Gå til innhold

Pulsklokke - tips


Espen

Anbefalte innlegg

Tenker slå meg løs med en pusklokke. Aner INGENTING om dette emnet, men har ikke akkurat overlyst til kjøpe den dyreste som fins, om det ikke er nødvendig. Påenget er å kjenne litt på om intensiteten i aktiviteten er "slik " eller " sånn ". Tenker da på "hverdagsaktiviteter" som: bære betong i bøtte, skuffe pukk på gårdsplassen eller kjøre vekk 3 traktorhengere med jordmasser. For ikke snakke om, vedhugsten; min personlige ZEN-opplevelse...

For dere treningsflinke, se bort fra faktum om at jeg jukser, ved å gjøre aktiviter som er nyttige istedet for å så på et studio i grelt lys å pumpe som resten av dere. Jeg trives med å laste stein i trillebåra for hånd, og kjøre det gårdsplassen rundt for å dumpe deg, men er egentlig veldig nysgjerrig på hva effekt det egentlig gir.....

PS - jeg har til målsetning å kjøre minst 4 økter trappestep a 40 min, og minst 4 økter a 25min med vektkula pr uke også. Igjen - interessant å måle effekten...

Så; kan noen anbefale en rimelig modell som FUNKER for en noob ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en polar FT40, og er veldig fornøyd med den. Den har alt man trenger, men ikke for mye (etter min mening). Eneste minuset (hvis jeg skal være veldig kritisk) er at man ikke kan dele inn økter i arbeidsperioder, men den går kontinuerlig fra start til stopp. Kan pause den, men selve registreringen blir samlet.

Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en polar FT40, og er veldig fornøyd med den. Den har alt man trenger, men ikke for mye (etter min mening). Eneste minuset (hvis jeg skal være veldig kritisk) er at man ikke kan dele inn økter i arbeidsperioder, men den går kontinuerlig fra start til stopp. Kan pause den, men selve registreringen blir samlet.

Anbefales!

Og hvis man liker å vase rundt i skogen, som meg, så har ikke FT40 GPS. Men den fungerer utmerket, er veldig fornøyd med den selv. Jeg tror det er en av de rimeligere og enkle modellene til Polar. (Vet ikke hva min kostet, det var en julegave.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha gps så velger du Garmin,

Klarer du deg uten så fungerer Polar (Har gps-modul vedsiden av) sine veldig bra de også.

Liker du å føre statestikk på pcen ville jeg iallefall sørget for å kjøpe en pulsklokke hvor du har muligheten til å laste opp på data/nett :)

Har både Garmin edge 500 (sykkelcomputer) og Polar Rs300, fornøyd med begge to :)

Har også et Polarbluetooth-belte som fungerer til Androidtelefoner, så det er også en mulighet. (selvom bluetooth ikke er like "real-time" som signalene til de normale pulsklokkene) så funker det bra sammen med feks Endomondo!

Viktig å sette seg inn i bruken av den også, får så mye mer igjen for det. Finn makspuls og les litt om sonetrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Je g hørte på tipsene, og dro med godt mot til XXL for å skaffe meg en begynnermodell. ALLE begynnermodellene ( de med lavest pris ) var " utsolgt" pussig nok. De hadde selvsagt godt med dyrere modeller på lager, fra 2000kr og oppover, langt mer enn jeg hadde tenkt bruke. I frustrasjonen kjøpte jeg en billig noname-sak på Clasohlson. Den får jeg ikke til å fungere, mao på`n igjen i ettermiddag eller mandag. :confused:

Noen ganger er jeg så smart at jeg lurer tilogmed meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnitaS :

Har vært borti mye pulsklokker med gps, og touch-opplegget til garmin er helt elendig. Så det vil eg aldri anbefale til noen.

Men en klokke som er rimelig og har gps er Garmin Forerunner 305! Den anbefales!

Jeg har min tredje slik nå. (La den ene på biltaket før eg kjørte avgårde, den andre glemte jeg igjen langt oppå vidden)

Har aldri hatt noe tull med den, solide knapper, god bakgrunnsbelysning og enkel meny.

Pris: 1295,-

Suunto vil jeg ikke anbefale, og polar har forsatt ikke klart og gå gps inn i klokka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Polar FT80, som er en pulsklokke med styrketreningsfunksjon. Det er toppmodellen i FT-serien, så kostet 2599 når jeg kjøpte den. Tror den ligger på knappe 2000 nå. Man kan ha fotsensor/GPS-sensor i tillegg dersom man ønsker det (jeg har fotsensor og er veldig fornøyd!). Det kan man også med modellen under, FT60. Polar har veldig god og kjapp service, og man ordner alt selv så man slipper å gå gjennom en butikk som ofte tar mye lengre tid. Jeg fikk gratis, nytt pulsbelte når jeg sendte inn klokken min på service nå i høst.

Jeg er helt avhengig av pulsklokken min, og gjennomfører ikke en eneste treningsøkt uten. Veldig interessant å se utviklingen over tid og hvordan man ligger an når man trener. Liker også veldig godt polarpersonaltrainer.com, verktøyet man bruker for å se på treningsøktene sine osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok - dette er jo noe skulle ønske hadde visst FØR kjøpte klokke....:p

Den jeg har er en Forerunner 405 cx, som vel skal være en forbedring fra 305? (Forskjellen på 405 og 405cx er visstnok kun at cx kan lese av kcal forbruk (som vi har sett i en annen tråd, at blir noe unøyaktig..). Det visste jeg heller ikke før kjøp....Skjønner ikke helt hvorfor det gjør cx mer egnet som pulsklokke for sykling, slik Garmin markedsfører den som, men hva vet vel jeg..) Uansett - innser at har betalt for masse dill som verken funker eller trenger. Hører med til historien at valgte pga - hold deg fast - fargen...I tillegg til bruksområde, seff..:) Neste gang blir det kanskje 305 - takk for råd! Evt alternativt: klokke med store tall og manuell avlesning av puls...ha ha ha

Ja markedsføringen til Garmin forstår jeg heller ikke. Jeg hadde flere kollegaer i forsvaret som alle var opptatt av trening, og fikk prøve noen forskjellige før eg endelig tok ett valg.

Touch funksjonen ble vrien når man var våt,svett. Skjermen var litt liten, så når man løper ser man knapt hva som står.

305`en har store tall, og er ganske enkel og bruke under løp.

305`en har jo fått en arvtager, som er 310XT. Men nesten dobbelt så dyr, og det eneste som er "endringen" er at den tåler vann, noe som er bra for den som svømmer eller driver med triathlon. Det som er idiotisk med den, er at GPS-Signalet fungerer meget dårlig i vann. Så da er jo poenget vekke igjen. ;)

Ble mye pulsklokke-info her nå, men vil bare komme med gode tips :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Suunto T3D. Veldig fornøyd. Dette er den eneste klokka jeg har sett der man kan se pulsen og stoppeklokka samtidig på displayet - noe jeg synes er en stor fordel :)

Et tips når du skal kjøpe pulsklokke: bruk kelkoo.no! Prisene varierer noe enormt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...