper 125g ris i og 8dl vann hver morgen. Så mens jeg surrer med tannpuss, kyllingsteiking og grøtspising så blir risen perfekt kokt. Basmatiris er mitt valg fordi back in the days når GI var i ilden så fant vi ut at det var den med lavest GI. Pluss den er god og lukter popkorn! Eneste minus er at med 125g på et måltid så blir jeg en liten (les: stor) gassballong i den neste timen.

Byggris har jeg testet litt ut i det siste, misliker at jeg bare finner den i boil in bag på butikkene rundtom her. Men smaken var overraskende god og det passer bra med en slik pose eller to når jeg har for lite karbo i gryteretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riskoker er et must i ethvert hjem. Clas Ohlson har en til 299 som også har innlegg for damp koking av grønnsaker.

Men Stig, 125 gram ris og 8 dl vann? Det hørtes fryktelig mye vann ut. Jeg bruker like mye vann som ris i dl. Normalt 2 kopper ris (260 gram) og 2 kopper vann til dagsforbruk av meg og min kone.

Andy. Rød curry pasta er glimrende for raske retter med ris og kjøtt (tunfisk blir også bra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at GI øker når du koker så lenge da :p

Like deler vann og ris er ihvertfall standard oppskriften for normal konsistens ris. Men klart om man liker den ekstra klistrete så kan man ha mer vann i. (kanskje du burde prøve glutinous rice..? (klebrig ris, sticky rice))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVA! Øker GIen? Da spiser jeg den rå!

Oh, sticky rice høres ut som absolutt er noe for meg. Må sjekke butikken i kveld, takk.

Kjøpes på asiatiske butikker. Veldig god til oppkarbing da den smaker litt søtere enn vanlig ris og veldig god sammen med kjøtt som er krydret litt. Kan ikke brukes til gryteretter eller wok og vil ikke blande seg med andre ting da den er skikkelig sticky...

Den kan tilberedes som vanlig ris i riskoker, men blir best om den dampkokes. Da må den bløtlegges 3-4 timer eller helst over natten i kjøleskapet i vann. I riskoker trengs ikke bløtlegging, men blir litt mykere enn når den dampkokes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler ris fortjener en egen tråd!

Har et par spm jeg kan begynne å fylle denne tråden med.

1) Hva er den store (kvalitets)forskjellen på hurtigris, fullkornsris og vanlig ris og fordeler/ulemper?

Når det kommer til fullkornsris leste jeg et sted at "Skallet på kornsortene inneholder dvs stoffer som hemmer opptaket av mikronæringsstoffer", noe som er ulempen med fullkornsris.

Fullkornsris har vel ikke skall? Men den er ikke polert. Villris har skall. Synes fullkornsris er bedre enn hvit ris jeg. Men ris er godt uansett. Oh, alt for glad i ris.

Riskokeren er din venn. Den gjør aldri feil. ;)

(De billigste versjonene koster bortimot ingenting.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke fullkornsris annet enn i boil in bag her! vet de finnes, men har ikke funnet det på noen av "våre" butikker :/

Synes det smaker mye bedre enn hvit ris, samme med villris, kjempe godt.

Bygg ris har jeg smakt en gang, og det var utrolig godt! Men dette finner jeg heller ikke så mye. Tror jeg får ta en lete runde. Har også spist kvinoia (husker ikke hva det heter, men noe a'la dette, noen som vet det nøyaktig??)

Det er iallefall kjempe god erstatter til ris! og sunn :D masse bra mineraler i denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en megapose med sweetrice på butikken for to år siden. Har enda ikke klart å tilberede risen på en god nok måte enda. Jeg hiver 2 dl ris, 4 dl vann og en dæsj salt. Koker opp og setter så ned temp. til middels og har over lokk. Likevel får jeg det aldri til. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig. Gleder meg til jeg får spist opp risen og kan kjøpe boil in bag igjen :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så denne oppskrifta på Hellstrøm rydder opp. Ikke testa selv ennå, men høres jo rimelig godt ut!

Man trenger:

  • Basmatiris etter behov (1 del ris, 2 deler vann)
  • 1 løk
  • 1 sjalottløk
  • 3 hvitløksfedd
  • 1 ss olivenolje
  • 1 kanelstang
  • 1 neve nøtter
  • 1 neve rosiner
  • 1 vårløk
  • Litt mynte, koriander eller annen ønsket urt

Fremgangsmåte:

Finhakk løk, sjalottløk og hvitløk og fres det i olivenoljen i en stekepanne. Vask risen og fres den oppi samme panne. Kok så risen sammen med kanelstangen i ca 12 minutter. La det svelle under lokk. Tilsett deretter nøtter, rosiner, vårløk og urter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke fullkornsris annet enn i boil in bag her! vet de finnes, men har ikke funnet det på noen av "våre" butikker :/

Synes det smaker mye bedre enn hvit ris, samme med villris, kjempe godt.

Store ICA-butikker (Maxi, feks) har relativt rimelig fullkornsris. Billigere enn å kjøpe boil in bag hvertfall. Ellers, let på asiatiske matbutikker :)

Edit: Og det heter quinoa, hvertfall på engelsk, vet ikke om det finnes noen kreative fornorskinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store ICA-butikker (Maxi, feks) har relativt rimelig fullkornsris. Billigere enn å kjøpe boil in bag hvertfall. Ellers, let på asiatiske matbutikker :)

Edit: Og det heter quinoa, hvertfall på engelsk, vet ikke om det finnes noen kreative fornorskinger.

Der\t var DET det heter, takk :D da skal jeg ta en leterunde asap:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar gjerne i mot praktiske tips for å koke ris på vanlig måte. Det går alltid galt, så går jeg tilbake til boil in bag.

Min erfaring med jasminris fra Rema 1000 (og sikkert all annen hvit ris) er 1 del ris og 1 1/2 del vann. Litt salt (1 ts?), vent til det koker opp, skru ned til laveste varme, dekk til med lokk og kok i 16 minutter. Bruk gjerne en god kasserolle med teflon-belegg, så ting ikke kleber. Blir bra resultat hver gang.

For å jazze opp risen har jeg god erfaring med følgende:

1-2 buljongterninger i vannet

Blande inne en neve spinat/vårløk når risen er ferdig

Masse gurkemeie for fin farge (lite smak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...