Gå til innhold

mulig å gå fra spurvekropp til muskelkropp uten gjennom "bulke"periode?


Kristinea

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå er jeg ingen treningsekspert, men kan prøve å gi et noenlunde fornuftig svar.

Såkalt leangaing, øke i fett% og muskelmasse så det harmonerer hele veien er en fin metode å bygge styrke på. Man spiser nok til å opprettholde energibehovet, og kan derfor bygge muskler uten sultfølelse. Det tillater kroppen til å bygge muskler uten å la det gå på bekostning av energilagrene en allerede har i kroppen. En burde kutte ned på søtsaker så næringsstoffene man får i seg kommer fra sunne matvarer. Det er slik jeg har gjort det siden jeg begynte å trene, men har aldri planlagt å øke slik. Jeg spiser det jeg mener er nødvendig for muskelbygging og det er tydeligvis nok til å beholde det lille underhudsfettet jeg allerede har.

Bulk er en ganske effektiv måte å bygge styrke på. Solid energioverskudd og knalltrykk på hver eneste trening. Kroppen lider aldri av underskudd, og man trenger ikke være så knipen på hva man spiser, så lenge man får i seg nok kcal og proteiner fra sunne matvarer. En relativt avslappet kostholdsplan. Det negative med bulk er å skrelle av seg fettet. Det krever en streng diet der man må være relativt obs på hva man putter i munnen. Deff kan føre til økter der man føler seg slapp og helt uten trykk, avhengig av hvor stort underskuddet er. Tap av muskelmasse og også en bivirkning under streng deff, men produktet man sitter igjen med er trolig større enn med leangain.

Jeg vet ikke hvor stor forskjellen i hvor mye muskelmasse man legger på seg med leangain vs bulk er, men det som er sikkert er at begge deler er effektive metoder for å øke i styrke, men ved bulk vil man trolig øke såpass mer i muskelmasse at det er en stor fordel siden det er en utbredt og populær metode av kroppsbyggere. Jeg tror man får mest igjen for leangain hvis man ikke er 100% dedikert og har planer om konkurranse, men det avhenger veldig på hva du har lyst til selv.

Hvis det er noen med god peiling som mener jeg tar feil beklager jeg villedelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JA! Noe voldsomt kalorioverskudd med resulterende voldsom økning i fettprosenten er for folk flest bortkastet tid og energi. Det krever mye tid, tålmodighet og kunnskap å legge på seg muskelmasse uten fett. Men hadde jeg visst hva jeg vet nå når jeg begynte så hadde jeg aldri gått rundt med mer en 15% kroppsfett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Stig. Når jeg skal opp i vekt kommer jeg til å legge til 200g karbo på treningsdager og 50g fett på fridager. Ellers ingen endring. Jeg har ikke tid til å ha dårlig tid :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se.. Jeg har lagt på meg 25kg på siden juli og siden November har jeg lagt på meg ca 12kg. Det er vel nå i de 3/4mnd jeg har bulket meg skikkelig feit. Kan sees i loggboken min hvor feit jeg har blitt. Nei fra spøk til alvor. Jeg tror dette er individuelt. Om man har mye fett på kroppen fra før av er det vel ikke akuratt noe lurt, men for deg er det vel bare fordeler om psyken er klar for det;) For det er ikke bare bare å bulke når man er jente, men utrolig gøy å se så stor fremgang i styrke og muskelmasse man får når man bulker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk så mye på "bulk/deff", det er to utrolige dårlige begrep som blir brukt alt for mye i alt for mange sammenhenger.

For å bygge en sterk og stram fysikk må du ha tilstrekkelig med muskelmasse og en lav fett%.

Å gå ned i fett% er lettere enn å bygge muskulatur sett i et tidsperspektiv.

Konkret-> spis mye og bra mat til at du holder et greit kalorioverskudd uten å legge på deg unødvendig mye, det er ikke mange hundre kaloriene i overskudd som trengs for å bygge muskuler... sammen med et bra treningsprogram(med kvalitetsgjennomføring!) og en god progresjonsplan slik at du sikrer fremgang

= win

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke tenk så mye på "bulk/deff", det er to utrolige dårlige begrep som blir brukt alt for mye i alt for mange sammenhenger.

For å bygge en sterk og stram fysikk må du ha tilstrekkelig med muskelmasse og en lav fett%.

Å gå ned i fett% er lettere enn å bygge muskulatur sett i et tidsperspektiv.

Konkret-> spis mye og bra mat til at du holder et greit kalorioverskudd uten å legge på deg unødvendig mye, det er ikke mange hundre kaloriene i overskudd som trengs for å bygge muskuler... sammen med et bra treningsprogram(med kvalitetsgjennomføring!) og en god progresjonsplan slik at du sikrer fremgang

= win

tusen takk for svar, Therese! :) jeg skal prøve å sette opp en plan, både kosthold og trening, også må jeg jo nesten bare prøve meg frem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...